Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hertenluisvliegen, tips en trucs

 
Profiel   

[ img ]

Dit is een hertenluisvlieg.
Deel alle tips tegen hertenluizen in dit topic

Er zijn een heleboel topics over dazen, knutten en andere steekbeesten. Dit topic gaat specifiek over (herten)luisvliegen.

In meerdere gebieden in Nederland komen deze steeds meer voor.

Een luisvlieg (je hebt o.a. paardenluisvliegen, schapenluisvliegen en hertenluisvliegen) is een insect dat voornamelijk op de zachte huid tussen de achterbenen aantrekt. Daar bijten ze zich uiteindelijk vast. Ze kruipen ook graag onder de staart.

Zodra ze landen rennen ze daar naartoe.
Ze hebben pootjes met weerhaakjes.Veel paarden reageren extreem heftig/raken soms zelfs in paniek bij hertenluisvliegen. Het vangen van de hertenluisvlieg kan daardoor gevaarlijk zijn.

Voorkomen
De meeste vliegensprays werken niet tegen hertenluisvliegen.
Op mijn werk hebben we 2 sprays die redelijk werken (ik zoek nog even op welke dat zijn).

Veel mensen smeren hun paard op de gevoelige delen in met vaseline, dit schijnt iets te helpen.

Zelf gebruik ik een grote vliegenuitrijdeken (foto volgt).
Daarnaast stap draaf ik aan zodra mijn pony lastiggevallen wordt.

Vangen
Het is niet mogelijk om hertenluisvliegen dood te slaan, het pantser is daarvoor te stug. Je kunt ze wel vangen met ductape. Ik vind het makkelijker om ze met blote hand te vangen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 23:31 



 
Profiel   

Vreselijke k beesten zijn het }:)

Ben benieuwd naar meerdere tips,ik weet zelf de gouden tip niet helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 05:27 



 
Profiel   

Laatst ook kennisgemaakt met die vieze snelle beesten, meegekomen vanuit Frankrijk op 3 paarden. Ik heb ze gewassen en terwijl ze eraf vielen kapot getrapt.
Ook met glijmiddel ( vaseline kan ook) op een watje onder de staart rondom anus en vagina weggeveegd. Zo bleven ze plakken aan de wat en kon ik ze kapot knijpen ( ze knappen zo heerlijk, maar jeetje wat zij ze taai)
Op sprays reageerden ze totaal niet, erop slaan werkt niet en o te vagen moet je razendsnel zijn.
We per paard verschil gemerkt, de 3 die onder zaten lieten niks merken, 1 vlieg ontsnapte en kwam op een andere merrie en die flipte totaal uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 06:45 



 
Profiel   

Sla olie of iets dergelijks op de zachte delen van het paard spuiten zorgt ervoor dat die krengen niet kunnen hechten en van het ppard afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 06:49 



 
Profiel   

Hier zeker geen vliegendeken.. Veel te veel hoekjes en gastjes waar ze tussen kunnen kruipen en zie ze dan maar eens te vangen..

Hier een rol ducttape mee in de zadeltas/op de menwagen en als hij er echt last van heeft (raakt gelukkig niet in paniek) dan eraf plukken met stukje tape en tussen de tape fijn pletten.. Meer helpt helaas echt niet tegen die krengen..

Echt ellendige rotbeesten zijn het..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 06:59 



 
Profiel   

Hier zeker wel een vliegendeken, maar ook insmeren met vaseline tussen de benen en vliegenspray van 1 bepaald merk. Sinds we dat doen met rijden en in de paddock in gebied waar er veel zitten hebben we er nog maar 1 gehad die niet vast kwam re zitten, alleen liep en eraf gehaald kon worden. Zonder vliegendeken en vaseline was het niet veilig met die van ons, die draait echt door.

Helaas komen ze nu heel af en toe ook bij ons op stal voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:04 



 

Welke gebieden dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:07 



 
Profiel   

[***] schreef
Welke gebieden dan?


Ik persoonlijk ben vooral bekend met de Veluwe.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:13 



 
Profiel   

[***] schreef
Welke gebieden dan?


Wij hadden er op de Veluwe veel last van, maar helaas nu dus in zuid Holland ook al paar gehad de afgelopen 3 jaar oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:16 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
[***] schreef
Welke gebieden dan?


Wij hadden er op de Veluwe veel last van, maar helaas nu dus in zuid Holland ook al paar gehad de afgelopen 3 jaar oid.


Echt? Mag ik vragen waar? Waddinxveen gelukkig (nog) geen last van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:17 



 
Profiel   

Hazerswoude := dus echt heel dichtbij. Je gaat bijna denken dat we ze meegenomen hebben van de Veluwe, veel stalgenoten gaan daar regelmatig heen. Misschien ligt het ook aan de hoeveelheid bomen oid? We hebben dus af en toe een paard wat compleet uit stekker gaat erdoor, maar lang niet zoveel en vaak als op de Veluwe. En dan worden ze wel dood gemaakt, dus wel veel minder als daar hoor. 1 keer per paar weken oid

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:23 



 
Profiel   

Het lijkt wel of het steeds erger wordt met die hertenluisvlieg, een paar jaar geleden was er misschien een enkele en tegenwoordig bepaalde gebieden wordt je helemaal doodgevreten en kun je niet eens meer rijden met paard. (Veluwe)

Tips en trics hier zijn in ieder geval, de geslachtsdelen insmeren met vet (vaseline oid) zodat ze daar in/ op vast blijven zitten en er niet in kunnen kruipen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:26 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Hazerswoude := dus echt heel dichtbij. Je gaat bijna denken dat we ze meegenomen hebben van de Veluwe, veel stalgenoten gaan daar regelmatig heen. Misschien ligt het ook aan de hoeveelheid bomen oid? We hebben dus af en toe een paard wat compleet uit stekker gaat erdoor, maar lang niet zoveel en vaak als op de Veluwe. En dan worden ze wel dood gemaakt, dus wel veel minder als daar hoor. 1 keer per paar weken oid



Oh joh,dat is inderdaad dichtbij.. :) Wij hebben inderdaad weinig tot geen bomen in de directe omgeving van zowel onze weides als stallen, dus het zou best eens kunnen kloppen wat jij zegt.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:31 



 
Profiel   

Het ligt niet aan de hoeveelheid bomen maar aan de hoeveelheid vee, ze komen voor waar veel wild is of koeien zijn is mij altijd verteld.

Het is wel frappant dat hier in sommige bossen niet te rijden is en ze in andere bossen weer niet voorkomen (voornamelijk bij de hei).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:37 



 
Profiel   

Wij doen er niets aan, de paarden zijn er best snel aan gewend geraakt.
Scheelt dat als je er hier 1 dood maakt, er gewoon 10 nieuwe in de rij klaar staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:40 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd over welke spray een aantal van jullie het hebben.

Mijn ene pony had er zondag in het bos voor het eerst een, net toen ik een stukje over de weg moest. Was zegmaar niet echt een veilige situatie.

De andere pony had er gister op stal een, en daar heb ik ze nog nooit gezien. Ik hoop van harte dat ie vanuit het bos mee is gekomen. Pony sloeg alles kort en klein en eigenlijk was er niet veilig bij in de buurt te komen.

Uiteindelijk kon ik de vlieg met een spray insprayen, waardoor hij stil bleef zitten. Toen heb ik hem met een stuk papier gepakt en daar de gasbrander op gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:45 



 
Profiel   

Paloedie schreef
Ik ben benieuwd over welke spray een aantal van jullie het hebben.

Mijn ene pony had er zondag in het bos voor het eerst een, net toen ik een stukje over de weg moest. Was zegmaar niet echt een veilige situatie.

De andere pony had er gister op stal een, en daar heb ik ze nog nooit gezien. Ik hoop van harte dat ie vanuit het bos mee is gekomen. Pony sloeg alles kort en klein en eigenlijk was er niet veilig bij in de buurt te komen.

Uiteindelijk kon ik de vlieg met een spray insprayen, waardoor hij stil bleef zitten. Toen heb ik hem met een stuk papier gepakt en daar de gasbrander op gezet.


gasbrander _O-
ik woon sinds kort op de veluwe en heb er een week of 2 teug voor t eerst eentje op mijn paard gezien, nu snap ik wel waarom ik hem er niet af gemept kreeg, bij dazen sla ik altijd gewoon 1 keer heel hard en dan rollen ze er af, deze leek wel untouchable :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:53 



 
Profiel   

Je kunt meppen wat je wil, de kleine kl**tzakjes gaan gewoon niet dood..

Idd wegpakken met papier of plakband en daarna idd pletten, gasbrander, verdrinken, baksteen erop, macarena erop dansen.. Kies maar uit.. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:59 



 
Profiel   

Wasverzachtersdoekjes. Jezelf en je paard in "smeren" met deze doekjes kan helpen. Ik zou wel graag willen weten of dit gezond genoeg is om te doen maar het helpt wel. Draag lichte kleuren, dus een lichte uitrijdeken kan ook helpen. Zeer effectief: blijf uit de buurt waar water is. Deze vliegen groeien in de buurt water en gedijen heel goed in vochtige omgeving. Dus een klein beekje of watergang is voldoende om zich voort te planten. (maar ja, ons waterrijk Nederland....) DEET zou ook goed moeten werken maar volgens de meeste ervaringen soms teleurstellend. Andere geuren zoals pepermunt, citronella en lavendel kan ook helpen. Let wel: Deze vliegen zoeken op zicht, niet op geur maar je gaat dan toch wel lekker geurend door de wereld. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:23 



 
Profiel   

Faelynn schreef
Paloedie schreef
Ik ben benieuwd over welke spray een aantal van jullie het hebben.

Mijn ene pony had er zondag in het bos voor het eerst een, net toen ik een stukje over de weg moest. Was zegmaar niet echt een veilige situatie.

De andere pony had er gister op stal een, en daar heb ik ze nog nooit gezien. Ik hoop van harte dat ie vanuit het bos mee is gekomen. Pony sloeg alles kort en klein en eigenlijk was er niet veilig bij in de buurt te komen.

Uiteindelijk kon ik de vlieg met een spray insprayen, waardoor hij stil bleef zitten. Toen heb ik hem met een stuk papier gepakt en daar de gasbrander op gezet.


gasbrander _O-
ik woon sinds kort op de veluwe en heb er een week of 2 teug voor t eerst eentje op mijn paard gezien, nu snap ik wel waarom ik hem er niet af gemept kreeg, bij dazen sla ik altijd gewoon 1 keer heel hard en dan rollen ze er af, deze leek wel untouchable :')


Eerst gewoon aangestoken, maar ik zag het al gebeuren dat het kreng eruit zou kruipen en hem zou smeren. BURN BABY, BURN!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 08:28 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Deze gebruiken we op mijn werk. De grijze schijnt het beste te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 15:08 



 
Profiel   

Ik kan vertellen dat aandraven miet gaat helpen.. ze kunnen mega snel vliegen en ze kunnen een (flink) dravend paard bijhouden en anders vliegen binnen enkele seconden weer naast je als je weer bent gaan stappen.
Spray met genoeg hertshoornolie helpt nog het beste.
Ook sprayen onder de buik, onder de staart en tussen de achterbenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 15:24 



 
Profiel   

Ik neem altijd een heuptasje mee en die plak ik vol met stukjes ducktape, daarmee vang ik ze dan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 23:06 



 
Profiel   

sabje23 schreef
Ik neem altijd een heuptasje mee en die plak ik vol met stukjes ducktape, daarmee vang ik ze dan :+


Ik plakte ze aan de bovenkant van m'n chaos,maar die ducktape zit zo vast vastgeplakt dat je ze er erg lastig van af kreeg. Toen inderdaad op een heuptasje,maar ook daarvan is de tape niet los te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 05:29 



 
Profiel   

ik heb een ideetje, misschien is het helemaal niks, laat jullie mening maar horen.

Ik lees in een paar reactie's dat mensen de weke delen met olie insmeren.

Nu heb je tegenwoordig van Bertolli olijfolie in spuitbussen, zou je daarmee niet de weke delen goed mee in kunnen spuiten,mits je paard daar natuurlijk tegen kan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 06:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen