[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5289
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:41

Zijn die er? Want dat kan dan uiteraard ook

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:45


IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:24

Volgende week wordt het weer warm en mijn paard staat 24/7 buiten met een Rambo Protector op. Zal het dan ook te warm zijn met deken op?
Paardlief heeft de keuze om in de zon of schaduw te staan (maar staat uiteraard meestal volop in de zon 8)7

Eapy

Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:14

IwanLuver schreef:
Volgende week wordt het weer warm en mijn paard staat 24/7 buiten met een Rambo Protector op. Zal het dan ook te warm zijn met deken op?
Paardlief heeft de keuze om in de zon of schaduw te staan (maar staat uiteraard meestal volop in de zon 8)7


Is de deken wit? Ja toch? Ik krijg het idee dat mijn vos het juist beter uithield met licht-gekleurde vliegendeken, dan met de zon op haar vacht.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:46

IwanLuver schreef:
Volgende week wordt het weer warm en mijn paard staat 24/7 buiten met een Rambo Protector op. Zal het dan ook te warm zijn met deken op?
Paardlief heeft de keuze om in de zon of schaduw te staan (maar staat uiteraard meestal volop in de zon 8)7


Die is uv-werend. Ik laat hem op. Mijn paard staat ook een stuk rustiger dan wanneer alle vliegen erbij kunnen.

Nienekenien
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:53

Hallo allemaal, heb wel gezocht in het topic maar niet kunnen vinden.. ik wil een nieuwe vliegendeken kopen voor mijn paard. Ik heb nu de Vliegendeken Bucas Buzz Off Full Neck RAIN ivm de regenzomer van vorig jaar en deze bevalt goed qua pasvorm maar is te warm met mooi droog weer, paard gaat zweten. Nu twijfel ik tussen de Lucas Qbuzz off full neck te kopen niet de waterdichte of de rambo protector.. die is van gaas en bevalt me voor mijn andere paard ook goed, omdat als er een klein buitje is de stof niet nat wordt, is gaas dus zo weer droog en lig geen nat paard onder een deken, enige is dat de binnenstof snel scheurt al merk ik geen plekken verder en ik vind de buiksingels en buikflap krap waardoor ik al een maat groter koop, maar zet ze wel zorgeloos weg en met een klein buitje raak ik niet in de stress door het materiaal van de deken. Is de buikflap de laatste 2 jaar ruimer geworden? Die van bucas heeft geen riemen maar is een flap met haken. Welke zouden jullie kiezen en waarom? en werkt de disc variant goed? Idealiter had ik de bucas in het materiaal van de rambo

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:15

De Rambo protector is nog steeds met korte buiksingels en flap. De binnenvoering is bij mij na een paar weken nog helemaal heel. Ik vind het jammer dat hij een halve maat kleiner valt, waardoor een maat groter past, maar nog steeds wat te groot is. Gelukkig geen schuurplekken van. Los vd korte singel vind ik dit de fijnste deken ook, vooral qua hufterproofheid.

Nienekenien
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-03-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:42

ja ik vind de protector ook fijn materiaal en had graag ook een Bucas pasvorm gehad met dit materiaal!! de buikflap van Bucas.. die twee dekens combineren zou perfect zijn

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:26

Hoe is jullie ervaring met outdoordekens wassen bij het tankstation waar standaard wasmiddel aan wordt toegevoegd?
Ik overweeg dit met mijn Rambo te doen en nadien thuis in de wasmachine met Nikwax rugproof (als dat nodig is?).

Ben echt op zoek naar eerstehands ervaringen, niet naar van horen zeggen ;)

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:52

Wij deden het altijd met de dekens van de manegepaarden, ze kwamen er mooi schoon uit. Ze konden niet allemaal meer harde regenbuien aan, maar er werd ook vrij ruw mee omgegaan in de kudde, en het waren niet de duurste dekens op de markt. Ik durf het met mijn Bucas niet aan, maar goedkope dekens zou ik er wel in durven gooien.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:43

Het kan wel natuurlijk, maar met zulke dure dekens breng ik ze altijd weg.
Dunne zomer dekens en liners doe ik altijd wel bij het tank station wassen of thuis in een waszak

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:55

M’n goedkope dekens (Mio en EJ) heb ik met de hogedrukspuit schoon gemaakt, op niet te harde stand. Niet perfect schoon, maar wel verbeterd (en gratis :') ).
Duurdere amigo dekens heb ik wel weg gebracht.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:13

Ik heb dus twee Rambo's gehad die binnen een paar jaar lek waren. Ik waste die zelf altijd in een speciekuip, juist omdat ik de wasserijen niet aandurfde. Voor mij is dit helaas te arbeidsintensief geworden.
Via dit topic begreep ik dat je ze zelf vaker moet wassen vanwege het liggen in bijv. urine. Ik meen dat zelfs 6x per jaar wordt aanbevelen.

Nu weet ik niet hoe agressief de wasmiddelen zijn van zo'n wasmachine bij een tankstation zijn. Of dat dit meevalt en het prima kan. Ben dus vooral benieuwd of er mensen zijn die een a-merk in zo'n wasmachine hebben gewassen en of dit wel/niet goed ging.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:21

Ik heb 3 dekens die ik met liners in rotatie heb in de winter. Hierdoor kan ik soms een deken tussendoor laten wassen. Zeker het laten drogen In de winter lijkt mij een uitdagen bij zelf wassen. Het wel 6 x wassen is wellicht wat vaak als je een paard met deken hebt die ook wel buiten staat overdag en niet erg vies is in de box?

Zoals gezegd. Ik heb het wel gedaan maar geef ivm drogen en gemak de voorkeur aan het laten wassen. Het is wel altijd spannend dus laat wassen bij een bedrijf dat enkel de juiste wasmiddelen gebruikt. Tot nu toe nog geen lekke deken gehad (Rambo en Kentucky )

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:37

Ik zit even te zoeken naar hoe ze bij dei 6 keer komen*. Horseware zelf adviseert om maar 1x per jaar te doen:
https://horseware.com.au/pages/care-of- ... urnout-rug

Neemt niet weg dat mijn Rambo's elk maar kort zijn mee gegaan en wassen in een speciekuip met de hand kennelijk dus niet voorzichtig genoeg is.

Mijn paard staat overigens 24 uur buiten. Plek van het doorlekken is altijd bovenaan de deken geweest. Mijn paard slaap niet op zn rug :+ Dus wat de oorzaak is van de korte levensduur?

Voor mij in elk geval een van de redenen om over te stappen naar de sterkste Premier Equine rug (1680 ballistic nylon en grotere waterkolom).

*edit: 1 bokker had gepost dat bucas/horseware adviseren 4x per jaar en urine/mest/modder er niet te lang in te laten trekken want dit zou de laag aantasten.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:25

Ik zit even te zoeken naar hoe ze bij dei 6 keer komen*. Horseware zelf adviseert om maar 1x per jaar te doen:
https://horseware.com.au/pages/care-of- ... urnout-rug

Neemt niet weg dat mijn Rambo's elk maar kort zijn mee gegaan en wassen in een speciekuip met de hand kennelijk dus niet voorzichtig genoeg is.

Mijn paard staat overigens 24 uur buiten. Plek van het doorlekken is altijd bovenaan de deken geweest. Mijn paard slaap niet op zn rug :+ Dus wat de oorzaak is van de korte levensduur?

Voor mij in elk geval een van de redenen om over te stappen naar de sterkste Premier Equine rug (1680 ballistic nylon en grotere waterkolom).

Edit: ik zie ook nergens in het noorden een wasserij die met horseware wash behandelt, waar doen anderen dit?

*edit: 1 bokker had gepost dat bucas/horseware adviseren 4x per jaar en urine/mest/modder er niet te lang in te laten trekken want dit zou de laag aantasten.

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:36

Ik was de buitendekens niet. Spuit met de tuinslang de binnenkant droog maar de buitenkant kom ik echt niet aan. Liners was ik thuis.
Heb nog nooit lekke dekens gehad en heb ze toch al jaren.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:46

Ladygiroc schreef:
Ik was de buitendekens niet. Spuit met de tuinslang de binnenkant droog maar de buitenkant kom ik echt niet aan. Liners was ik thuis.
Heb nog nooit lekke dekens gehad en heb ze toch al jaren.



Hoe doe je dat droog spuiten :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:16

Ik breng ze weg naar Limpia dekenwas service, mijn Rambo’s zijn inmiddels al een keer of 5 daar gewassen en nog steeds waterdicht

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:12

De website van Limpia doet het op mijn mobiel niet. Maar die zit denk ik niet in het noorden?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:07

Slmt9 schreef:
De website van Limpia doet het op mijn mobiel niet. Maar die zit denk ik niet in het noorden?


Hert is onderdeel van Equismart, zie inderdaad dat de website van Limpia niet volledig laadt ook bij mij.
Ze zitten in Westerhoven:
https://www.equismart.nl/nl/

http://www.limpia.nl/contact/

Wij brengen de dekens altijd weg als we in Someren met de paarden op vakantie gaan en halen ze daarna weer een keer op als we in Someren zijn.
Krijg ze tot nu toe altijd echt keurig terug.

Ladygiroc

Berichten: 5084
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:24

snorkel1986 schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik was de buitendekens niet. Spuit met de tuinslang de binnenkant droog maar de buitenkant kom ik echt niet aan. Liners was ik thuis.
Heb nog nooit lekke dekens gehad en heb ze toch al jaren.



Hoe doe je dat droog spuiten :D


:D schoon

Leuk een meedenkende telefoon.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:19

Zijn er hier meer mensen die de nieuwe versie rambo protectot hebben met de disc sluiting?

Ik was altijd groot fan van deze deken, maar bij mijn paard oo de schoft worden de haren helemaal ruw er is er nu ook een plek ontstaan waar de haren gewoon weg zijn geschuurd/ drukplek :(
Met zijn winter amigo dekens met disc heeft hij dit dus nooit…

Ik vind het altijd zo’n gedoe een passend deken te vinden..

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:33

Kan dat komen doordat hij een halve maat kleiner valt? Of draagt hij al een maat groter dan de normale Rambo’s?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:51

Die deken valt echt geen halve maat kleiner hoor. meet hem maar eens na.. maar de disc sluiting valt veel smaller en hoger dan de V sluiting. Vriendin heeft vandaag beide op elkaar gehad en dat scheelt echt 15 cm aan beide kanten. Beide in de maat 190.