Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wassen in de winter

 
Profiel   

Hallo iedereen,

de titel zegt het al een wassen in de winter.

Hoe doen jullie dat? Waar ik sta hebben wij geen solarium om je paard te laten drogen, wel hebben we warm water.
Paard is (nog) niet geschoren. Ik wil niet dat ze het koud krijgt tijdens het opdrogen.

Wat is handig een fleece deken en wachten tot ze droog is of gelijk de normale 50grams deken op?
En wat als het gaat vriezen?
Ik was mijn paard niet vaak, maar soms ontkom je er niet aan en is een bad noodzakelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:16 



 
Profiel   

Friezenkind schreef
Hallo iedereen,

de titel zegt het al een wassen in de winter.

Hoe doen jullie dat? Waar ik sta hebben wij geen solarium om je paard te laten drogen, wel hebben we warm water.
Paard is (nog) niet geschoren. Ik wil niet dat ze het koud krijgt tijdens het opdrogen.

Wat is handig een fleece deken en wachten tot ze droog is of gelijk de normale 50grams deken op?
En wat als het gaat vriezen?
Ik was mijn paard niet vaak, maar soms ontkom je er niet aan en is een bad noodzakelijk.


Wanneer noodzakelijk dan? Hier alleen koud water en afsluiten van hele paard doe ik al effe niet meer.. ingeval van op advies van da ( bijv met luizen of mijt) vlot wassen droog trekken en even wat draven onder een fleece deken aan de fiets of hand dan nieuwe/ droge fleece op en wandelen en Hooft goed afdrogen met handdoek dat is dan denk ik het beste .. tenminste dat zal ik doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:20 



 
Profiel   

Ik heb het moeten doen toen mijn paard een schimmelinfectie had. Eerste wasbeurt was 31 december, echt balen. Echt wassen-wassen was dat toen natuurlijk niet, eerder inzepen met imaverol. Ik heb haar in de stal gezet, uit de wind, ingezeept met warm water + imaverol, en droog geblazen met de haardroger :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:22 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Ik heb het moeten doen toen mijn paard een schimmelinfectie had. Eerste wasbeurt was 31 december, echt balen. Echt wassen-wassen was dat toen natuurlijk niet, eerder inzepen met imaverol. Ik heb haar in de stal gezet, uit de wind, ingezeept met warm water + imaverol, en droog geblazen met de haardroger :+


Echte liefde! Omg dat moet lang geduurd hebben :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:29 



 
Profiel   

Ik waste ze gewoon met warm water, zweetmes erover en handdoeken en dan een wollen zweetdeken tot ze droog waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:40 



 
Profiel   

Wassen met warm water, wollen deken of 2 zweetdekens om en uit de wind wegzetten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 22:52 



 
Profiel   

Niet wassen in de winter. Bibbers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:07 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik waste ze gewoon met warm water, zweetmes erover en handdoeken en dan een wollen zweetdeken tot ze droog waren.

Ik ook. Wellicht niet als het -10 is maar met de winters zoals we die nu in NL kennen vind ik het niet zo spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:09 



 
Profiel   

Een zwart paard hoeft denk ik niet perse gewassen toch.
Ik heb een schimpie maar die was ik niet als het erg koud is, alleen vieze plekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:14 



 
Profiel   

In het geval van moeten wassen ivm luizen / mijt zou ik scheren en dan wassen. Dan kom je er ook beter bij. Daarna natuurlijk eerst zo snel mogelijk droog krijgen uit de wind zetten en met handdoeken droogwrijven, wollen of fleecedeken op. Na een half uur wisselen voor een droge.
Wanneer het paard dan droog is een goede winterdeken erop uiteraard.

Zonder medische noodzaak was ik paarden niet in de winter. Hooguit de staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:15 



 
Profiel   

In de winter eigenlijk niet tenzij het echt moet.. En dan maar een lekkere warme fleecedeken op zodat hij snel weer droog is.. Maar in principe hoeft dat niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:35 



 
Profiel   

Ik gebruik warm water en vervolgens een haardroger. Dan zweetdeken erover en een wandeling maken van 1 tot 2 uren en dan heb ik nog net genoeg daglicht over om ook nog te scheren. Het gaat hier om zeer stoffige shetlanders met veel zand, dus niet wassen voor het scheren is geen optie, dan kan ik wel 10 messensets aanschaffen en zijn ze allemaal na 1 streep bot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 23:46 



 
Profiel   

Kan prima hoor, fijnste voor je paard is na het rijden of longeren etc. wanneer ze goed warm zijn van de training.
Snel afspuiten, insoppen en afspoelen.
Wanneer je vlot doorwerkt en ze niet een half uur laat staan bibberen op de poetsplaats kan dat prima.
Goed droogtrekken en onder een stuk of 2 zweetdekens uit de tocht wegzetten op stal.
Zo doe ik het al jaren , en er is er nog nooit eentje ziek van geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 00:04 



 
Profiel   

Hannanas schreef
LWDaisy schreef
Ik heb het moeten doen toen mijn paard een schimmelinfectie had. Eerste wasbeurt was 31 december, echt balen. Echt wassen-wassen was dat toen natuurlijk niet, eerder inzepen met imaverol. Ik heb haar in de stal gezet, uit de wind, ingezeept met warm water + imaverol, en droog geblazen met de haardroger :+


Echte liefde! Omg dat moet lang geduurd hebben :')


Ja haha, en ik moest de behandeling 4x herhalen :') Gelukkig heb ik een erg chill paard :D

Zweetdeken met stro daaronder gepropt werkt ook naar het schijnt. Maar omdat de haardroger hier lukte, heb ik dat niet geprobeerd haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 02:32 



 
Profiel   

Ik spoel ze nog steeds af na het rijden of longeren om het zweet eraf te spoelen. Scheutje kamferspiritus in het water en met de spons even vlot zweet weghalen. Zweetmes er achteraan en wollen deken op om te drogen. Dan ruim ik rustig mijn spullen op en vet wat tuig in, veeg een stalgang, trek de wasplaats glad, en dan is paard wel droog en gaat de staldeken op.

Doordat spiritus vluchtig is drogen ze sneller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 02:50 



 
Profiel   

Ik douche ze ook nog wel een tijdje af na het rijden, ik heb een bloedhekel aan zweetplekken, en vind het fijner voor de spieren. Nu is die van mij wel geschoren, maar toen hij dat niet was deed ik het ook, het duurde alleen heel wat langer om hem droog te krijgen.
Goede, wollen deken op, eventueel een keer verwisselen, en daarna pyjama aan.

Overigens heb ik wel een solarium, maar mijn ruin haat dat ding en gaat altijd zo staan dat hij er net niet onder staat.

Dit is alleen afspuiten, maar voor ik scheer wil ik de paarden ook gewassen hebben. Dat is echt insoppen en diep in de vacht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-21 07:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen