[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 23:39

Mijn ongeschoren jonkie nog een 0 grams de andere ( januari geschoren) onder, 200 zonder hals beide prima

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 07:48

Hier nog steeds onder 100

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:00

Hier ook nog onder 150 hoor. Het is ook nog niet zo warm geweest, met de mooie dagen alsnog een koude wind. En 's nachts echt nog te fris. Net als vandaag komt het hier vanaf 2 uur pas boven de 12 graden voor 2 uurtjes en dan alweer minder.

Vandaag niet zo erg, dan blijft ze schoon voor wedstrijd vanavond. :+

Berdien

Berichten: 64560
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:25

Die van mij staat al een week zonder :o Ongeschoren, dikke bos manen en gaat ‘s nachts op stal. Het is fris, maar droog. Heb het idee dat ze het echt wel lekker vindt, weer zonder deken.

DuoPenotti

Berichten: 30007
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:26

Hier nog met de regendeken.
Paar keer zonder gestaan. Maar gisteren was de wind zo enorm koud. Vandaag weer kijken

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:31

Ik vind het zo bijzonder dat mijn paard beter tegen de ‘voorjaars-kou’ kan dan die vh najaar. Met deze temperaturen stond in december echt niet zonder deken en nu is hij zo warm en blijven zn spieren zo soepel. En dat terwijl hij ook aan het ruien is.
Ik heb zelf wel elke keer een error als ik lees gevoelstemperatuur -4 en paard geen deken :+

Enige wat ik dit jaar wel doe is extra lijnzaadolie bij en hij valt verder niet in, wat hij anders wel heeft.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:55

Hier ongeschoren onder een regendeken met hals, het is lekker weer, maar er staat eigenlijk altijd wind waar ze staat. Het is op stal ook echt een stuk kouder qua gevoelstemperatuur als dat het bij mij thuis is. Ze lijkt er lekker onder te staan. De hals zit er meer op tegen de jeuk, zodat er nog geen eczeemdeken op hoeft.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:56

Verschil is denk ik vooral dat het nu droog is. Het najaar heeft het zo onwijs veel geregend.. Paarden kunnen vaak best goed tegen kou, ook als de vacht niet zo dik is hebben de meestal nog wel een isolerend vetlaagje. Maar regen is gewoon snel teveel, zeker in combinatie met kou en wind.

Mijn oude teddybeer is op zijn schouders en billen al bijna kaal maar op andere delen nog dik in het haar en ik heb hem ondanks de kou gewoon bloot staan omdat dat zonnetje op zijn rug 's middags geweldig is en zonder deken staan natuurlijk ook erg comfortabel. Ik heb zelfs voor het eerst zijn borst en nek een stuk weg geschoren van de week. Maar als het weer gaat regenen ligt er heel gauw een deken op.. :j

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:07

Celebi schreef:
Verschil is denk ik vooral dat het nu droog is. Het najaar heeft het zo onwijs veel geregend.. Paarden kunnen vaak best goed tegen kou, ook als de vacht niet zo dik is hebben de meestal nog wel een isolerend vetlaagje. Maar regen is gewoon snel teveel, zeker in combinatie met kou en wind.

Mijn oude teddybeer is op zijn schouders en billen al bijna kaal maar op andere delen nog dik in het haar en ik heb hem ondanks de kou gewoon bloot staan omdat dat zonnetje op zijn rug 's middags geweldig is en zonder deken staan natuurlijk ook erg comfortabel. Ik heb zelfs voor het eerst zijn borst en nek een stuk weg geschoren van de week. Maar als het weer gaat regenen ligt er heel gauw een deken op.. :j


Mijn paard heeft het zn hele leven al (beter tegen voorjaarskou kunnen). Het is niet iets van nu. Wat wel iets is van nu, is dat hij vanaf een graad of 8 al een deken nodig heeft. Ook al is het droog. Maar met 22 jaar mag dat ook :)

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:28

Hier is er altijd al een deken nodig onder 15 graden ongeveer := Bij zonnig zonder wind of koude wind niet, maar zo in voorjaar of najaar zeker wel. Dan doet ze het vele malen beter. Onder de 10 graden is er ook echt een dikkere deken nodig. Zij houdt zich ook echt niet aan die ranges van dekens haha

Nu scheelt het enorm dat ze nu buitenbox heeft ipv binnenbox. Die buiten zijn niks warmer als gewoon helemaal buiten, want aan 3 kanten open. Binnen was het toch stuk warmer.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 11:31

Ze lopen hier zonder deken, alleen 's avonds heel laat een recuptex op, dus zo'n 100gr. Ook m'n 33 jarige.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:24

Ik heb ze nu onder een 0 grams staan, op stal is de temperatuur altijd wel warm (komt misschien ook omdat ze tegenover koeien staan), zowel mijn jonkie als mijn oudje.

Daarbij is mijn oudje ook te dik, dus als die een beetje energie verbrand om zichzelf warm te houden is het niet zo erg maar ze voelen comfortabel.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:20

Ik heb mijne aan het eind van de ochtend bloot gezet (ik kon zelf ook zo ongeveer zonder jas rondlopen). Het zijn twee geschoren shetlanders, ietsje mollig inmiddels. Straks als ik weer kom dan gaat de 200 gram weer op. Het is hier bijna windstil, rond de 10 graden en ze hebben een schuilstal uit de wind met eten en drinken binnen. Ze gingen beide meteen heel blij liggen rollen. :D
Afbeelding

XladyX

Berichten: 1367
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 17:56

Hier ongeschoren onder alleen regendeken, geschoren pony onder 100 gr en geschoren paard onder 200. Als het even kan overdag een paar uur af, beetje afhankelijk van de wind en zon. Staan 22/7 buiten ongeveer

lletam

Berichten: 599
Geregistreerd: 14-05-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:20

Iemand een aanrader qua cooler/zweetdeken? Mijn fleece wordt nu te warm op de trailer.
De bucas power cooler en de Harry horse dry fit lijken me wel wat

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 20:14

Weet iemand hier toevallig of de Bucas Smartex anders valt dan de Irish?

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 04:13

lletam schreef:
Iemand een aanrader qua cooler/zweetdeken? Mijn fleece wordt nu te warm op de trailer.
De bucas power cooler en de Harry horse dry fit lijken me wel wat


Ik hoor hele goede dingen over de Bucas, die staat hier op de wensenlijst. Schijnt heel snel goed paard op te drogen, sneller als fleece.

Maar heb hem zelf nog niet dus geen eigen ervaring hiermee.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 08:45

Fika schreef:
Weet iemand hier toevallig of de Bucas Smartex anders valt dan de Irish?


Ik vind ze wel net wat anders vallen, ja.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:25

lletam schreef:
Iemand een aanrader qua cooler/zweetdeken? Mijn fleece wordt nu te warm op de trailer.
De bucas power cooler en de Harry horse dry fit lijken me wel wat


Ik heb van Horseware een fijne cooler. Geen idee hoe hij heet.
Bucas power cooler is ook mooi, maar lag op die van mij voor geen meter.

Yenni
Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:20

Ik heb voor die van mij de bucas power cooler maar ik vind die van mij er nog langzaam onder droge...

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:10

Hier drogen ze juist het snelste onder bucas power cooler.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:43

Zou een hele dunne wollen deken niet iets zijn? Deze gebruik ik op de trailer en ze komen er altijd droog vanaf.

Pandameisje

Berichten: 4024
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:16

Weet iemand hoe de Bucas Freedom Vliegendeken met hals valt ?

Valt dit groot of klein of zelfde als gewone bucas freedom deken ?

Pieneappel

Berichten: 498
Geregistreerd: 29-03-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:26

Hallo,
Ik sta op het punt om deze deken in 50 gram te kopen, op de foto hieronder is de bucas irish 150 grams in maat 175.
Vinden jullie deze deken mooi liggen/goede maat?

Afbeelding

En tweede vraagje. Zij verhaart niet goed meer, duurde vorig jaar al tot in de zomer dat ze verhaard was. Met hoe het nu loopt verwacht ik dit jaar helaas ook weer moeilijkheden. (Leeftijds probleem)
Dus het spookt door m’n hoofd om haar volledig te scheren binnenkort. Ze heeft het op dit moment steeds erg warm. En probeer de ergste warmte voor te zijn.
Zou dan de 50 gram voldoende zijn? Of toch al 150 gram beginnen? Met deze temperaturen van ongeveer 10 graden overdag. Staat overdag buiten en ‘‘s nachts in een buitenstal. Is een hals noodzakelijk? Of bijvoorbeeld alleen op regenachtige dagen?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:16

Pieneappel schreef:
Hallo,
Ik sta op het punt om deze deken in 50 gram te kopen, op de foto hieronder is de bucas irish 150 grams in maat 175.
Vinden jullie deze deken mooi liggen/goede maat?

[ [url=m/Ih9rku.jpg]Afbeelding[/url] ]

En tweede vraagje. Zij verhaart niet goed meer, duurde vorig jaar al tot in de zomer dat ze verhaard was. Met hoe het nu loopt verwacht ik dit jaar helaas ook weer moeilijkheden. (Leeftijds probleem)
Dus het spookt door m’n hoofd om haar volledig te scheren binnenkort. Ze heeft het op dit moment steeds erg warm. En probeer de ergste warmte voor te zijn.
Zou dan de 50 gram voldoende zijn? Of toch al 150 gram beginnen? Met deze temperaturen van ongeveer 10 graden overdag. Staat overdag buiten en ‘‘s nachts in een buitenstal. Is een hals noodzakelijk? Of bijvoorbeeld alleen op regenachtige dagen?

Ik heb deze deken ook in 50 gr
Hij staat er al een hele winter mee en toen het vroor een 100 gr onderdeken
Hij is helemaal geschoten, denk dat 150 nog tewarm is
50 gr is voor 5 tot 12 gr