Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vorst en geen stromend water

 
Profiel   

Onder het mom van 'je kunt er maar beter op tijd bij zijn';

Ik heb 2 pony's op een stukje land met een groepskalveriglo als stal.
Ik breng dagelijks een grote jerrycan met vers water (met de auto, want niet aan huis) om de speciekuip in de wei mee te vullen. Dit is genoeg voor ze, want er staat altijd nog water in als ik kom.
Nu zit ik alleen even te kijken wat ik van de winter ga doen bij vorst.

Ik kan dan wel dagelijks vullen, maar dat water in de speciekuip bevriest natuurlijk. Ik wil deze sowieso binnen zetten in de iglo, iets van een bal erin zodat er iig íets van beweging in het water zit, maar ben benieuwd naar meer goede ideeën.

Hoe doen jullie dit?
Ik heb dus géén mogelijkheid tot stromend water en elektra bij de wei.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:08 



 
Profiel   

Suiker of een scheutje zonnebloemolie schijnt ook te werken: https://www.scharrelpluimvee.nl/veelges ... de-winter/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:10 



 
Profiel   

Misschien dubbelwandig maken?
Een specikuip in een grotere specikuip en daar stro tussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:13 



 
Profiel   

Bewegend water schijnt minder snel te bevriezen dus ik wil eigenlijk zo’n ding voor een aquarium kopen die op batterijen werkt. Geen idee of t gaat werken maar daar komen we in de winter wel achter :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:20 



 
Profiel   

sans6 schreef
Onder het mom van 'je kunt er maar beter op tijd bij zijn';

Ik heb 2 pony's op een stukje land met een groepskalveriglo als stal.
Ik breng dagelijks een grote jerrycan met vers water (met de auto, want niet aan huis) om de speciekuip in de wei mee te vullen. Dit is genoeg voor ze, want er staat altijd nog water in als ik kom.
Nu zit ik alleen even te kijken wat ik van de winter ga doen bij vorst.

Ik kan dan wel dagelijks vullen, maar dat water in de speciekuip bevriest natuurlijk. Ik wil deze sowieso binnen zetten in de iglo, iets van een bal erin zodat er iig íets van beweging in het water zit, maar ben benieuwd naar meer goede ideeën.

Hoe doen jullie dit?
Ik heb dus géén mogelijkheid tot stromend water en elektra bij de wei.


Een plastic fles met 3/4 water en een beetje zout erin doen. Dop erop en in het water liggen. Bevriest niet, en is hier ideaal!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:31 



 
Profiel   

Jerrycan met heet water om bij te vullen scheelt iig al de tijd waarin het bevriest.

Ik neem in de winter als bij ons de drinkbakken zijn afgesloten ivm vorst ook altijd heet water mee van thuis en dat scheelt echt met de buren die met koud water van stal aanvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:32 



 
Profiel   

je hebt voor vijvers van die ijsvrijhouders, even zoeken op google.
en er zijn ook verwarmingselementen om de vijver te ontdooien en die werken ook heel goed bij waterbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:37 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Jerrycan met heet water om bij te vullen scheelt iig al de tijd waarin het bevriest.

Ik neem in de winter als bij ons de drinkbakken zijn afgesloten ivm vorst ook altijd heet water mee van thuis en dat scheelt echt met de buren die met koud water van stal aanvullen.

Heet water bevriest eerder. Niet doen dus!
Het heet het mbempa effect

Even een quote: In warm water zijn die langer en nemen ze meer plek in. Vanwege het plaatsgebrek worden de covalente bindingen in de moleculen in elkaar gedrukt als een springveer. Warm water staat de energie in de moleculen sneller af dan koud water. Warm water raakt daardoor sneller de opgebouwde energie kwijt en bevriest eerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 07:45 



 
Profiel   

Het voordeel van warm water is wel dat het al aanwezige ijs grotendeels wegsmelt. Scheelt een hoop gehak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 07:49 



 
Profiel   

2 bakken nemen isolatie materiaal er tussen. Gewoon noppenfolie, ondervloer. bakken weer in elkaar zetten.
Zorgen dat ze wind er niet op staat.
En elke dag vullen. Evt. een 2e bak zodat je kan ruilen als de ene karts dicht gevroren is.

Maar ingepakt en uit de wind doet echt het meeste. Evt. nog de bovenkant voor een deel afdekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:00 



 
Profiel   

Wel aan denken dat paarden die nu op gras staan amper drinken en wanneer ze in de winter veel hooi eten ook veel meer moeten drinken.
Ik zou voldoende kuipen voorzien dat wanneer er ééntje compleet bevrozen is je een nieuwe kan nemen. Dan de bevroren kuip ondesterboven zetten en er met een hamer op slaan of gewoon wachten tot de zon erop schijnt en de klomp ijs lost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:07 



 
Profiel   

Qimm schreef
Het voordeel van warm water is wel dat het al aanwezige ijs grotendeels wegsmelt. Scheelt een hoop gehak.


Dit dus. Mpemba-effect is leuk voor in het labo. Maar gewoon buiten irl helpt een plons heet water nogal wat beter. Wel alle “ijsschotsen” uit de bakken halen, anders is alles zo weer aan elkaar gevroren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:25 



 
Profiel   

Idd 2 bakken in elkaar met isolatie ertussen...en hopen op een winter als afgelopen jaar :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:28 



 
Profiel   

Marisje76 schreef
Idd 2 bakken in elkaar met isolatie ertussen...en hopen op een winter als afgelopen jaar :Y)

had jij een andere winter dan wij hier?
Ijzel, ijs, sneeuw en nog meer sneeuw.

Maar ik heb ook 2 bakken in elkaar, heet water er op dan kun je zo het ijs eruit pakken. En dan nog even bijvullen zo nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:31 



 
Profiel   

Loe_Loe schreef
Qimm schreef
Het voordeel van warm water is wel dat het al aanwezige ijs grotendeels wegsmelt. Scheelt een hoop gehak.


Dit dus. Mpemba-effect is leuk voor in het labo. Maar gewoon buiten irl helpt een plons heet water nogal wat beter. Wel alle “ijsschotsen” uit de bakken halen, anders is alles zo weer aan elkaar gevroren.


Warm water helpt in de praktijk echt, ik doe het al jaren. Wat ook schijnt te werken: van die ouderwetse koperen of de modernere metalen kruiken met heel heet water in de bak leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:40 



 
Profiel   

Nou koper zou ik niet doen. Das niet gezond

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:41 



 
Profiel   

IMJ schreef
Marije_jiplover schreef
Jerrycan met heet water om bij te vullen scheelt iig al de tijd waarin het bevriest.

Ik neem in de winter als bij ons de drinkbakken zijn afgesloten ivm vorst ook altijd heet water mee van thuis en dat scheelt echt met de buren die met koud water van stal aanvullen.

Heet water bevriest eerder. Niet doen dus!
Het heet het mbempa effect

Even een quote: In warm water zijn die langer en nemen ze meer plek in. Vanwege het plaatsgebrek worden de covalente bindingen in de moleculen in elkaar gedrukt als een springveer. Warm water staat de energie in de moleculen sneller af dan koud water. Warm water raakt daardoor sneller de opgebouwde energie kwijt en bevriest eerder.


Ja mooi verhaal, maar de praktijk wijst toch echt uit dat als je het water niet in druppels in de lucht gooit maar gewoon in een speciekuip giet, dit echt langer duurt voor t bevroren is dan wanneer je eenzelfde speciekuip met koud water vult.

Er is zelfs hier op Bokt ergens een topic te vinden uit een grijs verleden waarin iemand de proef op de som neemt.

Dus, ik blijf bij mijn advies, gewoon heet water meenemen en je tonnen mee (aan)vullen.
Heeft je paard echt langer drinkbaar water dan wanneer je het met koud water doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:41 



 
Profiel   

Ik zou ook voor warm water gaan. Je zal zien dat zodra jij komt om te vullen dat ze gaan drinken. Hebben ze niet dat koude water op de maag. Zorg dat je 2 kannen mee hebt dan kan je na hun drink beurt hem direct weer vullen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:43 



 
Profiel   

Ik heb deze winter misschien 2 weken met jerrycans moeten sjouwen...heb wel eens ergere winters meegemaakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 08:44 



 
Profiel   

Ik deed ook altijd heet water in de bak en de stalhouder vroeg zich altijd af waarom de bak van mijn paard de enige was die niet bevroren was in de ochtend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 14:23 



 
Profiel   

Die van mij drinken in de winter echt beduidend minder uit de automatische drinkbakken omdat het te koud is. Ik zie het aan de vaste mest. Ik geef ze in die weken daarom emmers lauwwarm water bij tijdens het voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 14:30 



 
Profiel   

Zoals al eerder gezegd 2 speciekuipen in elkaar zetten en daartussen isoleren. Kan ook met bijvoorbeele purschuim. En dan een voetbal erin om het water in beweging te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 14:37 



 
Profiel   

En het aantal drinkplekken ook beperken als het gaat vriezen. Beter een grote drinkbak dan verschillende kleine drinkbakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 14:39 



 
Profiel   

De meeste winters in Nederland zijn gelukkig niet zo koud ;)

Warm/heet water in plaats van al koud water. Vooral overdag op de momenten waarop het dan het minst koud is. Dat soort dingen kunnen al verschil uitmaken. Water toevoegen bij het voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 09:07 



 
Profiel   

Protection schreef
De meeste winters in Nederland zijn gelukkig niet zo koud ;)

Warm/heet water in plaats van al koud water. Vooral overdag op de momenten waarop het dan het minst koud is. Dat soort dingen kunnen al verschil uitmaken. Water toevoegen bij het voer.


Het hoeft alleen niet heel koud te zijn om al ongemak te hebben. Water buiten en zelfs ook we binnen en paarden is gewoon kwetsbaar. Vriest de leiding niet dicht dan wel het ventiel van de drinkbak. Je hebt er hoe dan ook al snel werk mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 09:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen