Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie traint zijn paard nog meer in het donker?

 
Profiel   

Wij hebben helaas niet voldoende verlichting op stal. Nu de klok een uur terug gegaan is ben ik er vaak in het donker.

Gisteren voor het eerst mijn paard gelongeerd in het donker. Ik vond het redelijk te doen.

Wie heeft deze uitdaging ook? En wat zijn de ervaringen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 07:32 



 
Profiel   

Echt donker?
Nee, heb zwarte paarden ... zie niks :D

Maar, longeer deze winter in de paddock en doe het met een redelijk simpele buitenlamp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:00 



 
Profiel   

Bij ons is het ook donker maar er hangen bouwlampen aan de schuur en ik zet er bij de bak ook nog een losse neer op een staander. Dan hebben we net voldoende verlichting om enigszins oke te rijden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:03 



 
Profiel   

Hier een buitenpiste met beperkte verlichting. De hoeken zijn redelijk donker, de rest vrij ok om te rijden of te longeren. Echt donker donker zou ik niet snel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:26 



 
Profiel   

Helemaal in het donker doe ik niet, maar ook wij hebben op de schuur 3 lampen die de bak net genoeg bijschijnen om fatsoenlijk te kunnen rijden. Niet zo luxe als een professionele stal, maar prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:36 



 
Profiel   

Jaren een piste zonder licht gehad. Bij maanlicht had je nog best veel licht. Maar om echt te trainen is eigenlijk geen doen.
Heb ook wel eens allemaal lampjes aan de bekransen gehangen maar heel eerlijk: een paar hoge palen met goede lampen zijn de enige oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 08:53 



 
Profiel   

Echt in het donker is niet te doen voor mij. Wij hebben maar 1 lamp bij de buitenbak en dat is goed te doen maar toen de lamp kapot was en ineens uit viel was het wel heel donker. Ligt er een beetje aan waar je bak je licht. Bij ons ligt die vrij donker naast een bosje en een bomenrand en verder nergens verlichting in de buurt. Maar is het dicht bij stal waar je toch wat licht vanaf komt misschien wel te doen.
Wellicht kan je een verlengkabel met bouwlamp ergens weg zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:13 



 
Profiel   

Je hebt handige bouwlampen op accu! Die geven best wel wat licht en zouden je dus kunnen helpen.

Wij hebben hier 1 (telefoon)paal met speciale lamp die de gehele bak en paddock verlicht op de 2 achterste hoeken na, die een beetje donker blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:26 



 
Profiel   

Ik stapte altijd uit in het donker. De bewegingsmelders zagen ons nooit, dus als de lampen uitvielen was het tijd om uit te stappen :') .
Ging eigenlijk altijd prima, maar we zaten in open gebied toen, dus zonder veel bomen. Overall is het in Nederland vrij licht en niet vaak echt pikkedonker, zeker met maanlicht erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 09:53 



 
Profiel   

Wij moeten ze wel eens binnen halen in het donker

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 10:34 



 
Profiel   

Toen ik nog een rijbak had met een lamp erin trainde ik wel gewoon in het donker. Ging opzich wel prima maar ideaal was het niet. Maar nu met alleen een wei ben ik wel afhankelijk van het “natuurlijke licht” want ik zie zelf geen donder in t donker :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 10:50 



 
Profiel   

Nature93 schreef
Wij moeten ze wel eens binnen halen in het donker


Dat is ook prima te doen. Rijden en echt trainen niet imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 16:34 



 
Profiel   

Wij hebben 1 lamp op de nok van de stal die schuin op de bak staat, niet ideaal, te weinig licht en van 1 kant af kijk je er in…
Maar voor wat longeren en evt langeteugelen en werken aan de hand voldoet het wel voor de wintermaanden.
Rijden doe ik dan op de dagen dat ik er nog net in het licht ben of op de club vlakbij, daar kunnen we meer licht aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-21 18:33 



 
Profiel   

Ik deed voorheen gewoon buiten rijden in het donker. Genoeg reflectie en lampjes aan en gaan. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 22:51 



 
Profiel   

Tja, hier ga ik waarschijnlijk ook het dorp door uiteindelijk (kan nog gewoon in het licht nu.)
Wij hebben wel 2 bouwlampen, maar die moeten hun nut nog bewijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-21 23:48 



 
Profiel   

We doen ook in het donker wandelen nu dus op zich is ze het gewend in het donker op pad. Het is meer dat we goed moeten opvallen voor de rest van het verkeer. Iets met kerstboom enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 06:35 



 
Profiel   

Wij hebben altijd een buitenbaan met 4 grote hoge lampen gehad en 1 felle bouwlamp. Daar longeerde ik nog wel eens maar echt trainen vind ik niet fijn. Concour in het donker onder lampen heb ik okk nier gedaan, als het zo ver kwam dan meld ik af ter plekke.

Ik vind het niet plezier. Door schaduwen, dingen die gebeuren maar je niet ziet buiten de lampen. Ik ga dan wel naar een binnenbaan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 06:54 



 
Profiel   

Ik rijd op dit moment in het donker naar de manege toe om daar in de binnenbak te kunnen rijden, ik heb 1 rood lampje in zijn staart, 2 witte aan zn hoofdstel, 1 hoofdlamp over mn cap en een veiligheidshesje. Ik zie iedereen goed afremmen dus ik denk dat we wel netjes zichtbaar zijn. Wij hebben geen electrischiteit op de wei dus ik zadel ook op in het donker. Paard is gelukkig heel braaf en gedraagd zich alsof er gewoon daglicht is

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 07:33 



 
Profiel   

Ik rij nu veel in de schemering en dat is te doen. Ik ben bang dat als het straks echt om 5 uur donker is het niet meer te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 20:31 



 
Profiel   

Ik heb een bouwlamp in de nok van de schuur hangen, dus een deel is verlicht. Net genoeg om wat grondwerk te kunnen doen.

Ik heb vroeger wel een nachtelijk bosritje met volle maan gemaakt. Volle maan in combinatie met sneeuw is helemaal tof!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-21 20:37 



 
Profiel   

ik vind dat het zeker kan werken! ook kan dit het vertrouwen goed doen tussen jou en je paard. Maar je paard moet er wel tegen kunnen, ik reed een schrik achtige pony en dan is het juist niet fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 20:18 



 
Profiel   

Ik ben het ook van plan zodra ik weer begin met rijden :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 13:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen