[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 10:14

Ik heb inderdaad al wel op hun site gekeken, het is een optie voor volgend jaar.
En ik zal inderdaad foto's plaatsen als ik ze ga passen.

Ik heb per ongeluk toch nog een deken bij Kramer besteld, aangezien ze nu korting hebben.

Afbeelding

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:37

Welke dekens hebben jullie nu op?
Mijn ongeschoren koukleum heeft in de nacht echt nog wel minimaal 100-200 gram nodig, maar overdag kan ie met blote billen. Anders is het te warm. 24/7 staat ie.
Sta op een plekje in eigen beheer dus geen stalgenoten of eigenaar die dekens op en af kunnen doen. Ivm reistijd naar werk (moet 6 uur al van huis) geen tijd om voor het werk nog te gaan.
Dus paard lichte deken op doen - 50 gram? Maar voelt voor beide situaties niet ideaal? Benieuwd hoe jullie dat doen

Pallatin

Berichten: 2522
Geregistreerd: 30-05-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:45

Ik vind dit ook altijd zo’n lastige tijd qua dekens. Mijne staat in stal met uitloop, maar heb wel t geluk dat ik met mn stalgenootjes regel dat zij bij mooi weer de deken af doen en ik ze ‘s avonds op doe. Mijne is ongeschoren en is z’n wintervacht al zowat kwijt, hij staat onder een 0 grams (hij heeft t niet snel koud)

@ iedereen, met het zomerseizoen in aantocht komen ook de beestjes weer. Ik heb een rambo protector voor m’n paard maar hij heeft een hoge schoft en een gevoelige huid. De schoft is al eens beschadigd geraakt door een slecht zittende vliegendeken en ik wil dit echt voorkomen dus zoek eigenlijk een schoftbeschermer die aan de rambo kan, het liefst van schapenwol. Iemand enig idee?

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:04

Ik heb mijn geschoren paard (in november geschoren, dus wel al wat haar terug, maar geen volledige wintervacht) vanmiddag bloot staan, in de nacht staat ze onder een 50 of 150 gram liner met 0 gram regendeken erover, afhankelijk van de temperatuur. Volgens mij heeft ze het niet snel koud, het is meer mijn idee dat er een deken op moet 's nachts.

Ik kan wel meerdere keren per dag wisselen gelukkig, maar in geval van Marigo zou ik dan toch voor de minst warme optie kiezen (50 gram) en voldoende te eten geven, zodat ie zich in ieder geval warm kan eten.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:11

Hier is overdag een deken nu echt te warm op mijn haarbal die de helft van zijn vacht al kwijt is (als in, kont en schouders kaal, rug, buik en hals juist nog heel dik in de vacht). Ik heb de mazzel dat hij in de nachten op stal staat waardoor ik hem op droge dagen nu bloot kan houden. En anders maximaal 0 gram momenteel als er wel regen voorspeld is.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:21

Marigo schreef:
Welke dekens hebben jullie nu op?
Mijn ongeschoren koukleum heeft in de nacht echt nog wel minimaal 100-200 gram nodig, maar overdag kan ie met blote billen. Anders is het te warm. 24/7 staat ie.
Sta op een plekje in eigen beheer dus geen stalgenoten of eigenaar die dekens op en af kunnen doen. Ivm reistijd naar werk (moet 6 uur al van huis) geen tijd om voor het werk nog te gaan.
Dus paard lichte deken op doen - 50 gram? Maar voelt voor beide situaties niet ideaal? Benieuwd hoe jullie dat doen


dan zou de Rambo regenvliegen deken wel iets kunnen zijn, die heeft een los 100 grams onderdekentje. Zo blijft als het kouder is de rug lekker warm, maar door het gaas aan de zijkant, kunnen ze toch de warmte een beetje kwijt.

JCJD
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:44

Ik benieuwd naar ervaringen over het verschil in toepassing en kwaliteit van de horseware Rambo autumn serie en de bucas Sun shower? Lijken me beide geschikt voor dit weer namelijk.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:03

Fika schreef:
Pff, ik twijfel enorm.
De borst ziet er ondertussen niet meer uit, zoveel plekken, maar ik heb ondertussen al voor minimaal 2000 euro aan dekens liggen die niet passen.
[ [url=m/sG3qIN.png]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel om dan de Weatherbeeta Premier te bestellen of toch 1 van de 2 dekens die ik eerder heb gepast en naar mijn idee te krap waren aan de voorkant.
Dat waren de Amigo Bravo 12:

[ [url=m/TGxCR5.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hVcxo0.png]Afbeelding[/url] ]

En de Lemieux Arika:

[ [url=m/EbvLEv.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5fpAlm.png]Afbeelding[/url] ]

Of toch de huidige deken zonder v-sluiting.


Ik kom even inbreken hoor. Heb je al een Bucas geprobeerd? Stalgenootje heeft een paard die vergelijkbaar is met die van jou en daar ligt Bucas als een huis.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:06

Ik heb inderdaad Bucas geprobeerd, de Irish, maar die trok na korte tijd bewegen heel erg scheef en ik vond hem ook erg kort bij de buik.
Foto's staan volgens mij helemaal in het begin van mijn posts in dit topic.

Ik kwam nog wel Storm Shield dekens tegen, maar die zie ik alleen nog om Amazon te koop.

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:15

Storm shield is Schneiders dacht ik, dat zijn dekens voor western paardjes, ik heb een regendeken ervan gehad met gesloten voorkant. Die lag op mijn draver (iets hogere schoft, diepe hals en niet té breed van voren) nooit goed. Je kon die wel iets aanpassen, maar die specifieke dekje had gewoon veel te veel ruimte in de hals voor mijn paard. Wat ook qua bouw wel logisch is, tussen een draver en een quarter zeker op de schouder. Qua kwaliteit een prima deken voor de korte tijd dat ik hem gehad heb.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:23

Ooh hmm, dan hoef ik daar niet verder naar te kijken, bedankt.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:23

Marigo schreef:
Welke dekens hebben jullie nu op?
Mijn ongeschoren koukleum heeft in de nacht echt nog wel minimaal 100-200 gram nodig, maar overdag kan ie met blote billen. Anders is het te warm. 24/7 staat ie.
Sta op een plekje in eigen beheer dus geen stalgenoten of eigenaar die dekens op en af kunnen doen. Ivm reistijd naar werk (moet 6 uur al van huis) geen tijd om voor het werk nog te gaan.
Dus paard lichte deken op doen - 50 gram? Maar voelt voor beide situaties niet ideaal? Benieuwd hoe jullie dat doen



Ik vind dit ook lastig. M'n pony heb ik nu een paar dagen bloot. Die stond de ochtend bezweet onder de deken en ik ben er niet vroeg genoeg om t voor te zijn. Ongeschoren shet en het gaat goed, maar het moet wel droog blijven.

M'n grote heb ik overdag bloot maar voor de nacht toch maar de rambo summer met de 100 grams rugliner opgedaan afgelopen en komende nacht. Ze heeft artrose in de rug en ik durfde het toch nog niet aan. ... maar ik wil t wel gaan proberen denk ik om komende dagen bloot te zetten.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:35

Dank voor het meedenken en de tips! Zeker de Rambo summer of autumn kan een ideale optie zijn.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:37

JCJD schreef:
Ik benieuwd naar ervaringen over het verschil in toepassing en kwaliteit van de horseware Rambo autumn serie en de bucas Sun shower? Lijken me beide geschikt voor dit weer namelijk.


De sun shower is veel dikker. Echt stevige zware turnout stof met geloof ik stay dry aan de binnenkant en een hele grote temperatuur range. Is heel robuust en geschikt voor zowel koude en hele natte dagen als dagen dat de zon doorkomt. Maar met deze dagen zou ik deze deken veel te warm vinden met die zon fel schijnend 's middags.

Die Autumn serie is veel luchtiger. Gaas voorkant en een dunne outdoor stof. Ik vind het echt een ideale deken en deze zou ik inderdaad wel nu durven opleggen met zonnige dagen waar er toch misschien net een buitje teveel is voorspeld. Die deken kan gek genoeg echt een hele hoop water aan heb ik van de zomer getest. Toen was het zo vreselijk nat dat ik continu in de weer was met de Summer en Autumn series. Chaos, maar wel de redding geweest 24/7 buiten met zoveel regen en toch warme dagen. Eén heel groot nadeel: die dekens sneuvelen in een kudde zo snel. Het is een softshell stof en op het land van de zomer heb ik geen enkel probleem ermee gehad, maar toen ze weer de paddock op gingen einde zomer begin herfst bleef ik gaten lijmen. Zo ontzettend zonde. Ze moesten die ouwe gewoon elke keer hebben. Dat vind ik wel echt balen en ik durf die deken daardoor in de groepspaddock niet zo snel meer te gebruiken.. Waarschijnlijk komt er een moment dat de 0 grams te warm gaat zijn overdag en op stal in de nacht en dan moet ik wel weer (en gelukkig heb ik dan ook nog zo'n tussendeken ter beschikking), dus ik heb alvast een paar setjes Tear Aid klaar liggen. Behalve dan dat de kudde de deken snel stuk trekt ben ik er wel echt heel erg blij mee!

Eerlijk, het zijn gewoon twee heel ander soort dekens en ik zou ze zeker niet op dezelfde momenten gebruiken. Ik heb de sun shower zelf niet maar wel de vergelijkbare Smartex Rain die net wat minder warm kon en ik ken de sun shower van meerdere stalgenoten dus heb er wel aardig inzicht in. Die deken is gewoon echt warmer, maar kan ook meer water aan en is veel sterker. Die Autumn is echt voor de warmere dagen waar er toch net een buitje teveel valt om bloot te staan. De Summer series is daar weer de overtreffende trap van, voor echt warmere dagen die wel te nat zijn. De inzet liners zijn geweldig qua concept, maar regenen bij mij zeiknat doordat ze wat te lang zijn in verhouding tot de deken.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:48

Jij hebt de verkeerde voor ogen :D

Dat is niet de sunshower die jij benoemt maar de Power turnout. Zelfde kleur maar met stay dray en veel stevigere buitenstof.

De sunshower is veel dunner. Dat is een heel dun 600d regendekentje die de zon reflecteerd.

Die doe ik gerust op met 20 graden en regen.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:54

Oh wauw, stom. :')

Ik dacht nog, ik Google even of dat 'm is en ik zag die witte deken en die leek zo vanaf de eerste foto's exact op die power turnout inderdaad dus ik dacht dat dat 'm was maar je hebt helemaal gelijk ze hebben een hele andere naam. _O-

Anyhow, de rest van de post over de Autumn series is geen woord over gelogen. :+

JCJD
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-09-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:30

Bedankt voor jullie reactie. Leest idd dat de autumn top maar fragiel is.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:10

Marigo schreef:
Welke dekens hebben jullie nu op?
Mijn ongeschoren koukleum heeft in de nacht echt nog wel minimaal 100-200 gram nodig, maar overdag kan ie met blote billen. Anders is het te warm. 24/7 staat ie.
Sta op een plekje in eigen beheer dus geen stalgenoten of eigenaar die dekens op en af kunnen doen. Ivm reistijd naar werk (moet 6 uur al van huis) geen tijd om voor het werk nog te gaan.
Dus paard lichte deken op doen - 50 gram? Maar voelt voor beide situaties niet ideaal? Benieuwd hoe jullie dat doen


Oh, dat lijkt mij lastig nu, zeg. Mijn ongeschoren paard staat nu overdag lekker zonder (ik kan zijn deken eraf halen 's morgens) en 's avonds heeft hij een ongevoerde op nu, met fleecevoering erin, dan voelt hij lekker warm genoeg voor de nachten.
50 grams is veel te warm nu bij hem. Hij trekt droge kou ook prima verder, het is vooral de gure nattigheid, waar hij last van heeft...

Ik sta ook in eigen beheer, maar ik ga dagelijks wél 2x. Anders zou ik het niet weten. Want overdag moet die deken écht af....

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 06:34

Heb de paarden aan huis dus dat maakt het wel makkelijker. In de nacht regendeken op en overdag bloot. Ongeschoren.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 12:59

De Felix Buhler deken is aangekomen en gepast.
Ik twijfel. De deken lijkt in z'n geheel niet 100% goed te liggen.
Het is erg moeilijk om hem überhaupt recht op het paard te leggen.
Ook vind ik de voorkant, waar het elastiek zit, vrij strak en hoog zitten.
Maar ik ben ondertussen aan mijn eigen inschattingsvermogen gaan twijfelen, dus wie weet valt het mee.

De FB deken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De huidige Rhino:

Afbeelding

Lijkt scheef, maar komt door de hoek waaruit ik de foto heb gemaakt.
Afbeelding

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:00

En als er van de grond gegeten word?

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 13:03

Twijfelgeval. Het rekt op zich wel wat mee, maar het had zeg maar losser mogen zitten.
Het is vrij stug elastiek.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:23

Ik vind die fb veel te hoog zitten op de slokdarm. Kijkt niet fijn

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:25

Mee eens.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:19

Marigo schreef:
Welke dekens hebben jullie nu op?
Mijn ongeschoren koukleum heeft in de nacht echt nog wel minimaal 100-200 gram nodig, maar overdag kan ie met blote billen. Anders is het te warm. 24/7 staat ie.
Sta op een plekje in eigen beheer dus geen stalgenoten of eigenaar die dekens op en af kunnen doen. Ivm reistijd naar werk (moet 6 uur al van huis) geen tijd om voor het werk nog te gaan.
Dus paard lichte deken op doen - 50 gram? Maar voelt voor beide situaties niet ideaal? Benieuwd hoe jullie dat doen


Wat een verschil dan ook.
Ik voel me bijna schuldig dat mijn merrie zo lang zonder deken stond.
Ze staat nu nog met 300 gram op en voelt comfortabel warm aan. Geen druppel zweet te vinden.

Had veel eerder een deken op moeten doen