Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Dazen 2021

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik vraag me wel af of ze echt niets ruiken.
Maar niet goed geloof ik direct.
Als je wat opspuit blijven ze vaak toch wel even weg, maar zeker geen uren zoals de fabrikanten beloven.


Dan zou dus de spray de geur van het paard dusdanig maskeren of aanpassen dat die minder sterk is en daardoor minder snel gedetecteerd wordt door de daas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:11 



 
Profiel   

Ik vraag me af wat een daas voor nut heeft. Bijen, vlinders e.d zijn nuttig voor de bestuiving maar dazen zijn gewoon gruwels. Kleine vampiertjes. De nachtmerrie overdag voor je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:14 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik vraag me af wat een daas voor nut heeft. Bijen, vlinders e.d zijn nuttig voor de bestuiving maar dazen zijn gewoon gruwels. Kleine vampiertjes. De nachtmerrie overdag voor je paard

Ze zijn vogel en vissenvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:21 



 

DuoPenotti schreef
Ik vraag me wel af of ze echt niets ruiken.
Maar niet goed geloof ik direct.
Als je wat opspuit blijven ze vaak toch wel even weg, maar zeker geen uren zoals de fabrikanten beloven.

Het “reukorgaan” van de daas zit in de antennes op zijn kop. Dit reukorgaan is aangepast aan de soort en is niet te vergelijken met dat van zoogdieren en dus ook niet met dat van mensen. Ze kunnen alleen die stoffen ruiken, die van belang zijn voor hen. Het orgaan werkt perfect maar heeft beperkte capaciteiten.

Dazen zijn niet weg te jagen met(voor ons) nare luchtjes in spray's, want die kunnen ze jammer genoeg niet ruiken. Het paard bv. knoflook voeren heeft geen zin, want dazen kunnen het niet ruiken of proeven. (en mochten ze het toch proeven, dan hebben ze al gebeten)


Ze "ruiken" wel iets, maar dat is aangepast aan de soort. Misschien dat de vacht wat vochtig is van het spul en ze daardoor niet zo goed kunnen landen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:25 



 
Profiel   

Sintara schreef
Popstra schreef
Ik vraag me af wat een daas voor nut heeft. Bijen, vlinders e.d zijn nuttig voor de bestuiving maar dazen zijn gewoon gruwels. Kleine vampiertjes. De nachtmerrie overdag voor je paard

Ze zijn vogel en vissenvoer


Nou vogel voer kan ik nog wel inkomen maar vissen voer? Hier is alleen bos en weiland.
Sloten zijn er niet.

Wat vogelvoer betreft, Het is mij opgevallen er nauwelijks zwaluwen zijn hier terwijl alle zomers het hier bomvol zat en ze heel de zomer nesten vol hadden. Heb nu 1 nestje gehad en zijn ook al weg
Zwaluwen zag ik altijd in de lucht jagen naar insecten. Denk dat die ook wel een daas luste

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:28 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik vraag me af wat een daas voor nut heeft. Bijen, vlinders e.d zijn nuttig voor de bestuiving maar dazen zijn gewoon gruwels. Kleine vampiertjes. De nachtmerrie overdag voor je paard

Dat vraag ik me af bij elk stekend insect. Niet uit zelfverdediging.
Voer voor andere dieren dat is zo, maar de mannetjes steken ook niet en zijn ook voer.
Dus dat steken is zo overbodig vind ik :)
Ik begrijp dat ze het doen voor de voortplanting, maar dat had wel mogen worden zoals bij andere insecten die niet stelen.

Foutje van de natuur hoor :P :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:29 



 
Profiel   

[***]
op een net afgespoten of nat van het zweet paard landen ze wel gewoon.
Dus dat kunnen ze helaas wel.

Ik heb altijd het idee dat ze even na het inspuiten toch even gedesoriënteerd zijn.
Maar van hele korte duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:31 



 
Profiel   

ze zaten altijd bij het zwembad waar ik vroeger heen ging en dan landden ze op je rug terwijl je aan het zwemmen was, zelfs als je onder water dook bleven ze gewoon zitten. De rotzakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:35 



 
Profiel   

Misschien doen sommige sprays iets met de stofjes die ze wel ruiken/detecteren
? Maar dat is speculatie, geen idee of het echt zo is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:48 



 
Profiel   

Ja zoiets vermoed ik ook. Ze zijn even van de waps. Maar de warmte overwint weer.

Heb soms ook het idee dat ze aan een bepaalde geur wennen.
Want koop je iets nieuws denk je , jaa dit werk, ze zijn net wat langer weg.
Maar na een poosje werkt het nog maar 5 minuten.
Koop je weer wat nieuws, jaaa, dit werkt ---> repeat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 13:54 



 
Profiel   

Hier sinds afgelopen week iets meer dazen, maar nog steeds heel weinig gelukkig!

1 van mijn paarden zat vandaag wel onder de bulten, dus toch maar vliegendeken op gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 14:05 



 

Sintara schreef
Misschien doen sommige sprays iets met de stofjes die ze wel ruiken/detecteren
? Maar dat is speculatie, geen idee of het echt zo is

Dat zou ook het geval kunnen zijn. Ik heb ook echt geen idee. Heb hier overigens nog nooit enige werking van welke spray dan ook bemerkt.

Spoot vroeger (toen mijn paarden nog op stal stonden) de boxen wel vaak met Veerust en ik heb het idee dat dat wel iets deed, maar ook niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 16:13 



 
Profiel   

Veerust en soorten die dus de Permethrin in hun ingrediëntenlijst hebben werken op zich wel.
Permethrin dood simpelweg insecten.
Maar hoe lang dat werkzaam blijft op een lijf?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 16:18 



 
Profiel   

Je zou zeggen het na korte tijd verdampt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 16:42 



 
Profiel   

Pfff hier ook. Vorig jaar onze eerste zomer hier en geen dazen gezien.

2 Weken terug zag ik er 1 of 2. Nu worden we al dagen gek opeens.

In schemer pakte ik ze al in voor de kleine mugjes, maar zodra het kan haal ik alles eraf. Dat kan dus niet meer.
Maar ze worden alsnog gestoken en staan wel te trappen. Ze schuilen veel, maar dat helpt niet 100%.

We zitten gelijk aan bosrand, hebben aan 2 kanten schouwsloot die droog staat al even. Voor ons wel landbouw, maar staat nu graan op en niet mega hoog.

Van het weekend was mn man naast de garage bezig met de regen afvoer. Daar kunnen d epaarden op het pad echt naast je komen staan en werd mijn man ook compleet lek gestoken. Als ik uitmest, probeer ik wat uit de buurt van de paarden te blijven en pak eerst de ene kant met schaduw en dan later de andere kant als er schaduw is.

Vooral mn ene gevoelige merrie heeft al wat rare acties gehad. Volgens mij zitten de grotere monsters hier ook. Zag wat plekjes onder haar staart.

Spuiten heb ik opgegeven. Heb weleen een dikke klodder uier zalf gesmeerd in de hoop dat ze daar niet kunnen vastpakken.

Heb er wel al veel vermoord, voor wat dat waard is voor de voortplanting van de daas :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:59 



 
Profiel   

Hier vallen de dazen op de wei mee, maar zodra ik iets actief doe en het is boven de 20 graden is mijn paard een wandelend buffet voor dazen :(

Ze is er ook echt fel op (sensitief typje :x ) dus het gaat ten koste van de communicatie met mij :+

Ik zat zelf te denken aan een vliegen uitrijdeken, maar dat lijkt me zo'n gedoe.
Iemand ervaring met die dekens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:37 



 
Profiel   

Ja ik rij nu niet zonder.
Zo veel meer rust.
Niet de hele tijd een paard die ergens anders op aan het letten is.
Zelf ben je ook niet steeds aan het meppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:51 



 
Profiel   

Hier nog steeds zo goed als geen dazen te bespeuren. Af en toe een verdwaald exemplaar, maar in niks te vergelijken met andere jaren. Ook vliegen zijn er nog steeds niet in grote aantallen.
Wel heeeeel veeeeel muggen. Denk dat ik er op al die jaren dat ik hier woon, nog nooit zoveel gezien heb :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 08:56 



 
Profiel   

Wat is er dan weer "gedoe" aan een vliegendeken?
Je gooit dat ding er op, maakt m vast en je bent klaar. Zoveel rustiger voor jou en je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 09:11 



 
Profiel   

Skessa_ schreef
Wat is er dan weer "gedoe" aan een vliegendeken?
Je gooit dat ding er op, maakt m vast en je bent klaar. Zoveel rustiger voor jou en je paard.


Geen idee, ik heb er geen, daarom zeg ik ook: het lijkt me een gedoe, goed om te horen dat dat niet zo is ;)

Weet iemand nog adressen om een westernvariant te bestellen?
Ik heb gelezen dat de zebraprint het beste schijnt te werken, maar die is in de maat die ik moet hebben nergens voor westernzadels te krijgen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 10:30 



 
Profiel   

Bij kramer verkopen ze er voor westernzadels. Ook goed betaalbaar
Staan bij thema’s > western.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 10:46 



 
Profiel   

corine1981 schreef
Hier vallen de dazen op de wei mee, maar zodra ik iets actief doe en het is boven de 20 graden is mijn paard een wandelend buffet voor dazen :(

Ze is er ook echt fel op (sensitief typje :x ) dus het gaat ten koste van de communicatie met mij :+

Ik zat zelf te denken aan een vliegen uitrijdeken, maar dat lijkt me zo'n gedoe.
Iemand ervaring met die dekens?


Ik heb ook vliegen rij dekens voor western zadels. Heb wel maat groter genomen. De quarters dragen ook al grotere dekens dan de richtlijnen, dus dat ook aanhouden.

Ik heb achteraf wel spijt dat ik ze toen met haasr heb gekocht en veel uitverkocht was. Had liever die met franje aan de onderkant gehad. Doet denk ik meer dan zebra print.

Heb zelf die donker blauwe die je vaak ziet. Geen idee welk merk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 13:08 



 
Profiel   

Deze heb ik onlangs gekocht, met franje onderin. Ik rij zelf met een Engels dressuurzadel, dus het gat van deze deken is eigenlijk iets te ruim. Maar paard is er erg blij mee.
https://hypostore.nl/busse-uitrijdeken- ... en-ii.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:05 



 
Profiel   

Iemand hier ervaring mee?

https://www.kramer.be/Paard/Vliegenbesc ... KEdkgnQ250
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen