Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

wanneer weer de wei op en hoelang per dag?

 
Profiel   

hee,
wanneer kan ik mijn paard weer op het land zetten, en hoelang de eerste paar dagen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 21:14 



 
Profiel   

Ik zou met ongeveer 1 uurtje beginnen per dag de eerste week. Eventueel iets langer. En zo elke week uitbreiden. Strookbegrazing kan ook handig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 22:08 



 
Profiel   

Wij zijn zaterdag begonnen met 2 uurtjes, volgende week gaan ze 3 uurtjes en daarna de middag van ong 13.00 tot 17.00.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 06:18 



 
Profiel   

Ja.... het gras groeit niet echt... het was te droog en te koud.
Ik zet ze er nog lang niet op.... mij te gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 06:37 



 
Profiel   

De mijne staat nu iedere ochtend van 8 tot 11 op de weide vanwege de suikers. Maar idd er staat nog weinig door de kou. Ik doe trouwens het hele weideseizoen strookbegrazing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 08:14 



 
Profiel   

Als je het toch zelf kan regelen..... ik ben een week geleden begonnen met 15-20 minuten per dag, en nu ca. 30-40 minuten. Minishet met graasmasker. Ze zijn er heel gelukkig mee, ook al is het kort. Dit jaar weinig land en geblesseerde merrie. Ik bouw het uit naar 1 uur per dag, met strookbegrazing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 12:56 



 
Profiel   

Bij de pensionstalling waar mijn oudste paard staat (26), bouwen ze de weidegang rustig op in een week of twee. In de opfok bij mijn jonge paard gaat het in een keer. Schijnt deze week te gaan gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:31 



 
Profiel   

Ligt er aan, wat voor paard heb je?
Mijn warmbloeden lopen gewoon 24/7 in de wei.
Maar het HB-gevoelige spul zoals de koudbloeden, staan JUIST in deze periode op de paddock en komen absoluut niet op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 10:42 



 
Profiel   

Ligt aan zoveel dingen.

Wat voor paard heb je? Wat doe je ermee? Hoe wordt het verder gevoerd?

Wat voor soort gras heb je? Weet je hoe de bodem is qua kwaliteit/voeding etc? Hoe hoog staat het? Hoeveel gras heb je?
Staat het paard alleen of moet je met meerdere paarden rekening houden?

Ons eigen gras laat ik eerst uitgroeien en maai ik af.

Op een andere strook laat ik ze wennen. Daar staat niet bemest gras vrij hoog. Ik begin echt met 5 minuutjes, dan 10, 15, 30 en dan een uur. Ze gaan nooit langer dan 2 uur, want we hebben een pp en gras is voor snack/erbij. Komen er ook weer zelf vanaf en gooi ik wei dicht.

Mijn New Forest die hb was geweest kreeg extra beweging vanaf het wennen. Is op deze manier nooit meer hb geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:10 



 
Profiel   

Ik ben half maart begonnen met nu en dan een half uurtje.
Vanaf begin april werd dat een uurtje, half april 2 uurtjes en nu zitten ze aan 4/5 uurtjes.

Ik let wel goed op de temperaturen. Altijd in de namiddag de wei op,
niet als het echt koud-koud is in de dag, dus tot hiertoe zijn ze nog maar sinds een week elke dag de weide op aan het gaan.

Ons gras is gezaaid met paardengras/kruidenmengeling, handmatig gestrooid met kunstmest ofzoiets :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:38 



 
Profiel   

Wij hebben ook langzaam opgebouwd, wel gelijk met graasmasker. Vorig jaar op tijd van het land afgehaald, waardoor er nu redelijk wat staat. Geen kort gras dus.
Wel houden wij de fructaan app in de gaten. Is het risico hoog blijven ze in de paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:41 



 
Profiel   

Hier zijn ze zondag voor het eerst op het land geweest. Omdat het jong (deze winter ingezaaid) gras is, bouw ik dit langzaam op. Ze zijn er nu 2 uur op geweest en dat zal ook de rest van de week zo blijven. Ik hou hierbij de fructaan index ook in de gaten. Na deze week wil ik ze een uurtje langer op het gras zetten en dan per week iets langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 11:54 



 
Profiel   

Wij bouwen het hier zo op dat ze er na 1,5 maand volledig op kunnen. Meestal beginnen we per 1 mei met een uurtje en zo verder uitbouwen.

Ik zal straks het schema er eens bij pakken, dat doen we al jaren zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:00 



 
Profiel   

Het lastigste is gewoon dat het klimaat wat rommelt.... het groeimoment schuift steeds verder het seizoen in...
Het blijft langer koud en/of droog, daardoor zie je dat het gras steeds later in het seizoen begint te groeien.
Je kunt dus niet echt meer een vast schema hanteren (vroeger gingen alle paarden bijv 1 april het land op), maar je moet het echt op het oog doen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:05 



 
Profiel   

Ik heb ze hier al een maand op het gras. Begon ook met klein uurtje en steeds een half uurtje langer. Staan nu overigens maar 4 uur per dag want door het rottige natte weer ook dagen niet er op geweest. Enkel de merrie met het veulen staan 8 uur
Het is knudde dit voorjaar maar volgende week beloofd beter te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 12:26 



 
Profiel   

Pally schreef
Wij hebben ook langzaam opgebouwd, wel gelijk met graasmasker. Vorig jaar op tijd van het land afgehaald, waardoor er nu redelijk wat staat. Geen kort gras dus.
Wel houden wij de fructaan app in de gaten. Is het risico hoog blijven ze in de paddock.


Nou dat ook. Hier hebben ze vorig jaar nog best laat op de wei gemogen, maar heb 3 stukken en laat het nooit kaal/kort eten.
En bij slecht weer, hoog fructaan kans etc slaan we een dagje over. Probeer alleen vanwege opbouwen niet meer dan 2 dagen over te slaan. Dan doe ik liever 1 dag weer kort en beetje opnieuw opbouwen.


Ninx schreef
Het lastigste is gewoon dat het klimaat wat rommelt.... het groeimoment schuift steeds verder het seizoen in...
Het blijft langer koud en/of droog, daardoor zie je dat het gras steeds later in het seizoen begint te groeien.
Je kunt dus niet echt meer een vast schema hanteren (vroeger gingen alle paarden bijv 1 april het land op), maar je moet het echt op het oog doen....


Precies. Je moet je aanpassen aan het gras.

Teveel mensen gaan heel erg bemesten, willen te vroeg paarden op de wei, want doen het altijd zo en paarden staan anders op veel plekken nog op stal of een klein paddockje.

Als je met de natuur mee gaat, kan je best lang genieten van een mooie grasmat. Maar teveel en te lang erop is vaak niet goed voor het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:05 



 
Profiel   

tis echt een drama seizoen. bij ons is het gras gewoon nog kort. begint nu pas een beetje te groeien ( wel paardengras) Ik heb vanmorgen een tien minuten buiten het erf in de berm mijn paar wat laten eten.. Ik hoop dat t straks bij ons goed gaat groeien. De temperaturen zijn volgens mij nog nooit zo laag geweest

Ik zou rustig opbouwen.. begin met 15-20 minuten en dag erna een 30-40 daarna een uur, 2 uur, 4 uur 8 uur etc... wij deden meestal verdubbelen.. maar kijk goed naar je paard. Het ene paard kan er beter tegen dan de andere

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:06 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Ligt er aan, wat voor paard heb je?
Mijn warmbloeden lopen gewoon 24/7 in de wei.
Maar het HB-gevoelige spul zoals de koudbloeden, staan JUIST in deze periode op de paddock en komen absoluut niet op het gras.


Precies. Hier staan ze heel even voor de knabbel op een heel klein stukje tijdens het uitmesten, maar een uur op de wei (die is nog niet veel) dat duurt nog wel een poosje. Met mijn sobere pony's, shetten kan het nog lang niet.
Op de pensionstal (ze staan nu aan huis) deden ze het destijds met een uur per keer erbij. Na een week of 2 a 3 stonden ze dan de hele dag op de wei.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 13:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen