Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurisno
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-20

Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 19:50

Vandaag is onze pony voor het eerst weer de wei op gegaan. Dit wordt langzaam opgebouwd, vandaag was het krap een uurtje. Uiteindelijk staan ze straks de hele dag op de wei.

Nu is mijn vraag wat ik met zijn voeding moet doen. We hebben hem nu net een jaar en hij is afgelopen januari ineens enorm afgevallen. Waarschijnlijk was dit leverbot. Inmiddels zijn al zijn bloedwaardes weer goed,zit hij weer lekker in zijn vel en heeft weer energie voor 10. Om hem weer op gewicht te krijgen kreeg hij uiteraard ruwvoer, ongeveer een kg brok (pavo condition) en na het rijden pavo fibrebeet. Hier doet hij het super op. Maar wat en hoeveel moet ik hem gaan geven nu hij langzaam weer de wei op gaat? Ik wil hem niet over voeren natuurlijk.

Oh wellicht handige info: het is een fjord van bijna 15 jaar oud.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:59

Een fjord de hele dag op een volle wei? Dan zou ik al zeker alles schrappen en alleen nog wat vitaminekorrel geven, maar zelfs dan nog denk ik dat dat een illusie is om die niet moddervet te laten worden. Tenzij je dagelijks meerdere uren rijdt?

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:01

Hangt af van de grootte en de conditie van je weide natuurlijk...
Mijn fjorden kregen in de zomer niets bij buiten een liksteen en water. Eéns het gras op was, kregen ze of hooi of een beetje fibermix... en werden ze "op het oog" gevoerd.
Ze kregen strookbegrazing omwille van één van de fjorden. Hij had geen rem op tijdens het grazen, en zou zich letterlijk dood eten....
Destijds had ik ruim 6000 m² voor twee fjorden, in stukken verdeeld, een grote cirkel rond de weide, het midden in 4 stukjes. De cirkel kregen ze continu, de "stukjes" in strookbegrazing.

Ik vind het moeilijk om voor uw paardje een voerbeleid te geven op basis van bovenstaand verhaal. Wij hebben ooit buren gehad die dachten dat hun paarden genoeg gras hadden tijdens de zomer op een weide van wel 1000 m²...

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:07

Elk paard is anders. Wij hebben 3 paarden staan, allemaal warmbloeden, ongeveer zelfde stokmaat en hoeveelheid werk. De ene krijgt een kilo per dag en staat er mooi bij, de andere een kwart en raakt nog zn vetjes niet kwijt en de laatste 2 kilo maar komt amper aan (hoeveelheid weide en hooi etc is hetzelfde).

Dus ik zou vooral je paard goed in de gaten houden. Wordt hij dik of de mest dun, dan bouw je het af. Wordt hij schraal, dan geef je meer

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:31

Ik ga mijn koudbloed en warmbloed deze zomer, zodat ze volledig op het gras kunnen, geen ruwvoer bijvoeren. Dus echt alleen weide en strookbegrazing zodat ze niet enkel de lekker stukken wei opeten en poepen op de rest.
Mijn koudbloed had vorig jaar wei en onbeperkt ruwvoer maar daar werd hij echt vierkant van.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:39

Zelfs dan nog is het lastig.
Ik heb hier een groep waarin een fjord en een haflinger staan, samen met nog wat anderen. In de zomer ook strookbegrazing met nog oud, grof hooi bijgevoerd.
De haflinger moet in sowieso uit de groep halen, ondanks dat die minstens 30 km per week onder het zadel liep/loopt en alleen wat vitaminekorrel kreeg. Die moest echt alleen maar de afgegeten strook hebben samen met de groep en dan de nacht apart met een afgewogen hooinetje wanneer de nieuwe strook werd gegeven.

De fjord is min of meer op pensioen, maar werd voorgaande jaren ook echt veel te vet. Krijgt een halve pavo koek per dag en dat is het. Sinds de groep vorig jaar wat actiever werd door de komst van een nieuwe hevige en ik toen ook oud hooi ben beginnen geven, leek het vorige zomer wat beter (iets te dik maar nog aanvaardbaar en in de winter terug perfect).

Mijn bevindingen zijn dat ze toch blijven eten als je geen hooi bijvoert, al krabben ze de wortels uit de grond. Dus oud of arm hooi kan juist een positief effect hebben.
Maar dan nog geloof ik niet in een plan van slagen voor een koudbloed.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pony de wei weer op, wat doen met voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:55

Hangt ook samen met hoeveel gras er op de wei staat.
Mijn haflinger wordt bijgevoerd omdat er niet genoeg gras staat om van te leven en omweiden op mijn stalling niet mogelijk is.
En wat ik aan hem kan merken is dat wanneer hij weer dag en nacht op de wei staat, hij meer energie verbruikt dan wanneer hij, zoals nu, s nachts op stal staat.
Dus ik kan naast ruwvoer bijvoeren ook gewoon krachtvoer blijven bijvoeren op de wei.

Maar goed, als t weidebeleid bij jou op stal hele dagen op een wei vol gras is, dan is heel bovenstaande van mij voor jouw fjord niet van toepassing.