Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

scheren en advies deken

 
Profiel   

Deze week wordt ons paard geschoren.
Hij staat overdag buiten en in de nacht op stal.

Nu heeft hij (ongeschoren) een deken van 100 gram op.

Wat is jullie advies: 100 gram deken met een fleecedeken eronder of alleen een 300 grams deken erop?

Zelf heb ik het idee dat de 300 gram meteen zo warm is, maar ik heb er weinig verstand van
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 13:58 



 
Profiel   

Wat is het voor een paard? Jong, oud, gezond, niet fit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:09 



 
Profiel   

Wat voor patroon wordt er geschoren?
Hier lopen er 2 buiten met minimaal streepje langs luchtpijp en over de borst, die dragen geen dekens.
Vroeger manegepony die geheel geschoren werd uitrijdeken voor gekocht, want die werd of hyper de stuiter of stijf (verplicht in de bak ivm weer oid) bij stukje stilstaan (en bla bla over rugklachten en voorzichtig mee zijn, zucht).

Dus hoeveel wil je zometeen met dekens klooien ook tijdens het rijden? Mijn ervaring met scheren en rijden in de winter heeft mij aardig anti geheel kaal gemaakt, zowel rug als benen. Streep? best, hals en schouders er uit ook, maar meer er af dan uitrijdeken zou bedekken? Nee, ik zie ze er alleen maar stijf of hyper van worden, benen die te koud blijven in werk betekent ook geen goede smering van de gewrichten (koud synova is korrelig) en ze zweten er toch niet.

Vacht komt trouwens van de kortere dagen, niet van de kou zelf. Overgangsperiode tussen korter wordende dagen en nog warm nazomer weer geeft de meeste ellende qua zweten en niet droog worden. Dat gaf hier een gevalletje rainrot (pony die enkel buiten liep) en daarom eigenlijk minimale streep scheren wat ik nu doe.

Er is qua scheren & dekens geen standaard antwoord te geven, en ook geen standaard oplossing eigenlijk die voor iedereen werkt. Elk paard is anders qua al dan niet koukleum zijn, al is genoeg ruwvoer wel degelijk een factor.

Scheer wat nodig is qua zweetplekken, en laat het bij deze deken, blijkt het niet genoeg, dan kan je altijd er meer afhalen. Aanplakken is een stuk lastiger en dat via dekens moeten doen geeft een berg werk en kosten qua dekens. Altijd de goede vachtvervanger op je paard hebben is vrijwel onmogelijk. Hoe meer je de vacht zelf dat kan laten doen hoe comfortabeler je paard blijft en hoe minder zorgen jij dus hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:23 



 
Profiel   

Ik heb die van ons eergisteren geschoren. Benen, hoofd en "uitrijdeken" zitten nog in het haar. Hij staat nu met een 50 grams regendeken. Daar gaat als het kouder wordt nog een 100 grams liner onder en pas als het echt KOUD wordt komt er een 300 grams liner uit de kast. Dat is voor onze koukleum (quarter, 18 jaar) die deels buiten staat en deels op stal met uitloopje warm zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:32 



 
Profiel   

tamary schreef
Wat voor patroon wordt er geschoren?
Hier lopen er 2 buiten met minimaal streepje langs luchtpijp en over de borst, die dragen geen dekens.
Vroeger manegepony die geheel geschoren werd uitrijdeken voor gekocht, want die werd of hyper de stuiter of stijf (verplicht in de bak ivm weer oid) bij stukje stilstaan (en bla bla over rugklachten en voorzichtig mee zijn, zucht).

Dus hoeveel wil je zometeen met dekens klooien ook tijdens het rijden? Mijn ervaring met scheren en rijden in de winter heeft mij aardig anti geheel kaal gemaakt, zowel rug als benen. Streep? best, hals en schouders er uit ook, maar meer er af dan uitrijdeken zou bedekken? Nee, ik zie ze er alleen maar stijf of hyper van worden, benen die te koud blijven in werk betekent ook geen goede smering van de gewrichten (koud synova is korrelig) en ze zweten er toch niet.

Vacht komt trouwens van de kortere dagen, niet van de kou zelf. Overgangsperiode tussen korter wordende dagen en nog warm nazomer weer geeft de meeste ellende qua zweten en niet droog worden. Dat gaf hier een gevalletje rainrot (pony die enkel buiten liep) en daarom eigenlijk minimale streep scheren wat ik nu doe.

Er is qua scheren & dekens geen standaard antwoord te geven, en ook geen standaard oplossing eigenlijk die voor iedereen werkt. Elk paard is anders qua al dan niet koukleum zijn, al is genoeg ruwvoer wel degelijk een factor.

Scheer wat nodig is qua zweetplekken, en laat het bij deze deken, blijkt het niet genoeg, dan kan je altijd er meer afhalen. Aanplakken is een stuk lastiger en dat via dekens moeten doen geeft een berg werk en kosten qua dekens. Altijd de goede vachtvervanger op je paard hebben is vrijwel onmogelijk. Hoe meer je de vacht zelf dat kan laten doen hoe comfortabeler je paard blijft en hoe minder zorgen jij dus hebt.

Dat is maar 1 pony.

Ik scheer alleen helemaal kaal. Nu zweet mijn paard ook over zijn hele lijf en krijgt broeiplekken.
Uitrijdekens is alleen onder het vriespunt, en dan alleen de 10-15 minuutjes.

Voor ts: als ik twijfel leg ik een deken op en voel na 20 minuutjes of ie koud voelt of niet.
300 lijkt me ook wat veel nog, maar da tligt geheel aan.je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:34 



 
Profiel   

hij is 5 jaar en nog niet eerder geschoren. Ik wil zijn bene niet scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 14:54 



 
Profiel   

Je kunt ook stal en onderdekens kopen. Fleece blijft nooit echt lekker liggen op een geschoren paard. Dan kun je van 100 naar 200 en daarna naar je 300 grams gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:31 



 
Profiel   

Welke dikte deken verschilt echt enorm van paard tot paard.
Die van mij staat geschoren in de winter eigenlijk nooit dikker dan 200 gram. Staat overdag de hele dag buiten en met de nacht op stal (wel buitenstallen).
In de 10 jaar dat ik haar heb heeft ze 1 of 2 dagen toen het echt extreem koud was een keer onder 300 buiten gestaan.
Nu is ze half geschoren en staat onder 100 gram ( soms ongevoerd of zonder deken, net wat de temperaturen doen) en staat nu nog 24/7 buiten.

Persoonlijk ben ik echt geen fan van een fleece deken onder een deken. Dingen gaan vaak trekken en daardoor zitten ze niet lekker.
Dan kan je beter een liner erbij kopen en die er onder doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 15:39 



 
Profiel   

300 gram is voor nu echt vele te veel. Het wordt volgende week 20 graden. Belangrijk is dat hij niet nat regent dus de deken moet goed waterdicht zijn, 100 tot 200 gram is echt wel prima voor nu. Te warm is echt heel vervelend voor paarden. Ik ga mijn paard ook deze of volgende week scheren en dan krijgt hij bij 20 graden echt alleen een regendeken op en bij 10/15 graden max 100 gram. Anders gaat hij echt zweten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:15 



 
Profiel   

Zou geen fleecedeken als onderdeken gebruiken.
Zou investeren in een 100 grams onderdeken.

Niet de hoofdprijs en je kunt wat meer variëren in diktes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 16:19 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 15:51 



 
Profiel   

100 gram nu is al vrij warm maargoed als je dat al ophebt moet je dikker gaan. Komende week wordt het 20 graden dus waarschijnlijk is dan een regendeken genoeg en als het kouder is een 200 grams.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 16:10 



 
Profiel   

Ik zou met de temp die voor komende week is voorspeld niet teveel op doen, ik denk dat 50 grams genoeg is, evt 100 maar misschien red je het zelfs nog wel met ongevoerd.
Even in de gaten houden en steeds even voelen of ‘ie warm voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:08 



 
Profiel   

Mijne is helemaal geschoren en staat nu nog 24/7 buiten met een 100 gram..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:19 



 
Profiel   

Mijne staat overdag bloot als het weer het toelaat, of met 0 grams regendeken en 's nachts alweer onder hun 200 of 300 grams dekens. Het koelt aardig af 's nachts. Meestal zo rond de 5 graden als dieptepunt begin ik met 300 grams. 5-12 graden= 200 gram. Let op dit gaat over temperaturen 's nachts, overdag heb je ook nog de zon om rekening mee te houden en is het boven de 10 graden en redelijk zonnig dan komen ze bloot. En onder de -10 is 400 gram, maar dat is het niet zo snel. Ze zijn begin september geschoren, ze krijgen rainrot op de rug als ik niet scheer. Ze gaan over 2 weken weer kaler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 18:32 



 
Profiel   

Ik heb een bucas deken op liggen die van +16 tot -10 kan.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 19:05 



 
Profiel   

Ik sluit mij aan bij Tamary. Vroeger scheerde ik mijn paard ook helemaal, behalve zadeldekje en benen. Sinds ze 24/7 buiten woont, alleen nog een halve hals, streep aan zijkant, boogje bij flanken en streep over achterbenen. Precies waar ze zweet. Snel droog, en zweet nauwelijks na. En sinds twee jaar helemaal niet meer, ze is met pensioen...... Als je actief wedstrijden gaat rijden, indoor, of binnen lessen volgt, is het te overwegen om een jachtmodel te scheren. Hals, zijkanten en buik scheren, hoofd, rug en benen niet. Succes!
Voor de dekens: de geschoren plaatsen moeten redelijk warm voelen, daar heb je de isolatie weggehaald. Regelmatig even voelen, en zo nodig deken wisselen of onderdeken toevoegen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 08:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen