Deken of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Deken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 02:02

Mijn paarden staan sinds mei 24/24 buiten en kunnen altijd in een schuilstal. Ze zijn 14 en 20jaar.
Volgende week geven ze plots toch even een serieuze winterprik tot wel -10graden. Terwijl het vandaag overdag nog 11graden was.

Nu vraag ik me af: zou ik ze dan best tijdens die dagen een deken opleggen of niet? Ik heb een buitendeken van 200gram in de stal klaarliggen... maar ik weet niet of ik er goed of kwaad mee zal doen.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 02:45

Hier loopt al een topic over met veel antwoorden, :) (Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken)
Hier krijgt mijn haflinger een 300gr met 200gr nek op en de shet 200gr. Ze hebben 2 schuilstallen en staan 24\7 buiten met bomen, een schuur als beschutting. Toch ervoor gekozen.
Ben zelf niet van de dekens en doe ze ook nooit om, maar vandaag speciaal deze gehaald. Vind -10 toch te gek worden.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:12

Extra ruwvoer geven en aankijken.
Deken kan je altijd nog opleggen als je denkt dat ze het nodig hebben.

Hier gaat er niks op bij de ijslanders en de shets.
Hier hebben ze al die tijd op zitten wachten met die vacht.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:23

Anastasia24 schreef:
Hier loopt al een topic over met veel antwoorden, :) (Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken)
Hier krijgt mijn haflinger een 300gr met 200gr nek op en de shet 200gr. Ze hebben 2 schuilstallen en staan 24\7 buiten met bomen, een schuur als beschutting. Toch ervoor gekozen.
Ben zelf niet van de dekens en doe ze ook nooit om, maar vandaag speciaal deze gehaald. Vind -10 toch te gek worden.


Dus jij gaat er nu opleggen ? En wanneer haal je ze dan terug af? Gewoon meteen als de vrieskou weer voorbij is ?

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Deken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:53

Ik leg ze morgen in de middag op, als het -7 word hier. Ik haal de dekens er pas terug af als het -4 of warmer is. Dat duurt hier volgens het weerbericht nog wel een tijdje. En inderdaad goed onperkt ruwvoer, zo blijven ze goed warm.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Deken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:32

Ruwvoer ophogen, daar stoken ze de inwendige kachel mee, worden ze te dik van meer hooi kan stro ook (genereerd ook meer warmte trouwens), maar het kan zijn dat je dan wel extra calorien moet gaan toevoegen omdat er niet genoeg uit gehaald kan worden om dat op te vangen. Stro heet ook wel negatief voer daarom. Verder genoeg water (basis voorwaarde om lichaamstemperatuur te kunnen regelen), dekens komen pas later in het rijtje van hoe houdt ik mijn paard warm.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:35

tamary schreef:
Ruwvoer ophogen, daar stoken ze de inwendige kachel mee, worden ze te dik van meer hooi kan stro ook (genereerd ook meer warmte trouwens), maar het kan zijn dat je dan wel extra calorien moet gaan toevoegen omdat er niet genoeg uit gehaald kan worden om dat op te vangen. Stro heet ook wel negatief voer daarom. Verder genoeg water (basis voorwaarde om lichaamstemperatuur te kunnen regelen), dekens komen pas later in het rijtje van hoe houdt ik mijn paard warm.


Hè hoe bedoel je dat met het stro? Dat er zoveel in warmte omgezet wordt dat het meer energie kost dan oplevert o.i.d.?

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Deken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:36


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:44

BaileyMix schreef:
tamary schreef:
Ruwvoer ophogen, daar stoken ze de inwendige kachel mee, worden ze te dik van meer hooi kan stro ook (genereerd ook meer warmte trouwens), maar het kan zijn dat je dan wel extra calorien moet gaan toevoegen omdat er niet genoeg uit gehaald kan worden om dat op te vangen. Stro heet ook wel negatief voer daarom. Verder genoeg water (basis voorwaarde om lichaamstemperatuur te kunnen regelen), dekens komen pas later in het rijtje van hoe houdt ik mijn paard warm.


Hè hoe bedoel je dat met het stro? Dat er zoveel in warmte omgezet wordt dat het meer energie kost dan oplevert o.i.d.?

Vertering kost meer calorien dan het oplevert. Normaal met dikke paarden geen probleem en zeker niet als bijvoer, maar kou kost meer energie. Wat afvallen door dat te compenseren uit winterspekjes is niet erg, maar dat mag niet teveel zijn en zeker niet te snel gaan. Meetlint er om dus en in de gaten houden. Kans dat het bij een gewoon gezond paard mis gaat is klein, zo lang duurt dit ook weer niet, maar het is even iets om op te letten nu.

Skessa_
Berichten: 10608
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:46

Als ze nu ook zonder staan, dan zou ik ze gewoon aflaten.

Wel extra ruwvoer inderdaad

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:50

tamary schreef:
Vertering kost meer calorien dan het oplevert. Normaal met dikke paarden geen probleem en zeker niet als bijvoer, maar kou kost meer energie. Wat afvallen door dat te compenseren uit winterspekjes is niet erg, maar dat mag niet teveel zijn en zeker niet te snel gaan. Meetlint er om dus en in de gaten houden. Kans dat het bij een gewoon gezond paard mis gaat is klein, zo lang duurt dit ook weer niet, maar het is even iets om op te letten nu.



Interessant, dat wist ik niet. Dank voor het uitleggen!

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 22:08

Skessa_ schreef:
Als ze nu ook zonder staan, dan zou ik ze gewoon aflaten.

Wel extra ruwvoer inderdaad



Ja ze staan zonder en zijn niet geschoren. Maar eentje van de twee had vorig jaar wel sneller last van de kou. Als hij dan eens buiten mocht begon hij te rillen( hij stond toen wel op een stalling met veel paarden binnen)

Lina_horse
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:18

Het ligt denk ik heel erg aan je paard en waar die geboren is of gewend is. PP of stal. IJsland of elders in EU. Mijn meisje heeft een heerlijke dikke vacht en heeft het nooit koud.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 21:25

Lina_horse schreef:
Het ligt denk ik heel erg aan je paard en waar die geboren is of gewend is. PP of stal. IJsland of elders in EU. Mijn meisje heeft een heerlijke dikke vacht en heeft het nooit koud.

De mijne hebben maandag serieus staan bokken en lopen, ik vermoed van de kou. Maar nu gaat het beter.

zeeuwtholen
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Deken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 17:37

Als ze nu zonder staan, lekker zonder.. zijn ze gewend