Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lang gras in het voorjaar

 
Profiel   

De paarden verschuiven nu wekelijks naar een nieuw stuk gras. Ik heb nog 5 stukken om te laten begrazen. Ik merk echter dat er al heel veel aren in het gras zitten en ze het niet meer willen eten? Moet ik het nu eerst maaien zodat de aren eraf zijn ?
Ik vind het zo moeilijk. Twee maanden geleden was er nog niks en nu ineens staat alles zo super lang. Zelfs waar ze al terug vanaf zijn sinds vorige maand is al terug aren aan het krijgen.
Hoe pakken jullie dit aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 22:34 



 
Profiel   

Ze moeten eten wat ik ze geef en anders hebben ze pech. Uitgebloeid gras bevat minder suiker dan het voorjaarsgras dus zal minder lekker zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 04:41 



 
Profiel   

Mijn merrie krijgt gewoon het heup hoge gras. Om te voorkomen dat ze het plat en dood loopt werk ik met strook begrazing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:32 



 
Profiel   

bij het hoge gras werk ik ook met strookbegrazing, bij ieder nieuw stukje krijgen ze eerst de breedte en 10 meter ofzo, blijven ze daar een dag of 3 op tot het meeste op is, en vanaf dan geef ik ze dagelijks een meter of twee erbij (afhankelijk van hoe dik het gras staat.)
Dan eten ze het heel netjes kort, en blijven mestplekken beperkt.
Als het ene stuk zo op is, begin ik hetzelfde op een nieuw stuk, en zo gaan we het cirkeltje rond.

De kleinere stukjes (20*50) krijgen ze in een of in twee keer, afhankelijk hoe hoog het staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:36 



 
Profiel   

zou ze er gewoon op laten staan.
ze zoeken het lekkere er wel tussen uit.
nadeel van de vele regen nu is dat het gras dan soms wat minder lekker voor ze smaakt.
maar zo lang alles nog goed op gewicht is en je gras goed gras is zou ik ze er gewoon op laten :j


Laatst bijgewerkt door ellepel op 27-05-21 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:40 



 
Profiel   

Ze eten het uiteindelijk wel op hoor. Het is alleen minder zoet. Beetje alsof je kinderen de keuze laat tussen een mars of een volkoren boterham, ook die eten uiteindelijk echt die boterham wel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:42 



 
Profiel   

Shetlanders nemen, die eten alles kort. :D
Bij de paarden had ik dit ook. Daar deden we of strookbegrazing of lieten het zo. Sowieso wisselde we elke 3a 4 weken van weide. De stukken die ze echt niet aten afmaaien maar dat vooral omdat dat hun favoriete mestplekken waren en niks vervelender dan in het kniehoge gras naar mest te moeten zoeken.
De shets kregen strookbegrazing maar die aten het altijd tot de grond toe af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 07:45 



 
Profiel   

Ik zorgde voor een deel maaien en hooien, de rest wat over bleef gingen ze met strookbegrazing op.

Als je niet teveel in 1 keer geeft dan eten ze het mooi kaal en kan je dan weer een strookje bijzetten. Wel wat werk, maar behoudt van je weide en geen overvolle paarden qua 'vreten'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 08:18 



 
Profiel   

Dat is afhankelijk van de voedingsbehoefte van je paard.

Veel paarden krijgen meer dan genoeg. En dan werkt strookbegrazing waarbij je ze 'dwingt' om gewoon te eten wat de pot schaft het beste. Heb je zogende merries, opgroeiende jonge paarden en paarden die echt flinke prestaties moeten leveren dan kan het zijn dat wat sneller omweiden nodig is om aan hun voedingsbehoefte te voldoen. Maar ik schat in dat die laatste groep maar heel klein is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 10:55 



 
Profiel   

ellepel schreef
zou ze er gewoon op laten staan.
ze zoeken het lekkere er wel tussen uit.
nadeel van de vele regen nu is dat het gras dan soms wat minder lekker voor ze smaakt.
maar zo lang alles nog goed op gewicht is en je gras goed gras is zou ik ze er gewoon op laten :j



Ja ze zijn wel goed rond, volgens mij iets te dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-21 06:53 



 
Profiel   

Ik heb vandaag een strook bij gegeven maar ze vertrappelen alles gewoon? Moet ik het misschien om maaien en weg gooien of moeten we overwegen er een ander dier bij te zetten dat minder kieskeurig is?
De weides waar ze in april en begin mij op hebben gestaan ,beginnen ook al terug hoog te worden dus die twee krijgen dit niet bijgewerkt ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:30 



 
Profiel   

hoe groot is die strook dan.
maar dat is maar even toch, dat gras veert wel weer terug en ze gaan het vanzelf eten.
ze gaan toch met hun neus in het gras op zoek naar de lekkerste grasjes.
is ook mooi want dan lopen ze.

maar anders laat je het maaien en in pak doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:32 



 
Profiel   

Ik zou ze net zo lang laten staan tot ze het opeten. :+ Zeker als ze al te dik zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:35 



 
Profiel   

Als ze het platlopen geef je teveel.
Ik heb nu een eerste stuk gegeven en dat is nu in happen kort/plat gelopen/lang.
Laat ik ze lekker staan tot de mestplek duidelijk is en de rest kort-ish. Dan iedere dag een stuk erbij. Als ze honger hebben gaan ze direct gaan eten. Geef je teveel dan is er geen honger en lopen ze de boel plat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 21:58 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Ik zou ze net zo lang laten staan tot ze het opeten. :+ Zeker als ze al te dik zijn.


Heb ik geprobeerd. Het platgelopen gras willen ze echt niet. Ze stonden aan de poort te smeken en ik gaf een beetje hooi en ze deden alsof ze een week al geen eten meer gezien hebben. Ik snap het echt niet meer …

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:01 



 
Profiel   

Hier maaien we het wel, elke keer een stukje, en dat geven we op stal ipv hooi. Vallen ze ook op aan, terwijl ze zelf in de wei het met lange tanden eten :+
Verder in de wei ook strookbegrazing inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:19 



 
Profiel   

Nirvana_ schreef
Hier maaien we het wel, elke keer een stukje, en dat geven we op stal ipv hooi. Vallen ze ook op aan, terwijl ze zelf in de wei het met lange tanden eten :+
Verder in de wei ook strookbegrazing inderdaad

Dus ik kan het gras beter afsnijden en zo geven? Want nu zit ik hooi te geven terwijl de weides veel te hoog staan. Ik heb nochtans maar 60 are en die twee krijgen dat niet kort …

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 22:51 



 
Profiel   

Zolang het lang gras is, gemaaid zonder dat het in stukjes gaat (dus met een zeis oid en niet een grasmaaier) dan kan je het wel voeren die dag aan de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 10:40 



 
Profiel   

Je moet je paarden niet zien als zielig als ze gaan staan bedelen, ze doen dit omdat ze het zo gewend zijn om hooi te krijgen. Als je ze dan een week even geen hooi geeft, dan komt dat wel weer in hun nieuwe ritme. Mijn pony's rennen 's avonds vanaf de wei ook vrijwillig hun zandpaddock in, niet omdat het gras niet bevalt, maar omdat het in hun ritme zit dat ze daar voer krijgen. Mijn hooi is op het moment echt baggerkwaliteit, dus daarvoor komen ze ook niet terug in de paddock hoor. Het is puur gewenning en gewoonte. Mijne lopen hun gras overigens ook plat en pas als alle sprietjes kort gras zijn afgegraasd eten ze de platliggende slierten gras. Maar de mijne zijn shetlanders en die vreten praktisch alles wat onder de noemer gras valt, helaas vallen boterbloemen daar niet onder, dus mijn land staat vol met die troep. Maar je kunt ook niet alles hebben. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 10:58 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paarden. Uiteindelijk door gezet en nu eten ze alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 18:53 



 

Als je zeker weet dat er echt niets mis is met je gras, dan zou ik gedurende de lente en de zomer zelfs geen hooi geven :o

Ik wil niet zeggen dat dit het juiste advies is :Y) maar met zoveel gras kwam hooi er bij ons gewoon niet in vroeger... alles was één lap grond, dus geen strookbegrazing, en ze deden het er gewoon (prima) mee. Ik herken het wel niet dat ze het gras niet lusten. Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet vaak gezien :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 18:59 



 
Profiel   

Boterbloemen zijn giftig dus het is goed dat ze die niet eten.

En met strook begrazing de strook niet te breed geven. Eventueel in 2 a 3x op de dag een smal stukje waar ze direct beginnen te eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen