Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dazen 2021

 
Profiel   

De Dazen zijn er hier alweer even maar vandaag (weinig wind...warm) is het echt extreem!
Paarden hadden vanmorgen vroeg al vreselijk last en wilde de wei af. Wij zelf werden ook belaagd door hele zwermen tijdens het mest ruimen op het land. -:(-

Het is hier 2 jaar niet zo erg geweest door de droogte in die zomers maar ze lijken nu wel dubbel zoveel terug te zijn.
Bij jullie ook zo erg nu?

Haat aan dazen!!! }:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:02 



 
Profiel   

Hier net omgekeerd... :o

Als ik dit jaar al 5 dazen gezien heb, is het veel. Vliegen ook een heel pak minder.
Normaal gaan ze zo ongeveer eind mei onder de vliegendekens omdat het anders echt geen doen is.
Nu heb ik gister voor de eerste keer de dekens uit de kast getrokken :D

Echt heel opvallend dit en ik heb geen idee waardoor het komt. Misschien door de stortregens die we hier gehad hebben in mei ?

Ik kan er dus niet over meespreken dit jaar, sorry... O:) :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:09 



 
Profiel   

Hier, vlak onder assen valt het ook enorm mee dit jaar. Amper dazen, al is het echte seizoen voor de dazen augustus, en beduidend minder vliegen.
Wat mij betreft blijft het zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:11 



 
Profiel   

Hier ook opeens extreem. Hordes. Ze gaan er zelf voor van de weide af. Dat heb ik nog niet zo meegemaakt zo vroeg op de ochtend

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:20 



 
Profiel   

Popstra schreef
De Dazen zijn er hier alweer even maar vandaag (weinig wind...warm) is het echt extreem!
Paarden hadden vanmorgen vroeg al vreselijk last en wilde de wei af. Wij zelf werden ook belaagd door hele zwermen tijdens het mest ruimen op het land. -:(-

Het is hier 2 jaar niet zo erg geweest door de droogte in die zomers maar ze lijken nu wel dubbel zoveel terug te zijn.
Bij jullie ook zo erg nu?

Haat aan dazen!!! }:)


Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:23 



 
Profiel   

Provincie Utrecht, grens met Gelderland

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:28 



 
Profiel   

Hier is het sinds gistermiddag opeens extreem. Het viel de hele tijd nog mee maar nu komen ze opeens met honderden tegelijk. Dus ik heb ze maar ingepakt nu
[ img ]

Zuidoost groningen hier trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:32 



 
Profiel   

Popstra schreef
Provincie Utrecht, grens met Gelderland

Oei dat is in de buurt (sta in Leusden), ga straks naar stal hopelijk daar nog niet ineens mega veel dazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 12:46 



 
Profiel   

Wij hebben er ook echt ineens al flink veel aangetroffen (regio Utrecht) terwijl ik ze vorig jaar amper gezien heb op deze plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 12:48 



 
Profiel   

Het valt voor deze regio mee.
Al staan ze wel met deken op.
Ben benieuwd wat het de komende dagen gaat doen als het wat langer zonnig is. Gisteren pas voor het eerst zon na lange tijd bewolkt en regen. Ben er wel een beetje huiverig voor nu er weer vocht genoeg is dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:07 



 
Profiel   

Bij ons, in Noord-Holland, de laatste jaren ook veel dazen op bepaalde plekken.. Gisteren zag ik zelfs een zwerm, ben maar even wat harder gaan draven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:31 



 
Profiel   

wij hebben er bij stal eigenlijk weinig last van, er zijn weinig struiken.
er is landbouwgrond rondom…heb het idee dat dat ook wel scheelt
maar ben wel zelf geprikt door zo’n kreng vandaag :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:50 



 
Profiel   

Ja hier ook ineens erger de laatste week. Gisteren op m'n wang gestoken. Gore eikels. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:52 



 
Profiel   

ellepel schreef
wij hebben er bij stal eigenlijk weinig last van, er zijn weinig struiken.
er is landbouwgrond rondom…heb het idee dat dat ook wel scheelt
maar ben wel zelf geprikt door zo’n kreng vandaag :+


Hier ligt de wei ook omgeven door landbouwgrond (vnl. mais, bieten, tarwe, aardappels), maar daar juist veel meer dazen dan in het bos. Doe in deze tijd echt geen ritjes door het akkerlandschap. Op de wei gelukkig nu wel veel wind, heb altijd het idee dat dat wel scheelt. Als het te erg wordt, zetten we ze een deel van de dag op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 14:22 



 
Profiel   

Waar bossen en maisvelden zitten daar zitten vaak dazen. Dus ik probeer altijd te vermijden dat er maisveld naast de paardenweide komen. Mijn man is landbouwer. 1 keer om de 4 jaar komt er wel maisveld naast de paarden maar anders graan, aardappelen, gras. Nu is het wel opvallend minder dazen dan gewoonlijk.
nu dit jaar is het tarwe die naast de paardenweiden staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 12:20 



 
Profiel   

Hier ook een plaag van dazen.
Gisteren 5 x gebeten toen ik vanaf de stal door de rijbak naar huis liep.
En wat is dat gevoelig zeg zo'n beet.
Pony maar flink ingespoten en de kap op.
Toen werden ze een stuk rustiger.
Dit is trouwens op de rand van Groningen/Drenthe

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:09 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Hier, vlak onder assen valt het ook enorm mee dit jaar. Amper dazen, al is het echte seizoen voor de dazen augustus, en beduidend minder vliegen.
Wat mij betreft blijft het zo!


grappig, wij rechts naast assen juist erger dit jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:13 



 
Profiel   

Het echte seizoen begint in het zuiden al eind juni/ begin juli.
Maar in mei zitten er dan zelfs al.
Maar tot nu toe valt het nog mee.
De droogte heeft ze geen goed gedaan afgelopen jaren, hoop dat er gewoon geen eitjes zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:16 



 
Profiel   

Ook hier tussen Assen en Groningen bij de Drentsche Aa, veel dazen!
Niet echt verbazingwekkend, nat en warm is de ideale combinatie.
Ik vind ze ook extreem agressief, jeetje....
Dus wij doen de paarden 's nachts de wei op en bosritjes doen we 's morgens vroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:17 



 
Profiel   

Ik heb nog geen daas gezien bij ons. Wel een aantal steekvliegen. Maar normaal reed ik nu echt met deken. Nu niet nodig. Heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:20 



 
Profiel   

Ik heb er verbazingwekkend weinig last van. Wij wonen in het bos in Zuid-Holland, in de randstad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:23 



 
Profiel   

Ik vind ze trouwens wel makkelijker dood te slaan tegenwoordig. Ik weet nog wel dat ik jaren geleden er echt nog op moest staan en even schuiven met je schoen, maar als je ze nu een goede mep verkoopt liggen ze dood op de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:32 



 
Profiel   

Ik werd laatst opgevreten toen ik gewoon aan het grasmaaien was, bij de paarden lijkt het redelijk mee te vallen, ze zijn er wel, maar er zijn (veel) meer gewone vliegen waar ze helemaal gek van worden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 13:52 



 
Profiel   

Bij ons ook heel veel last.
Is er iets wat bij jullie helpt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 14:00 



 
Profiel   

Als ik een kwartier aan het werk ben dan zwermen ze om mij en m’n paard heen. Ik blijf maar in beweging.

Ik spray ze voor ze op de wei gaan in met Tri TEC dat werkt eventjes maar de dazen komen op warmte af en dan helpt geen een spray
Helemaal niet als ze dan gaan rennen zoals gister. Dan zijn ze flink de sjaak.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 16:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen