Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dazen 2021

 
Profiel   

Ultrashield, de zwarte spray werkt tot nu toe beter dan andere sprays die ik geprobeerd heb. Wel echt goed insprayen ermee dan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 08:41 



 
Profiel   

Wat jaren terug hadden boven genoemde Ultra Shield en vooral de Tri Tec veel agresievere ingredienten. Alles wat op mn paard lande viel gelijk dood neer :=
Zo jammer dat dit niet meer in die samenstelling verkocht mocht worden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 10:25 



 
Profiel   

Wat zat daar ook alweer in dan als samenstelling?
Jaren terug, denk dus de oude samenstelling nog gehad, maar hielp hier toen bar weinig.
Maar in die tijd zaten er hier ongekend veel, is nu minder. Hopelijk blijft dat zo.
Vind nu de veerust het beste werken, maar mijn merrie vind dat spuiten eng.

Heb ook al jaren enkele dazenvallen hangen, ik meen toch ook wel dat je daar de populatie mee onderdrukt door de jaren heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 10:29 



 
Profiel   

beegee schreef
Ik heb er verbazingwekkend weinig last van. Wij wonen in het bos in Zuid-Holland, in de randstad.


Wij nu juist wel terwijl het vorig jaar bijna niet was. Ook zuid Holland, rand stad maar dan niet in het bos :+ niet extreem veel maar wel meer.

Ook bij de Da gisteren, terwijl ik ze daar eerder nog niet had gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:06 



 
Profiel   

Absorbine Ultrashield (de zwarte) werkt tot nu toe het beste Gebruik het al een aantal jaar.
Tedax lijkt ook goed te werken, maar is een redelijke kleine spuitbus, dus snel op. Maar werkt ook voor je eigen huid.
Ewalia ook geprobeerd; ruikt beetje apart, maar werkt wel, maar kort.
Heb ook nog hertshoornolie geprobeerd, werkt soms wel, soms niet, maar wat meurt dat spul %)
Momenteel veel dazen, maar zodra er wat wind staat zijn ze weg.
Teken zijn er ook nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat zat daar ook alweer in dan als samenstelling?
Jaren terug, denk dus de oude samenstelling nog gehad, maar hielp hier toen bar weinig.
Maar in die tijd zaten er hier ongekend veel, is nu minder. Hopelijk blijft dat zo.
Vind nu de veerust het beste werken, maar mijn merrie vind dat spuiten eng.

Heb ook al jaren enkele dazenvallen hangen, ik meen toch ook wel dat je daar de populatie mee onderdrukt door de jaren heen.

Chemische perytrien of hoe je dat goed schrijft weet ik niet. Maar die zijn hier verboden omdat ze slecht zijn voor het milieu
Net als onkruid verdelger

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:37 



 
Profiel   

Hier (Utrechtse Heuvelrug) heb je ze ook wel, voornamelijk in de middag. Maar mijn paarden zijn er niet zo panisch voor. Ik vind het ook niet meer of minder dan voorgaande jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:42 



 
Profiel   

Tot afgelopen week viel het mee, sinds afgelopen weekend zijn ze er ineens, hier bij Baarn. Nare beesten. Paarden stonden nog lekker zonder deken, nu weer vliegendeken op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:45 



 
Profiel   

Sinds gister een vliegendeken op aangezien ik een paar dazen spotte. Maar voor het derde jaar op rij zijn er bij ons weinig dazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 11:55 



 
Profiel   

Hier is het ook niet leuk meer hoor, beide paarden staan ingepakt al lang trouwens, shetlander heeft er wonderbaarlijk geen last van. Ik zit ook onder de (muggen en dazen) beten. Spray geloof ik niet heel erg in, maar spuit alsnog alles vol. Op een klein ritje in het dorp werden we ook belaagd dus maar in een stevige draf terug gegaan. :') Vliegenrij deken halen denk ik maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 12:32 



 
Profiel   

Hier ook heel veel dazen, echt niet leuk meer. Bizar weinig normale vliegen, maar des te meer dazen. Zelfs erg sterk geurende vliegenspray houdt ze niet tegen.
Steken die krengen niet door een vliegendeken heen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 13:09 



 
Profiel   

marley93 schreef
Hier ook heel veel dazen, echt niet leuk meer. Bizar weinig normale vliegen, maar des te meer dazen. Zelfs erg sterk geurende vliegenspray houdt ze niet tegen.
Steken die krengen niet door een vliegendeken heen?

Verbaasd me niks... Dazen gaan op warmte af niet op geur.
Daarom dat ze zich ook laten vangen door die zwarte dazenvallen. Zwart wordt heet dus straalt warmte af en daar komen ze dan op af.

Uktrashield ooit gehad maar deed voor dazen niks. Zelfs vliegen wisten keurig de plekjes te vinden die net niet ingespoten waren. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 13:48 



 
Profiel   

Hier sinds afgelopen weekend dazen. Vorig jaar waren ze er nauwelijks maar nu is het jammer genoeg weer mis. Ze komen uit de bomen langs de weg. Als dr wind zuidelijk is heb ik weinig last.
Ik zit trouwens in Woerden

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 14:05 



 
Profiel   

Het hielp vroeger bij de ezels wel altijd, maar toen heette het nog Bremsen Bremsen en nu is de samenstelling anders en heet het Paardenparfum. Wist niet dat die beesten puur op de warmte af kwamen. Ik moet wel zeggen dat ze minder gaan zitten op de delen die niet zijn ingespoten, maar het helpt zeker niet 100% idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:19 



 
Profiel   

Popstra schreef
DuoPenotti schreef
Wat zat daar ook alweer in dan als samenstelling?
Jaren terug, denk dus de oude samenstelling nog gehad, maar hielp hier toen bar weinig.
Maar in die tijd zaten er hier ongekend veel, is nu minder. Hopelijk blijft dat zo.
Vind nu de veerust het beste werken, maar mijn merrie vind dat spuiten eng.

Heb ook al jaren enkele dazenvallen hangen, ik meen toch ook wel dat je daar de populatie mee onderdrukt door de jaren heen.

Chemische perytrien of hoe je dat goed schrijft weet ik niet. Maar die zijn hier verboden omdat ze slecht zijn voor het milieu
Net als onkruid verdelger


Toch wordt het wel tegenwoordig gewoon verkocht op Nederlandse websites als product dat aan de EU regels voldoet, bijvoorbeeld hier.. (Of zou daar dan minder permitrin oid in zitten?)

In veerust zitten ook pyrethrinen dacht ik. Ik gok dat (ondanks / dankzij de troep die het is) dat is wat het werkzaam maakt tov van veel andere sprays met alleen citronella etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 07:00 



 
Profiel   

Klopt, ik koop de Tri TEC ook gewoon in Nederland maar het is lang niet meer zo agressief als voorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 07:19 



 
Profiel   

Dit zit er in Absorbine Black. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 08:53 



 
Profiel   

Dit zit in veerust
Werkzame stof: 0,375% pyrethrinen, 1,2% piperonylbutoxide

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 08:58 



 
Profiel   

Hier met over de grens bij Friesland minder dazen dan dat we gewend zijn van toen we midden in Drenthe stonden. Wel veel, veel normale vliegen en muggen, dus ze staan al wel een poos onder de vliegendekens. Maar pas sinds deze week wat dazen, die nog op 1 hand te tellen zijn :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:02 



 
Profiel   

Die pyrethrinen in veerust en ultra shield zijn minder dan voorheen.

Er was nog een spray uit de US die werkte als een tierelier. Piranha, in zo een gele spuitfles.
Maar die was doping gevoelig helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:40 



 
Profiel   

Heeel wat jaren geleden, 40 of zo.
Hadden we een aluminium bus. Die je dan aan moest lengen met water en met een spons aanbrengen.
Ik weet natuurlijk echt niet meer wat daar in zat, maar dat werkte echt geweldig.
Jammer dat dat niet meer mag allemaal.
Je paard kapot laten steken mag wel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 09:45 



 
Profiel   

Kan me ook voorstellen dat die stoffen niet perse gezond zijn voor je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:33 



 
Profiel   

Kan ik me ook voorstellen, maar je smeert het natuurlijk ook geen jaar rond.
Heb in die tijd nooit gehoord over bijvoorbeeld huidproblemen. Lange termijn weet ik natuurlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 10:45 



 

Volgens mij kunnen dazen niet ruiken (heb ik ooit ergens gelezen) ze hebben niet eens een neus. Ook steken ze niet, maar bijten dmv vlijmscherpe mesjes onderaan de snuit.

Dat maakt voor de irritantheid (ik weet het, geen Nederlands woord :o )van die krengen natuurlijk geen ene moer uit, maar insprayen helpt dan waarschijnlijk niet. Hier in de kop van NH zitten er momenteel ook best veel.

edit: info gevonden:
De dazenfamilie is heel groot. In Europa zijn er al zo’n 60 soorten. Wij en onze paarden, hebben last van een drietal soorten, met ieder hun eigen bijt/steekgedrag
De Goudoogdaas bijt het liefst in hals, hoofd en schoft (bijt ook de mens)
De Paardendaas bijt vaak onder de buik en in de flanken
De Grote Regendaas heeft het vooral voorzien op de benen(bijt ook graag runderen)

Dazen kunnen niet ruiken zoals wij en ze hebben geen neus.
Dazen kunnen niet horen en ze hebben geen oren.
Dazen kunnen niet proeven zoals wij, want ze hebben geen smaakpupillen.
Dazen steken niet met een angel, alleen het vrouwtje bijt dmv. vlijmscherpe mesjes onderaan de snuit en zuigt het bloed op . De daas spuit daarbij eerst speeksel in de wond, waardoor het bloed niet kan stollen. De daas gebruikt dit bloed niet voor haar eigen energiehuishouding, maar om haar eitjes te laten ontwikkelen.
Dazen hebben een hekel aan wind en regen, maar vliegen bij zon, met het liefst daarbij een hoge luchtvochtigheid.
Mannelijke dazen zweven hoger in de lucht en verdedigen hun territorium tegen indringers. Elk vrouwtje, dat door zijn gebied vliegt wordt door hem in de lucht gegrepen, vallen samen op de grond, waarna de paring volgt.
Dazen zijn koudbloedig, dwz. ze kunnen hun lichaamstemperatuur niet zelf regelen. Hun lichaam heeft dezelfde temperatuur als de omgeving. Ze moeten zich eerst opwarmen in de zon voor ze kunnen vliegen. Daarom zie je weinig tot geen dazen op koele- en bewolkte dagen. Bij een nachtvorst in het najaar, sterft de gehele vliegende populatie. Grof gezegd, vliegen dazen tussen juni en eind augustus.
Mannelijke dazen leven van nectar en plantensappen. De vrouwtjes eten niet(zover bekend) en pas na de bevruchting gaat het vrouwtje op zoek naar bloed.
Vliegende dazen worden niet ouder dan 6 weken.
Ieder jaar ontstaat er één nieuwe generatie dazen.
Dazen en hun larven dienen als voedsel voor kleine vogels, zwaluwen, salamanders, vissen, kikkers en andere reptielen.
Het gedrag van dazen is niet aangeleerd, afgekeken of ingefluisterd door hun moeder, maar genetisch bepaald en stereotypisch.
Dazen hebben simpele hersenen met een beperkt geheugen.
Het leven van een daas is, net als bij veel insecten, alleen maar gericht op het in stand houden van de soort, waardoor de voedselketen ook in stand blijft.
Een daas legt, na het bloedzuigen, in één keer, tot wel 1000 eitjes in pakketjes op planten in drassig gebied, die pas na verscheidene verpoppingsstadia, het jaar daarop weer nieuwe daasjes opleveren.
Een vrouwtjesdaas legt maar één keer eitjes en zuigt daarvoor ook maar één keer in haar leven bloed.
Dazen kunnen wel zien en hebben prachtig gekleurde, zeer grote, samengestelde ogen.
Dazen hebben receptoren in de antennes op hun kop, waarmee ze warmtebronnen kunnen opsporen, het uitgeademde koolzuurgas (CO2)van het paard kunnen detecteren en het achtergelaten "gasspoor" volgen.
Dazen combineren “het ruiken” van CO2-uitstoot, warmte, omvang en beweging van de prooi , alvorens tot de aanval over te gaan. Eénmaal de aanval ingezet, kan niets de daas meer stoppen. Ze achtervolgen hun prooi soms over een afstand van wel een kilometer.

Dazen blijken voorkeur te hebben voor donker gekleurde paarden die langzaam bewegen en zweten. (vermoedelijk kan de daas, net als de mug, de stof Octenol dat volop in zweet zit, ook detecteren)
Het “reukorgaan” van de daas zit in de antennes op zijn kop. Dit reukorgaan is aangepast aan de soort en is niet te vergelijken met dat van zoogdieren en dus ook niet met dat van mensen. Ze kunnen alleen die stoffen ruiken, die van belang zijn voor hen. Het orgaan werkt perfect maar heeft beperkte capaciteiten.

Dazen zijn niet weg te jagen met(voor ons) nare luchtjes in spray's, want die kunnen ze jammer genoeg niet ruiken. Het paard bv. knoflook voeren heeft geen zin, want dazen kunnen het niet ruiken of proeven. (en mochten ze het toch proeven, dan hebben ze al gebeten)
Het leven van een daas is best wel triest in mijn ogen. Ze doorlopen verschillende stadia vanaf ei tot daas. Ondertussen zijn ze voortdurend een prooi voor verschillende waterdieren. Eenmaal tot wasdom gekomen gaan ze direct proberen zich voort te planten. Ook dan zijn ze nog steeds een lekkernij voor oa vogels. De vrouwtjes eten niet, worden bevrucht, proberen een zoogdier/mens te bijten, bloed te zuigen, teneinde eitjes te kunnen leggen om daarna te sterven. Zo’n 95% van de dazen wordt opgegeten, voordat zij zich hebben kunnen vermenigvuldigen.
De enige remedie tegen een dazenbeet zou kunnen zijn....je paard helemaal insmeren met olie. Dazen die gaan bijten zetten zich vast met hun klauwtjes op de haren van het paard. Als dat haar dan vet is, hebben ze geen grip. Het helpt dan wel tegen de beten, maar niet tegen de steeds groter wordende wolk aan dazen om je heen.
Dazen zijn niet te bestrijden, maar wel te misleiden met bv. een dazenval in het weiland. Daar heb je niets aan als je in het bos aan het rijden bent, maar kan de populatie in de omgeving van de val decimeren. Grazende paarden en runderen zijn daar wel bij gebaat.
Bronnen:
Dazen en dazenlarven .WM 225 doorTheo Zeegers en Ton van Haaren.
De dazen(Diptera Tabanidae) van de Benelux-landen. WM 138 door J.Timmer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 11:11 



 
Profiel   

Ik vraag me wel af of ze echt niets ruiken.
Maar niet goed geloof ik direct.
Als je wat opspuit blijven ze vaak toch wel even weg, maar zeker geen uren zoals de fabrikanten beloven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 11:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen