Hoge temperaturen en pensionstallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:05

Hier weliswaar geen pensionstal, maar met de temperaturen boven de 25 graden + volop brandende zon, doe ik de merries en veulens in de middag naar stal. Daar is het dan ook net zo warm als buiten, maar schaduw + ventilatoren die een fijn briesje maken. Dan 's avonds weer naar buiten voor de nacht. De ruinen kunnen zelf kiezen, inloop, paddock met schaduw of in de zon op de wei.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:08

Suzanne F. schreef:
Het ligt er ook echt aan of het op stal koel is of niet. Ik ken stallen die heerlijk koel zijn in de zomer en dan kunnen ze beter binnen staan dan in in de brandende zon zonder schaduw. Maar mijn vorige stal was echt bloed en bloedheet binnen. Het was binnen vaak nog warmer dan buiten, je kon amper ademhalen zo warm was het. Daar wil je ze dan niet binnen hebben met deze temperaturen, dan maar buiten.


Nou dat, hier beginnen ze pas te zweten als ze binnen gaan. Nu met de ventilatoren wel beter maar ze staan buiten lekkerder, ook buiten in de zon

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:21

Gewoon lekker naar buiten in de frisse wind.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:34

Vroeger stonden wij in een oude kerk. Daar is het super koel dus hadden we de paarden overdag een paar uur op stal. Verder bleven ze normaal altijd buiten, maar daar was midden op de dag beperkt schaduw.
Nu hebben ze gewoon schuilstallen en bomen, dus blijven ze lekker buiten onder de sproeier.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:44

eilleen333 schreef:
Vroeger stonden wij in een oude kerk. Daar is het super koel dus hadden we de paarden overdag een paar uur op stal. Verder bleven ze normaal altijd buiten, maar daar was midden op de dag beperkt schaduw.
Nu hebben ze gewoon schuilstallen en bomen, dus blijven ze lekker buiten onder de sproeier.


Ok nu ben ik benieuwd naar foto’s dat lijkt me cool in een kerk!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:05

Ik sta op pension. Die van mij mag en kan s'nachts buiten blijven(graag zelfs) Overdag een aantal uren op stal. Hij staat op de paddock en doordat ik het draadje open heb kan hij in het paddockje ernaast wat onder de bomen staan. Daar heb ik van de week ook de hooibak neergezet. Maar als alles naar binnen gaat gaat mijne ook naar binnen.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:15

Ik heb het momenteel zo opgelost. Mijn pony staat in een stal waar de zon in schijnt vanaf 4 tot ie ondergaat. Ze gaan met deze temperaturen wel later naar binnen, en als het dagenlang heel heet wordt gaan ze snachts naar buiten.

Maar dit werkt super!
Schaduwdoek en een Makita ventilator op accu.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neroo op 17-06-21 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 09:16

Die van mij staan aan huis. 's Ochtends 07u tot 13u buiten, dan naar binnen. Rond 18u weer naar buiten tot 21:30u. Schaduw aanwezig door bomen, maar als erg heet is is dat niet genoeg.
Heetste van de dag staan ze dus op stal. Dat is een voormalige varkenskraamstal, een geisoleerd gebouw. Daar zitten veel vensters in die allemaal open kunnen (per box al 4), en de paarden hebben ook nog een buitenluik. Doordat de tussenwanden 1/2 zijn kan het zo heelijk doorluchten en is het goed vertoeven daar met +30ºC. Soms voer ik koude slobber als het echt broeierig is en evt afdouchen als ze erg warm aanvoelen als ze binnenkomen.

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:21

Citaat:
Nou dat, hier beginnen ze pas te zweten als ze binnen gaan. Nu met de ventilatoren wel beter maar ze staan buiten lekkerder, ook buiten in de zon


Denk dat ze buiten ook zweten, maar dat het direct verdampt. En als het buiten wat waait, is de afkoeling er natuurlijk ook, maar bij windstil weer, pfffff.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:30

MarjanB schreef:
eilleen333 schreef:
Vroeger stonden wij in een oude kerk. Daar is het super koel dus hadden we de paarden overdag een paar uur op stal. Verder bleven ze normaal altijd buiten, maar daar was midden op de dag beperkt schaduw.
Nu hebben ze gewoon schuilstallen en bomen, dus blijven ze lekker buiten onder de sproeier.


Ok nu ben ik benieuwd naar foto’s dat lijkt me cool in een kerk!


Die heb ik helaas niet van binnen. Of was het nou een school? Ik weet het niet meer. Maar het is hier:
Het gebouw links van de paddock:

Afbeelding

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 10:34

Tropenrooster. Ze beginnen om 05:00u en om 13:00u gaat alles naar binnen. Alle paarden hebben wel automatische drinkbakken maar niet voldoende schaduw. Op stal is ook niet alles, maar beter dan in de volle zon. Onze stallen hebben wel buitenluiken dus een briesje gaat wel door de stal heen.

Het is roeien met de riemen op het moment.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:06

Ach ik vond het op pension zo erg altijd, nu nog als ik langs wat stallen rijd, paarden midden in de zon op een paddockje van 5x5.... Mijn paard werd er zo beroerd van.
Wat fijn te lezen dat sommige stallen of 's nachts de paarden buiten doen of ze op het heetst van de dag binnen zetten. Eigen weide hier, met meer schaduw dan zonlicht, en schuilstallen.
Ik ga pas 's avonds en spoel ze dan nog even af om de hitte uit hun lijf te krijgen en kunnen ze rollen tegen alle muggen etc.

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:09

Mijn paarden staan gewoon buiten hoor, hebben eigenlijk altijd schaduw van de bomen. Maak ze echt niet blij om ze nu op stal te zetten.
Ligt ook aan het paard denk ik.. Mijn vorige paard stond zich al kapot te zweten met 25 graden en nu heb ik 1 die het liefst midden op de wei ligt te zonnen en staat zijn vriendje soms even af te koelen onder de bomen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:13

Heb mijn paard op een doe het zelf stal staan en ik deel de klussen met de vorige eigenaar van mijn paard. Haar tuin grenst aan de weide en ik woon er 2 mins vandaan. Ik ga een aantal keer erheen om af te spoelen en ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:42

Die van mij vind de warmte juist wel lekker. Doet denken aan waar ze vandaan komt denk ik :P
Ze wordt wel een paar keer per dag nat gesproeid als ze dat wilt, maar gister had ze er alleen aan het einde van de middag zin in

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 11:44

die van mij staat gewoon 24/7 buiten, het waait altijd wel op de wei. Op stal is het warmer en benauwder dan buiten, dus daar doe ik hem geen plezier mee. Er zijn ook paarden bij mij op stal die 's nachts op de wei gaan en overdag op stal ipv andersom. Ik heb niet het idee dat mijn paard het heel warm heeft oid, hij staat nooit te zweten en gedraagt zich hetzelfde als altijd, hij wordt 2/3 keer per dag afgespoten en heeft altijd vers water tot zijn beschikking {:}

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:11

Mijne staan 24/7 buiten met een bomenrij, een schuilstal en binnenschuilstal. Ik merk aan waar de hoeveel mest ligt, wat de voorkeur heeft. Momenteel zijn dat de twee schuilstallen, zeker de binnenschuilstal is lekker koel.

Ik ben zelf niet zo'n fan van afspuiten en nat maken. Ik denk dat paarden prima hun temperatuur kunnen regelen en als je er dan water overheen plenst, hun bloedvaten vernauwen en ze daarna slechter hun warmte kunnen afvoeren. Ze krijgen teveel schommelingen in hun lichaamstemperatuur, en dat kan niet echt heel goed zijn. Maar ik weet dat hier veel verschillende meningen over zijn. Over het wel of niet afspuiten. Dus ik doe gewoon waar ik mij goed bij voel. Alleen na het rijden (wat ik nu ook even niet doe met deze temperaturen), wil ik de zweetplekken wel lekker afsponsen.

Ik zie hier ook her en der paarden in de volle zon in het weiland staan. Dat vind ik echt niet kunnen. Sommige mensen zetten hun paarden binnen bij de eerste regendruppel, maar laten ze wel in de volle zon lopen. |o
Een paard staat liever in de regen en wind, dan in de volle zon. O:)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:16

Duke schreef:
Mijne staan 24/7 buiten met een bomenrij, een schuilstal en binnenschuilstal. Ik merk aan waar de hoeveel mest ligt, wat de voorkeur heeft. Momenteel zijn dat de twee schuilstallen, zeker de binnenschuilstal is lekker koel.

Ik ben zelf niet zo'n fan van afspuiten en nat maken. Ik denk dat paarden prima hun temperatuur kunnen regelen en als je er dan water overheen plenst, hun bloedvaten vernauwen en ze daarna slechter hun warmte kunnen afvoeren. Ze krijgen teveel schommelingen in hun lichaamstemperatuur, en dat kan niet echt heel goed zijn. Maar ik weet dat hier veel verschillende meningen over zijn. Over het wel of niet afspuiten. Dus ik doe gewoon waar ik mij goed bij voel. Alleen na het rijden (wat ik nu ook even niet doe met deze temperaturen), wil ik de zweetplekken wel lekker afsponsen.

Ik zie hier ook her en der paarden in de volle zon in het weiland staan. Dat vind ik echt niet kunnen. Sommige mensen zetten hun paarden binnen bij de eerste regendruppel, maar laten ze wel in de volle zon lopen. |o
Een paard staat liever in de regen en wind, dan in de volle zon. O:)


De mijne zal je dan ook vast schandalig vinden... als je langs de straat komt, staan ze (soms) in de volle zon. Iets verder is toch gewoon een schuilstal. Als ze dan besluiten in de volle zon te gaan staan ipv daar, dan tsja...

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:17

Poekkie schreef:
De mijne zal je dan ook vast schandalig vinden... als je langs de straat komt, staan ze (soms) in de volle zon. Iets verder is toch gewoon een schuilstal. Als ze dan besluiten in de volle zon te gaan staan ipv daar, dan tsja...

Als ze de keuze hebben, is het wat anders. ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:17

Ik heb de knollies in de binnenbak staan.
De weide is niet klaar. Het alternatief is in de paddock in de brandende zon.
Of op stal.
Nu kunnen ze nog een beetje scharrelen alleen zien ze nu niks van de buitenwereld ;)
Het paddock zand is net een woestijn, stoffig en ontzettend heet.
Dat lijkt me niet zo prettig.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:20

Hier zijn ze gisteren eerder binnen gezet, maar eigenlijk vond ik dat juist niks. Geen wind door de stal, alles ging meteen zweten en het was benauwd in de stal. Ja, buiten was het heet maaar nog een briesje en in stal was het net zo warm... en alles werd ook nog druk want binnen betekent ook eten, maar omdat het eerder als normaal was kwam dat eten ook nog niet. Zweten was eerder als druk doen trouwens, ze weten ook dat eten pas komt als alles binnen is haha. Ik had ze liever buiten gehad. Mijn merrie was het daarmee eens :')

Het ligt er bij ons dus ook aan hoe en of er wind staat. Vorig jaar hebben we ze een tijdje overdag s middags naar binnen gedaan en 's avonds weer naar buiten, maar was ook niet ideaal. S nachts kunnen ze niet buiten blijven. Hier wordt er dus elke keer opnieuw gekeken wat we doen. Geen vast protocol.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoge temperaturen en pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:27

Nope, voor mijn paard ook niet nodig. Die staat in een uitloopstal met paddock en weiland, en kan altijd zelf kiezen.
Met dit weer staan de deuren van de poetsplaats enzo wel open, en dat betekent dat er in de stal van mijn paard meestal ook een briesje is. Dus op het heetst van de dag gaat hij waarschijnlijk wel binnen staan.

Maar mijn paard vindt dit weer eigenlijk erg lekker, hij leeft meestal op als het boven de 20 graden komt, en zelfs deze idiote temperaturen trekt hij erg goed.
Rare Zuid-Europeaan.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:28

Nu ik hier sommige verhalen lees.
Ik herinner me plots dat mijn weidegenoten vorig jaar in de zomer nogal bezorgd waren om mijn paard, want die ging bij 30 graden in de volle zon liggen dutten. Terwijl er meer dan genoeg schaduw was. Zo zie je maar, het ene paard is het andere niet :P

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:31

Die van mij heeft een uv werende deken op en heeft een klein stukje waar ze in de schaduw kan van het schaduw doek kan staan..

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:31

Het zijn ook net mensen. :D De ene gaat liefst in de stromende regen staan en de ander bloeit op met tropische temperaturen.