[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:20

Ik heb dezelfde maat als de winterdekens en ik vind ze niet veel groter vallen. Een maat kleiner zou te krap worden.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:31

Oo mio klinkt wel goed!

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:20

Ik vond ze vooral lang. De 195 zat goed, maar was te lang. Wel gewoon jaren meegedaan. Nu een 190 die beter past qua lengte, maar idd wel wat krapper aan de voorkant. Goed genoeg maar volgende keer neem ik weer eigen maat.
Nu was die 195 oude model en 190 nieuwe, die hals is tegenwoordig veel langer. Wel fijn vind ik.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:26

Welke merken hanteren inmiddels 3 buiksingels? Van Horseware en Lemieux is me bekend. Zijn er nog meer?

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:28

Ik zit te twijfelen om m’n pony die verhuisd is naar de bosrand een vliegendeken om te doen.
Veel vliegend gespuis en hij reageert er ook wat jeukerig op.
Op dagen zoals vandaag; non stop van die miemelige motregen, wat doen jullie dan op? Een normale vliegendeken of liever iets met waterdichte rug?
De vliegjes bij ons op “ stal”( hij woont buiten), zitten ook wel op buik en koker. Een vliegendeken komt daar natuurlijk niet echt, maar zou bijvoorbeeld een zebra print al genoeg “ wegjagen” van gespuis veroorzaken?

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:49

Als je paard goed tegen de regen kan kun je vaak wel gewoon een normale vliegendeken gebruiken. Mijn oudje geeft nu aan niet lekker tegen de regen te kunnen dus die staat met een waterdichte rug. :j

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:09

Heel tevreden met de (bucas) zebra deken. Had nog niet eerder zo eentje gehad, nu per ongeluk omdat alle andere modellen niet pasten en ik merk beduidend minder vliegen op haar hele lijf, onder de zebra deken. Alleen wel wat op haar benen en een enkele (slimmere?) wel op d’r buik. Maar ben positief verrast door het effect.

Heb geen waterdichte rug, als het veel regent staat ze zonder, maar een klein buitje is niet zo erg, want hij is zo weer droog. Enige nadeel vind ik dat ie zo gaat stinken als ie nat is geweest.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:56

Misschien kunnen jullie mij helpen met fijne tips?
Mijn pony type brede schouder, rond en stevig is de afgelopen paar jaar met pensioen. Daardoor is haar bespiering veranderd en heeft ze daardoor wat meer schoft.
Ik merk dat zij met de dekens die voorheen pasten nu toch wat manen bij de schoft afschuurt.
Volgens mij heb ik al heel veel geprobeerd. Tot nu toe zijn horseware dekens het best, maar alsnog wat schuren bij de schoft.
Big neck, dekenverbreder, blokken bij de schoft in de dekens. Het maakt allemaal niets uit.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien of ken ik een bepaald merk niet wat goed passend kan zijn?

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:59

Gewoon een simpele borstbeschermer misschien? Het valt te proberen, voor zo’n 30 euro te krijgen. Ken wel een aantal mensen met hetzelfde probleem, waar dit bij werkt.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:36

lies schreef:
Heel tevreden met de (bucas) zebra deken. Had nog niet eerder zo eentje gehad, nu per ongeluk omdat alle andere modellen niet pasten en ik merk beduidend minder vliegen op haar hele lijf, onder de zebra deken. Alleen wel wat op haar benen en een enkele (slimmere?) wel op d’r buik. Maar ben positief verrast door het effect.

Heb geen waterdichte rug, als het veel regent staat ze zonder, maar een klein buitje is niet zo erg, want hij is zo weer droog. Enige nadeel vind ik dat ie zo gaat stinken als ie nat is geweest.


Ik neig ook naar bucas.
Is dat buik ding redelijk effectief tegen vliegen die ook daar zitten

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:43

Ik heb de bucas ook zebra, maar gebruik hem niet meer. 1 seizoen gebruikt en er zit al een gaatje in. Ik vind de protector van rambo beter! Blijft ook recht hangen en stof is steviger. Die gebruik ik nu dus.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:45

Rambo moet alleen wel passen. Als je paard bucas goed past past rambo meestal niet.

Hier is de voorsluiting van rambo een drama. Knalt altijd open en hangt dan aan alleen de gespen vast. Dus weer terug naar bucas. Die buikflap is ook groter en ruimer. De rambo flap paste niet dicht :p

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:48

Rambo past heel goed. De Bucas ook,alleen zakte die scheef ( of zal die dan niet gepast hebben ).
En ik heb een ouderwetse brede haflinger

Afbeelding
Met Rambo


Afbeelding
Met Bucas

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:51

Scheef zakken is inderdaad niet passen.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:52

Wat zou er dan niet gepast hebben? Lengte was goed, schuurde niet etc

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:53

Grappig, bij mijn paard past juist de bucas buikflap niet (verlengers bij gekocht) en de flap van de protector ging prima dicht. Maar die paste verder niet lekker helaas, dus terug gedaan.

De buikflap van de bucas beschermt uiteraard wel, maar is maar een deel vd buik, dus erachter komen wel wat vliegen soms.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:54

99% van de gevallen te lang. De rambo is ook zeker 10cm te lang.

De staartflap naad moet bij de aanzet staartwortel zitten en de billen moeten stukje uitsteken dan heb je de juiste maat.

Ik heb het trouwens met buikflap bucas wel over de X deken niet de normale buzz off.

Cinnepin

Berichten: 8961
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:56

Ach de rambo blijft mooi liggen, schuurt niet etc dus ik vind het prima. Trekt niet strak op de schoft ;)

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:19

lies schreef:
Gewoon een simpele borstbeschermer misschien? Het valt te proberen, voor zo’n 30 euro te krijgen. Ken wel een aantal mensen met hetzelfde probleem, waar dit bij werkt.


Ik gebruik een horseware slinky onder de rambo protector…. Op dit moment staat mijn paard 24/7 met de vliegendeken om. Hij wordt panisch van al die vliegen, vooral op stal. Omdat hij vorige jaar een te grote vliegendeken op had heeft hij wat witte haren op de schoft gekregen :( en ik ben daar toch een beetje bang voor ook al past deze rambo echt goed dus doe ik de slinky eronder als extra bescherming.

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:20

Mijne past rambo niet. Ja misschien als ik ook een maat groter koop, met t risico dat ie lekker aan de schoft gaat trekken..
Veel te krap op zijn brede schouders.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:32

In de ideale wereld zou ik een hybride deken willen. Pasvorm van Bucas met de lage v sluiting van Horseware. Dat is echt de ideale combinatie bij de mijne. Een mens mag blijven dromen toch? :')

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:47

Die zoek ik ook! Zullen we zelf een dekenmerk oprichten?

SandraWierda

Berichten: 1432
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:50

lies schreef:
Die zoek ik ook! Zullen we zelf een dekenmerk oprichten?


Ik ook _/-\o_

dmuts
Berichten: 696
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:26

Kunnen we geen dekenpas/dekenmaakservice opzetten?
Mijn paard met brede schouders kreeg plekken van de protector, beide sluitingen. De amigo met disc gaat open. De presteq big neck schuift naar de (vrij zware) sluitingen toe. Ik heb nu een bucas big neck maar die schuift iets naar rechts en geeft wat gerommel aan de onderkant van zn schoft. Nu maar een shires besteld om te proberen.
Wonderlijk hoe moeilijk vliegendekens zijn, terwijl hij prima in de amigo bravo met disc past in de winter

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:54

Ja, ik kan er ook niet bij hoe moeilijk die vliegendekens zijn. De RSIH gaat hier overigens wel goed en de Amigo Aussie ook. Ik had ook de Shires nog op mn lijstje, welke ga jij passen Dmuts?