[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:19

Ongeschoren onder bucas irish extra. Die kan van +8 tot -10 dus ideaal nu :)

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:29

Ongeschoren onder de bucas power turnout medium :)

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:39

Weet iemand of de pasvorn van de bucas irish turnout vergelijkbaar is als bijv smartex?

De freedom lijn is echt veel te smal.

Ik heb nu een smartex & power turnout. Maar beide light.
Ik heb wel 2 liners amigo 100gr & bucas stay dry quilt 150gr. Maar wil eigenlijk gewoon een bucas 300 grams.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:41

Ja, is vergelijkbaar :j

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:46

De irish heeft wel de vierkante halslijn net als de smartex.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:49

Dat zoek ik inderdaad.
Alleen vreemd dat de range van de irish extra dus lager is dan de power turnout light.

Die kan tot -10 (ongeschoren) En de irish 300 gram kan tot -8.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:58

De Irish heeft een gladde binnenkant, de andere dekens volgens mij niet (ja, de freedom). Misschien heeft het daarmee te maken?

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:02

Denk het inderdaad.
Dan blijf ik maar bij het stay dry materiaal. Want dat bevalt goed.
Auw rekening :+

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:28

Kijk je wel goed?

De irish extra kan van +8 tot - 10 en de power turnout light van + 16 tot -5.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:30

Spenk schreef:
Kijk je wel goed?

De irish extra kan van +8 tot - 10 en de power turnout light van + 16 tot -5.


Ja klopt. Maar dat levert me dan uiteindelijk niks op. Gaat om 5 graden. Maar met een geschoren paard heeft dat geen extra effect
De Irish is 300 gram & turnout light (50/100gr?)

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:32

Alleen de hals geschoren en vanavond warm genoeg onder 100 gram. Van de week weer over naar de ongevoerde regendeken.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:07

Hier geschoren onder de 625 en de andere onder de 700 gram.

nikitacaisy
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:47

lieve bokkers, ik zit met een dilemma :?

ik ben sinds kort trotse eigenaar van een pony van 6 jaar oud genaamd laika.
en ik zit erg in dubio of ik haar wel of niet wil scheren. ze heeft een ontzettend dikke vacht en is na een halfuurtje met 2 rondjes draf al bezweet. ik wil graag het werk met haar oppakken zonder dat ze kompleet doordrenkt is in haar eigen zweet. als ik haar zou scheren zou ik de helft willen scheren. maar welke deken moet er dan op? 100gr, 200gr, 300gr, ik kom door alle opties een beetje in de knoop :\
en als er eventueel mensen zijn die hun dekens kwijt willen hoor ik het graag :)

weten jullie ervaren bokkers raad?
alvast heel erg bedankt!

eventuele extra informatie:
pony is 1.40
dikke winter vacht
wordt 3x in de week gereden en tussendoor gestapt of gelongeerd
ras onbekend
Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:36

Ja daar is helaas geen pasklaar antwoord op te geven, welke dikte je oplegt heeft met meerdere dingen te maken...
Want ten eerste; welk model bedoel je met "half scheren"?
Afbeelding
Ik heb mijn pony als (ongeveer) 10 geschoren en die staat nu (met temperaturen rondom 0 graden) met 250gr. Hij heeft ook een dikke vacht (waar hij niet geschoren is). Zodra het 's nachts rond 5 graden of warmer is krijgt hij 100gr of 50gr op (ligt een beetje aan de gevoelstemperatuur, als er bijvoorbeeld een ijzige koude wind staat de 100)
En dan ligt het er ook nog aan hoe kouwelijk je pony is. In dit topic zie je dat ook; sommige mensen hebben nu een 0gr deken op en de ander al 700gr.
Met 11 van het plaatje kan je beginnen, daarmee hoeven ze geen deken op maar kan ze toch haar warmte kwijt. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:59

Mijn geschoren paard had ik vannacht 300gr op gedaan en was vanochtend toch wel behoorlijk warm dus maar terug geswitcht naar 200gr. :')

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:28

Ik zou in jouw geval eens beginnen met een streep onder de buik wegscheren, als dat niet voldoende is die doortrekken naar onderkant hals. Want zolang je bij die stukken blijft hoef je geen deken.
Als je verder scheert kom je pas bij een deken 'moeten'

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:16

Vraagje, mijn paard laat veel haren los tijdens het poetsen. Is geschoren. Kan dit een indicatie zijn voor de dikte van de deken? Of is dit al wisseling van vacht?

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:46

Ik had ze ongeschoren onder 100 staan maar achteraf hadden ze afgelopen nacht wel dikker gemogen zag ik aan de vacht en merkte ik aan het gedrag :o Vooral van m'n shet.... Ik dacht dat het met hun vahct, onbeperkt voer en het rustige weer (amper wind en geen neerslag) wel kon.

Dus nu staan ze even onder 200. Morgen eind dat wissel ik waarschijnlijk weer terug, want dan wordt het even warmer lijkt het.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:49

Hier voelde ze prettig onder de 200 grams vanavond, en zag er verder fris en vrolijk uit dus denk dat het afgelopen nacht ook goed is gegaan. Prettig dat het niet natte kou is geweest de afgelopen dagen. Komende dagen maar even kijken hoe we het aan gaan pakken :)

@dabiscui, in principe zou warmte niets moeten doen met het los laten van de vacht, het gaat vooral om de lengte van de dagen. Gister was de kortste dag, wie weet is je paard vroeg begonnen? Hoeveel grams heb je op onder welke omstandigheden?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:02

Dabiscui schreef:
Vraagje, mijn paard laat veel haren los tijdens het poetsen. Is geschoren. Kan dit een indicatie zijn voor de dikte van de deken? Of is dit al wisseling van vacht?


Kan goed de wisseling van de vacht zijn. De mijne hebben sinds 2 dagen ook verdacht veel jeuk. En meestal hou ik kerst aan als moment van omzetten van wintervacht naar zomervacht.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:46

Dit was toch ook weer de eerste dag met 3 min langer licht? :D misschien gaat je paard daarom al in de rui ;)

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:51

RianneH schreef:
Hier voelde ze prettig onder de 200 grams vanavond, en zag er verder fris en vrolijk uit dus denk dat het afgelopen nacht ook goed is gegaan. Prettig dat het niet natte kou is geweest de afgelopen dagen. Komende dagen maar even kijken hoe we het aan gaan pakken :)

@dabiscui, in principe zou warmte niets moeten doen met het los laten van de vacht, het gaat vooral om de lengte van de dagen. Gister was de kortste dag, wie weet is je paard vroeg begonnen? Hoeveel grams heb je op onder welke omstandigheden?


Ja, ik zag het haar vorige week ook al ineens doen tijdens het poetsen, toen was t ff een paar dagen minder en nu gisteren ook weer best erg. Kan inderdaad zijn omdat de kortste dag nu net is geweest, maar dan is ze er wel heel vroeg bij :+ Ze stond onder 200gr. Nu ff met 300gr i.v.m. de vorst maar zet haar vandaag weer terug naar 200. Ze is vaak eerder te warm dan te koud.


Veulen84 schreef:
Dabiscui schreef:
Vraagje, mijn paard laat veel haren los tijdens het poetsen. Is geschoren. Kan dit een indicatie zijn voor de dikte van de deken? Of is dit al wisseling van vacht?


Kan goed de wisseling van de vacht zijn. De mijne hebben sinds 2 dagen ook verdacht veel jeuk. En meestal hou ik kerst aan als moment van omzetten van wintervacht naar zomervacht.



Slmt9 schreef:
Dit was toch ook weer de eerste dag met 3 min langer licht? :D misschien gaat je paard daarom al in de rui ;)


Ja misschien dan toch inderdaad wisseling van de vacht. Dat ga je niet tegen houden natuurlijk

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:14

Jeetje die temperatuur wisselingen. 8)7

Heb wel het idee dat die Rambo in combinatie met de liner goed ademt. Mijn beer had het niet koud met de 100 gram, maar was ruim boven nul ook niet perse te warm volgens mij. Terug naar 0 grams vind ik ook weer zo wat eigenlijk..

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:45

Hoi,

Een vraagje over Rambo original dekens. Hebben jullie ook de ervaring dat een gevoerde deken langer/ruimer valt dan een ongevoerde? Ik heb namelijk een 0 grams en een 100 grams gekocht (allebei dit jaar) en die 100 grams deken is ongeveer 3 cm langer. En die past goed. De 0grams kruipt over z'n billen omhoog....

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:06

Ik val ook even binnen, zit met een dilemma wat ik z.s.m. opgelost wil hebben. :)

Ik heb een groot paard (1.75m+), met een smalle borst en hoge schoft. Ik zoek het liefst een staldeken, maar een (dikke) outdoor is voor het moment ook nog mogelijk.
Ik zit al te kijken naar de Trust, maar is die ook voor paarden met een smalle borst?
En ik lees dat EJ ook dekens had met panelen naast de schoft, heeft EJ die dekens nog?
Of zijn er nog andere merken met panelen die ik over het hoofd zie? Ik heb Masters al gevonden, maar er zit een erg lange levertijd op die deken...
Iemand suggesties?