Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hertenluisvliegen veluwe

 

Twee weken terug toch op bepaalde stukken in het bos daar een hoop tegen gekomen. De dag met regen viel het mee de andere twee dagen ben ik heel wat op en afgestapt. Ik ga voortaan in april, sommige paarden reageren hier zó heftig op dat ik probeer het te voorkomen. En ducktape mee om ze te vangen kregen we als tip! Want dood krijg je ze ook niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 22:44 



 
Profiel   

Toch echt de reden dat ik dit gebied voorlopig even links laat liggen,

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 04:04 



 
Profiel   

Volgens mij heb je in de zomer de paardenluisvlieg en in het najaar hertenluisvlieg. Nauw aan elkaar verwant, zelfde ellende :( Gelukkig Veluwezoom nog niet van die beesten gehad *klopt af. Dazen hebben we sinds 2 weken wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 06:41 



 
Profiel   

Op_zoek schreef
Hoi Nine, heb je er veel last van gehad? Ik ga in augustus die kant op. Nog niet eerder in een gebied met hertenluisvliegen geweest, dus geen idee hoe mijn paard zal reageren. Zal uit voorzorg in ieder geval vaseline meenemen. Dat lees ik veel als tip.



Ja, helaas zaten er vrij veel.. Echter reageerde mijn paard er nauwelijks op.. Maar het zijn rotbeesten om weg te halen.. Van een mep gaan ze niet dood, van vliegenspray zijn ze niet onder de indruk.. 't enige wat werkt is ze wegpakken met een stukje ducttape en ze fijn knijpen.. Ellendige krengen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 12:49 



 
Profiel   

Ik woon vlakbij de cantharel, ong 5km er vandaan. En hier zitten de hertenluisvliegen al in overvloed. Het verschilt wel erg per deel van het bos, dieper (korter bij het wild) zitten er duidelijk meer. Dazen vind ik zelf nog meevallen.
Vliegendeken met rijden opdoen zou ik sws niet doen, als ze daaronder gaan zitten 8)7
Ik doe de vaseline truc ook niet, heb ze liever tussen de billen zitten dan over de rest van het lijf rennen. Ik pak ze altijd als ze in beeld komen en dan de kop eraf trekken. Of evt een rol ducktape meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 13:25 



 
Profiel   

Cookie2222 schreef
Ik woon vlakbij de cantharel, ong 5km er vandaan. En hier zitten de hertenluisvliegen al in overvloed. Het verschilt wel erg per deel van het bos, dieper (korter bij het wild) zitten er duidelijk meer. Dazen vind ik zelf nog meevallen.
Vliegendeken met rijden opdoen zou ik sws niet doen, als ze daaronder gaan zitten 8)7
Ik doe de vaseline truc ook niet, heb ze liever tussen de billen zitten dan over de rest van het lijf rennen. Ik pak ze altijd als ze in beeld komen en dan de kop eraf trekken. Of evt een rol ducktape meenemen.


Nou ik heb ze absoluut liever niet tussen de billen. Mijn paard reageerde nooit op vliegen of dazen oid, maar hier wel op. Tussen haar achterbenen en paard draaide echr door. Ze werd er gevaarlijk van.
Wij gaan dus het bos niet in zonder vliegendeken, insprayen en vaseline. Tussen de benen is bij die van ons en die van stalgenootjes echt veel heftiger nog dan andere plekken en ze zitten daar graag.

Helaas komen ze nu ook bij ons voor ipv alleen op vakantie adres.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 13:28 



 
Profiel   

Ik heb ze van de week meegekregen van 3 paarden uit Frankrijk. Hele anus en vagina en uier zat vol maar ze reageerden er amper op ( ik kwam er per toeval pas na paar dagen achter dat ze er zaten)
na het wassen en kapot knijpen ( wat zijn die hard!!) een ander paard in die ruimte gezet en daar kwam 1 beestje op en die flipte helemaal uit. Per paard dus echt verschillend hoe ze erop reageren
Wel zijn ze ontzettend snel en moeilijk kapot te krijgen. Ik had ze nog nooit gezien en wist niet wat ik zag! Uiteindelijk vielen ze door het wassen eraf en kon ik ze kapottrappen op de grond en deed ik op watten een flinke kwak vaseline en duwde dat onder de staart en alles wat eraan plakte kneep ik dood

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 13:29 



 
Profiel   

Oké, naast vaseline ook tape mee dus.
Klinkt als ellendige beesten :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 20:42 



 
Profiel   

Zijn er ,naast de weke delen insmeren en ductape meenemen, nog andere tips om deze K beesten te verbannen van je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 02:21 



 
Profiel   

Let wel op geen vaseline smeren waar ook de zon op het paard kan schijnen. Vaseline brand in de huid door de zon namelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 05:05 



 
Profiel   

Ik kom van juni tot september niet op de Veluwe om deze reden.
Dazen heeft mijn paard geen last van, ik sla ze plat als ze op hem zitten waar ik bij kan en de rest spray ik in. Het boeit hem niet zo.
Maar de hertenluisvlieg wordt hij compleet hysterisch van!!!!! mij zie je daar dus niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 07:23 



 
Profiel   

Naar aanleiding van dit topic ging ik ietswat gespannen naar de Veluwe (Cantharel Apeldoorn) afgelopen donderdag. Totáál geen last van deze of andere vliegen gehad gelukkig.
Nu wil ik niet zeggen dat ze er niet zijn, maar gelukkig hebben wij er geen last van gehad. Vorig jaar ook al niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 14:28 



 
Profiel   

Uppojono schreef
Naar aanleiding van dit topic ging ik ietswat gespannen naar de Veluwe (Cantharel Apeldoorn) afgelopen donderdag. Totáál geen last van deze of andere vliegen gehad gelukkig.
Nu wil ik niet zeggen dat ze er niet zijn, maar gelukkig hebben wij er geen last van gehad. Vorig jaar ook al niet.



Dat is inderdaad fijn, ik heb begin juni er ook geen last van gehad toen ik er met mijn paardje was.

Afgelopen week zijn wij er ook geweest, welliswaar zonder onze paarden en wij waren voor we naar de cantharel gingen even bij Vrielink ruitersport geweest(altijd leuk op vakantie even in paardenwinkels kijken waar je normaal niet komt) en daar sprak ik een verkoper aan of zij ervaring hadden met wat nu echt hielp. 1 verkoopster raadde Ultra Shield aan, de zwarte fles. Ik heb maar een fles meegenomen, maar dus nog niet gebruikt.

Wij waren er dus afgelopen week en sprak wel met 2 dames die naast ons een kamer hadden en bij 1 van hun paarden was er vorig weekend zo'n K beest in de liezen gaan zitten. Diertje was zo onrustig en aan het slaan dat ze de dierenarts erbij hebben gehaald om het dier te sederen zodat ze haar veilig na konden kijken waar dat dier zat en inderdaad hebben ze er 1 of meerdere weg gehaald bij de merrie.

Herm zei nog dat dit inderdaad wel een probleem kon zijn bij paarden, maar dat hun eigen paarden er gelukkig inmiddels aan gewend zijn.

blijft toch bizar waarom deze beesten alleen op de veluwe voorkomen, zou dat misschien met de wilde zwijnen te maken kunnen hebben, die hebben wij hier niet in Overijssel/Drenthe(woon net op de rand)

2 weken geleden was ik bij het Paarden Hotel in Putten en daar werden we ook gewaarschuwd voor deze beesten en hebben we ze gelukkig ook niet gezien. Had wel een grote pot vaseline bij ons

Maar grappig Uppojono, we waren dus gelijktijdig bij de Cantharel, fijn plekje daar he.

Eind september gaan we weer, weet nog niet of ik dan mijn paardje meeneem

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 15:36 



 
Profiel   

Niet alleen op de Veluwe hoor, ik heb er jaren terug ook wel eens een op mijn paard gehad in het Drents Friese Wold. Ik ben daar nu op vakantie en ben gelukkig nog geen een tegen gekomen, maar heb hier wel veel meer dazen dan op de Veluwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 16:57 



 
Profiel   

Weet iemand van jullie of er veel hertenluisvliegen zijn in de periode half augustus bij Kootwijk? Ik zit eraan te denken om 4 daagjes naar de Veluwe te gaan.
Als jullie een beter alternatief weten qua ruitergebied soortgelijke grootte als de Veluwe, hoor ik dat ook graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 00:04 



 
Profiel   

Juuls_86 schreef
Weet iemand van jullie of er veel hertenluisvliegen zijn in de periode half augustus bij Kootwijk? Ik zit eraan te denken om 4 daagjes naar de Veluwe te gaan.
Als jullie een beter alternatief weten qua ruitergebied soortgelijke grootte als de Veluwe, hoor ik dat ook graag.

Afhankelijk van het weer zullen ze er dan in die periode zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 07:29 



 
Profiel   

ik kom er niet vanaf half juni tot september....vanwege de dazen en die hufters....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 08:18 



 
Profiel   

Bedankt! Dan kunnen we beter een andere keer gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 08:19 



 
Profiel   

Juuls_86 wij wonen tegen over het bos waar ook de ruiterpaden zijn en de afgelopen jaren hadden onze paarden zelfs in de wei er last van. De dazen waren afgelopen jaar weer een stuk minder. Maar net wat ElCamino zegt ik kom er in die periode ook liever niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 08:22 



 
Profiel   

Wat meer naar het zuidoosten op de Veluwe, regio Posbank, ben ik nog nooit een hertenluisvlieg tegengekomen.
En afgelopen jaar ook nauwelijks dazen, maar die zitten sowieso altijd maar in een paar stroken bos, niet in het hele bos van de Veluwezoom.
Ik rijd jaarrond buiten zonder al te veel ongemak met steekbeesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 08:25 



 
Profiel   

mijn oudere haf geeft er gelukkig niks om, mijn jonge haf geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 09:22 



 
Profiel   

Vorig jaar zijn we daar geweest rond half augustus. Helaas reageerde mijn bijrijdpaardje er erg heftig op. Heb flink vaseline moeten smeren en ben onderweg regelmatig afgestapt na een bokkenserie waar je soms u tegen kon zeggen. Paardje bokt anders nooit. Gelukkig zijn we ze niet alle dagen tegengekomen. Het jaar daarvoor hebben we nergens last van gehad. Toen was het veel heter en reden we ook op andere tijdstippen. Wellicht dat dat ook nog kan schelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 09:49 



 
Profiel   

Ik ben nu 2 keer in juli een weekend op de Cantharel in Apeldoorn geweest. Beide keren had geen van de 6 paarden last van hertenluisvliegen of dazen. Hier in het noorden van Groningen meer last van dazen dan op de Veluwe in de weekenden dat ik daar ben geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 11:46 



 
Profiel   

Ik sta inmiddels gestd op de Veluwe en ik moet zeggen dat ik 't afgelopen zomer nog een soort vond meevallen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 15:05 



 
Profiel   

Bedankt en lastig. Wat zijn jullie ervaringen met MTG? Lees daar meerdere positieve reacties op betreft tegen paardenluisvlieg en hertenluisvlieg.
https://www.euro-horse.nl/nl/shapleys-mtg-original.html
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 17:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen