[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:48

Wol ademt veel beter dan synthetische materialen. Ik heb een poos bij een handelaar gewerkt die deze dekens de hele winter gebruikte voor zijn paarden en die stonden er vrijwel nooit te koud of juist warm onder. Het canvas buitenstof van de deken hetzelfde verhaal, is natuurlijker dan veel tegenwoordige buitenstoffen. Ik vond het toen verschrikkelijke dekens want ze zijn ZWAAR! En nieuw zijn ze aardig vormloos tot ze een paar keer goed nat zijn geweest. Maar voor de paarden waren ze echt niet verkeerd.

De voorsluiting kun je vaak verstellen. Het is meestal een leren riem (lus) die door een van de 3 hoogtegaten kan dus die kun je heel makkelijk aanpassen. Dat was toen het model in ieder geval. En de dekens hadden verder alleen bilkoorden maar dat bleef wel prima liggen eigenlijk.

manzano

Berichten: 23943
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:49

XladyX schreef:
Wol ademt veel beter dan synthetische materialen. Ik heb een poos bij een handelaar gewerkt die deze dekens de hele winter gebruikte voor zijn paarden en die stonden er vrijwel nooit te koud of juist warm onder. Het canvas buitenstof van de deken hetzelfde verhaal, is natuurlijker dan veel tegenwoordige buitenstoffen. Ik vond het toen verschrikkelijke dekens want ze zijn ZWAAR! En nieuw zijn ze aardig vormloos tot ze een paar keer goed nat zijn geweest. Maar voor de paarden waren ze echt niet verkeerd.

De voorsluiting kun je vaak verstellen. Het is meestal een leren riem (lus) die door een van de 3 hoogtegaten kan dus die kun je heel makkelijk aanpassen. Dat was toen het model in ieder geval. En de dekens hadden verder alleen bilkoorden maar dat bleef wel prima liggen eigenlijk.


Precies mijn ervaring!! Ik heb ze soms echt vervloekt, zeker als ze nat waren haha. Zo zwaar!
Maar nooit gedoe met schuiven, lekken, scheuren.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:47

Die Smartex deken werd ook altijd loodzwaar dus dat ben ik wel gewend..

Heb je misschien (oude) foto's van de deken op je paard? En hoe doen jullie dat met eventuele onderdekens?

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:57

Ik helaas niet (erg lang geleden) maar als je googled op "Canvas horse rugs" of "New zealand horse rugs" vindt je veel voorbeeldplaatjes.

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:11

Ik heb vandaag de Lemieux Kudos gepast en ben bijna opgelucht dat hij niet optimaal past. :+
De pasvorm zelf is wel erg mooi, ook de lengte, alleen ik krijg met moeite mijn hand tussen de schoft en de deken en dan staat paard nog niet eens in de graashouding.
Ook vind ik de deken te ver naar achteren trekken op de schoft.
Die neopreen(?) inzetjes zijn wel enorm fijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb voor nu besloten om de Fairfield deken te houden en heb deze aan de voorkant gekruisd.
Mocht dat niet werken, kan ik er zelf eventueel een andere sluiting opzetten, al weet ik niet of v-sluitingen los te koop zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:30

Celebi schreef:
Paarden zijn leuk.. paarden zijn leuk. De kudde trekt momenteel gaten in alle dekens van mijn pony. ;(

[ [url=m/qQLt2Y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of nog een nika 1680 proberen of dat goed blijft voor de prijs is het te proberen..

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:39

Hebben ze daar 165 ondermaat van? Ik zie ze pas vanaf 175 op de site.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 00:26

Daar vraag Jawat. Zou haar mailen met doe vraag..( al zijn de dekenaat ruim verstelbaar vind ik)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:26

Mijn fries heeft van Bucas (de winter deken & liner) maat 185/183 big neck, geldt dit dan ook voor de Buzz off? Voor ik een verkeerde maat bestel.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 06:51

Het enige wat bij mij anders moest bij de buzz off is de buikflap. Daar moesten langere gespen aan en schijnt bij bepaalde serie een bekend probleem te zijn. :+ Alles pasgeboren goed behalve de buikflap, die was echr veel te klein haha. Verder maat gewoon hetzelfde.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:05

Top, thnx! :)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:48

Ik heb toch gekozen voor een andere deken dan de Bucas. Ik heb nu namelijk een Pagony fly cooler en die beviel goed, maar is nu mijn paard meer barok word echt te krap aan de voorkant. Schetst mijn verbazing dat ze nu ook de flycooler plus hebben, voor Barokke paarden. Ik ben heel benieuwd, hebben jullie er ervaring mee? :)

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:01

Weet iemand hier een vliegendeken (met en zonder waterdichte rug?) die hetzelfde valt als de Amigo Bravo 1200 (die met V-sluiting)?

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:14

Friesfanaat schreef:
Weet iemand hier een vliegendeken (met en zonder waterdichte rug?) die hetzelfde valt als de Amigo Bravo 1200 (die met V-sluiting)?


Ik heb de amigo camofly, die zit heel netjes en heb de amigo bravo dekens ook

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:46

Ik gebruik de Rambo protector, die vind ik vergelijkbaar vallen met de Amigo bravo regendekens. Heb daar een horseware regenliner onder nu. Die werkt goed maar valt wel hoger qua sluiting. Mijn paard kan dat hebben, maar paarden met een lage halsaanzet zou ik hem niet voor aanraden.


Afbeelding

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:05

Eef_Bam schreef:
Ik gebruik de Rambo protector, die vind ik vergelijkbaar vallen met de Amigo bravo regendekens. Heb daar een horseware regenliner onder nu. Die werkt goed maar valt wel hoger qua sluiting. Mijn paard kan dat hebben, maar paarden met een lage halsaanzet zou ik hem niet voor aanraden.


[ [url=m/DT7oFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij mijn paard krijg krijg ik 'm niet eens dicht die liner. Leek verder wel een naveltruitje en was zeker 20 centimeter te kort terwijl het dezelfde maat was _O-

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:19

mavantos schreef:
Eef_Bam schreef:
Ik gebruik de Rambo protector, die vind ik vergelijkbaar vallen met de Amigo bravo regendekens. Heb daar een horseware regenliner onder nu. Die werkt goed maar valt wel hoger qua sluiting. Mijn paard kan dat hebben, maar paarden met een lage halsaanzet zou ik hem niet voor aanraden.


[ [url=m/DT7oFQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij mijn paard krijg krijg ik 'm niet eens dicht die liner. Leek verder wel een naveltruitje en was zeker 20 centimeter te kort terwijl het dezelfde maat was _O-


Hihi de liner los is wel een beetje een croptop ja :D . Qua lengte past hij bij mij goed (maar de vliegendeken is eigenlijk een maatje te groot en heb de liner in dezelfde maat gekocht) en hij houd ook een stuk hoger op dan een gewone deken, maar goed de regen valt ook van boven dus dat vind ik prima. Ik ben er wel heel blij mee want het is nu te warm voor een regendeken en een aparte deken met regenrug kopen is een stuk duurder.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:01

Houden jullie dekens deze week op of af? Ik heb 'm vannacht af gelaten alleen er volgt wederom een wisselvallige week..

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:04

lletam schreef:
Houden jullie dekens deze week op of af? Ik heb 'm vannacht af gelaten alleen er volgt wederom een wisselvallige week..


Ik hou m af. Ondanks dat mijn merrie echt een hekel heeft aan regen. En 24/7 buiten staat 4mm regen per dag vind ik niet echt dramatisch veel. Dus die bui af en toe moet ze maar even verdragen. Ik kan helaas niet 3x per dag wisselen gezien de rij afstand

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:04

Hier staat m’n merrie al twee weken zonder deken. Is al bijna volledig verhaard en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:08

Afbeelding
Hier geen wisselvallig weer. Deken blijft lekker af en de vliegendeken ligt klaar.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:23

Hier ligt de vliegendeken al op. Zijn zoveel muggen rn vliegen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:28

Hier gaat die van de week weer op, vooral de nachten en bij regen sowieso. De nachten worden hier weer 8 graden en overdag maximaal 14 en dat is dan maar 2 uurtjes zo te zien. Elke dag even opnieuw kijken dus en helaas de periode van meerdere keren op en af aangekomen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 14:34

Hier wordt het dinsdag overdag maar 12 graden zag ik met regen en windkracht 5, dus dan deken op.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:58

Lastig, ik bekijk het maar even per dag. Ben niet zo van het op-af maar de verschillen in weertype zijn zo groot momenteel :?