Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander heeft wintervacht voor een deel teruggekregen

 
Profiel   

Wat zegt je dierenarts?
Hebben ze het ook zo warm door de vacht? Anders helemaal scheren en een dekentje voor ze regelen :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 18:56 



 
Profiel   

lies_sparkle schreef
Wat zegt je dierenarts?
Hebben ze het ook zo warm door de vacht? Anders helemaal scheren en een dekentje voor ze regelen :)


Dierenarts heeft qua scheren niet echt een advies. Hij spuit nu koortsremmers. Heb voor morgen nog metacam. Is slecht leverbaar dus als de koorts niet zakt moeten ze over op novacam, maar wil hij ook antibiotica gaan geven. Ze zijn pas 1 jaar oud dus hoop ik ze een overload aan medicatie te kunnen besparen. De dierenarts denkt aan een virus maar ik vraag me af of die dikke vacht niet tegenwerkt op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 19:06 



 
Profiel   

Maar je weet niet de oorzaak van die hoge koorts? Dat vind ik toch wel een belangrijk verschil.

Als ze echt een dikke vacht hebben, zou ik ook voor nu een stuk hals uitscheren. Dat is vaak genoeg om even warmte kwijt te kunnen en kan je ook de winter mee in straks. Dan is het ook wel weer aangegroeit als het goed is.

Heb dat bij de paarden wel vaker gedaan als het lang warm blijft of als het in het voorjaar vroeg warm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 22:55 



 
Profiel   

Scheren zou ik niet doen wanneer ze nog koorts hebben. Het koelt in de nacht flink af. En wanneer het inderdaad een virusinfectie is, knappen ze meestal snel weer op. Zweten ze ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 23:02 



 
Profiel   

senna21 schreef
Scheren zou ik niet doen wanneer ze nog koorts hebben. Het koelt in de nacht flink af. En wanneer het inderdaad een virusinfectie is, knappen ze meestal snel weer op. Zweten ze ook?


Het koelt helemaal niet zoveel af nog. Zijn nu ideale temperaturen voor paarden juist.

En alleen een halsje uitscheren kan echt geen kwaad. Dan heb je nog zat vacht om ze warm te houden, maar overtollige warmte kunnen ze goed kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 23:04 



 
Profiel   

Thanks voor de tips. Ze waren gisteravond zo warm dat ik idd de onderkant hals en de kipfiletjes van de borst heb geschoren. De dierenarts dacht een influenza achtig iets. Geen neusuitvloeiing, longen klinken goed. De temp was vanmorgen nog wat, maar nu 37,5 dus lijken er door te komen. Ik hoop inderdaad door dit weggeschoren te hebben wel de winter in te kunnen zonder dekens, maar dat ze voor nu iig de warmte nog kwijt kunnen ook de komende week nog met de warme dagen. Bedankt voor de reacties!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 15:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen