Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 16:01

Hi!

Ik heb het volgende dilemma..

M'n paard heeft halverwege de winter een winterdeken op gekregen tegen z'n gevoelige spieren ivm ataxie.
Hij heeft dus wel wat wintervacht. Nou staat hij op een paddock paradise in pension en 24/7 buiten, zonder plek waar we even droog kunnen staan om 'm te laten drogen na het rijden.

Zeker in de winter met regen vind ik het wel een uitdaging.. Een natgeregend of zweterig paard onder een deken is alles behalve ideaal. Maar een natgeregend of zweterig paard zonder deken wegzetten is dus ook geen optie..

Hoe lossen jullie dit op en zouden jullie misschien even kunnen meedenken?

Groetjes! :wave:

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:14

Ik zou er dan voor kiezen om bv een Bucas deken aan te schaffen met stay dry voering.
Deze kan je zo opleggen terwijl je paard nog nat is.

Even geknipt en geplakt:
De unieke Stay-Dry voering werkt als een zweetdeken. De voering transporteert vocht onmiddellijk naar buiten zodat de deken altijd droog en comfortabel aanvoelt ook al legt u de deken op een nat paard. Het intelligente systeem in de voeringstof zorgt ervoor dat de voering, die direct in contact staat met de huid van het paard, droog blijft en het vocht naar de buitenste lagen van de deken getransporteerd wordt.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:16

Inderdaad een Bucas met stay dry voering. Dat werkt super met een nat of bezweet paard :j

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 16:17

Yep.. Ik ken ze..
Helaas past mijn lieftallige, harige knol geen bucas dekens. Die gaan schuren, dus ik ben verdoemd om nu voor altijd Rhino's te gebruiken :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:19

Oh dat is balen :\
Droog wrijven met stro helpt ook al, alleen weer niet als het regent :+
Ik ken ook geen andere dekens met deze voering. Balen, want het is wel ideaal. Ze zullen er wel patent op hebben.
Zou het een optie kunnen zijn om een smartex rain (dus met 0 grams) op te doen als hij heel nat is en deze na bijvoorbeeld een uur te wisselen met je Rhino als hij droog is? Dat je 'm als het ware als waterdichte zweetdeken gebruikt.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 16:26

Hehe, stro hebben we helaas niet op 'stal'..
Deed ik vroeger wel vaak met m'n harige haflinger, maar hier dus niet echt een optie. Vooral ook niet in de regen, dan is 'ie binnen no time gewoon weer natgeregend!

Wisselen is natuurlijk een voor de hand liggende optie, al is het best k*t om nadat je zeiknat bent geregend nog een uur te moeten wachten. Paard-lief staat op ruim 20 auto-minuten afstand van huis, dus heen en weer rijden is ook een dure liefhebberij.

Bucas en eeuwig-en-drie-dagen-wachten zijn dus eigenlijk niet echt fijne opties. Ik was er al wat bang voor, maar wellicht meldt er zich nog een Bokker met DE gouden tip! :=

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:37


Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:37

Ik hoop het voor je. Snap je probleem helemaal :j
Afdakje/schuilstal maken is ook geen optie zeker?

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:48

Bij ons staat er een met de Rambo airmax liner onder een Rhino. Bevalt haar goed geloof ik. Paard zweet nogal snel met het rijden of nat door regen maar moet vaak dan wel meteen haar deken weer op.

Ik heb die van mij geschoren, die dikke vacht onder de deken ging hem irriteren maar zonder deken trok hij ook niet, moet eerlijk bekennen dat het wel erg goed bevalt zo'n geschoren pony, toch iets minder gedoe :D

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Deken, wintervacht, zweet, regen en buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:53

Rijden met een waterdichte, ongevoerde uitrijdeken? Scheelt in elk geval alweer een natte kont.
Verder, tja.. Mijn paard zweet gelukkig niet zo. Regen zwiep ik eraf met een zweetmes, dan met een handdoek erover en hup deken op.

Maar dat gaat natuurlijk niet bij een kletsnat paard. Is meer voor het geval dat er wat water op het bovenste laagje haar staat. En ik heb goed ademende dekens.

Ik heb het wel getest, binnen een half uur staat mijn paard helemaal droog. Maar vooral zelf ook testen dus

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:54

Fedimax heeft ook zo’n soort smartex voering. Bij hen heet het ‘cooldry’, maar het effect is hetzelfde. Je kunt hem ook op een nat paard leggen en dan komt deze er de volgende dag droog onder vandaan.

Het is een Duits merk, dat op hun site veel aandacht heeft voor de pasvorm van de verschillende dekens.
Niet drama duur (ook niet spotgoedkoop). Zeer sterke dekens.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:23

Sok schreef:
Yep.. Ik ken ze..
Helaas past mijn lieftallige, harige knol geen bucas dekens. Die gaan schuren, dus ik ben verdoemd om nu voor altijd Rhino's te gebruiken :')


airmax liner van horseware doet hetzelfde als de bucas, maar ik zette die van mij gerust nat van zweet/regen onder een rambo deken. Die is zo goed ademend dat dit geen problemen geeft.

Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:29

Kan je niet rijden met een regenjas? Horseware heeft de mack in a sack, bucas heeft er ook 1. Die heb ik, houdt alles fijn droog :j

Edit: de bucas rainprotector

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:32

Mijn natgeregende oudje krijgt gewoon een deken op (wel altijd gevoerd).
Nooit problemen mee gehad.

Na het rijden, als hij gezweet heeft, koud en op adem stappen en dan ook zo de deken erop.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:34

Nienkje_H schreef:
Fedimax heeft ook zo’n soort smartex voering. Bij hen heet het ‘cooldry’, maar het effect is hetzelfde. Je kunt hem ook op een nat paard leggen en dan komt deze er de volgende dag droog onder vandaan.

Het is een Duits merk, dat op hun site veel aandacht heeft voor de pasvorm van de verschillende dekens.
Niet drama duur (ook niet spotgoedkoop). Zeer sterke dekens.


inderdaad Fedimax.
Goede ervaringen mee bij mijn Gelderse en haar eerdere maatje.
De dekens gaan hier lang mee, en voor een nette prijs.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 17:34

Ah, toch maar eens naar een airmax liner kijken dan! Wellicht is dat iets!Thanks! :D

M'n Rhino dekens zijn nog nooit gewassen, maar het nat wegzetten onder een deken voelt toch wel een beetje 'naar' ofzo.. Onwennig vooral!

Fedimax heb ik een uitrijdeken van getest! Fijn merk inderdaad. Dat zou dan optie 2 kunnen zijn!

Een uitrijdeken tegen de regen streeft z'n doel dan weer een beetje voorbij, aangezien knol met z'n wintervacht dus gewoon gigantisch gaat zweten met een uitrijdeken op.. -O-