Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met een heel dun huidje

 
Profiel   

Mijn paard heeft een heel dun huidje en heeft ook geregeld oppervlakkige schaafwondjes.
Nu vind ik zijn vacht ook echt nog niet dik, ik weet ook niet hoe dik zijn wintervacht wordt want ik kocht hem in december en toen was hij geschoren. Nou heb ik voor hem een fleecedeken, regendeken 0 gram en een regendeken 200 gram. Ik weet dus ook (nog) niet of ik hem ga scheren, op stal hebben wij alleen een buitenbak dus rijden met slecht weer gebeurd ook niet. Zijn vacht is echt nog dun maar hij zet wel zijn haren rechtop, staat niet te rillen. En dan hoor ik over 50 grams regendekens, dat die beter zouden zijn dan 0 grams. Hij staat de hele dag buiten en gaat 's avonds op stal, hij kan wel in een schuilstal en op beschutte plekken staan. Ik wil graag wat advies winnen, of ik een fleece gevoerde deken zal kopen of een 50 grams. Ik poets hem alleen nog met harde en zachte borstel dus geen ros. Hij komt uit Spanje dus zal denk ik sowieso weinig wintervacht aanmaken. Hebben jullie tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 17:09 



 
Profiel   

Mijn Lippi heeft ook nog geen enkele winterhaar waar andere paarden op stal al echt haar aanmaken. En ze woont toch al haar hele leven in NL en heeft het niet koud. Niet alle paarden verharen in hetzelfde tempo. Zolang hij niet langdurig staat te rillen komt het wel goed. Als het weer opeens heel erg omslaat kan je er wel een deken op gooien. Vooral voor de regen en wind. Ik zou geen fleece gevoerde nemen. Daar blijven haren en zooi in hangen en dat levert juist schuurplekken op. Als je hem dekenloos wilt houden zou ik er alleen een deken opgooien als er echt zware regen voorspeld is en hem verder bloot laten. Als het verder een gezond paard is ga je vanzelf zien dat hij het een paar dagen koud heeft en dan binnen een paar dagen echt vacht gaat aanmaken. Als je er echter een deken op wilt voor de winter kan je dat nu al doen. Ik gooi er een 50 of 100 gram met gladde voering op tot het kouder word. Dan komt er een 100 of 200 gram liner onder en met extreem weer een hals aan. Maar de mijne staat 24/7 buiten met schuilplekken. Elk paard is anders maar over te weinig aanmaak van wintervacht zou ik me geen zorgen maken nu. Dat komt vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 18:41 



 
Profiel   

De spanjaarden die ik ken uit spanje hadden allemaal het eerste hele winterjaar een goede vacht en geen deken meer nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 18:42 



 
Profiel   

Ik begin meestal met een 100 gram regendeken, in deze tijd. Als het rond en onder het vriespunt komt gaat 300 gram erop. En meeste tijd van het jaar 200 gram, als het tussen de 0 en 10 graden is. Je kunt ook de fleece onder de 0 grams doen. Dan heb je ook ongeveer 100 gram denk ik. Mijn paard heeft ook een dun vachtje, ik scheer haar niet.
50 gram zou ik minder snel doen. Een goed ademende 100 grams deken heb je meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 18:47 



 
Profiel   

Ik heb een lusitano die nu 1 jaar in Nederland staat en vorige winter ook zo goed als geen wintervacht aanmaakte ben nu aan het twijfelen om een deken op te leggen. Als ik het doe weet ik al helemaal niet welk deken. Hij staat in een best wel open stal en komt in de voormiddag buiten. Nu heeft die ook nog geen wintervacht en heeft uit zichzelf een dunne vacht en huid. Iemand tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 14:13 



 
Profiel   

Roxy123456 schreef
Ik heb een lusitano die nu 1 jaar in Nederland staat en vorige winter ook zo goed als geen wintervacht aanmaakte ben nu aan het twijfelen om een deken op te leggen. Als ik het doe weet ik al helemaal niet welk deken. Hij staat in een best wel open stal en komt in de voormiddag buiten. Nu heeft die ook nog geen wintervacht en heeft uit zichzelf een dunne vacht en huid. Iemand tips?


Mijne heeft inmiddels best nog wat vacht gekregen :j Gaat ook s avonds op stal, ook in een open stal. Maar als jouw paard niet genoeg wintervacht maakt zou je misschien kunnen beginnen met een staldeken/onderdeken 100gr voor de nachten? Overdag, vooral met het mooie weer nu wordt het echt nog warm.

Omdat mijn paard s avonds op stal gaat doe ik hem nog geen deken om. Je zou eventueel kunnen kijken naar de harrys horse thermoliner?! Deze kan ook nog als onderdeken gebruikt worden als het overdag ook heel koud is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 15:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen