Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:20

Met vet insmeren werkte helemaal niet bij mij (voor sneeuwklompen) en hij gleed heel erg veel uit op het besneeuwde steen.
Op het gras minder maar daar klompte het dus heel extreem.
Uiteindelijk in de binnenbak rondjes gaan rennen maar die is ook bevroren waardoor t niet heel fijn was.
Dus maar me hoefsmid gebeld
Hij weet alleen niet of hij zo snel kan dus morgen maar ducktape eromheen proberen.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:26

Simbaa schreef:
Op facebook heb ik een vriendin die de hoeven had ingesmeerd met groene zeep. Ze heeft een uur buiten gereden en nergens last van.

Iemand daar ervaring mee?


Loste bij mij vrij snel op in de sneeuw (veel sneller dan een uur, heb toch wel een flinke dot in elke hoef gesmeerd). Klompen kwamen wel iets makkelijker los.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar zorgen dat de stal niet te schoon is zodat de hoeven vol zitten met troep werkt toch het beste. Niet zo'n nette oplossing, maar dan kunnen ze redelijk veilig naar buiten. Stuk fleece om de hoef is dan m'n oplossing wanneer de troep eruit valt.

Ze staan in ieder geval een stuk rustiger nu de wind is gaan liggen :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:53

Troep in de hoeven lijkt hier ook te werken! :D

Eind deze middag zaten er nog twee placemat-pads keurig op hun plek. Eentje was zoek (achter) en eentje zat tegen de straal gedrukt (voor). In die beide hoeven zat uitgekauwd hooi, maar nauwelijks sneeuw.

Nou komen ze hier de afgelopen dagen bijna niet buiten de schuilstal, iig niet in het weiland. Een beetje in de paddock om te drinken en te mesten, maar verder staan ze zo'n beetje de hele dag hooi te kauwen. Mijn pony heeft nog de helft van zijn kiezen en draait dus proppen. We hebben besloten dat we die maar even laten liggen, we komen met een kruiwagen mest al nauwelijks bij de mesthoop en met uitgekauwd hooi is-ie nog sneller vol :+ maar blijkbaar zorgt die laag proppen ook voor een aardige beschermlaag tegen sneeuw in de hoeven.

Ik heb er vanmiddag wel twee nieuwe pads in geschoven. Zolang ze blijven zitten werkt dat toch net iets beter, maar over uitgekauwd hooi ben ik tot nu toe ook niet ontevreden. :))

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:08

Mijn zooltjes zijn perfect blijven zitten! Duidelijk minder sneeuw in de voeten.

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:32

De wrap werkte niet maar de ijsco tikt zijn voeten tegen een boom en is de ijsklonten ook kwijt, slim paard.

ava_krause

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:33

Belker schreef:
De wrap werkte niet maar de ijsco tikt zijn voeten tegen een boom en is de ijsklonten ook kwijt, slim paard.


Haha wauw wat slim!

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:32

Sok met vetwrap erover was geen succes.. dat was met een paar uurtjes door.
Afbeelding

Alleen tape werkt prima voor 1 dagje. :D dus dat dagelijks opnieuw aanbrengen dan kan ze zonder ijsklompen lekker buiten lopen.
Afbeelding

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:24

Hier alle paarden van de ijzers gehaald. Ik had er eerst een hard hoofd in of rijden wel zou kunnen ivm glij-gevaar maar ze tölten hier probleem- en klontloos met veel lol door de besneeuwde rijbak. Heerlijk rijden zo :):)
Morgen een buitenritje proberen. Daarbij blijf ik wel weg van de aangereden/,verijsde stukken want dan gaat het gegarandeerd alsnog mis.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:47

Snowguard.nl kwam ik nog tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:03

Daar heb ik nu besteld. Hopelijk voor het weekend binnen, dat we er -als het werkt- nog wat aan hebben.

De osteopaat van een stalgenoot raadde ze ook aan, haar smid past het toe. Dus ben heel benieuwd.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:06

Ik heb Vettec met erover ductape geprobeerd, bleef halve dag zitten buiten. Daarna drie keer zooltjes geprobeerd te maken maar mijn knipkunsten en/of het materiaal waren niet goed genoeg. Toen sneeuwringen besteld en die kreeg ik vandaag binnen. Net een testwandeling in de sneeuw en het werkte goed. Blij mee. Nog wel glad met ijzers (gladder dan blote hoeven), maar geen ijsballen meer aan de hoeven.
Die snowguard ziet er ook goed uit, maar ik heb nu al de sneeuwringen en die zijn lekker makkelijk.

Ellis_Ellis

Berichten: 36
Geregistreerd: 11-01-16

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:20

Ik heb de hoeftape van kentucky gebruikt voor mijn paarden met vetwrap erover heen.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:37

Hier werkt troep in de hoeven ook het best, geen klompen en glijd niet uit. Staat rondom op ijzers en is niet heel handig met zichzelf. Hoop deze week de hoefsmid nog te laten komen

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:50


freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:19

ik heb vandaag ducktape geprobeert. lag er bijna direct af.
Gelukkig viel het glijden en klompen heeel erg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:23

Naskapower schreef:
MyChoice schreef:
Snowguard.nl kwam ik nog tegen.

Dat is gewoon protoplast dat ze een stuk duurder verkopen.

https://protoplast.nl/shop/

Aah.. ja maar dan moet je wel het spul weten. Voor een volgende winter als ze kwijt raken :+

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:31

Naskapower schreef:
MyChoice schreef:
Snowguard.nl kwam ik nog tegen.

Dat is gewoon protoplast dat ze een stuk duurder verkopen.

https://protoplast.nl/shop/


Handig, hoeveel gram zou je nodig hebben voor twee hoeven?

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:45

Hoe lang blijft die protoplast zitten? Lijkt handig in gebruik

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:46

Hoe werkt dat, giet dat in de hoeven en hardt het dan uit?

melanie20
Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:46

MyChoice schreef:
Snowguard.nl kwam ik nog tegen.



Wat is dit voor iets?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:53

Pumpkins schreef:
Naskapower schreef:
Dat is gewoon protoplast dat ze een stuk duurder verkopen.

https://protoplast.nl/shop/


Handig, hoeveel gram zou je nodig hebben voor twee hoeven?

Ik denk dat je met een zakje van 250 gram genoeg moet hebben.

Protoplast (in het buitenland wordt het plastimake genoemd) is een kunstof die je in water van 60 graden kunt verwarmen en die dan kneedbaar wordt. Als het afkoelt blijft het in de vorm die je gemaakt hebt.

Je kunt het altijd weer opnieuw verwarmen en in model kneden.

Ik gebruik het voor kleine reparaties thuis. Zo heb ik er een bril mee gerepareerd en een noodoplossing gemaakt voor de douchekop in onze oude huurflat.

Ik heb er ook pigment korrels bij zodat ik de kleur kan aanpassen (wit is niet altijd even praktisch)

Wendy_Komen

Berichten: 6311
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:25

Nu extra blij dat mijn staleigenaar tevens hoefsmid is die Pepijntje ook erg leuk vind, dus die is gister toch op sneeuwbeslag tussen zijn ijzer gegaan. Morgen met de kar (met daarachter de slee) het bos in, ben benieuwd!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 00:33

Tip van de hoefsmid is hier halve dag blijven zitten. Een stuk spons in de hoef tapen, dan blijft de tape “naar buiten gedrukt” en komt er geen “gat” waar het tape kapot gaat. Hier 4 uur buiten geweest en zat er nog op 3 van de 4 hoeven op.

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:42

Die snowguard heb ik ook voorbij zien komen alleen hield de prijs mij een beetje tegen en dat er weinig reviews waren. Nu maar protoplast besteld met pigmentkorrels, kan ik ze een knalkleur maken zodat ik ze terug kan vinden mocht het nodig zijn.

Alleen vraag ik mij wel af hoe je dat naderhand weer van de hoeven afkrijgt?

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 05:59

suffie schreef:
Ik heb de sneeuwringen er zojuist onder gedaan. Gaat prima zonder tang, eruit even hulp nodig van de hoevenkrabber. Ze gaan nu zo'n 10 jaar mee, voor die paar keer per jaar ideaal.


Wij ook. We stoppen een extra plastic uitgeknipt stukje van een L mapje onder de ring. Dat werkt nog beter.
Ringen blijven prima zitten