Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoge temperaturen en pensionstallen

 
Profiel   

Velen van jullie zullen een paard op een pensionstal hebben staan. Worden daar met deze hoge temperaturen nu extra maatregelen genomen?

In mijn omgeving zie ik veel verschillen tussen stallen, dus ik was benieuwd wat gangbaar is :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:03 



 
Profiel   

Hier worden geen maatregelen getroffen.
Ze gaan hier nog steeds tussen 7 en 8 de wei op en komen tegen 4 uur weer terug binnen. Alle weides zijn voorzien van automatische waterbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:07 



 
Profiel   

Nee geen maatregelen… ze staan 24/7 buiten en hebben sowieso een hele rand bomen en schuilstal. Automatische drinkbakken dus ook geen water wat op kan raken… er wordt niets speciaal ondernomen behalve dat ik er om 7u30 al op zit ipv pas op de middag :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:08 



 
Profiel   

Waar ik nu sta, staan ze dag en nacht buiten met veel beschutting van bomen.. En diegene die overdag komt spoelt de paarden af die willen en das heel fijn!
De stal hiervoor stonden ze in de volle zon en zette ik ze smorgens zelf binnen in de koele schuur en savonds weer buiten. Maar ik was wel 1 vd weinige die dat deed..
De stal eigenaar deed dat als ik niet kon en ik dat vroeg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:09 



 
Profiel   

Zomer rooster (tot eind aug)

Van 13-18u op stal.
Van 18u tot 13u op de wei. (Nacht ook dus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:10 



 
Profiel   

Op de pensionstal waar ik stond werden nooit maatregelen genomen. Paarden hadden ook geen schaduw en stonden daar te bakken in de zon. Ben dus ook zeer snel verhuisd net voor de hittegolf. Staan nu aan huis en paarden gaan 12-18 op stal en daarna weer de nacht buiten. Staan normaal 24/7 buiten, ook met schaduw, maar heb er twee die toch in de volle zon gaan liggen en dan oververhit raken. De anderen zijn wel verstandig en kunnen dus buiten blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:12 



 
Profiel   

De paarden kunnen bij ons zelf kiezen. Ik de praktijk komt dat neer op rondhangen op de track (deels onder de bomen) tot 10-11 uur en dan hangen bij de schuilstallen tot een uur of 18-19. Dan gaan ze weer aan de wandel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:35 



 
Profiel   

Hier loopt alles 24/7 buiten. Maar ze zetten de sproeiers aan zodat de paarden daar onder kunnen. En ze gaan niet op het heetste van de dag de wei op (die gaat open, dus ze kunnen nog naar de schuilstal als ze willen), maar in de avond.
Verder ligt er ijs in de vriezer voor de klanten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:52 



 
Profiel   

Hier niks speciaals. Paarden staan 24/7 buiten en de nieuwe strook gras wordt sowieso ‘s avonds gegeven. Wel zet ik de zwakste merrie in de namiddag apart op een stuk met veel bomen en extra schaduw.

Klanten kunnen de paarden afspoelen of sponzen als ze willen. De mijne giet ik 3x per dag een ton water over of spoel ik af. Maar die begrijpt dan ook niets van schaduw 8)7 Als hij echt te lang blijft bakken en veel zweet zet ik hem wel op een ander stuk met enkel hooi zodat hij dan hopelijk wel begrijpt dat er ook iets als schaduw bestaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 20:58 



 
Profiel   

Hier gewoon overdag op de wei maar eigenlijk staat er bij ons wel altijd wind. Wel hebben we sinds gisteren ventilatoren op stal hangen. Dat scheelt echt enorm!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:10 



 
Profiel   

Ik vind het goed om te zien dat er dus stallen/eigenaren zijn die hier wel overna denken. In mijn omgeving staan er bijna nooit schuilstallen of bomen op de paddock of wei, ondanks dat er heel wat paarden overdag of 24/7 buiten staan.

Ik vind dat een slechte zaak, de hele dag in de brandende zon.

Geldt imo ook voor andere buitendieren, zoals schapen of koeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:13 



 
Profiel   

Bij ons gaat met 30 graden het tropenrooster in, dwz overdag binnen en 's nachts naar buiten. Verder wordt het water buiten in de bakken een extra keer gevuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:17 



 
Profiel   

Hier staan de paarden met 30+ graden overdag op stal en ‘s nachts buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:26 



 
Profiel   

Hier staan ze dag en nacht buiten met een schuilstal, dus ze kunnen altijd uit de zon staan. Overdag gaan met het hele weer de sproeiers even aan zodat ze er eventueel onder kunnen staan en het zand even goed nat is voor wat verkoeling. Water is een automatische bak, dus ze kunnen drinken zoveel ze willen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:39 



 
Profiel   

Saaams schreef
Zomer rooster (tot eind aug)

Van 13-18u op stal.
Van 18u tot 13u op de wei. (Nacht ook dus)


Wordt dit bij jullie dan ook gedaan als het in de zomer normale temperaturen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:20 



 
Profiel   

Op mn vorige stal werden de paarden extra vroeg naar buiten gedaan en extra vroeg naar binnen gehaald. Die laatste heb ik nooit begrepen. Had liever zo min mogelijk uurtjes op die hete stal. Ondanks alle deuren open lijkt het me lekkerder op de weide maar daar was bijna geen schaduw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:45 



 
Profiel   

Vanaf eind mei wisselen ze van overdag weidegang naar snachts weidegang. Dat vind ik echt helemaal top. Geen hitte en minder steekbeesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 22:50 



 
Profiel   

Geen extra maatregelen. Paard staat in een groepje met 2 andere paarden. Ze kunnen steeds binnen in de stal en buiten op de paddock. Op de weide laten is zelf te regelen. En water hebben ze altijd via automatische drinkbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:10 



 
Profiel   

Judass schreef
Ik vind het goed om te zien dat er dus stallen/eigenaren zijn die hier wel overna denken. In mijn omgeving staan er bijna nooit schuilstallen of bomen op de paddock of wei, ondanks dat er heel wat paarden overdag of 24/7 buiten staan.

Ik vind dat een slechte zaak, de hele dag in de brandende zon.

Geldt imo ook voor andere buitendieren, zoals schapen of koeien.


Oei zonder schuilstal is wel zielig, ik merk dat die hier echt wel wordt gebruikt bij warm weer.
Al is er soms weinig keuze. 5/6 jaar geleden, toen mijn paard nog mijn verzorgpaard was, stond die ook op een wei zonder iets. Dier had grasallergie, zwaar (morbide) obesitas en werd steeds op een volle wei geplempt. Gevolg: beest schuurde zich helemaal stuk van zodra er ook maar ergens een kleine kans was. Is meermaals doorheen een houten muur gegaan bij het opzadelen. En wanneer we hem tijdens een hittegolf eens op een stukje met schuilstal hadden gezet, was binnen 3 dagen een gloednieuwe rambo volledig aan gort en paard tot bloedens toe open aan zijn staart. :(
Nu zijn dat wel de extreme gevallen hoor, de meeste paarden zullen een schuilstal wel heel welkom vinden.

(P.s. paard staat nu in mijn beheer, krijgt beperkt gras en grof hooi, aangepaste voeding en is nu prima op gewicht. Er is een schuilstal die hij kan gebruiken. Zolang we zijn eczeemdeken op houden schuurt hij nu helemaal niet meer :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:10 



 
Profiel   

Een oude boerderij van 200 jaar oud met rieten dak heeft wel zijn voordelen hier. Het is echt heerlijk koel. Mijn Shetlanders hebben een stal met uitloop en met dit weer liggen ze of buiten in het zand of gaan ze zelf hun stal in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:19 



 
Profiel   

Oooh dat klinkt wel fijn mizora!
Hier zijn de stallen juist echt puffen, gelukkig gebruik ik die alleen ‘s nachts in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:24 



 
Profiel   

Hier een doe het zelf plek qua buitenzetten. Het wisselt echt per eigenaar wat voor maatregelen genomen worden. Veel paarden staan gewoon buiten, tot nu toe was het hier ook prima te doen trouwens. Vanmiddag heb ik zelf ook een uurtje in de wei gezeten en eigenlijk was het wel lekker in het zonnetje met de wind erbij. Ik zag ook geen enkel paard in de problemen door de hitte. We vullen de waterbakken wat vaker, en veel paarden hebben een zonreflecterende vliegendeken op. Een enkeling houdt z'n paard helemaal binnen, vrijwel niemand zet z'n paard overdag binnen en snachts buiten.

Het gaat hier trouwens ook om een weide zonder schaduw, wat wel echt helpt op dit moment is dat er veel gras staat. Later in het seizoen is het een stuk warmer door het gebrek aan gras, dan zijn er ook wat meer mensen die hun paard snachts buiten laten en overdag op stal zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 23:34 



 
Profiel   

_Anne_V schreef
Saaams schreef
Zomer rooster (tot eind aug)

Van 13-18u op stal.
Van 18u tot 13u op de wei. (Nacht ook dus)


Wordt dit bij jullie dan ook gedaan als het in de zomer normale temperaturen zijn?


Ja. Ook als het regent.
Ze staan met normale temp dan iets korter binnen. Maar je wil zoveel mogelijk ritme en structuur. Dus je kan niet blijven wisselen op een pensionstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 04:54 



 
Profiel   

Paarden staan op een privéstal en we doen alles in overleg, normaal van 7 tot 21 buiten en snachts op stal. en nu gaan ze tussen 7 en 10 naar binnen en 20/21 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 04:58 



 
Profiel   

Het ligt er ook echt aan of het op stal koel is of niet. Ik ken stallen die heerlijk koel zijn in de zomer en dan kunnen ze beter binnen staan dan in in de brandende zon zonder schaduw. Maar mijn vorige stal was echt bloed en bloedheet binnen. Het was binnen vaak nog warmer dan buiten, je kon amper ademhalen zo warm was het. Daar wil je ze dan niet binnen hebben met deze temperaturen, dan maar buiten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 06:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen