Bosrit in de sneeuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 13:24

Hoi!
Ik zit te twijfelen of het veilig is om een bosrit te maken in de sneeuw. Dit is onze eerste keer sneeuw sinds we bij het bos staan en het lijkt me fantastisch! Pony is bosritten verder gewend en erg braaf. Maar gaat er geen sneeuw in de hoeven zitten? En glijden ze überhaupt niet uit? Hoor graag ervaringsdeskundigen :)

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:25

het bos is nog behoorlijk wit, zou het niet doen, verwacht dat het nu glad kan zijn.

Anoniem

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:29

Wij rijden naar het bos, daar is prima te rijden. De wegen er naar toe, wij ontwijken de binnendoorweggetjes en gaan over de goed begaanbare 80 weg.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:29

KyaraMyBest schreef:
Hoi!
Ik zit te twijfelen of het veilig is om een bosrit te maken in de sneeuw. Dit is onze eerste keer sneeuw sinds we bij het bos staan en het lijkt me fantastisch! Pony is bosritten verder gewend en erg braaf. Maar gaat er geen sneeuw in de hoeven zitten? En glijden ze überhaupt niet uit? Hoor graag ervaringsdeskundigen :)


Het is prima te doen in het bos hoor, zolang je van de grindpaden weg blijft en je weet waar de waterplassen zijn geweest dan kan het prima. Ik ben gisteren het bos in gegaan met de arreslee en het is echt niet glad. Wel zijn onze paarden van de ijzers af gehaald zodat ze geen enorme klonten krijgen.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:35

Ik heb het veel gedaan, maar of het verantwoord is?

Als de pony beslagen is, zou ik het echt afraden, tenzij er echt oceral 20 cm ligt. Hoefijzers op ijs wordt schaatsen en vallen.

Niet beslagen heeft een paard meel gevoel en meer grip. Maar dan nog kan je best wel verrast worden. Ik ben zo ooit met mijn paard pal in een dicht gewaaide gracht terecht gekomen. Niet echt een aanrader.
Als je de weg perfect kent, er geen onderliggend ijs is en jij het een beetje aan de pony zelf durft overlaten, kan het. Een goede, ervaren buitenpony zal zich niet snel verongelukken.
Romantisch en avontuurlijk is het wel.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:07

Onder de volgende voorwaarden doe ik het wel

- ik ken het bos op mijn duimpje. Weet van de zaterdag voor de sneeuwval precies wat de stand van de paden is.
-Ik ga van te voren te voet verkennen. Welke toegang is goed, welke is glad/aangestampt. Ik maak in de middag door het thuiswerken een wandelingetje in het bos, dus dat is makkelijk.
-Ik weet dat mijn paard naar mij luisteren. Qua tempo maar ook dat ik ze precies in het spoor kan laten lopen waar ik dat wil. Ik kan ze in alle gangen ook heel klein laten lopen.
-Ik zorg er voor dat ik ten alle tijde ook af kan stappen. Dus stevige schoenen aan. En eventueel een lang halstertouw al aan het hoofdstel.
-Mijn paarden lopen de hele dag buiten en weten dus al ongeveer wat ze moeten verwachten. Desnoods loop ik het eerste stuk er naast om te kijken hoe goed ze hun balans weten te houden.
-mijn paarden hebben geen ijzers.

In het bos zelf is eigenlijk nog het beste te doen. Het toegangswegen en de eerst paar paadjes die het meeste risico vormen. Al die wandelaars stampen de sneeuw steeds meer aan. Dus meer gladheid en minder grip.

en dan nog is het gewoon een groter risico. Hoeveel meer risico?.... tsja.

angelastolk

Berichten: 579
Geregistreerd: 27-07-13
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:10

Ik heb van het weekend een sneeuwrit gemaakt, in de bossen in Ede bij een stal. Dat ging prima, stap, draf en galop.

fenix_sion
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:30

Handig is het niet!
Bomen/Takken worden instabiel van de sneeuw en vallen daardoor sneller naar beneden. Nog gevaarlijker wordt het als het gedooid heeft en de overgebleven sneeuw weer vast vriest (vanwege hoger gewicht). In gebieden waar weinig sneeuw valt is daardoor het risico om een ongeval hoog. Een tak met 2 cm doorsnee die 50 meter naar beneden valt is helaas al zo gevaarlijk dat je waarschijnlijk blijvende schade hebt. Vergeet niet dat een verse tak al snel 5 kilo of meer weegt.
In de bosbouw (mijn werk) wordt daarom ook afgeraden in de bossen te werken die normaal gesproken geen sneeuw hebben.

(Wijziging: Schijffoutje)
Laatst bijgewerkt door fenix_sion op 11-02-21 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:36

Wij gaan gewoon naar buiten. (Geen ijzers)
Durf te leven, maar gebruik je nuchtere en gezonde verstand.
Neem bijvoorbeeld paden die je al kent.
Vertrouw je stukken niet? Stap dan gewoon af en loop voor.

Bij ons zien de sloten er nu zo uit, onherkenbaar maar diep!

Afbeelding

Wees daar alert op.

Vertrouw je het niet, ga dan gewoon terug.
Of wandel de route eerst zonder paard.

Edit. We gaan ook gewoon door het bos, wel stukken die we kennen. Dus zo min mogelijk verassingen. Als in dicht gesneeuwde waterplassen, kuilen etc.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:17

Ik ben net terug, met paard vierkant op ijzers. En het is zóóó mooi
De klompen sneeuw vallen er gewoon weer onderuit, en hebben ze in de mulle sneeuw sowieso geen last van. Mijn paard is niet eens super braaf en vond het ook allemaal best spannend, dus ben zelfs nog 2 keer af en opgestapt op stukken waar hij spoken zag.
Maar het bos was echt magish. heb hem een beetje zelf zijn weg laten zoeken over t pad en ook zelf t tempo laten bepalen. Overigens alleen maar gestapt..
Van en naar het bos hebben we over de schone straat stukken gedraafd. De overgang sneeuw-straat is even niet zo fijn en moet je hem goed de ruimte geven. en dan vallen na een paar stappen de klompen gewoon van mn hoef af.
gewoon doen!

Laatst bijgewerkt door SillyB op 11-02-21 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:27

Ik ga elke keer als er sneeuw ligt naar het bos.
Wel met sneeuwveren en kleine kalkoenen in de ijzers, zodat de sneeuw niet klontert en hij ook op evt opgevroren gedeelten grip blijft houden.

Ben afgelopen dinsdag nog in volle galop over de hei gegaan, mooier wordt het niet!

Afbeelding
Afbeelding

gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:29

Ik ben met mijn pony ook gewoon naar buiten geweest.
Ik ken alle paden hier uit mijn hoofd, en weet dus ook waar de gaten in het pad zitten.
Wat Chasey zegt; zo zien de sloten er hier ook uit, en dat is dus echt link als je het niet weet.

Mijn Fell pony loopt voor haar lol door de sneeuw, ze loopt meer in de berm dan op de schone asfaltweg waar we eerst over gaan.
Ik maak me met haar echt geen zorgen, de paden waar ik kom is nog niet zoveel gelopen, dus is het echt nog losse sneeuw.
Als er veel is gelopen, kan het wel tot ijs samen gedrukt zijn, en dat is spekglad.

Ik vind het overigens wel een koude bezigheid :brr:

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:39

Je moet vooral uitkijken op de wegen, die kunnen nog wel eens glad zijn. Maar in het bos of op de hei is het nu heerlijk om te rijden. Als je de paden kent hoef je ook niet zo bang te zijn voor kuilen e.d. En verder is het natuurlijk maar net hoe handig je paard is.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:48

Ja hoor heerlijk en prima te doen. Ik moet wel zeggen dat ik de paden in het bos goed kenAfbeelding

Blacksquad

Berichten: 53
Geregistreerd: 01-12-20

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:24

Prima te doen! Vandaag anderhalf uur rondje gemaakt in het bos. Het is wel een iets groter risico dan normaal, maar gebruik gewoon je verstand en dan kun je een beetje avontuur wel aan!

Mijn voorwaarden:

- Ken het bos en de paden
- Geen ijzers (tenzij kalkoenen oid)
- Paard is het al gewend in de wei/paddock
- Gewoon afstappen als je twijfelt (dus wel handig als je elke moment kunt opstappen zonder krukjes enz)
- Paard beetje laten bepalen hoe die loopt, lang teugeltje

Geniet ervan :D

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:01

al een paar keer geweest deze dagen; lekker warm aankleden, de paarden en ik kennen het bos, ze rennen in de 24/7 dat ze buiten staan ook volop door de weide, geen ijzers en zelf meeblijven nadenken, opletten hoe de paden eruit zien en...GENIETEN maar!!
Afbeelding

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:08

Nee ik niet.. vind sommige plaatsen waar ik over of langs moet te glad.. neem daar geen risico mee.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:27

Ik ben ook heerlijk het bos in geweest.
Mijn paard heeft geen ijzers, en ik heb de hoeven ingesmeerd met wat vaseline tegen klonten.
Pas op met bevroren waterplassen. In ons bos waren ze niet tot op de grond bevroren, dus het ijs brak gewoon en dan is het veilig, maar een volledig bevroren plas is spekglad. Ik heb een stuk gedraafd op een weggetje dat ik goed ken en altijd droog is. Gaat prima.
Verse sneeuw is lekker stroef, maar als het geveegd of aangereden is dan wordt het glad en moet je oppassen.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:04

Ik vind het ook mega lastig, wil heel graag naar t bos, is echt op loopafstand maar het stuk naar t bos toe ligt een ijzel laag onder het sneeuw.
Ben veelste bang dat ze dr benen breekt..

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:19

Blacksquad schreef:
Mijn voorwaarden:

- Ken het bos en de paden
- Geen ijzers (tenzij kalkoenen oid)
- Paard is het al gewend in de wei/paddock
- Gewoon afstappen als je twijfelt (dus wel handig als je elke moment kunt opstappen zonder krukjes enz)
- Paard beetje laten bepalen hoe die loopt, lang teugeltje


Dat zijn ook mijn randvoorwaarden :j

Bekend terrein en een paard wat buitenrijder en buiten zijn gewend is maakt het risico zoveel kleiner.
Ik ben gisteren naar de duinen geweest en heb er op de slechte stukken naar de duinen toe ook gewoon naast gelopen.

Maar het is wel bijzonder en prachtig


Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:32

SillyB schreef:
Ik ben net terug, met paard vierkant op ijzers. En het is zóóó mooi
De klompen sneeuw vallen er gewoon weer onderuit, en hebben ze in de mulle sneeuw sowieso geen last van. Mijn paard is niet eens super braaf en vond het ook allemaal best spannend, dus ben zelfs nog 2 keer af en opgestapt op stukken waar hij spoken zag.
Maar het bos was echt magish. heb hem een beetje zelf zijn weg laten zoeken over t pad en ook zelf t tempo laten bepalen. Overigens alleen maar gestapt..
Van en naar het bos hebben we over de schone straat stukken gedraafd. De overgang sneeuw-straat is even niet zo fijn en moet je hem goed de ruimte geven. en dan vallen na een paar stappen de klompen gewoon van mn hoef af.
gewoon doen!

[ Video ]


Wat mooi Silly! <3 Waar was dit?

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 23:34

Bedankt voor alle reacties! Jullie plaatjes maken het wel heel verleidelijk zeg Pony heeft geen ijzers en we kennen het bos goed, dus dat is geen probleem. Ga er nog even een nachtje over slapen en wie weet van het weekend maar gewoon gaan!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:45

Lekker gaan, gewoon goed kijken of er geen ijsplaat ligt maar dat is meestal enkel op wegen waar auto‘s overheen rijden.
Zonder ijzers met een normaal paard en geen idiote stresskip gaat dat heus prima. Door diepere sneeuw kun je ook prima draven en in sommige gevallen een galopje masr dan moet je wel de bodem kennen.


Afbeelding

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Bosrit in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:27

En wat heb je uiteindelijk gedaan ? Ben je geweest?

Hier worden nu ook geen buitenritten gemaakt, ik vind het echt te link!
Je hebt totaal geen zicht op wat er onder de sneeuw ligt en of het glad is.
Ben een paar jaar geleden eens onderuit gegaan omdat ik ook dacht dat het wel kon, NOT dus.

Better safe than sorry

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:02

Ik wil dit dus super graag met mijn merrie!!maar ik moet er met de trailer heen.... mocht iemand vanuit z’n stal kunnen rijden, bereikbaar is met trailer op veilige manier, Paden goed kent en iemand met stap op sleeptouw wilt nemen, hou ik mij aanbevolen <3 :Y)

Merrie heeft wel ijzers voor maar met sneeuw beslag.

Vanmiddag ga ik met een gehuurd paard de bossen in <3 *\o/* *\o/*