[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:24

Hier kunnen ze hopelijk vanaf morgen s nachts bloot en overdag onder de regendeken. Ze stonden tussen de middag na de rit bloot nog te rillen, want het is hier echt wel 5 graden kouder dan die aangegeven 13. Dus maar weer terug onder de 200 gestopt. Maar de mijne staan dan ook nog lang niet in hun zomervacht.
Foto is van woensdag
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:31

Hier moet het land eerst nog opdrogen. Vele malen natter als vorig jaar, toen stonden ze er al op. We hadden hoop op volgende week of de week erna toen de voorspelling droog weer wad. Nu afwachten hoe het land erbij ligt...

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:50

Hier sopt het land ook. Dat moet echt eerst opdrogen anders lopen ze het stuk.
Mijn jonkie stond van de week ook totaal te rillen, half in zomervacht vond hij de hele dag regen maar niks. Durf alleen een regendeken niet zo goed aan, ik ben bang dat hij hem sloopt. Dus ik ga hem morgen meten en zelf eens kijken of ik nog wat heb liggen en anders marktplaats afspeuren.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:41

Hier moeten ze ook nog even wachten als het nog weer zoveel gaat regenen.
Hier beide paarden onder ongevoerde regendekens gezet vandaag.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:45

Heeft er iemand ervaring met de lemieux arika dekens?
Hoe vallen de maten? Mijn paard heeft net zijn amigo vermoord :roll: Werkt het liner systeem hetzelfde? Zou handig zijn als ik de liners van Horseware amigo kan gebruiken in de lemieux…

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 18:40

Hier is het land gelukkig wel droog, dus hebben ze hun eerste paar uurtjes gras weer gehad. Afgewisseld met de paddock, maar zo gauw het regent is het weer hele dag op de paddock.

Mijn eczeemdeken lag al klaar, maar die heb ik nog maar even weer in de kast gelegd met al die vooruitzichten :+

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 00:28

@Spenk de regen zelf is niet het probleem, maar de bodem die hier zeiknat is. Welkom in de randstad waar we leven op vieze klei en andere drap wat een natte massa wordt waar je in wegglibbert. :(

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 07:57

Ah ja hier in Overijssel heb je dat probleem niet. Bodem is gewoon droog staan 365 dagen per jaar op de wei. En hier op stal heeft elk koppel paarden 2 flinke stukken wei scheelt natuurlijk ook! Meeste stallen zouden op deze hoeveelheid grond rustig 30 paarden zetten. Hier staan er maar 5.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:10

Spenk schreef:
Ah ja hier in Overijssel heb je dat probleem niet. Bodem is gewoon droog staan 365 dagen per jaar op de wei. En hier op stal heeft elk koppel paarden 2 flinke stukken wei scheelt natuurlijk ook! Meeste stallen zouden op deze hoeveelheid grond rustig 30 paarden zetten. Hier staan er maar 5.

Hier dus ook.
Hier staan ze met droge voeten. Maar merk echt de afgelopen weken wel dat de grond er onder te lijden heeft.
Omdat ik er nu maar 2 voorheen ook 5 had kan het.
Maar net wat je zegt gooi je er een hoop op is het zonder modder buiten staan wel voorbij.
Dat vergeten er veel.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:14

Ja precies dat! Verreweg de meeste stallen houden veel te veel paarden op hun grond en daarom wil het niet. Inderdaad afgelopen weken ging het hier ook net. Maar komt puur omdat er maar 5 op lopen.

In de omgeving houden verreweg de meeste stallen op dezelfde grond zeker 20/30 paarden en dan heb je dus Inderdaad altijd afgetrape blubberbende.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:00

Mijn pony's komen ook dagelijks een paar uurtjes op gras. Wij lenen land van de buren. Ze staan telkens in een afgezet stukje, het land is voor hun zo dusdanig groot dat er wel 10-12 stukjes uit kunnen. Dus ze komen er bijna alle dagen even uit. Dit was in hun eerste stukje, inmiddels staan ze op stukje 3. Mijn vader doet het zo, want de buren hebben vorig jaar jonge fruitbomen aangeplant en het is zonde als ze daaraan gaan zitten. :D
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 20:46

Vanmiddag toen ze in het zonnetje stonden en ik tussen werk door even op stal was de deken af gedaan. Was thuis en kreeg ik de melding "per direct zware neerslag" :') paardje heeft het niet snel koud dus ga gewoon maar de deken af laten vanaf nu. Ze heeft het niet snel koud en op een of andere manier vind ik het zelf wat lastig om m helemaal af te laten terwijl ik normaal met mezelf de afspraak heb dat als t 's nachts niet onder 0 wordt en overdag boven de 10 graden dat de deken af blijft.
Helaas ook hier nog in de winterweide en hooi bijgevoerd. Is echt nog te nat. Land kan echt niks hebben qua water.

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:59

Ik had ze hier onder 0 gram met nog wind en regen, afentoe wel lekker een dag of middag zonder. Nu worden de nachten komende week weer kouder met max. 6 graden en overdag boven 10 met zon dus super lekker juist. Twijfel beetje maar denk toch maar weer elke ochtend af en 's avonds nog een jasje aan. Ze staan aan huis dus heb de mogelijkheid.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:33

Wij doen dat ook.

Nh overdag weer bloot, vannacht zelfs deken met liner.

Het wisselt gewoon nog te veel (geschoren pony)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 15:46

Hier staan ze s nachts inderdaad weer onder 200, want het gaat telkens richting 0 en kennelijk hebben mijn ouders ze nu lekker bloot staan want ik kreeg deze foto echt net 5 minuten geleden van mijn pa. Dan mag je een dagdeel op gras en ga je liggen maffen hoor _O-
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:32

Hier vanmiddag ongevoerd, niet afgedaan vanwege de koude wind, nu eentje onder een oudere 100 en eentje onder 50

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:08

Ik kom even binnen vallen

Ik mag mijn hele deken pakket vervangen en ik heb hekel aan liners
Dus alles los vervangen

Meeste dekens zijn van horseware en allemaal nog goed dus niet lek en ouder dan >10 jaar
De dekens hebben allemaal verschillende dingen waardoor ik alles wil vervangen en op mijn gemakje want dit kost al gauw 2000€

Dus ik begin vandaag met de 0 grams
Ik heb nu de rhino o lite deze is zeker 12 jaar niet lek, maar eigenlijk te klein 6.3 en de sluiting zit vast maar wordt wel dun geen gaten

Nu twijfel ik tussen de Rambo orginal o lite 250€
Of de Rambo suprème 0 lite 339€ bij deze zit hals bij de eerste niet kost los 50€
maar ik heb nog amigo hals

De rhino zou ook kunnen maar de Rambo ligt eigenlijk het mooist bij haar de amigo niet

Verschil van de dekens is de buitenstof maar ook een flink prijskaartje
Wat is jullie ervaring…is de ene echt zo sterker

Mijn paard is geen sloper
Staat elke dag buiten in nacht binnen

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:23

Ik ben meer tevreden over de Rhino dan de Rambo. Rambo is goed sterk, maar elke keer lek gegaan. Alsof de coating er bij een kriebel sessie of een hap in de deken eraf gekrast werd. De stof zelf zag je niets aan. De Rhino zie je wel eens een klein dingetje in de buitenstof, maar niks wat echt slijtage maakt. Doordat de waterdichte laag aan de binnenkant zit blijft pony daar wel lekker droog onder. Overigens hield mijn Rhino het gewoon vol in de wilde ruinen kudde, waar goedkope dekens van anderen echt met scheuren stonden.

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:10

Hier tevreden over zowel Rhino als Rambo. M’n jongste staat onder Rhino omdat die nog overal uitgroeide en het werd wel beetje te gek anders €€. De andere 2 staan onder Rambo suprême, die vind ik wel veel fijner als de original. Het zijn ruinen die onderling spelen en soms ook wel ruig maar beide dekens houden zich goed. Wel vond ik Rhino iets kleiner vallen als Rambo suprême, die valt wel echt wat ruimer vooral aan de voorkant.

Als de jongste uitgegroeid is koop ik voor hem ook een Rambo suprême voor langere termijn omdat ik daar hele goede ervaringen mee heb maar voor nu doet de Rhino het dus echt prima ook :j Nu pas een paar maanden op dus geen idee of die net zo lang mee zal gaan als de Rambo’s. De meeste zijn al aantal jaar oud die ik heb en nog 100% goed.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:16

Ja dat is ook mijn ding al mijn dekens zijn oud, hebben mankementen off ze gaan die krijgen maar niks lekt door. En kapot mogen ze gaan, ze zijn tussen de 12-15 jaar oud best … super goed hè

Lees ik in dit topic dat er best aardig wat mensen zijn die lekke Rambo’s hebben. Daarbij vind ik 4-5x een suprème beetje TE duur
Dus de 250 Rambo wordt sowieso suprème want die draag je het meest

Ik heb nog nooit lekke Rambo gehad, niet bij dit paard en ook niet bij de vorige die had allemaal wugs
Echter geldt dit ook voor mijn rhino, amigo
Amigo wil ik niet meer aanschaffen die lijkt iets te drukken op de schoft ze krijgt na mijn amigo 100 en rhino 0 g kale plekken op de borst ….. ik vermoed beide
Amigo pasvorm en de rhino omdat ze 6.3 draagt en alle dekens zijn 6.6

Wat een luxe probleem maar ik vind het leuk :')

Capriootje waarom is de suprème fijner dan de original?

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:37

Ik vind zelf de halsaansluiting met klittenband óp de deken ipv de ringen binnen in tegen de hals aan fijner. Vooral 1 die geschoren word krijgt daar ook kale plekken van als die de hals langere tijd op heeft ‘s winters. En ik vind ze dus ruimer vallen aan de voorkant wat voor mijn paarden beter matcht met hun bouw en schouders.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:41

Capriootje schreef:
Ik vind zelf de halsaansluiting met klittenband óp de deken ipv de ringen binnen in tegen de hals aan fijner. Vooral 1 die geschoren word krijgt daar ook kale plekken van als die de hals langere tijd op heeft ‘s winters. En ik vind ze dus ruimer vallen aan de voorkant wat voor mijn paarden beter matcht met hun bouw en schouders.


Ja dat vind ik ook, en ook makkelijk met aan en af doen van de halzen.
En ze vallen naar mijn idee ook iets ruimer aan de voorkant.

Ik denk dat het ook allemaal heel erg ligt aan het model en de bouw van je paard.
Ik heb altijd bijna alles Rambo gehad, en nu heb ik een ander paard, weer alles Rambo aangeschaft maar hij blijkt door zijn bouw bucas beter te passen… terwijl die op mijn vorige paard echt waardeloos lagen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:12

Hier een rhino fan, die liggen nog beter dan de amigo’s die ik heb gehad.

Willen jullie meedenken? Mijn paard staat sinds een week zonder deken maar het voorjaar brengt weer een volgend ongemak:vlieg beestjes…. Hij staat met name in de schemering alweer richting z’n buik te trappen. Overdag heeft hij doorgaans geen last maar wil toch alvast op zoek naar een andere vliegendeken. Ik heb nu een amigo vamoose bug buster maar daar kreeg hij vorig seizoen witte haren van op de schoft… -O- die trekt te strak als hij gaat grazen en hij heeft een gevoelig huidje. Qua winterdekens ben ik overgestapt op rhino Wug, dat blijft het beste liggen zonder irritatie op de schoft, het liefst zou ik die als vliegendeken hebben maar die heb ik nog niet gevonden. Eisen: buikflap, liefst halve hals. Dekens met een enorm goede schoftbescherming en die niet rete strak trekt bij het grazen zijn ook een optie.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:17

Rambo fly protector?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 22:00

Spenk schreef:
Rambo fly protector?


Die is als model toch exact hetzelfde als de bug buster? Alleen andere stof? Ben bang dat ik dan hetzelfde probleem heb…