[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:53

kimmeuwissen schreef:
Spenk schreef:
Voor een paard is dat dus helemaal niet fijn :) . Op een geschoren paard zijn gladde dekens een must. . Die van kentucky is leuk als transportdeken daar zou ik absoluut mijn paard niet de hele dag onder hoeven.


Dus juist die hele zachte binnenkant van Kentucky is dus niet fijn op een geschoren paard? Het leek me juist lekker zacht voor zijn kale huid.

Nee dat gaat trekken aan de stoppels van het scheren. Dat is juist heel naar voor een paard. Gladde dekens op een geschoren zijn echt het beste. Op een ongeschoren is het een heel ander verhaal.

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:52

Die Kentucky dekens worden sowieso echt ontzettend goor en ranzig als je ze er altijd onder laat staan. Dat zijn dekens voor de leuk, op transport of voor 3 dagen op wedstrijd, verder kan je ze beter in de kast laten.

Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:56

prugelpiet schreef:
Die Kentucky dekens worden sowieso echt ontzettend goor en ranzig als je ze er altijd onder laat staan. Dat zijn dekens voor de leuk, op transport of voor 3 dagen op wedstrijd, verder kan je ze beter in de kast laten.


Jammer.
Ik vind die horseware liners altijd zo koud / vochtig aanvoelen.

Iris1702

Berichten: 3128
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:21

Is dat verhaal met de stoppels en vervelend voelen voor het geschoren paard ook zo vij de bucas anniversary? Die stay dry voelt een beetje fleece achtig namelijk. En mijn paard kwam er vorig seizoen statisch onder uit. Was daar niet zo tevreden over.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:13

Fleece wordt makkelijk statisch in de winter. Dat houd je met alle dekens die van iets anders dan katoen zijn.

spottedponie
Berichten: 2963
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:08

Heeft er iemand ervaring met de vario winterdekens van het Drunens ruiterhuis??
Ik heb een nieuw paard welke nog een hele set dekens moet. De vario zag er op het rek fijn uit, maar als ik product foto’s zie lijkt hij wel te trekken aan de voorkant…

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:34

Yes ik heb 1 Vario deken met de stay dry voering. Op zich prima deken, maar voor de prijs is de kwaliteit niet te vergelijken met een Bucas/Horseware/weatherbeeta. 150 gram vrij zwaar ook

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:15

Hi all,

Na mijn dekenavontuur wil ik graag even mijn final ervaring delen voor het geval iemand hiermee geholpen is :=

Bij het terugkijken naar mijn andere berichten zien jullie waar ik tegen aan liep, de lage boeg van mijn merrie waardoor eigenlijk alle dekens naar voren werden getrokken. Ik heb enkel 0grams dekens gepast en vrijwel allen in maat 6'0 en 6'3.

Dekens die ik heb geprobeerd:
- Amigo Bravo 12 Disc sluiting
- Amigo Bravo 12 rechte sluiting
- Amigo Bravo 12 Wug (v-sluiting)
- Rhino Plus Lite Turnout (v-sluiting)
- Rambo Original Turnout (v-sluiting)
- Bucas Anniversary Turnout Stay-Dry
- Bucas Irish Turnout
- Bucas Freedom Turnout

De enige dekens die hiervan goed zaten, v-sluiting is dus echt een must bij dit soort paarden:
- Amigo Bravo 12 Wug (v-sluiting) in maat 6'0
- Rhino Plus Lite Turnout (v-sluiting) in maat 6'3
- Rambo Original Turnout (v-sluiting) in maat 6'3

De Wug valt dus echt wat groter want verder waren alle dekens in 6'0 te klein, de Wug juist in 6'3 te groot. Foto's van de passende dekens:
- Amigo Bravo 12 Wug
Afbeelding
Afbeelding

- Rhino Plus Lite Turnout
Afbeelding
Afbeelding

- Rambo Original Turnout
Afbeelding
Afbeelding

Het is uiteindelijk (mede vanwege de prijs) de Amigo Wug geworden :D
Nog onwijs bedankt voor jullie hulp!

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:27

Lijkt goed :j

Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van halve hals ivm schuren van de manen, maar de deken lijkt mooi te liggen.

De rhino plus ligt ook mooi, al had ik die wellicht wat te lang gevonden.

Goede keus denk ik zo :D

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:39

Goede keuze de rhino en rambo zijn ook duidelijk te lang.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:32

Spenk schreef:
Goede keuze de rhino en rambo zijn ook duidelijk te lang.


Ik vond de Rhino en Rambo ook nét te lang, maar een maatje kleiner was echt duidelijk te klein. Deze vielen juist een stuk boven de staartwortel waardoor de bips van de dekens omhoog kwam te staan.

Ben in elk geval blij een passende deken gevonden te hebben! Heel benieuwd hoe het deze winter gaat.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:55

prugelpiet schreef:
Die Kentucky dekens worden sowieso echt ontzettend goor en ranzig als je ze er altijd onder laat staan. Dat zijn dekens voor de leuk, op transport of voor 3 dagen op wedstrijd, verder kan je ze beter in de kast laten.


Die ervaring heb ik niet. Mijn paard had hem afgelopen winter als staldeken op. Deken was echt niet ranzig ofzo. Maar het allerbelangrijkste voor mij was dat hij met deze deken tenminste geen schuurplekken op zijn schouders had.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:08

Hallo,
Ik heb wat vragen als dat oké is?
Mijn pony Irish cob van 16 jaar. Ik heb hem nooit een deken op gegeven. Hij kwam s'nachts altijd binnen.En ook als het hard regende kwam hij binnen.
Normaal gesproken een normale vacht. Afgelopen winter door bloedarmoede een mega dikke krullende vacht (geen cushing) en vaak nat van het zweet.
Na medicijnen gaan ruien gelukkig.

Nu ben ik verhuisd in juni, naar 24/7 buiten grenzend aan het bos.
Voor het eerst heb ik, die altijd riep geen dekens, een vliegendeken gekocht met losse hals en een los masker.
De losse hals uiteindelijk maar even gebruikt, maar inmiddels 2 dekens versleten en het masker draagt hij dagelijks.

Nu komen de herfst en winter eraan. Wat ga ik doen? Wel of geen deken?
Ik neig eigen naar wel. Zeker als het veel regent.
Mijn pony staat op een track met veel bomen waar hij onder kan schuilen maar geen schuilstal.

Ik heb geen idee wat ik nodig heb. Een regendeken... Maar hoeveel gram? Gewoon 0?
En een winterdeken? Hoe weet ik hoe zwaar? Soms zie ik winterdeken maar dan zit er nog een deken onder...

Kortom HELP!

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:22

TheWelsh schreef:
Hallo,
Ik heb wat vragen als dat oké is?
Mijn pony Irish cob van 16 jaar. Ik heb hem nooit een deken op gegeven. Hij kwam s'nachts altijd binnen.En ook als het hard regende kwam hij binnen.
Normaal gesproken een normale vacht. Afgelopen winter door bloedarmoede een mega dikke krullende vacht (geen cushing) en vaak nat van het zweet.
Na medicijnen gaan ruien gelukkig.

Nu ben ik verhuisd in juni, naar 24/7 buiten grenzend aan het bos.
Voor het eerst heb ik, die altijd riep geen dekens, een vliegendeken gekocht met losse hals en een los masker.
De losse hals uiteindelijk maar even gebruikt, maar inmiddels 2 dekens versleten en het masker draagt hij dagelijks.

Nu komen de herfst en winter eraan. Wat ga ik doen? Wel of geen deken?
Ik neig eigen naar wel. Zeker als het veel regent.
Mijn pony staat op een track met veel bomen waar hij onder kan schuilen maar geen schuilstal.

Ik heb geen idee wat ik nodig heb. Een regendeken... Maar hoeveel gram? Gewoon 0?
En een winterdeken? Hoe weet ik hoe zwaar? Soms zie ik winterdeken maar dan zit er nog een deken onder...

Kortom HELP!


Ik zou goed kijken naar je pony. Als de pony aangeeft een deken nodig te hebben, dan inderdaad een deken opleggen. Misschien vast eentje kopen voor de zekerheid. Irish cobs kunnen over het algemeen goed tegen de kou, maar daar moet het dier wel gezond voor zijn natuurlijk.


Ik leg liever geen 0grams op, vanwege de theorie dat een 0grams wel de vacht platlegt (en het dus niet omhoog kan tegen de kou) maar geen extra warmte toevoegt en het paard zo kouder staat dan zonder. Niet iedereen ziet dit zo, maar is wel mijn beeld ervan.

Ik zou beginnen met een goed-passende outdoor-/regendeken van 50 of 100 gram. Als je denkt dat het hem te koud wordt kun je er altijd nog een liner bijkopen.

Edit: als je een waterdichte outdoordeken koopt hoef je geen aparte deken als regen- of winterdeken. Blijf goed onder de deken voelen om te kijken of je paardje te warm of te koud voelt.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:39

Die theorie dat een regendeken de vacht plat drukt is hier nooit op gegaan. Zeker met wintervacht heeft mijn paard het nog warm zat tot een graad of 3.

Ik zou alleen een 0 gr regendeken achter de hand houden. Bij langdurig regenval zou je toch eerst moeten ervaren of je paard het koud heeft of niet. Dan kan je altijd beginnen met een regendeken en zo nodig onderdekens er onder doen van bijv. horseware.

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:40

Ik zou denk ik ook kijken naar 50-100 gram. Dat kan al vallen onder 0 gram met fleecevoering. Ik ben daarvoor mega tevreden over de Bucas Smartex rain, maar dat is maar net geld wat je moet willen investeren. Andere dekens doen het ook prima.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:32

Ik zou nooit fleecevoering doen, gewoon 0 of 50gr glad

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:19

Oké dus jullie zeggen een regendeken of outdoor-deken tussen de 0 en 100 gram?
Als ik voor 0 kies moet ik een onderdeken achter de hand houden.

Een outdoor deken is een regendeken en winterdeken in één?
En een liner is een onderdeken?

Sorry ben echt een nitwit wat dit betreft 8)7

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:35

Ik zou eerst alleen voor een regendeken (=outdoor, winterdeken is vaak gevoerd) gaan. Voor hetzelfde geldt heeft je paard het niet of nauwelijks nodig en is het alleen voor nood. Dan kan je in de winter altijd nog uitbreiden met onderdekens.

Onze kudde 24/7 buiten dragen alleen een senior een deken met veel regenval en 1 met ataxie de geen vet/spier kan vast houden. De rest van de paarden echt nooit.

femkepien

Berichten: 459
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:20

Ik zou investeren in een goede waterdichte 0 gram deken die tegen veel water kan en goed kan ademen, en dan inderdaad een 100 gr liner of iets achter de hand houden.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:34

TheWelsh schreef:
Hallo,
Ik heb wat vragen als dat oké is?
Mijn pony Irish cob van 16 jaar. Ik heb hem nooit een deken op gegeven. Hij kwam s'nachts altijd binnen.En ook als het hard regende kwam hij binnen.
Normaal gesproken een normale vacht. Afgelopen winter door bloedarmoede een mega dikke krullende vacht (geen cushing) en vaak nat van het zweet.
Na medicijnen gaan ruien gelukkig.

Nu ben ik verhuisd in juni, naar 24/7 buiten grenzend aan het bos.
Voor het eerst heb ik, die altijd riep geen dekens, een vliegendeken gekocht met losse hals en een los masker.
De losse hals uiteindelijk maar even gebruikt, maar inmiddels 2 dekens versleten en het masker draagt hij dagelijks.

Nu komen de herfst en winter eraan. Wat ga ik doen? Wel of geen deken?
Ik neig eigen naar wel. Zeker als het veel regent.
Mijn pony staat op een track met veel bomen waar hij onder kan schuilen maar geen schuilstal.

Ik heb geen idee wat ik nodig heb. Een regendeken... Maar hoeveel gram? Gewoon 0?
En een winterdeken? Hoe weet ik hoe zwaar? Soms zie ik winterdeken maar dan zit er nog een deken onder...

Kortom HELP!

Ik zit/zat in dezelfde situatie als jou.
Mijn paard (fjord) had het zwaar met de verhuizing naar 24/7 buiten, niet eten en had een slechte wintervacht door het vele binnenstaan. Dus ze stond veel te rillen en viel af. Voor de regen een 0grams opgedaan. Pas bij -15 een 150 grams. Anders had ze het te warm.
Het jaar daarop had ze het telkens heel warm, ook bij veel regen. At goed ook. Ik had een 50 grams bucas gekocht voor algemeen gebruik maar die heb ik vorig jaar maar zo'n 3x op gehad, de rest gewoon bloot. Alle dekens zijn outdoor/regendekens dus.
Vergeet niet dat die koudbloeden zich veel beter warm kunnen houden, als ze maar wat te vreten hebben. En dan nog is te warm aankleden echt veel erger dan te koud. Dus kijk uit met te warme dekens.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:27

Warrior heeft momenteel hoefkanker dus zijn immuunsysteem is niet te best nu. Anders had ik me er denk ik minder zorgen om gemaakt.
Ik schaf dan een inderdaad maar 0 grams regendeken aan.
Met eventueel een 50 gram onderdeken.

Bedankt voor jullie hulp!

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:02

Hopelijk willen jullie eens meedenken..

Voor mijn ruin van 1,77 ben ik op zoek naar een deken. Vorig jaar had ik hem een HKM deken op liggen:
https://www.ruitersportruinen.nl/Webwin ... -200g.html

Deze deken heeft 100 gaatjes omdat zijn vriendje er op de paddock helaas niet zo zachtzinnig mee omgaat. Tijd voor een nieuwe...

Ik overweeg op een deken te kopen van sterkere stof, met bijvoorbeeld 1200D. Sowieso wil ik een 200 grams deken. Mag met een losse hals zijn, zonder hals of high neck. Hij wordt niet geschoren verder dus een hele vaste hals is niet nodig. De deken moet uiteraard ook waterdicht zijn. Maat hangt ergens tussen 205 en 215 in. Heb een breder paard dus beetje afhankelijk ook van de pasvorm.

Iemand tips voor dekens die hier aan voldoen, zonder gelijk een fortuin kwijt te zijn? Kans is groot dat zijn vriendje de deken toch weer weet te slopen, dan vind ik t toch wat zonde om hier 150+ aan uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:18


miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:43

Dank je, zal eens kijken of dat wat is.
Denk niet dat hij perse een brede paarden deken nodig heeft, maar hij is niet echt smal zeg maar. Hij heeft wel wat body. Ben bang dat een echte brede paarden deken hem snel wat achter de schoft kruipt.

Goede optie is ook nog wel een deken met zo'n linersysteem.
Op zich heb ik een 0 grams die nog perfect is, dus zou ook 50 of 100 mogen zijn als er dan een onderdeken onder kan.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 07-09-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt