[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:50

Hihi. Waar ik vd week nog twijfelde over 300 gr (uiteindelijk niet gedaan), stond mijn paard gisteren, vandaag en morgen weer onder een 100 grams. Niets zo veranderlijk als ‘t weer :').

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:46

Bagheera_206 schreef:
Was nog hoop regen vandaag. -O-

Lijkt op dat het na dinsdag droog wordt/blijft dus dan mag dekentje weer af. #vingrrsgekruisd

Oh dat is minder! Hier was s ochtends nog wat regen, de rest van de dag hooguit nog wat miezerregen afentoe en verder droog.

Maar ja idd, het weer is heel veranderlijk :+

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 19:39

Heeft iemand van jullie ervaring met dekens van Felix Buhler? Met name pasvorm en waterdichtheid?

Ik had vandaag een Thermo Master met high neck deken op mijn paard gepast maar deze pasvorm is heel vreemd. Past ook niet netjes op een van mijn andere paarden.
Is geen Buhler, maar wil voorkomen dat ik weer met zo’n gekke deken achterblijf

Ik had dus naast de Thermo Master ook Felix buhler op het oog vanwege de hoge waterdichtheidskolom en goed ademend vermogen. Maar als die ook zo’n pasvorm heeft?

Paardlief past goed in horseware (ze heeft een amigo gehad, en nu een rhino met halve hals). En ze past ook goed in Shires.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:24


Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:58

Vanwege de hoge waterdichtheidskolom en de wat lagere prijs in verhouding :)

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 10:26

pluisbeer schreef:
[ [url=m/97pOdv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jasje is eindelijk binnen, rambo original lite. Liner 100 grams in bestelling en een nieuwe goedkopere deken 100 grams(kavalkade) erbij. Ik had even genoeg van lekke dekens.


Die heb ik ook, prachtige kleur en zo'n fijne deken!! Veel plezier ermee :j

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:45

Vraagje, paard zweet enorm op stal onder bucas 0 grams stay dry, nu las ik pas dat stay dry voering hetzelfde is als 100/150 gram.
Weet iemand of dit klopt, ik ging uit van de 0 gram.
Weet iemand eventueel ook nog een goed alternatief ?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:57

Is stay dry niet 50 gram?

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:03

Ik vond persoonlijk altijd dat het meer naar de 100/150 neigen dan naar lichter. Snap wel dat ie dat zweet, deels scheren een optie?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:10

duikpaardje schreef:
Vraagje, paard zweet enorm op stal onder bucas 0 grams stay dry, nu las ik pas dat stay dry voering hetzelfde is als 100/150 gram.
Weet iemand of dit klopt, ik ging uit van de 0 gram.
Weet iemand eventueel ook nog een goed alternatief ?

Je kan beter kijken naar de temperatuur range

rain is geschikt van 0 tot 14 graden. Het is vandaag overdag 12 graden ofzo geweest dus als je een stal hebt waar misschien vele bij elkaar staan is het daar nog wel warmer. Dan kan het inderdaad te warm zijn.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:18

Mijn paard zou het ook echt te warm hebben daarmee op dit moment.. Maar dat is paard afhankelijk natuurlijk.
Zweten onder een deken vind ik sowieso niet ok :( ook niet onder een stay dry

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:20

Zijn hals en deel van zijn flanken zijn geschoren.
Het is inderdaad erg warm in de stallen.
Afgelopen jaren nooit gezweet onder deken.
De deken is bij dekenwasserij gewassen, zou het kunnen dat hij niet goed ademend meer is ?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:54

duikpaardje schreef:
Zijn hals en deel van zijn flanken zijn geschoren.
Het is inderdaad erg warm in de stallen.
Afgelopen jaren nooit gezweet onder deken.
De deken is bij dekenwasserij gewassen, zou het kunnen dat hij niet goed ademend meer is ?


Daar dacht ik ook aan.
De stay dry moet dat immers af kunnen voeren.
Mijn paard zweet nu wel onder zn 50gr, maar als ik de staydry eronder doe niet.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:46

Sintara schreef:
Staat die van jou nu ook bloot bagheera?
Mel was mega blij en gaat nu door het leven als het verschrikkelijke zand monster :D


Vandaag dekentje weer af gedaan. Nu mag ze weer even paar dagen zonder.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:47

Hier staat ze sinds vandaag weer bloot, twijfel alleen voor vannacht misschien de 100gr of alleen een zweetdeken. Ze heeft erg snel last van haar spieren dus wil ook niet dat ze het te koud heeft

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:43

Hier sinds gisteren ook maar weer de onderdeken eraf gehaald en nu onder een 0 grams Rambo. Hij staat 24/7 buiten overigens.

Vind trouwens de pony liners prachtig liggen op mijn pony (ook onder de gewone Rambo). Trekken niet en blijven mooi liggen. De Airmax trekt toch iets meer helaas. Die wil ik eigenlijk voor het mooie elke dag toch wel een keer opnieuw opdoen. Gelukkig kan dat vaak ook wel, maar handig is het niet dat het toch wat strak komt te staan.

Had deze liner gisteravond overigens nog wel even opgelegd onder de deken want pony was nog licht bezweet op een paar plekken. Na 20 minuutjes eronder vandaan, want warm.., en pony was droog. Doet die liner toch een beetje z'n werk. :j

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:12

Ik heb mijn pony maar terug gezet naar 50gr, zelfs onder de 100gr stond hij te zweten de hele nacht en overdag.

Voor de mensen met een Horseware met V sluiting: hoe doen jullie dat als het klittenband aan de voorkant slechter wordt? Bij mijn pony blijft die haast niet meer "plakken" waardoor de deken aan de voorkant naar binnen krult...

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 18:35

Is er nog een stuk van ‘t klitteband af te knippen, het wollige zeg maar?
Of is het van viezigheid? Voor haren erin heb je van die borsteltjes met metaal.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:31

Ik doe het klittenband niet meer vast, maar mijn deken krult niet naar binnen.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:56

Slmt9 schreef:
Is er nog een stuk van ‘t klitteband af te knippen, het wollige zeg maar?
Of is het van viezigheid? Voor haren erin heb je van die borsteltjes met metaal.

Nou ik snap het niet zo goed want het klittenband ziet er nog zo goed als nieuw uit... (zonder haar, klein beetje zand). En opzich kan ik hem redelijk goed netjes dicht maken maar hij gaat onwijs snel los. Ik snap even niet wat je bedoelt met wollig klittenband :P

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:45

Wat raar. Als je klittenband heel vaak gebruikt dan wordt de zachte kant wollig, dat kan je dan afknippen. Maar als ‘t nog als nieuw lijkt zal dat niet het geval zijn :+

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:18

xSCWx schreef:
Ik heb mijn pony maar terug gezet naar 50gr, zelfs onder de 100gr stond hij te zweten de hele nacht en overdag.

Voor de mensen met een Horseware met V sluiting: hoe doen jullie dat als het klittenband aan de voorkant slechter wordt? Bij mijn pony blijft die haast niet meer "plakken" waardoor de deken aan de voorkant naar binnen krult...


Hier blijft klittenband goed zitten, maar is zo een dubbele klittenband sluiting. := Bedoel je de v-slutiing van Rambo, Rhino of Amigo?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:44

Hier bucas ook keer laten wassen volgens bucas voorschriften was nog dubbel zo duur als gewone deken wassen… en ook lek..

Nu vind ik bucas gewoon niet fijn bij m’n haf liggen dus over gegaan op weatherbeetha en dat gaat top! Ook geen rare vacht.. door scheren en dat fleece van bucas leek m’n paard een soort varkens vacht te krijgen heel ruw.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:18

Bagheera_206 schreef:
xSCWx schreef:
Ik heb mijn pony maar terug gezet naar 50gr, zelfs onder de 100gr stond hij te zweten de hele nacht en overdag.

Voor de mensen met een Horseware met V sluiting: hoe doen jullie dat als het klittenband aan de voorkant slechter wordt? Bij mijn pony blijft die haast niet meer "plakken" waardoor de deken aan de voorkant naar binnen krult...


Hier blijft klittenband goed zitten, maar is zo een dubbele klittenband sluiting. := Bedoel je de v-slutiing van Rambo, Rhino of Amigo?

Ja is inderdaad zo’n dubbele klittenband sluiting… Van de Rhino wug die hij net 4 weken op heeft

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:29

xSCWx schreef:
Bagheera_206 schreef:

Hier blijft klittenband goed zitten, maar is zo een dubbele klittenband sluiting. := Bedoel je de v-slutiing van Rambo, Rhino of Amigo?

Ja is inderdaad zo’n dubbele klittenband sluiting… Van de Rhino wug die hij net 4 weken op heeft


Toen ik nog een Rhino had deed ik m elke dag los en vast maken. Bleef t aardig mee zitten. Pas t laatste jaar (seizoen 7) ging t minder. 4 weken is ook wel erg snel.....