[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:37

Ik ben wel rhino fan voor de mijne.
Dit weer is wel irritant. Deken op, deken af..

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:42

Bloodymary schreef:
Cinnepin schreef:
Wheatherbeeta, ook na een aantal wasbeurten


Die gebruik ik ook al een paar jaar. Echt zo'n fijne dekens heeft dat merk.



Welke Weatherbeeta's zijn hier populair? Zij hebben toch ook vergelijkbare serie met Amigo Hero/Amigo Bravo/Rhino/Rambo. Ook mensen die de Ultra Though III of Ultra Cozi III op hun paard hebben liggen? Dat is denk beetje vergelijkbaar qua hufterproof heid met Horsware Rambo en Bucas Smartex?

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:41

Muze schreef:
Dit weer is wel irritant. Deken op, deken af..


Dat probleem heb ik al minstens 12 maanden nu. :')

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:54

Wat zijn de ervaringen met de verschillende voorsluitingen van Amigo?
Hebben die allemaal een andere pasvorm of toch vergelijkbaar?

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:17

Ja, die zijn allemaal anders qua pasvorm :j

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 07:01

En hoe vallen de deken?
Rechte sluiting smal en de klipsluiting het breedst ofzo?

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:42

Bagheera_206 schreef:
Welke Weatherbeeta's zijn hier populair? Zij hebben toch ook vergelijkbare serie met Amigo Hero/Amigo Bravo/Rhino/Rambo. Ook mensen die de Ultra Though III of Ultra Cozi III op hun paard hebben liggen? Dat is denk beetje vergelijkbaar qua hufterproof heid met Horsware Rambo en Bucas Smartex?


Zwartje heeft de Ultra Cozi, hij hangt in mijn stal, dus je kan hem bekijken. De hals ligt op mijn kast. Hij heeft ook de Dynamic (de turkooise en de bordeaux).

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:45

felicity schreef:
En hoe vallen de deken?
Rechte sluiting smal en de klipsluiting het breedst ofzo?


De de rechte sluiting zit mss meer tussen de frontdisc en v-sluiting in.

Bagheera_206

Berichten: 25900
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:46

gr_roos schreef:
Bagheera_206 schreef:
Welke Weatherbeeta's zijn hier populair? Zij hebben toch ook vergelijkbare serie met Amigo Hero/Amigo Bravo/Rhino/Rambo. Ook mensen die de Ultra Though III of Ultra Cozi III op hun paard hebben liggen? Dat is denk beetje vergelijkbaar qua hufterproof heid met Horsware Rambo en Bucas Smartex?


Zwartje heeft de Ultra Cozi, hij hangt in mijn stal, dus je kan hem bekijken. De hals ligt op mijn kast. Hij heeft ook de Dynamic (de turkooise en de bordeaux).


Haha. Jij hebt hem gewoon. :D

gr_roos
Berichten: 7576
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:13

Bagheera_206 schreef:
gr_roos schreef:
Zwartje heeft de Ultra Cozi, hij hangt in mijn stal, dus je kan hem bekijken. De hals ligt op mijn kast. Hij heeft ook de Dynamic (de turkooise en de bordeaux).


Haha. Jij hebt hem gewoon. :D


Ik heb alleen maar WB, ook een maat kleiner die Zwartje niet past. Die zijn voor Roemeense paarden in nood als ze weer gaan inzamelen, maar als je wilt passen dan geef je maar een gil. Zij gaan meestal in mei inzamelen

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:13

Bagheera_206 schreef:
felicity schreef:
En hoe vallen de deken?
Rechte sluiting smal en de klipsluiting het breedst ofzo?


De de rechte sluiting zit mss meer tussen de frontdisc en v-sluiting in.


Dankjewel daar heb ik iets aan. Mijn merrie draagt al jaren de frontdisc. Maar die word weleens los getrokken door haar weidegenootje.
Dan kan ik voor haar beter een rechte sluiting proberen.

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:30

Hier nu ook lekker de dekens even af, eindelijk!

Mijn laatste deken vandaag gepast, de Weatherbeeta Dynamic Comfitec plus 12 als ik het goed heb.
Ik heb echt nog steeds het idee dat deze te ruim is aan de voorkant en hierdoor naar achteren schuift.


Afbeelding

Afbeelding

Zonder druk te zetten staat het zo open.
Afbeelding

Ik ben er eigenlijk wel heel erg klaar mee.

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:50

Hij lijkt ook net wat lang. Maar ik moet zeggen dat als mijn paard dr hoofd omhoog heeft je er ook zo twee vuisten tussen de halsopening kunt doen. Van deze ruimte schrik ik niet, maar als het straktrekt is het natuurlijk niet goed. Dat doet de deken bij mijn paard niet :=

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:14

Het is dezelfde maat als alle andere dekens, ik heb inderdaad het idee dat hij naar achteren trekt.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:28

Zo zit die bij die van mij en trekt ie niet naar achteren

Afbeelding
Afbeelding

Dus wellicht maat kleiner proberen?

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:43

Bij jou zit hij veel beter inderdaaad. Hoe groot is jouw paard en welke maat heb je?

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:56

Ze is 164 en heb maat 191

Fika
Berichten: 201
Geregistreerd: 05-09-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:04

Oke, die heb ik nu ook besteld (6.3).

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:15

Even een vraagje, alvast aan het oriënteren voor deken voor volgende winter. Houden jullie de temperatuur tabel van bucas aan? Want bij de smartex medium staat bijvoorbeeld geschikt voor temperaturen van - 10 tot + 12 graden. Dat zou dus betekenen dat je de hele Nederlandse Winter, zeker ‘s nachts op stal, dezelfde deken kunt gebruiken. Hoe is jullie ervaring hiermee? Kan me namelijk voorstellen dat bij 12° 150 g wel veel is, Maar als dat Systeem met warmte reflecteren echt zo goed werkt als ze zeggen zou het misschien kunnen? Paard is ongeschoren maar wordt getraind en heeft dunne vacht van zichzelf. En dan die stay dry voering, dus geen zweetdeken meer nodig, zou het dan echt bestaan de hele winter met een deken en geen gewissel?

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 00:55

Ik had de Smartex Rain, dus 0 grams met Stay Dry voering. Daar stond hij 24/7 mee buiten, dus niet op stal, maar hij stond daarmee tot rond en net onder het vriespunt mee buiten, maar ook als het opeens 14 graden was overdag. Hij heeft het er nooit koud of warm onder gehad, was echt geweldig. Alleen toen het enorm ging sneeuwen en het een gevoelstemperatuur van ongeveer -15 was een paar dagen heb ik er een onderdeken van 150g onder gedaan. Hij heeft verder wel een dikke vacht van zichzelf trouwens.

Ik denk dat 150g standaard voor hem wel heel warm zou zijn en totaal niet nodig, maar qua temperatuur range voor de Smartex Rain was echt helemaal top en heel breed te gebruiken. Helaas was de pasvorm niet in orde en moest ik overstappen op wat anders en ik heb dus later een Rhino gebruikt, ook 0 grams, maar daar heb ik hem echt een keer zwaar puffend onder vandaan gehaald toen het opeens 14 graden was. Echt een wereld van verschil dus met die Bucas waarbij dat wel kon.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 01:26

@Nynke, die temperatuur ranges kloppen echt niet voor elk paard. Mijn deken zou van 0 tot +14 ofzo moeten gaan, maar toen het 2 graden was (en ik twijfelde om een dikkere deken op te doen, maar niet gedaan) heeft mijn paard het echt koud gehad. Die stond helemaal strak de volgende dag. Dat was dan wel een Engels Volbloed met relatief dun vachtje.

manzano

Berichten: 23969
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 02:44

Ik heb uitgebreid navraag gedaan bij bucas en kwam niet verder dan een vaag antwoord dat de range geldt voor een gemiddeld paard, met gemiddelde vacht in gemiddelde huisvesting. Wat dan gemiddeld is konden ze niet uitleggen.

Nou heb ik zelf 2 paarden naast elkaar gehad met dezelfde bucas smartex op, dus dezelfde stalomstandigheden en op dezelfde dag geschoren op dezelfde lengte.... En waar de een het prima deed onder de deken onder de gegeven temperatuurrange, met richting de koude kant een extra onderdeken, had het andere paard het halverwege de range al veel te warm onder de deken.

Kortom, het is een leuk bedachte indicatie, maar net als met grams.... Kijk (voel) vooral naar je paard en niet naar de verpakking.

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:01

Twee paarden op stal hebben een smartex en het zijn goede mooie dekens, maar met temperatuurverschillen vind ik ook gewoon de temperatuur van het paard er anders onder. Naar mijn mening klopt de range niet en is die een stuk minder breed.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:09

Hier klopt die range best goed :j ik heb sinds ik bucas heb ook een stuk minder werk aan dekens wisselen. Ik heb er 2 een light en medium (ik heb de atlantic) en daar kom ik eigenlijk de hele winter mee rond.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:11

Het ligt echt aan het paard. Ik heb er verschillende paarden onder gehad en we hebben er erg veel op stal. De ene klopt de range perfect bij, boj mijn huidige moet ik ook met de 150 gram er veel sneller iets onder doen. Anderen hebben het veel sneller warm en hebben dus een Light voor de omstandigheden dat ik de medium op heb.

Maar vind het heerlijke dekens en koop ze telkens opnieuw. Alsnog minder dekens als ik met andere merken nodig had, ze bleven heel ondanks de vervelende ruinen kudde haha, geen problemen met regen en als ze goed passen liggen ze als een huis. Ik heb een Light en medium en dan 1 onderdeken en dat is genoeg voor hele winter, voorjaar en najaar.