Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander heeft wintervacht voor een deel teruggekregen

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Onze shetlander van 4 jaar oud heeft een vrij dikke vacht teruggekregen afgelopen weken. Een paar maanden geleden was hij binnen een paar weken zijn wintervacht zo kwijt. Hij had een prachtig kort vachtje. Het weer was toen nog heel raar en vrij koud en regenachtig. Ik weet niet of het daardoor komt, maar hij heeft nu gwn weer een halve wintervacht teruggekregen. Het zijn geen lange haren, maar vrij korte haren die een beetje rechtop staan. Ik ben bang dat hij het veel te warm gaat krijgen in de zomer. Zou hij die vacht nog kwijtraken, want hij verhaard nu niet. Is het een goed idee om hem te scheren? Zoja moet ik hem dan helemaal scheren of een gedeelte?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 08:59 



 
Profiel   

Ik vetrouw er altijd een beetje op dat de natuur dit zelf wel regelt. Staat ie 24/7 buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 09:54 



 
Profiel   

Zijn vacht is waarschijnlijk niet dikker, maar hij heeft zijn haren overeind gezet omdat het was fris was. Als de haren overeind staan houden ze meer warmte vast. Ik voorspel dat als hij straks lekker in het zonnetje staat zijn vacht weer 'normaal' wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 09:58 



 
Profiel   

Hij staat ‘s nachts op stal en overdag de hele dag in de wei.

Ik heb wel het idee dat het dikker is want er is veel meer haar dan een paar weken geleden. Het is bijna de dikte van een wintervacht geworden. Het is lekker weer deze dagen met veel zon, maar de vacht gaat niet omlaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:04 



 
Profiel   

Hier heeft de jongste dit jaar hele stugge lange haren IPV een glad vel. Ik gok ook voor de afvoer van water. Het lijkt wel haast of is de mijne direct van winter naar winter vacht verhaart. Die van mij staat 24/7 buiten met schuilstal. Dat het haar meer is dan een paar weken geleden is logisch, mijne was een paar weken geleden ook nog niet dicht qua vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:06 



 
Profiel   

Dat doet mij denken aan cushing. Mijn 2 merries hebben dit ook.
Maar de pony is 4 jaar ? Dat zou echt wel bijzonder jong zijn om al ppid te ontwikkelen.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:22 



 
Profiel   

Heb je foto's?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:41 



 
Profiel   

Ik heb er nog geen foto’s van maar die kan ik vanavond wel even maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:44 



 
Profiel   

Ik zou me er niet zo druk om maken. De natuur regelt dit zelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:52 



 
Profiel   

Ja dat hoop ik wel, maar ben bang dat als het ineens heel warm wordt, hij het veel te heet gaat krijgen met deze vacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:55 



 
Profiel   

Dan kan je nog altijd een jachtmodelletje scheren. Kan hij ook al heel wat warmte kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:00 



 
Profiel   

TS, lijkt het wat op dit? Dit is wat mijn 6 jarige heeft gefrabiceerd aan zomervacht, bovenop is het gewoon glad, maar onderop zijn het zulke lange stugge haren. Zijn buik en benen zijn nog wel winterpluis. Voorgaande jaren was ie gewoon compleet glad. Ik heb zo'n vermoeden dat het aan het koude voorjaar ligt.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:38 



 
Profiel   

Mijn shetlandertje heeft indd. op zijn buik ook nog flink een pak haar en langs zijn nek lijkt het wat moeilijker te gaan dit jaar. Ik vertrouw ook gewoon op de natuur en als het echt 30+ graden word en hij staat te zweten gaat er pas en scheerapparaat over heen (24\7 buiten+schuilstallen). Ben ook wel benieuwd naar foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 23:45 



 
Profiel   

Kan ook zijn dat ie nog een tweede keer haar gaat verliezen. Mijn IJslanders verharen ook in 2 keer

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 01:54 



 
Profiel   

Mijn haflinger was ook de afgelopen weken weer in zijn wintervacht geschoten en begint nu weer te verharen.
Het was ook heel raar weer alles is laat nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 05:30 



 
Profiel   

Mijn ijslanders hebben ook een soort "tussenvacht" gekregen lijkt het wel.
Inmiddels laten ze sinds vorige week weer flink wat haren los, dus ik denk dat het wel goedkomt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 06:05 



 
Profiel   

Apart. Mijn Shetlander van 11 verhaart goed, maar er maar nog steeds wat af bij haar. Er zit ook een behoorlijke vacht op in de winter, in vergelijking met alle andere paarden bij ons. Die halen het qua wintervacht echt niet bij haar, haha!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:11 



 
Profiel   

Mijn shetters waren ook weer dikker in de vacht gekomen. Maar gisteren bij het borstelen vloog het haar eruit, lange haren, dikke plukken. Kennelijk heeft hij zich voorgenomen om per 1 juni in zomerjas te staan ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 07:59 



 

Waarschijnlijk lost het zichzelf wel op, maar je kan voor je eigen gemoedsrust elke dag even temperaturen. Als je shet koorts/verhoging krijgt door de dikke vacht dat zou ik scheren, maar eerder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:39 



 
Profiel   

Hier een shet met het zelfde euvel al staat de onze van 22 24/7 buiten, ik denk dat moeder natuur ze een inbetween jasje heeft aangetrokken. Het was de afgelopen tijd ook fris, zelf liep ik ook met een trui ipv een shirt. :brr:

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 09:02 



 
Profiel   

Oke goed om te zien dat er nog meer zijn die dat ook hebben. Ik wacht het gewoon nog even af en anders kan ik hem altijd nog scheren

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:34 



 
Profiel   

@Anastasia, mijne is dekenmodel geschoren, vandaar dat die nog buikpluis heeft. En de mijne zijn altijd laat, zitten normaal eigenlijk alleen juli en augustus glad in hun zomervachtje. Volgend jaar ga ik ze rond maart volledig scheren zodat ze in mei mooi in de vacht zitten (als we dan niet zo'n koud voorjaar hebben).

Mijne staat overigens niet zozeer dik in het pluis, maar het zijn gewoon langere en stuggere haren dan wat ik normaal in hun zomervacht zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:39 



 
Profiel   

Onze hele oude shet had ik de gehele onderkant geschoren in Geb met de warmte. Die is nu nog aan het loslaten bovenop.

Mijn quarter merrie van 28 had een gladde vacht, maar afgelopen tijd weer wat meer haar. Je ziet ook de werking meer en dan ziet het er anders uit. Plat liggen, opstaan etc.

Mijn jongste merrie was al glad, maar vd week kwam er toch weer haar vanaf. Haar broer had nog wat plekken haar vastgehouden en die laten ook spontaan los. Zal nu wel snel gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:51 



 
Profiel   

Het is ook wel heel raar weer geweest. Mijn shetland ruin heeft ook ineens weer van die lange haren gekregen. Beetje zoals op de foto’s van Jorex hierboven. Normaliter blijft hij zeker begin van de zomer netjes glad in zijn vacht. Ik kijk het even aan en anders gaat de scheermachine er over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 16:00 



 
Profiel   

Mag ik hier door een vraag een schopje aan geven? Mijn shetties zitten ook zo dik in de haren momenteel. Alleen nu hebben ze al 2 dagen mega hoge koorts. De dierenarts komt 2x daags en als het niet verbeterd gaat hij antibiotica starten. Het is een beetje losse flodders schieten qua medicatie nu om de koorts te remmen. Ze ademen ook echt pittig snel door de koorts. Nu denk ik erover om iig onderkant hals, borst en onderkant buik tm flank te scheren. Maar het is deze week mooi daarna komt de herfst echt om de hoek zetten. Wat raden jullie aan qua scheren/vacht? Of nu meer scheren en dan dekens op in de winter of gedeelte nu scheren en de natuur verder zijn werk laten doen (qua vacht, uiteraard voor de koorts met de dierenarts door blijven gaan), of helemaal niets scheren en hopen dat de koorts zakt met alleen de medicatie?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen