Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help! Vliegendeken voor "apart" gebouwd paard.

 
Profiel   

Inmiddels ben ik al 3 vliegendekens verder. En niet niet één die echt goed op mijn paard ligt. Binnenkort ga ik twee weken op vakantie en dan is er minder toezicht en wil ik graag dat ik een deken heb die goed blijft liggen.

Mijn paard heeft een dikke vrij korte hals, een enorm schoft/schouderpartij, in verhouding dan weer een korte rug en daarbij een enorm lichaam/diepte. De 195 cm is te krap bij de borst/schouder/ schoft en de 205 cm hangt over de kont en trekt daardoor aan de borst/schouder/schoft. Dan zit het voor zo strak dat ze voor mijn gevoel bijna "gekeeld" wordt als ze haar hals naar beneden brengt om te grazen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:42 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Ik zit met het zelfde probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:44 



 
Profiel   

big neck dekens een optie ? verschillende merken hebben een of meerder modellen soms in " big neck" uitvoering om zo een betere pasvorm te geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:47 



 
Profiel   

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee aangezien ik een heel smal paard heb, met hele smalle schouders, maar van amio zijn er 'xl' dekens voor paarden met een brede borst/boeg. Misschien is dat wat?

https://www.dekroo.nl/products/horsewar ... L3EALw_wcB

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:47 



 
Profiel   

Te grote deken kopen en op de rug een vouw innaaien en daarmee de rug inkorten. Dat werkt hier het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:49 



 
Profiel   

Welke merken heb je geprobeerd?
Hier gaat tot nu toe de shires het beste.
Al zou ik liever de bovenste gesp naar onderen kunnen plaatsen. dat is het geen wat me nog wel stoort.

Heb altijd de dikke variant gehad, maar nu ook de dunnere en die bevalt het beste bij mijn brede tankjes
https://www.equimatch.nl/highlander-plu ... combo.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:51 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Welke merken heb je geprobeerd?
Hier gaat tot nu toe de shires het beste.
Al zou ik liever de bovenste gesp naar onderen kunnen plaatsen. dat is het geen wat me nog wel stoort.

Heb altijd de dikke variant gehad, maar nu ook de dunnere en die bevalt het beste bij mijn brede tankjes
https://www.equimatch.nl/highlander-plu ... combo.html


Ik ga er even naar kijken!

IK heb er twee van QHP geprobeerd. Ik weet niet precies welke. Maar er was eentje speciaal voor brede borst, voor Friezen geloof ik. De andere weet ik het merk niet meer van. Ook heb ik een eczeemdeken geprobeerd en die zat eigenlijk vrij redelijk, maar de buikflap schoof steeds in de lies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:13 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Te grote deken kopen en op de rug een vouw innaaien en daarmee de rug inkorten. Dat werkt hier het beste.


Heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Denk dat ik dat met mijn huidige deken eerst ga proberen, voordat ik weer een nieuwe aanschaf. Want ze lijken in eerste instantie goed te zitten en laat je ze een dag erop zitten begint hij te schuiven en kan ik hem niet meer retour doen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:14 



 
Profiel   

Of een 195 kiezen en voor verbreding bij de borst gaan? Je hebt verlengers voor de sluiting vanvoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:21 



 
Profiel   

Ik heb exact hetzelfde probleem en heb ook nog een buik flap nodig omdat paard anders tegen z’n buik trapt om vliegen weg te jagen. Dus beperkt in wat ik kon uitproberen.

Uiteindelijk heb ik mijn Amigo Bug rug verbouwd. Ik heb hem vooraan vastgenaaid om een moderne V-sluiting na te bootsen. Die dekens zie je steeds meer met of een disk of een metalen ring waar dan 2 musketon haken de deken sluiten. Ook heb ik 2 splits gemaakt aan de voorkant die precies de punt op zijn schouder ontlasten. Tijdens het bewegen schuurde de vacht daar altijd weg. Nog tijdje geklooid met een borstbeschermer maar dat is alleen maar extra gedoe.

Nu geen foto bij de hand maar zal die vanavond even toevoegen. Als je toch al wat dekens hebt liggen misschien de moeite waard om er 1 aan te passen. Hij ligt hier nu 3 weken op en geen schuur plekken *\o/* tijdens het wandelen kan ik mijn hand nu overal los tussen schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:25 



 
Profiel   

boris_rakker Ben nog benieuwd naar je foto :o

Louise_vd5r Dat is misschien ook een idee! Maar probeer eerst even iets te doen met de dekens die ik al heb :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 09:15 



 
Profiel   

Je bestaande dekens ombouwen is natuurlijk het vriendelijkst voor je portemonnee!
Proberen is het dan altijd waard denk ik. Hopelijk vind je de oplossing. Je zou het eerst met een paar stiksels kunnen proberen, en lijkt het te werken, alles goed vast naaien.

Lastig he, zulke dieren. Hier 185 op een pony van 1.43, lengte te lang, breedte nodig en inmiddels de buikflap ook te groot. Zucht....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 09:18 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Ik heb de stukken blauw band, waar de normale gesp sluiting mee vast zit, losgehaald en hergebruikt bovenaan de split zodat de gaas stof goed ondersteund wordt en niet doorscheurt. En om sluiting te maken. Zo kun je ook eenvoudig de halsopening wat breder of smaller maken precies op maat van je paard. Hij gaat nu natuurlijk niet meer open maar over het hoofd heen aan.

En het slachtoffer: (hij is 1,55 en weegt 530 kilo aan voornamelijk spieren. Deken maat 195 is zonder verbouwen te klein voor hem)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:04 



 

Ik heb meestal horseware dekens. Is wat prijzig, maar liggen vaak als een huis. Als vliegendeken heb ik de evolution.
https://www.paardendrogist.nl/vliegende ... ize-115165

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:15 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ik heb meestal horseware dekens. Is wat prijzig, maar liggen vaak als een huis. Als vliegendeken heb ik de evolution.
https://www.paardendrogist.nl/vliegende ... ize-115165

valt die breder dan de Eczeemdeken Rambo Sweet Itch Hoody?
Want die is hier te krap op de borst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:18 



 
Profiel   

Ik liep met mijn bonkie ( :+ )
Tegen exact hetzelfde probleem aan.
De enige deken die hij pastte was de:
Bucas Buzz-Off Full Neck Big Neck.
Kost wat... maar echt super kwaliteit, ook heel zacht, UV werend en sloopproof.

Ter illustratie op welk model het lag qua net/schouder.
Dat is wellicht fijn om te vergelijken. Jam was ook kort in het lijf.

[ img ]
[ img ]


Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 10-06-21 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:22 



 
Profiel   

Misschien de Amigo XL: https://hypostore.nl/amigo-vliegendeken ... wE#527=719

Of deze: https://hypostore.nl/amigo-bug-rug-xl.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:23 



 
Profiel   

boris_rakker Bedankt voor de foto's en uitleg!
Mindim Bedankt! Is wel een mooie deken zeg.
c_alsemgeest Ja, zo'n borstpartij heeft die van mij ook :D
Kidde Bedankt! Zijn mooie dekens, kan alleen niet zien of de buik ook bedekt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:52 



 
Profiel   

Ja ik hou er van... lekker grof :')
Maar het is niet altijd makkelijk met de spullen.

Zo had hij ook maat XXL springschoenen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:53 



 
Profiel   

Hier op stal heeft een paard met jouw bouw zo'n bruine burka aan en die past verassend goed. Wel is ie een maat te groot maar dat zou je kunnen oplossen met een vouw en dan vast stikken inderdaad. Het nadeel is de buikflap, die schuift nog wel eens maar door de rekbare stof kunnen ze toch goed bewegen en komt de pasvorm minder nauw in mijn beleving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 10:58 



 
Profiel   

https://www.agradi.nl/rambo-protector-o ... l-navy.htm
Ik heb al jaren deze op mijn brede paard waarop echt helemaal niks past!
Ik doe 2 a 3 jaar met deze deken dus het is zijn geld waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:16 



 
Profiel   

Misschien een deken die geschikt is voor Quarter Horse/Western paarden?
Die zijn ook vaak wat compacter met een forse schouderpartij.
Misschien zit hier wat voor je bij?
https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... ccessoires

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:22 



 
Profiel   

c_alsemgeest Ja, ik hou er ook van, maar soms wel lastig...

Sas_Mon Die heb ik inderdaad ook geprobeerd, maar buikflap zat steeds in de lies. En het steeds over het hoofd aan/uit doen vond ik niks. Maar heb nu wel gezien dat er een nieuwe versie is met vaste buikflap en klittenband bij nek, dus mss ook een optie.

TamaraFloor Dank je voor de tip!

Roodvos Ik ga er naar kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:31 



 
Profiel   

De goedkopere merken passen over het algemeen slecht. Ik ben erg blij met de rambo dekens, die moet je niet te klein kopen, liever lang aan de achterkant dan te krap van voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 11:33 



 

DuoPenotti schreef
Mindim schreef
Ik heb meestal horseware dekens. Is wat prijzig, maar liggen vaak als een huis. Als vliegendeken heb ik de evolution.
https://www.paardendrogist.nl/vliegende ... ize-115165

valt die breder dan de Eczeemdeken Rambo Sweet Itch Hoody?
Want die is hier te krap op de borst.

Ligt er aan welke maat. Hij heeft nu een 205 op, de hoody heeft ie 195.
Moet qua lengte wel goed zitten, sommige dekens zakken naar achteren en dan krijg je het krap op de borst. Maar ik heb daarvan nooit dekens die opzij glijden, levensgevaarlijk.
Maar van bucas of horseware heb je van die tussenstukken die je op de borstsluiting kunt doen, is dat niet wat?

Ik bestel altijd bij de paarden drogist, kun je ze passen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 15:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen