Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Volledige dikkere deken kopen of onderdeken?

 
Profiel   

Hoi iedereen!
Ik weet niet of dit hier goed staat maar ik probeer het even :D
Ik heb met de koop van mijn paard een 100 grams winterdeken mee gekregen die ze nu op heeft. Ze staat 24/7 buiten dus als de temperaturen gaan dalen wil ik eigenlijk ook wel een dikkere deken, 300 of 350 grams.
Toen bedacht ik me dat ik natuurlijk ook een onderdeken kan gebruiken in plaats van een volledige nieuwe winterdeken te kopen. Alleen heb ik daar niet echt ervaring mee… Kan ik gewoon een (bijvoorbeeld) 200 grams onderdeken onder mijn 100 grams winterdeken leggen? Heeft dat in principe hetzelfde effect als een 300 grams winterdeken?

En is het dan slim om de onderdeken een maatje kleiner te nemen? Het lijkt mij namelijk als hij er onderuit steekt dat het onder de winterdeken nat wordt.

Ik hoor graag ervaringen/tips/ideeën :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 22:50 



 
Profiel   

Hangt van het merk af. Bij horseware werkt het idee met onderdeken vaak wel.

Zelf heb ik liever aparte dekens. Ik vond het op en afdoen van dekens met onderdeken vaak veel gepruts, zeker als het scheef ging zitten (ja, ook horseware).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 22:59 



 
Profiel   

Het is maar net wat je voorkeur heeft. Mij bevallen onderdekens of liners ook heel goed. Dikke deken op zich ook. Voordeel van liners is wel dat je makkelijker kunt schakelen. Je gaat geen tig outdoordekens aanschaffen en laten wassen elk seizoen. Onderdekens gooi ik zo in de wasmachine.

Ik ben absoluut geen fan van maatje kleiner kopen. Dit is niet comfortabel voor het paard. Buiten dat de lengte korter is is de borst strakker. Dit is naar mijn idee niet fijn voor het paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 23:00 



 
Profiel   

Ik ben dan weer iemand die wel die tig outdoordekens heeft en geen staldekens (de outdoordeken blijft gewoon op). Ik heb in totaal 4 dekens om mee te kunnen wisselen. 0 grams, 100 grams, 300 grams en 450 grams. Laatste enkel voor de echt koude temperaturen in combinatie met geschoren zijn.

Voordeel van liners is dat er tussen de laagjes van de dekens wat lucht ontstaat die opwarmt, als een soort isolatie laagje. Technisch gezien is een 100 grams outdoor deken en 200 gram liner dus 300 gram, maar dan een beetje warmer door dat extra isolatie laagje. Liners kosten ook iets minder dan outdoordekens.

Voordeel van outdoor dekens is dat je niet 2 dekens op en af hoeft te doen en je niet zorgen hoeft te maken of de onderste nat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 00:32 



 
Profiel   

Ik heb horseware dekens, ik had de amigo maar heb vorig jaar een 0 grams wug gekocht. Daaronder heb ik bij lage temperaturen een horseware liner onder gedaan die bleef ook onder de wug perfect liggen. Ik vind het idd een groot voordeel dat je tijdens het seizoen de liner kunt wisselen en tussendoor kunt wassen en makkelijk de dikte van kunt aanpassen. Ik heb net een wug erbij gekocht van 100 gram, die krijgt hij op als het echt kouder wordt en dan kan bij extreme kou de liner er onder. Mijn paard is overigens niet geschoren, zit dun in de vacht en heeft een stal met uitloop. Hij staat altijd buiten… :')
Voel gewoon regelmatig of je paard warm voelt onder de deken…is je paard geschoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 08:55 



 
Profiel   

Als de deken nog goed waterdicht is en je kunt er onderdekens aan vast maken, dan zou ik zeker voor onderdekens kiezen. Ik vind dat perfect werken. Je kunt ze ook nog wassen tussendoor. Je buitendeken blijft dus ook veel schoner.
Ik vind dat ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 08:59 



 
Profiel   

Hier juist geen fan van onderdekens. Het schuift/schuurt tot altijd meer en wat als je outdoor deken gaat lekken? Moet je alsnog een nieuwe.
Ik heb hier 0,50,100,200,300 grams outdoordekens. Alle met hals.
Mijn jachtpatroon geschoren merrie staat nu onder 50 gram(overdag buiten in de nacht binnen) en gaat morgen naar de 100 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 09:20 



 
Profiel   

Ik heb hier 2 0 grams dekens. Amigo en bucas. Smartex

Ik heb voor de amigo een horsewareliner in 100 grams en voor de bucas de stay dry quilt van 150 gram.
Ik vind het ideaal. Dan hoef ik ook niet 4 dekens te wassen en waterdicht maken. Maar heb ik gewoon in de basis 2 goede en sterke dekens.

Beide hebben een losse 0 grams hals extra.

Ik zou dus investeren in 1 goede deken met ruim systeem aan liners

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 09:24 



 
Profiel   

Hier ook een bucas smartex, maar dan wel 1 met vulling. En daarnaast een 0 gram en 2 onderdekens. Prettig, want die onderdekens zijn makkelijker te wassen. Nu moet ik zeggen dat ik 1 echte onderdeken heb van bucas van 150 of 100 gram geloof ik. De andere is de recuptex wat voor dit paard erg fijn is en die gebruik ik eigenlijk het meeste.

Het is ook een fijne tussenstap. De smartex is wat te warm. Pas vanaf 5 of 10 graden gaat die op. Maar daarvoor is de 0 grams regebdeken net te weinig soms. Dan gooi ik er een deken onder en heb ik dus veel meer verschillende diktes. Of wanneer het heel koud wordt of een deken stuk gaat.

Het blijft hier allemaal keurig liggen, geen schuurplekken. Wel allemaal dezelfde maat. En ja, soms wordt de onderdeken wel eens nat als ze in de bagger gaat liggen, maar dat is enkel de onderkant en op dat moment wordt de outdoordeken ook nat aan de binnenkant. Maar verder nooit, omdat ze beide netjes op paard passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 09:41 



 
Profiel   

Dit topic verhuist naar Seizoensvragen:

HAR -> SV

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 16:44 



 
Profiel   

Ik heb beide verzameld met de jaren, verschillende diktes waterdichte dekens en verschillende diktes onderdekens.
Zo kun je in nood altijd eens wisselen, bij een kapotte deken, doorlekken, etc…

Ik vind zelf gewoon een dikkere deken het fijnst liggen, maar ik gebruik de liners ook wel regelmatig erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 18:28 



 
Profiel   

Ik heb een regendeken 0 grams, een regendeken 200 grams en een onderdeken thermoliner van harrys horse, deze gaat over het hoofd en de nek om aan dus geen sluitingen waardoor die én goed blijft zitten onder een andere deken (met de 0 grams wordt het dan 100 gram) én geen irritatie kan geven door sluitingen. Hij heeft nu de 0 grams op want hij is niet geschoren maar heeft ook geen super dikke vacht (nog)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 18:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen