[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:02

Disc valt veel smaller uit aan de voorkant inderdaad

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:49

Spenk schreef:
Die deken valt echt geen halve maat kleiner hoor. meet hem maar eens na.. maar de disc sluiting valt veel smaller en hoger dan de V sluiting. Vriendin heeft vandaag beide op elkaar gehad en dat scheelt echt 15 cm aan beide kanten. Beide in de maat 190.


Ik heb hem niet letterlijk op de cm na gemeten. Ik heb een gewone rambo deken, dezelfde maat protector en een grotere maat protector op elkaar gelegd. Een maat groter is bij mijn paard nog steeds te groot, vandaar dat ik op de halve maat kwam.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:41

Misschien heb jij wel net 1 met een foutje die kleiner uitvalt? want ze vielen altijd erg groot uit al jaren wordt er geadviseerd zelfde maat te nemen of maat kleiner. Bij nameten is die ook exact 191 net als andere dekens.

De disc valt veel en veel smaller dus als je die hebt helemaal. Maar de lengte is even lang.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:24

Wat een feest, een leven met hersenletsel :o
Je hebt helemaal gelijk Spenk, ik zei het verkeerd om. Waarschijnlijk de hele tijd al :+

Ik heb altijd 135/183 van Rambo. De protector valt in mijn dus een (halve) maat groter (in lengte). Ik heb de maat kleiner gepast, welke qua lengte perfect was, maar veel te strak zat bij de boeg, schoft en de singels konden niet vast.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:33

Maar dan zitten we op 1 lijn :D !

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:08

Ik had meerdere maten besteld, en daarvan paste de 183 het beste (de maat die hij altijd heeft) maar kleiner was ind veelste strak, maat groter weer te lang waardoor de deken trok bij de schouders.
Nou hebben ze wel een stukje gladde stof bij de de nek, maar schoft wordt dus niet beschermd, dat geeft dus veel wrijving. Zal er nu zelf maar stukje gladde stof innaaien, kijken hoe het dan gaat.. anders toch maar weer terug naar de v sluiting maar die is eigenlijk te breed voor zijn front. Vandaar ik zo blij was met de disc sluiting!

De rambo summer serie zit echt als gegoten (ook met de disc sluiting, maat 183)

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:25

Wat balen zeg. Zo gek dat deze pasvorm zo afwijkt van de normale dekens.

Ik heb gister ook de hele voering vervangen voor wat dikkere lycra. De oorspronkelijke voering begon los te laten en dan zal mijn paard ook schuurplekken krijgen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:27

Hoi allemaal,

Ik zit een beetje in een dubio. Mijn 4 jarige is nu een paar weken onder het zadel en ik wil graag een regendeken voor hem kopen. Hij is nu 1.70 en best wel al spieren (geen iel paardje) maar geen spierbundel natuurlijk.. wil eigenlijk niet volgend jaar weer een nieuwe regendeken kopen maar een te grote deken is natuurlijk ook niet handig. Nu zag ik voor 46 euro op Agradi een deken van Premiere (minder pijnlijk als hij maar 1 jaar gebruikt wordt). Vallen deze groot weet iemand dat? Ik dacht als ik nou een 195 bestel. of verwachten jullie dat dat al te krap is? Hij heeft een redelijk korte rug voor zijn bouw. Zijn 300 grams deken in 196 is van HKM en die valt heel ruim en is eigenlijk te groot. ik kan eventueel wel een foto plaatsen

Figo88

Berichten: 2642
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 22:28

Blaze1994 schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje in een dubio. Mijn 4 jarige is nu een paar weken onder het zadel en ik wil graag een regendeken voor hem kopen. Hij is nu 1.70 en best wel al spieren (geen iel paardje) maar geen spierbundel natuurlijk.. wil eigenlijk niet volgend jaar weer een nieuwe regendeken kopen maar een te grote deken is natuurlijk ook niet handig. Nu zag ik voor 46 euro op Agradi een deken van Premiere (minder pijnlijk als hij maar 1 jaar gebruikt wordt). Vallen deze groot weet iemand dat? Ik dacht als ik nou een 195 bestel. of verwachten jullie dat dat al te krap is? Hij heeft een redelijk korte rug voor zijn bouw. Zijn 300 grams deken in 196 is van HKM en die valt heel ruim en is eigenlijk te groot. ik kan eventueel wel een foto plaatsen


Waarom wil je nu niet meteen in een goede deken investeren? Verwacht je dat je paard nog zoveel gaat veranderen het komende jaar? Want de meeste 4-jarigen zijn wel grotendeels uitgegroeid en veranderen niet meer heel veel. Qua bespiering kan er wel wat veranderen, maar je geeft aan dat hij nu al niet echt iel is dus ik denk eigenlijk dat zijn huidige dekenmaat ook wel zijn dekenmaat blijft.
Ik ken verder de pasvorm/maten niet van HKM en Première dekens, maar ik vind een maat 195 voor een paard van 1.70 m best klein klinken. Mijn PRE van 1.52 m heeft maat 191 van Horseware en hij is dus echt niet groot en heeft een korte PRE rug.

Ik ben geneigd om je te adviseren om nu een goede deken (ipv een goedkope en over een jaar weer een nieuwe) in maat 205 te kopen. Maar zeker weten of dat de juiste beslissing is weet ik natuurlijk ook niet :') :=
Maar je kunt de deken natuurlijk ook altijd nog omruilen als hij toch te groot/klein is :j

En veel fijne kilometers gewenst met je paard! <3 Ik vond het echt zo bijzonder toen ik de eerste keren op Figo reed, dus lekker van genieten!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:39

De meeste mensen hebben dekens te groot. Meten is weten.... dus meet je paard en dan weet je welke dekenmaat zou passen. Hier als 4 jarige 190 daarna 198 maar dat is met de kennis van nu over te grote dekens gewoon te groot. Dus hij heeft nu weer maat 190 is nu 13 en intussen centimeter of 5 gegroeid in hoogte en van boom medium naar wijd gegaan. En dekenmaat nog altijd zelfde

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:39

Hier 1 van 164 die 198 heeft maar goed dat is net een dikke tekkel op pootjes :+ de staartflap begint ook mooi op de staartwortel.

Ik heb overigens nooit dure dekens, ja de liners van horseware maar de waterdichte dekens zijn van shires

Afbeelding
Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:06

Blaze1994 schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje in een dubio. Mijn 4 jarige is nu een paar weken onder het zadel en ik wil graag een regendeken voor hem kopen. Hij is nu 1.70 en best wel al spieren (geen iel paardje) maar geen spierbundel natuurlijk.. wil eigenlijk niet volgend jaar weer een nieuwe regendeken kopen maar een te grote deken is natuurlijk ook niet handig. Nu zag ik voor 46 euro op Agradi een deken van Premiere (minder pijnlijk als hij maar 1 jaar gebruikt wordt). Vallen deze groot weet iemand dat? Ik dacht als ik nou een 195 bestel. of verwachten jullie dat dat al te krap is? Hij heeft een redelijk korte rug voor zijn bouw. Zijn 300 grams deken in 196 is van HKM en die valt heel ruim en is eigenlijk te groot. ik kan eventueel wel een foto plaatsen


Première valt klein...
Nika is ook een fijn alternatief

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:49

De halve maat te groot van de Rambo Protector geeft mijn paard helaas toch schuurplekken. De schouders zijn nog wel onder controle te houden met antiklitspray, maar de borst helaas niet.
Nu wil ik de deken in gaan nemen. Maar doe ik dat dan bij de achterhand, zodat hij niet meer naar achter kan trekken? Of maak ik de voorsluiting smaller dat hij hoger komt te liggen?

Het lastige is dat het lijkt alsof hij veel ruimte voor heeft als hij hem net om heeft, maar eenmaal naar achter getrokken kan hij er nog maar net mee grazen (ik moet zn hoofd echt omhoog doen om de voorsluiting los te krijgen).

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Edit: maat kleiner is lengte goed, maar te strak bij de schoft.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:11

Kan je dan niet zn klitteband systeem maken wat Anky dekens hebben? Dan kan je wat spelen... ( op de schouder aan beide zijden de borst iets op kunnen halen.)

Of in elkgevan mijn Anky stal deken heeft dat systeem

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:23

Oh dat is nieuw voor mij. Krijg je dan aan de buitenkant een soort vouw? Kan me zo niet voorstellen hoe dat er dan in het echt uit ziet.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:33

Hay, ik kom dit topic even binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst een deken aanschaffen voor mijn merrie. Dit omdat zij de afgelopen 2 jaren behoorlijk inviel in de winter waardoor je de ribben kon tellen, dus ze gebruikt te veel energie om zichzelf warm te houden.

Nu dus als anti-dekenmens aan de dekenshop :+
Nu wilde ik een Bucas ivm de temperatuurrange, maar ik zie deze dekens vaak scheef trekken en ivm dit eerste jaar een uitprobeersel wil ik niet meteen veel geld kwijt zijn :'), hoewel de Anniversary van Bucas wel een leuke prijs heeft en ik geen sloper heb.

Nu is mijn oog na veel lezen gevallen op een 0 grams Amigo deken om vervolgens liners te gebruiken. Ik heb alleen nog 1 twijfel: welke sluiting?!

Ik lees zo veel verschillende dingen over de disc sluiting, de ene zegt meer halsvrijheid dan de rechte sluitingen, de ander minder halsvrijheid. De ene zegt bij paard met meer boeg dat de disc beter zet dan de rechte sluiting, maar hier lees ik juist weer dat het minder schoudervrijheid geeft.

Heeft iemand beide sluitingen en kan iemand hier dus echt iets over zeggen?

Het model :Y)
Afbeelding

Normaal tot smalle boeg en schouders, redelijk lage halsaanzet. Ik wil wel graag zo veel mogelijk halsvrijheid wanneer ze naar beneden staat met haar hoofd.

Dit zijn de 2 opties:
- rechte sluiting
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-lit ... ginal.html

disc sluiting
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-lit ... white.html

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:58

Dekens die scheef hangen zijn te groot en dat kan kloppen want de merendeel van de paarden draagt een te grote deken. Dus tip 1 is. Meet je paard! Op youtube en hier in het topic vindt je wel filmpjes. Koop je deken niet te groot. Mijn ervaring met disc is dat het heel hoog sluit, rechte vindt ik ook niet fijn. Ik heb ook een paard met een lage halsaanzet en die past goed in een V sluiting van horseware of in een bucas deken. Maar dat is een kwestie van passen.

Maar echt koop je deken dus niet te groot! Een te grote deken gaat naar achteren trekken en scheefhangen en daardoor juist alsnog klem liggen op de schouders en schoft. Dus pak een meetlint, meet je paard en bestel dan een deken met verschillende sluitingen om te kijken wat past.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:00

Ik zou dan kiezen voor een V sluiting, weet niet of Amigo die nog heeft in assortiment maar Rhino sowieso wel. Voor lage halsinzet en vrijheid met hoofd naar beneden vind ik dit model verruit het beste. Ik heb zelf net deze gekocht voor mijn jonkie.


Afbeelding

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:39

Ik ben inderdaad er van op de hoogte dat enorm veel mensen te grote dekens hebben. Hier heb ik mij dan ook al over ingelezen en ik heb mijn paard gemeten. Morgen kan ik een deken van een stalgenoot passen, dan weet ik in elk geval meer over de maat die zij nodig heeft. Bedankt voor de waarschuwing!

En dan wordt het dus inderdaad gewoon wat dekens bestellen en passen, kijken wat haar het beste zit.

@Capriootje ik heb gezien dat Amigo nog wel V-sluitingen heeft, maar enkel bij gevoerde dekens (Bravo Reflectech 100/250g). Ik wil graag 0-grams. Heb jij deze? https://www.agradi.nl/rhino-plus-turnou ... indigo.htm

Ik kan geen V-sluiting van Rhino vinden zonder hals. Klopt dat of zoek ik niet goed genoeg? Ik heb geen hals nodig namelijk

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:11

Ik heb zowel amigo’s met rechte sluitingen (regendeken en vliegendeken) als een Rambo met v-sluiting (vliegendeken). Disc durf ik niet aan, mijn paard staat in een kudde met slopers en ik vrees dat zo’n sluiting hier snel stuk zal zijn.

Ik heb een smal paard (arabier) met een normaal ingeplante hals, niet diep en niet hoog. De rechte sluitingen passen, maar de halsopening van deze dekens komt bij haar erg laag op de borst. Als gevolg regent deze deken ook flink in aan haar hals. Als ik mijn vliegendekens met rechte sluiting vergelijk met de Rambo met v-sluiting, zie ik dat de Rambo veel hoger rond haar hals sluit. Hij komt ook hoger op haar borst. Ik zou, als ik een nieuw regendeken zou moeten hebben, waarschijnlijk voor een V-sluiting kiezen (als ik die voor een redelijke prijs vindt; 300 voor een deken is nogal zonde als ze toch gesloopt worden). Ik denk dat de v-sluiting bij mijn paard minder zal inregenen op borst/hals.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 17:39

Bij mij regent het juist in bij de Rambo v-sluiting :)

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:33

DenieesB schreef:
Ik ben inderdaad er van op de hoogte dat enorm veel mensen te grote dekens hebben. Hier heb ik mij dan ook al over ingelezen en ik heb mijn paard gemeten. Morgen kan ik een deken van een stalgenoot passen, dan weet ik in elk geval meer over de maat die zij nodig heeft. Bedankt voor de waarschuwing!

En dan wordt het dus inderdaad gewoon wat dekens bestellen en passen, kijken wat haar het beste zit.

@Capriootje ik heb gezien dat Amigo nog wel V-sluitingen heeft, maar enkel bij gevoerde dekens (Bravo Reflectech 100/250g). Ik wil graag 0-grams. Heb jij deze? https://www.agradi.nl/rhino-plus-turnou ... indigo.htm

Ik kan geen V-sluiting van Rhino vinden zonder hals. Klopt dat of zoek ik niet goed genoeg? Ik heb geen hals nodig namelijk


Die heb ik inderdaad! De original die je zonder hals koopt heeft inderdaad rechte sluitingen. Alleen de ‘plus’ versie heeft v sluiting. Jammer dat amigo geen 0 gram ervan heeft. M’n vriend z’n paard heeft inderdaad de reflectie in 100 gram

Ladygiroc

Berichten: 5086
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:32

Bij de plus versie kun je natuurlijk wel de hals afhalen. Ik heb bij mijn pony altijd de hals op, niet voor de kou maar wel voor het inregenen.
Ik vind een V hals wel echt ideaal, disc heb ik ook en sluit hoger. Vind de V sluiting met gespen wel fijner maar kan niet echt onderbouwen waarom, disc kun je beter stellen.

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:38

Ik heb v sluiting en disc sluiting. De disc sluit iets hoger, voor de rest merk ik eigenlijk weinig verschil. Wel mega tevreden over de amigo bravo dekens met liners.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:11

Bedankt voor al jullie reacties! Zoals ik heb gemeten heeft mijn paard de 6'0/185 maat nodig. Deze maat kan ik vanavond passen (een amigo met v-sluiting toevallig) en dan ga ik er gewoon een aantal bestellen om te kijken wat mijn paard het beste past :j. Ik wil dan in elk geval de rechte en disc sluiting bestellen, de v-sluiting kan ik dan passen van een stalgenoot. Misschien dat ik de Bucas Anniversary ook nog probeer, om te kijken hoe dat model haar past.

Heel benieuwd, ook hoe de eerste winter met deken gaat bevallen :+

Ik vind het overigens nu als anti-dekenmens helemaal leuk om dekens te gaan passen en verschillende soorten uit te zoeken, maar dat zal misschien meer met het gevoel van 'ik kan eindelijk weer wat kopen' te maken hebben :=