[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:15

Nee als je ze verkeerd wast of laat wassen zijn ze niet meer waterdicht. Een goede dekenwasserij betaal je voor... Als je ze bij Piet op de hoek laat wassen voor een tientje dan is de kans meestal groot het met normaal wasmiddel wordt gewassen (kunnen ze niet tegen) niet wordt nabehandelt, te heet gewassen wordt en in het ergste geval ook nog in de droger gaat ipv aan de lucht drogen.

Amigo heeft een jaar garantie omdat dat goedkope dekens zijn dus dat klopt inderdaad. Maar koop je een dure Rambo of een duur model Bucas zit er 3 jaar garantie op.

Je moet het helemaal zelf weten maar ik verbaas mij erover hoe weinig mensen weten dat niet wassen dus slecht voor je dekens is en dat mest urine en modder je coating aantast.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:18

Zoek maar eens in de eerdere deken topics naar alle dekens die ook na die speciale wasservice hartstikke lek zijn :x

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:20

Sintara schreef:
Zoek maar eens in de eerdere deken topics naar alle dekens die ook na die speciale wasservice hartstikke lek zijn :x
Als je deken stuk gaat van wassen volgens de juiste manier is het dus gewoon garantie en krijg je een nieuwe. Die krijg je dus niet als je deken ongewassen en goor is en dat aantoonbaar de reden ervan is.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:22

Ik geloof niet dat als ik nu een Smartex koop, die 2 jaar opgooi, laat wassen en lek terug krijg, dat ik dan klakkeloos een nieuwe krijg van Bucas. Ook niet als ik hem tussendoor 5x laat wassen. Zou wat zijn, dan krijg je het zo voor elkaar om telkens een nieuwe deken te krijgen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:24

prugelpiet schreef:
Ik geloof niet dat als ik nu een Smartex koop, die 2 jaar opgooi, laat wassen en lek terug krijg, dat ik dan klakkeloos een nieuwe krijg van Bucas. Zou wat zijn, dan krijg je het zo voor elkaar om telkens een nieuwe deken te krijgen.

Lezen is ook een kunst he.

Als jij je deken volgens de voorschriften laat wassen door een erkend bedrijf en dat aan kan tonen dat die lek is dan is het garantiewerk. Maar als de wasserij je deken verpest heeft niet natuurlijk en dat kun je zien aan de coating die is dan aangetast en dat gebeurt bij te heet wassen of aantasting door mest en modder.

Ik heb wel eens een nieuwe Rhino gehad ja die lek was ondanks correct wassen en nog in de garantieperiode viel. Moest wel aantonen dat die correct gewassen was.

Maar als je er van overtuigd bent dat je maar beter je deken nooit kan wassen , mijn zegen heb je lekker doen. Ik doe het alleen niet en geen enkel merk of winkel raad het aan.

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:41

Spenk schreef:
prugelpiet schreef:
Ik geloof niet dat als ik nu een Smartex koop, die 2 jaar opgooi, laat wassen en lek terug krijg, dat ik dan klakkeloos een nieuwe krijg van Bucas. Zou wat zijn, dan krijg je het zo voor elkaar om telkens een nieuwe deken te krijgen.

Lezen is ook een kunst he.

Als jij je deken volgens de voorschriften laat wassen door een erkend bedrijf en dat aan kan tonen dat die lek is dan is het garantiewerk. Maar als de wasserij je deken verpest heeft niet natuurlijk en dat kun je zien aan de coating die is dan aangetast en dat gebeurt bij te heet wassen of aantasting door mest en modder.

Ik heb wel eens een nieuwe Rhino gehad ja die lek was ondanks correct wassen en nog in de garantieperiode viel. Moest wel aantonen dat die correct gewassen was.

Maar als je er van overtuigd bent dat je maar beter je deken nooit kan wassen , mijn zegen heb je lekker doen. Ik doe het alleen niet en geen enkel merk of winkel raad het aan.


Ranzig om de dekens niet te wassen toch? Mijn Rambo dekens gebruikte ik ook vaak met een liner maar ik laat ze toch ieder jaar minstens een keer wassen. Alleen lijkt het me lastig “aantonen” dat de deken correct is gewassen. Ik laat ze wassen bij een gecertificeerde Horseware/Bucas wasserij maar meer dan een afschrift op mijn bankrekening kan ik niet overleggen.

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:43

loulou schreef:
Ik was alleen de onderdekens. De regen / Winter dekens nooit. Zo vies worden die niet van binnen, grootste tijd van het jaar gebruik je ze met onderdeken.

Ik heb nog nooit de vraag gehad of ze gewassen zijn als ik een klacht had. Als ze ouder zijn dan 1 jaar krijg je sowieso geen garantie is mijn ervaring.


Dit idd. De binnenkant spoel ik onder de tuinslang en een sopje af maar de buitenkant doe ik niks mee. Al zolang ik paarden heb niet en heb nog nooit een lekke deken gehad.

*klopt af voor de zekerheid.

CKR

Berichten: 972
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Purmerend

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:18

V/d week had ik hier om tips gevraagd mbt de aanschaf van een nieuwe deken. Ik ben er eindelijk uit :’) een Amigo 100 gram, het liefst met een V sluiting. Bedankt allemaal.

Ik verbaas me eerlijk gezegd wel dat ik hier las dat Amigo dekens als goedkoop bestempeld werden. Er zijn zat goedkopere merken :)

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 06:53

Spenk schreef:
loulou schreef:
Ik was alleen de onderdekens. De regen / Winter dekens nooit. Zo vies worden die niet van binnen, grootste tijd van het jaar gebruik je ze met onderdeken.

Ik heb nog nooit de vraag gehad of ze gewassen zijn als ik een klacht had. Als ze ouder zijn dan 1 jaar krijg je sowieso geen garantie is mijn ervaring.

Dan heb je denk ik geen Rambo of Bucas daar zit namelijk 3 jaar garantie op op de waterdichtheid :) dan moeten ze dus wel gewassen zijn met die wasmiddelen en methode.


Rhino en amigo inderdaad
Bucas ligt niet mooi op mijn paard en Rambo nooit durven kopen door teveel verhalen over toch niet waterdicht. En daar vind ik ze dan toch echt te duur voor.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:20

CKR schreef:
V/d week had ik hier om tips gevraagd mbt de aanschaf van een nieuwe deken. Ik ben er eindelijk uit :’) een Amigo 100 gram, het liefst met een V sluiting. Bedankt allemaal.

Ik verbaas me eerlijk gezegd wel dat ik hier las dat Amigo dekens als goedkoop bestempeld werden. Er zijn zat goedkopere merken :)

Amigo is 600 of 1200 D en 3000mm waterdichtheid en ademend dat valt dus onder de categorie goedkoop. Een ej eigen merk heeft dezelfde eigenschappen.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:11

Ladygiroc schreef:
Dit idd. De binnenkant spoel ik onder de tuinslang en een sopje af maar de buitenkant doe ik niks mee. Al zolang ik paarden heb niet en heb nog nooit een lekke deken gehad.

*klopt af voor de zekerheid.


Zo doe ik dat idd ook. Ik durf ze niet meer te wassen. Ik heb tijdje terug wel een paar weggebracht, dat was een al iets lekke deken, en een smartex die al 100 jaar was en ik toch niet hele dagen op heb ivm niet goed liggen. Of die nog 100% waterdicht is weet ik niet, die durf ik niet bij enorme regen op te leggen meer ;) De rest idd de binnenkant schoonmaken als het nodig is.

Vraagje, hoe toon je aan dat je deken 'volgens de regels is gewassen?'. Of hoe weet je dat een bedrijf 'een erkend wasbedrijf is?'. Dat vraag ik mij oprecht af. Want lijkt mij dat je het wel op een of andere manier moet aantonen dat je je aan de wasregels hebt gehouden, dat kan je natuurlijk altijd schrijven maar hoef je niet te hebben gedaan, of zeg ik nu is sufs?

Mijn rhino deken viel onder de garantie, maar die was binnen 1 jaar niet meer waterdicht en nog nooit gewassen.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:26

Ik las dat er wasserijen zijn met een Bucas/HW certificaat. Staan wel op google.

Dochorse zei dat mn maten goed zijn en ik dan als enige optie een hals heb. Zij adviseren toch Rambo.

Ik heb na lang zoeken nog een optie gevonden. De Premiere equine titan. Een 1680d ballistic nylon. Even nagevraagd of het klopt, maar als t goed is kom ik rond de 220,- incl invoerrechten etc. Waterkolom vraag ik ook nog na en de maatvoering (valt 1-2 maten groter).
Als je via paypal koopt kan je tot 25,- kosteloos retourneren. Dus ik hoop dat dat hem gaat worden.

https://www.premierequine.co.uk/product ... 4287000743

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:23

Slmt9 schreef:
Ik las dat er wasserijen zijn met een Bucas/HW certificaat. Staan wel op google.

Dochorse zei dat mn maten goed zijn en ik dan als enige optie een hals heb. Zij adviseren toch Rambo.

Ik heb na lang zoeken nog een optie gevonden. De Premiere equine titan. Een 1680d ballistic nylon. Even nagevraagd of het klopt, maar als t goed is kom ik rond de 220,- incl invoerrechten etc. Waterkolom vraag ik ook nog na en de maatvoering (valt 1-2 maten groter).
Als je via paypal koopt kan je tot 25,- kosteloos retourneren. Dus ik hoop dat dat hem gaat worden.

https://www.premierequine.co.uk/product ... 4287000743


Vooraf je uit de UK besteld, heb je ook gekeken naar de Kentucky dekens? Ik heb nu Rambo, Rhino en Kentucky dekens voor mijn Fries en eigenlijk past die Kentucky misschien wel het beste. Mooiste van de deken vind ik dat die NIET zweterig is. Paard heeft het eerder te warm dan te koud en met deze deken wordt die niet klam of zweterig. Deken besteld bij Agardi toen met kortingscodes

Deken is wel diegene zonder konijnenvacht liner

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:38

VWestra schreef:
Vooraf je uit de UK besteld, heb je ook gekeken naar de Kentucky dekens? Ik heb nu Rambo, Rhino en Kentucky dekens voor mijn Fries en eigenlijk past die Kentucky misschien wel het beste. Mooiste van de deken vind ik dat die NIET zweterig is. Paard heeft het eerder te warm dan te koud en met deze deken wordt die niet klam of zweterig. Deken besteld bij Agardi toen met kortingscodes

Deken is wel diegene zonder konijnenvacht liner


Ik heb deze nog op mn verlanglijstje (is dan wel met konijn):
https://www.agradi.nl/kentucky-turnout- ... 30-183.htm

Is alleen geen ballistic nylon. Hoe vind jij hem qua hufterproof?

salamaleque
Berichten: 991
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:50

Nouvel schreef:
Een stalgenootje van mij heeft toevallig van de week die Lemieux deken gekocht, ze gebruikt ‘m nu over haar dikkere deken heen omdat die geen hals heeft.
De deken ziet er heel mooi en compleet uit, beetje model Rambo.
Pasvorm lijkt ook mooi, hals is voor haar wat fijne paardje wat groot.


Ik heb nagevraagd bij LeMieux. De deken is 5000 qua waterdichtheid en 5000 qua ademend vermogen. Rambo is bijv 10000 waterdicht geen idee hoe ademend. Ik heb ook Horseware een berichtje hierover gestuurd. Hoe dat nu precies zit bij de Amigo, Rhino en Rambo dekens.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:59

Volgens mij is Rambo ook maar 3000 en smartex 5000

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:09

Ik heb mijn dekens in de afgelopen 4 jaar 2x gewassen denk ik.
Ze zijn niet lek, maar ook niet 4 jaar lang intensief gebruikt.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:14

Slmt9 schreef:
VWestra schreef:
Vooraf je uit de UK besteld, heb je ook gekeken naar de Kentucky dekens? Ik heb nu Rambo, Rhino en Kentucky dekens voor mijn Fries en eigenlijk past die Kentucky misschien wel het beste. Mooiste van de deken vind ik dat die NIET zweterig is. Paard heeft het eerder te warm dan te koud en met deze deken wordt die niet klam of zweterig. Deken besteld bij Agardi toen met kortingscodes

Deken is wel diegene zonder konijnenvacht liner


Ik heb deze nog op mn verlanglijstje (is dan wel met konijn):
https://www.agradi.nl/kentucky-turnout- ... 30-183.htm

Is alleen geen ballistic nylon. Hoe vind jij hem qua hufterproof?


Ik denk dat Rambo de maximale hufter proof deken is. De Kentucky kan ook veel hebben heb ik het idee.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 17:34

De premier equine (PE) is 1680 balistic nylon, dus die is sterker dan de rambo original. En aangezien daar al speelgaatjes in komen, denk ik dat voor de PE ga. Maar heb nog geen reactie op mn mail :o

Edit: 8000mm waterkolom en geen extra kosten qua inklaring, invoerrechten of anders! Ik ben overtuigd <3

Citaat:
Please be advised, our Turnout Rugs are more generous than other brands so I would advise going down a size so your horse should be fine in a size 5’9’’. If you are however unsure I would advise measuring your horse using our guide and if your horse is in between sizes I would go down one


Afbeelding

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:07

Ben heel benieuwd! Plaatst je een foto als die binnen is?

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:22

Goed!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:25

Weet je zeker je geen extra kosten hebt? Dat bepaalt de douane namelijk als je je pakketje eruit halen. Je betaald sowieso 21% btw en boven de €150 invoerrechten of betaal je dit allemaal al aan de webshop en regelen zij dit met de douane?

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:28

Spenk schreef:
Weet je zeker je geen extra kosten hebt? Dat bepaalt de douane namelijk als je je pakketje eruit halen. Je betaald sowieso 21% btw en boven de €150 invoerrechten of betaal je dit allemaal al aan de webshop en regelen zij dit met de douane?


Yes! Je betaalt dit aan hun en zij regelen dat met de douane. De specificaties staan ook in de winkelwagen en die heb ik nagerekend en kloppen ook :j
Dit staat ook zo op hun site en ze bevestigde dit ook per mail.

Woensdag eerst eens paardje extra meten!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:40

Even vliegendeken vraagje…
Heeft hier iemand ervaring met de Amigo bug buster?
Ik heb van de Rambo vliegendeken een maat kleiner dan mijn gewone dekens, maar hoe zit dat bij de Amigo?
En hoe bevalt die deken?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:42

Ik heb de bug buster in 6,6 van Bucas dekens heb ik 6,3 :)

Deken bevalt opzich prima maar niet te vergelijken met Rambo vliegendeken natuurlijk.