[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:01

Te lang.... Die gaat achterover trekken.

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:10

Hij is oprecht niet te lang, dit is een screenshot uit de video in stap.
Afbeelding

Afbeelding

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 22:33

Maar deze heeft een vaste hals of niet? Wil je dat?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:03

Fika schreef:
Hij is oprecht niet te lang, dit is een screenshot uit de video in stap.
[ [url=m/m06UaU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/StifIX.png]Afbeelding[/url] ]


Ah, dat vertekend dan op de foto. Ik ging idd ook voor te lang en dat dat gaat schuren op de schouders en boeg. Maar dat is idd beter door jou in ‘t echt te beoordelen! Zou mooi zijn als dit hem is!

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:19

Als een deken met vaste hals het enige is dat werkt, dan is dat geen probleem. :)

Ik dacht eerst ook dat hij te lang was, maar toen ik de staartflap omhoog deed, lag de naad mooi op de staartaanzet.

Achteraf vraag ik me af of ik niet beter voor de Bucas had kunnen gaan, die heeft minder (zware) stof aan de voorkant.
Al gleed die wel een beetje naar één kant.

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 00:05

Ik vraag me af of dit eventueel een optie zou kunnen zijn?
Geheel zonder deken gaat helaas niet, paard maakt te weinig vacht aan en raakt enorm gestresst vanwege de kou.
Maar misschien geeft dit alsnog voldoende warmte?
Al zal dit dan weer niet optimaal zijn qua eten van de grond.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 07:55

Die walkers sluiten vaak vrij hoog aan de voorkant om vrijheid voor de schouders te geven, dus denk niet ideaal om de hele dag op te laten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:01

Nouvel schreef:
Die walkers sluiten vaak vrij hoog aan de voorkant om vrijheid voor de schouders te geven, dus denk niet ideaal om de hele dag op te laten.


Ja, dat is (helaas) ook mijn bevinding. Met eten komt het dan veel te strak te liggen op de schoft.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:13

Slmt9 schreef:
Nouvel schreef:
Die walkers sluiten vaak vrij hoog aan de voorkant om vrijheid voor de schouders te geven, dus denk niet ideaal om de hele dag op te laten.


Ja, dat is (helaas) ook mijn bevinding. Met eten komt het dan veel te strak te liggen op de schoft.


Eens! Hebben ook wat sneller de neiging om te schuiven is mijn ervaring omdat ze toch wat stabiliteit missen uit de schouder/borst. Daarnaast bescherm je hiermee ook niet de kwetsbare organen tegen kou en dat lijkt me voor een lichaam wat tegenstrijdig in rust.

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:36

Ja, daar was ik al bang voor...

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:44

Ik heb inmiddels de bucas competition cooler besteld, prachtige deken. Alleen ook ik twijfel weer over de maat. Paard is ca 1.68 maar als ik hem opmeet is schoft-kont (A) net aan 140. Borst-kont (B) 193. Dus heb de 6.3 en nu twijfel ik of die toch niet te kort is.
Bucas zelf waarschuwt op de site juist om niet te groot te kopen.
(Achteraf had ik misschien beter beide maten kunnen bestellen en dan eentje terug. En foto's plaats ik liever niet)

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:55

Zonder foto's kan je er niks van zeggen. Ik heb ze liever 2cm te kort als 5 cm te lang, want de volgende maat is 198.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:57

Wat doen jullie met dit wisselende weer?
Mijne drie dagen lekker bloot gehad, vanavond gooi ik de ongevoerde weer op.
Las net wel dat dit weekend de gevoelstemperatuur echt wel in de buien flink kan dalen… twijfel of ik de 100 liner er dan op gooi..( paard is herstellend van hb,beweegt dus nauwelijks)

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:59

Hier heb ik rond 10 graden vaak 100/150 gram op.
Rond 15 ongevoerd of zonder.
Maar het ligt ook wel aan de gevoelstemperatuur.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:02

Ja, vind t soms best lastig in dit gekke voorjaar

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:05

MyWishMax schreef:
Zonder foto's kan je er niks van zeggen. Ik heb ze liever 2cm te kort als 5 cm te lang, want de volgende maat is 198.


Ja ik ben ook bang dat 198 echt te lang is. Vanmiddag nog even goed beoordelen.
En hij heeft hem eigenlijk alleen in de trailer op

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:07

Hier heb ik 's nachts en tot uur of 11/12 gewoon nog 100 gram oid op. S nachts echt nog te koud om niks op te hebben, dus ze staat de middag zonder en 's avonds gaat de deken weer op. Het weekend gaan we weer naar de dikkere zelfs. Want 8 of 9 graden overdag en 4 s nachts.

De hele stal is voor elkaar dekens af aan het halen en op aan het doen nu dus.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:37

Ik hem hem ook sinds maandag bloot. Denk dat ik het zo laat. Hij staat 24/7 buiten en heeft ondanks de deken best een vacht aangemaakt. Die begint nu een beetje los te laten. Zo koud wordt het ook weer niet van het weekend, en als het echt erg is kan hij nog schuilen in een container.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:29

Bloodymary schreef:
Ik hem hem ook sinds maandag bloot. Denk dat ik het zo laat. Hij staat 24/7 buiten en heeft ondanks de deken best een vacht aangemaakt. Die begint nu een beetje los te laten. Zo koud wordt het ook weer niet van het weekend, en als het echt erg is kan hij nog schuilen in een container.


Gevoelstemperatuur komt zaterdag overdag niet boven de 5 graden (Brabant), dat vind ik toch flink koud vergeleken met gister en eergisteren.

Mijn paard, februari laatste keer geschoren, stond met 150gr en afgelopen dagen overdag zonder, maar gaat vanaf morgen weer 300gr op krijgen.
Zou liever 200 op doen maar die heb ik nog niet liggen :o
Staat 24/7 buiten met schuilstal.
Beide dekens zijn goed ademend (en wel al gewassen dus waarschijnlijk iets minder warm) en ze is comfortabeler met iets iets te warm dan iets te koud.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:31

Hier gaat de deken morgen ook weer op. Gevoelstemp zaterdag tussen -1 en 3. Ongeschoren paard die enorm aan het ruien is.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 11:45

Fika schreef:
Ik vraag me af of dit eventueel een optie zou kunnen zijn?
Geheel zonder deken gaat helaas niet, paard maakt te weinig vacht aan en raakt enorm gestresst vanwege de kou.
Maar misschien geeft dit alsnog voldoende warmte?
Al zal dit dan weer niet optimaal zijn qua eten van de grond.

[ Afbeelding ]


Wat is je overweging voor zon deken? Want als het is omdat ze vooral rug beschermd maar verder wat luchtiger_niet te warm gaat zijn, dan zou ik een Rambo Summer series kunnen aanbevelen. Dat houdt de rug droog (en warm als je de liner gebruikt) maar is niet snel te warm. Mijn merrie heeft het snel te warm, maar artrose in de rug, en deze deken is echt een uitkomst.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:13

Mijn oude shet heeft vanaf maandag zonder gestaan. Vanmorgen had hij toch de haartjes overeind. Dus heb de fleecegevoerde erop gelegd. Morgenavond toch weer 200gr. Gaat flink af kwa tempratuur, veel wind en regen verwacht. Even terug bij af.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:27

Hier gaat de regendeken ook weer op.. wind is koud en met regen die voorspeld is..

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 12:31

Die van mij gaat vanavond ook weer onder haar deken. Ze staat dan wel 's nachts op stal, maar in de paddock is geen beschutting en het gaat best wel langdurig regenen ook. Een buitje vind ik niet zo spannend, maar uren regen achter elkaar zonder beschutting en zonder deken voelt niet goed.

Fika
Berichten: 189
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:42

Tancreda4 schreef:
Fika schreef:
Ik vraag me af of dit eventueel een optie zou kunnen zijn?
Geheel zonder deken gaat helaas niet, paard maakt te weinig vacht aan en raakt enorm gestresst vanwege de kou.
Maar misschien geeft dit alsnog voldoende warmte?
Al zal dit dan weer niet optimaal zijn qua eten van de grond.

[ Afbeelding ]


Wat is je overweging voor zon deken? Want als het is omdat ze vooral rug beschermd maar verder wat luchtiger_niet te warm gaat zijn, dan zou ik een Rambo Summer series kunnen aanbevelen. Dat houdt de rug droog (en warm als je de liner gebruikt) maar is niet snel te warm. Mijn merrie heeft het snel te warm, maar artrose in de rug, en deze deken is echt een uitkomst.
Eigenlijk de enige reden dat ik het overwoog was zodat er geen schuurplekken op de borst zouden ontstaan. Maar het is geen optie voor langdurig gebruik.