Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander maakt weer wintervacht aan

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Onze shetlander had van de winter een lekkere dikke wintervacht. Toen hij in maart ongeveer begon te verharen was hij ook binnen een paar weken zijn wintervacht weer kwijt. Heel fijn natuurlijk, maar het was toen nog best wel wat kouder. Nu heeft hij de afgelopen weken weer een wat dikkere vacht gekregen en is hij weer wintervacht aan gaan maken denk ik. Raakt hij deze vacht nog wel weer kwijt, want hij verhaart nu niet meer? Ik ben bang dat als het straks wat warmer wordt, hij het misschien te warm gaat krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:52 



 
Profiel   

Grote kans dat je pony ppid aan het ontwikkelen is. Je kan een speciale bloedtest doen om er achter te komen. Bij mijn fjord begon het ook zo.
Als het echt warm weer wordt zul je hem (gedeeltelijk) moeten scheren, anders krijgen ze er echt heel veel last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:54 



 
Profiel   

Hoe oud is je shetlander? Mijn vorige paard had Cushing (PPID) en haar verhaarcyclus was totaal door de war. In januari ging ze al verharen en in juni/juli maakte ze al weer wintervacht aan. met behulp van medicijnen kon ik het redelijk onder controle houden. En als ze het echt te warm had, gingen we haar deels scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:57 



 
Profiel   

Onze shetlander is net 4, ik dacht dat paarden dat niet op zo'n jonge leeftijd konden krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:58 



 
Profiel   

Het is ook niet zo dat hij een mega wintervacht heeft gekregen, maar het is wel iets dikker geworden. Terwijl hij eigenlijk een paar weken geleden al een volledige zomervacht had. Maar het was toen nog wel vrij koud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:59 



 
Profiel   

O dat is wel heel erg jong. Maar ik dacht dat er wel gevallen waren die ook zo jong waren. Alleen dat gebeurt zelden. Heeft hij verder nog klachten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:00 



 
Profiel   

Verder heeft hij volgensmij nergens last van, hij is lekker fit en vrolijk. Wel een beetje te dik, maar daar werken we aan:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:01 



 
Profiel   

Dan kan het misschien wel komen door het rare weer de laatste maanden. Hoe het wel in de gaten de komende jaren. Mocht het elk jaar gebeuren zou ik een bloedonderzoek laten doen.
Als hij nu wel echt last van de warmte heeft kan je hem wel gedeeltelijk scheren zodat hij wel zijn warmte kwijt kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:03 



 
Profiel   

Okee ik ga het in de gaten houden. Ik hoop dat die vacht nog weg gaat. Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:09 



 
Profiel   

Misty12 schreef
In januari ging ze al verharen en in juni/juli maakte ze al weer wintervacht aan.



Hier laten de koudbloedjes hun eerste haren eind december voorzichtig alweer gaan.
Dan staat het vaak een tijdje stil en ze beginnen vanzelf weer.
Mijn shets en fjord maakten eind juli vaak alweer langzaam aan.

Heeft te maken met uren daglicht, bij mijn beestjes zouden deze maanden dus helemaal niet verdacht zijn.

TS weet je zeker dat ze opnieuw aanmaakt of staat het verharen gewoon even stil?
Mijn shets verloren een paar weken geleden nog flinke plukken, inmiddels gaat het weer mondjesmaat.
Beide hebben nog genoeg om in de vrieskou te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:13 



 
Profiel   

Het wordt weer winter :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:16 



 
Profiel   

Weet je zeker dat de vacht weer dikker is? Staat het niet gewoon wat rechtop?

Onze echt oude shet heeft geen ppid, maar wel een mega vacht. Ik heb 2 maanden terug vanwege de warmte de onderkant geschoren. Hij laat moeizaam de bovenkant los, maar zolang hij het niet te warm of te koud heeft en energie toont, laat ik het zo.

Het is nu Mei, maar heel vreemd weer. De dagen zijn we langer, maar ook grauw. Ik zou het even afwachten en als je hem ziet zweten kan je altijd nog een baantje scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:33 



 
Profiel   

Wat je zou kunnen doen, gezien de leeftijd, is in september of oktober op PPID te testen.
Als het beestje het wel heeft, worden de waardes in die periode echt heel hoog.
Het lijkt me een hele geringe kans hoor maar het kan.

En daarnaast lekker scheren, die van mij gaan vrijdag ook onder de machine door :-) , met die nog best wel vacht na ijsheiligen is een kort vachtje wel heel lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:36 



 
Profiel   

Onze shetlander zelfde verhaal. Ik maak me er geen zorgen om als je kijkt naar het weer. Ons andere paard heeft hele winter zonder deken gestaan, nu moet ze een regendeken op als het veel regent, anders staat ze te bibberen. De shet heeft weer wat vacht aangemaakt en die heeft nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:02 



 
Profiel   

Hier mijn shetten ook. Die waren in maart goed aan het verharen, maar wat er aan zomervacht bijgroeit is wel weer flink lang. Heb het idee dat ze nu dikker in de vacht staan dan normaal in begin mei. Maar goed, ik heb ze ook voor de wagen en scheer ze bij als nodig. Geen idee of de vacht toch weer wat dunner gaat worden als het alsnog eens zomer wordt......
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen