Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Auriplak

 
Profiel   

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een auriplak bij paarden?

Ik kan wel ervaringen vinden op bokt, maar dat zijn merendeel oude berichten en geven niet zo veel informatie over eigen ervaringen (de voor-, nadelen en mogelijke risico's).
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die het inmiddels al vaker gebruikt hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 13:44 



 
Profiel   

Werkt prima!
Ik weet alleen niet of ik ze dit jaar ga gebruiken. Mijn jaarling loopt er ook bij in en die sloopt toch alles...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 14:23 



 
Profiel   

Dat is fijn te horen Amy223.
Waar en hoe maak jij ze vast? En ook geen reacties als bijvoorbeeld andere paarden gaan groomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 15:21 



 
Profiel   

Ik vlocht ze in het verleden mee met een pluk manen. (Toen heette het nog boviclip).
Ben uiteindelijk toch overgestapt op een vliegenmasker, dat vond ik toch effectiever.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:12 



 
Profiel   

Ik maak ze aan het halster zelf vast. Door de ring aan de rechterkant bij de kaak dmv een tiewrap. Heb nooit het idee gehad dat ze er last van hadden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 17:59 



 
Profiel   

Ik denk dat directe schade wel gaat, het is denk ik hetzelfde middel (of zelfde soort) als sprays als veerust en de vernevelaars die ze in stallen gebruiken, maar echt gezond lijkt het me ook niet.

Edit mooi artikel. Pyretrum wat in de vernevelaar zit en permetrin wat in de oorlabels zit is een mooi verschil tussen de natuurlijke en de sythetische variant.

https://waarzitwatin.nl/stoffen/pyrethroiden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:18 



 
Profiel   

hier heb ik er helemaal niks van gemerkt dat het wat deed tegen de vliegen.
ik had ze eerst bij mijn merrie in de manen gevlochten ,maar daar vielen ze uit.
toen aan het halster,maar er zaten gewoon vliegen op

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:36 



 
Profiel   

Ik denk dat dat de bedoeling is dat ze erop gaan zitten en dat ze dan voor hun giftige stof opnemen en later dood gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:33 



 
Profiel   

Zoals ik het nu kan vinden is de boviclip de 'pijl' om de auriplak aan een oormerk te bevestigen, maar bevat het geen anti-insecten ingrediënten.


Ellepel, bij ons zouden ze ook in de manen moeten, omdat ze geen halsters om hebben. Dat is ook nog een lastig dingetje dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:33 



 
Profiel   

Nee, vroeger heette het ding zelf boviclip, het flapje met permethrin.
Dat was t origineel, Auriplak is een generiek middel met dezelfde werkzame stof.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:43 



 
Profiel   

Ah, op die manier. Kon nu inderdaad alleen de auriplak vinden.
Maar jij merkte niet genoeg effect?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 22:52 



 
Profiel   

Grit schreef
Ah, op die manier. Kon nu inderdaad alleen de auriplak vinden.
Maar jij merkte niet genoeg effect?

ik denk dat het ook niet de vliegen verjaagd maar dat ze uiteindelijk dood gaan. Ze gaan dus wel eerst je dier vervelen maar zullen vervolgens het loodje leggen als ze op de auriplak gezeten hebben/of gelikt/gegeten, ik weet niet hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 23:16 



 
Profiel   

Ik krijg dat ook niet precies duidelijk. Het is inderdaad vooral mijn bedoeling dat vliegen het niet aantrekkelijk vinden om op de huid te gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 00:15 



 
Profiel   

Zijn er inmiddels meer mensen die iets over de werking kunnen vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 12:50 



 
Profiel   

Bedoeling is dat het gif verspreid wordt over de vacht door wrijving/beweging, dus oren die bewegen en daarbij in contact komen met het lijf. Bij een koe die meer neus in oksel slaaphouding heeft gaat dat een stuk makkelijker net als bij het richting rug "gooien" van de kop om een vlieg te verjagen. Bij een paard zo'n ding stil aan halster hangen of in de manen doet inderdaad heel weinig. In de staart vlechten, waar immers paarden het meeste mee over het lijf bewegen om vliegen te verjagen, geeft dan nog de beste optie qua werkzaam zijn.
Heb dat ding tig jaar geleden wel eens gebruikt, maar nu met schuilstal, genoeg zwaluwen en een wespennest is het aantal plaaginsecten laag genoeg om niet aan bestrijding te hoeven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:10 



 
Profiel   

Ik had de plak vorig jaar aan de onderkant van de manen gevlochten, dus hangend op de vacht. Aangezien ze ook geregeld met hun hals bewegen en schudden zal dat toch hetzelfde effect geven als wanneer een oor beweegt?


Vorig jaar hadden ze beduidend minder last van de vliegen, maar het was ook een minder warme zomer dan de zomer ervoor. Dus dat kan ook de reden zijn geweest. Verder was er niets aan omstandigheden veranderd.
Qua werking ben je nu al wel laat, het heeft een periode nodig voor het gif zich goed heeft kunnen verspreiden.

Inmiddels van stal veranderd, waarbij ze bij deze warmte eigenlijk veel in de loopstal staan en minder last hebben van de vliegen, dus nu geen auriplak gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:22 



 
Profiel   

Ik heb ze dit seizoen voor het eerst gebruikt en had wel het idee dat het íets deed, maar vind het moeilijk zeker te zeggen en meetbaar te maken (ben niet gaan turven :+ ), dus het effect was niet enorm.

Ik deed ze in manen en staart. Eentje was wel kampioen in ze kwijt maken, denk bij het rollen dat ze dan scheurden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:22 



 
Profiel   

Ik heb ze ook gehad,bij mijn pre had ik hem mee in zijn lange manen gevlochten,maar ik vond niet dat hij erg hielp. bij de ander had ik hem wegens korte manen aan zijn halster gehangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:29 



 
Profiel   

Ik heb ze ook sinds kort (ingevlochten in de manen). Het werkt iets, maar inderdaad pas als de vlieg landt. Voordeel is wel dat de vlieg daarna dood gaat, dus die kan niet meerdere malen meer pesten.

Volgens mijn overbuurman (koeienboer) werkt het het beste als je in het voorjaar (dus voordat er veel vliegen zijn) al begint, omdat je dan het verspreiden van de vliegen tegen gaat. Klinkt logisch, dus volgend voorjaar ga ik proberen er aan te denken als ik nog geen vliegen zie.

Voor de rest werkt zo'n vliegenvangzak (tip: niet naast je terras hangen %) ) hier best goed. De vliegen vinden die lucht interessanter dan de paardenlucht. Het stinkt alleen enorm en ziet er ook niet smakelijk uit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:34 



 
Profiel   

Ik heb 2 zakken bij de paddocks hangen en een ecobuster emmer bij de stal in gang. Ze helpen wel goed maar stinken idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 13:44 



 
Profiel   

turtlelito schreef
Ik heb ze ook sinds kort (ingevlochten in de manen). Het werkt iets, maar inderdaad pas als de vlieg landt. Voordeel is wel dat de vlieg daarna dood gaat, dus die kan niet meerdere malen meer pesten.

Volgens mijn overbuurman (koeienboer) werkt het het beste als je in het voorjaar (dus voordat er veel vliegen zijn) al begint, omdat je dan het verspreiden van de vliegen tegen gaat. Klinkt logisch, dus volgend voorjaar ga ik proberen er aan te denken als ik nog geen vliegen zie.

Voor de rest werkt zo'n vliegenvangzak (tip: niet naast je terras hangen %) ) hier best goed. De vliegen vinden die lucht interessanter dan de paardenlucht. Het stinkt alleen enorm en ziet er ook niet smakelijk uit...


Oh daar moet ik volgend jaar dan op tijd aan denken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 19:18 



 
Profiel   

Inderdaad op tijd mee beginnen.
Maar zoals Tamary aangeeft komt de werkzame stof vrij bij wrijving. Om die reden dus bij koeien goed geschikt aan het oormerk omdat ze daarmee over hun lijf “wrijven”.

Jaren geleden zelf eens geprobeerd maar weinig verschil gemerkt, inmiddels werk ik bij een bedrijf waar we ze verkopen, ze worden wel per enkelen verkocht voor mensen met paarden maar verwacht geen wondermiddel.

Al is het voor die paar euro het proberen waard voor degene die dat wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 19:34 



 
Profiel   

In het verleden geprobeerd, ik vond het niets doen.

Pour on heb ik ook weleens op de paarden gebruikt.
Ik had niet het idee dat dat tegen de dazen hielp, vliegen wel, maar dat gebruikte ik alleen maar op paarden die niet onder het zadel waren.
Omdat de vloeistof op de schoft gegoten moet worden, was ik bang dat het irritatie onder het zadel zou gaan geven.
Pour on ben ik trouwens gaan gebruiken na advies gevraagd te hebben bij dierenarts.
Middel is niet geregistreerd voor paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 19:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen