[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:09

Ik bedoel staldeken of onderdeken ja, eentje die je zonder bovendeken kan om laten. Die heb ik ook gehad van amigo vroeger in 100 gram en die voelde ook robuuster aan. Niet zo gek ook.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:17

Ik snap je. Ieder zijn voorkeuren denk ik. Ik heb zelf de 150 quilt verkocht en er horseware liners (100 en 200gr) voor in de plaats gekocht. Maar ik heb een smartex rain en extra. Grootste deel van de winter staat hij onder de extra. Maar zoals nu tijdens deze herfstdagen staat hij onder de rain + 100gr. Heb de 200gr dit jaar helemaal niet gebruikt omdat ik dan toch snel overga naar de extra. Die heb ik dus echt voor de grote uitzondering dat het een keer -15 wordt zoals vorig jaar. Daarnaast is de quilt omdat het meer een staldeken is ook wat groter dan de liners, ik had soms wel dat deze een beetje scheef zakte en dan onder de outdoordeken vandaan kwam en nat was. Opzich met de stay dry voering geen ramp maar ik ergerde me er wel aan. :+

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:21

RianneH schreef:
Ik bedoel staldeken of onderdeken ja, eentje die je zonder bovendeken kan om laten. Die heb ik ook gehad van amigo vroeger in 100 gram en die voelde ook robuuster aan. Niet zo gek ook.

Ja dat kan met deze inderdaad! maar ze kunnen ook gewoon aan de deken vast :j

https://www.dochorse.nl/bucas-onderdeken-150-gram.html deze

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:56

Slmt9 schreef:
Helaas heb ik na 4,5 jaar trouwe dienst het idee dat mijn rambo lek is. Gezien de speciale coating die zij gebruiken weet ik even niet hoe ik hem het beste weer waterdicht kan maken. Hebben jullie tips?


Als coating kapot is kun je niet met wassen waterdicht maken, de behandeling die ze dan doen is puur voor het afparelen van het water. Dan is de deken tijdelijk waterafstotend

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:02

jesito schreef:
Slmt9 schreef:
Helaas heb ik na 4,5 jaar trouwe dienst het idee dat mijn rambo lek is. Gezien de speciale coating die zij gebruiken weet ik even niet hoe ik hem het beste weer waterdicht kan maken. Hebben jullie tips?


Als coating kapot is kun je niet met wassen waterdicht maken, de behandeling die ze dan doen is puur voor het afparelen van het water. Dan is de deken tijdelijk waterafstotend

Als die lek is is het klaar ja. Je kunt ze niet meer waterdicht maken dan.

4,5 jaar is wel kort voor een rambo overigens! Daarvan zou je toch langer verwachten.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:56

jesito schreef:
Slmt9 schreef:
Helaas heb ik na 4,5 jaar trouwe dienst het idee dat mijn rambo lek is. Gezien de speciale coating die zij gebruiken weet ik even niet hoe ik hem het beste weer waterdicht kan maken. Hebben jullie tips?


Als coating kapot is kun je niet met wassen waterdicht maken, de behandeling die ze dan doen is puur voor het afparelen van het water. Dan is de deken tijdelijk waterafstotend


Thanks, hier was ik idd al bang voor. Met die enorme buien zoals nu met zo’n lange periode, durf ik dat niet aan.

Ik heb zojuist nog een Bucas smartex big neck getest, helaas trekt ook die te strak op de schoft tijdens het eten.

De Rambo original en wug regenen beide in met langdurig regenval. Balistic Nylon is echter een pre ivm onze spelende ruinen.

Weten jullie welke deken ik nog kan proberen?

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:58

Een hals? Elke deken regent in met langdurige regen zonder hals.

Heb je wel de juiste maat? De meeste paarden dragen de deken 1 of 2 maten te groot daardoor trekt het strak op de schoft en lijkt de deken te klein.

Ik zou je paard eens meten! Ik kwam ook 2 maten kleiner uit dan ik altijd op had. En die leek voor het oog niet eens enorm te groot. Maar dit zit zoveel beter!

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:02

Spenk schreef:
Een hals? Elke deken regent in met langdurige regen zonder hals.

Heb je wel de juiste maat? De meeste paarden dragen de deken 1 of 2 maten te groot daardoor trekt het strak op de schoft en lijkt de deken te klein.

Ik zou je paard eens meten! Ik kwam ook 2 maten kleiner uit dan ik altijd op had. En die leek voor het oog niet eens enorm te groot. Maar dit zit zoveel beter!


Yup, de maat ligt het zeker weten niet aan.
Heb idd ook een hals van mn rambo liggen, maar dat is voor mn paard vaak te warm.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:13

RianneH schreef:
Ja, dat kan. Bij Bucas zit de D ring achter hoger dus de haakjes komen wel relatief hoog, maar dat gaat beter dan andersom. De voorkant kan vast gezet worden onder het klittenband van de hals als je deken dat heeft.

Dank!!

Celebi
Berichten: 3807
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:42

Mijn Rambo was ook al na een paar maanden lek. Leek wel alsof de kudde met kroelen gewoon die waterdichte coating eraf schuurt ofzo. Je zag niks aan die deken. Ben nu wel een beetje huiverig met m'n nieuwe. Achteraf had ik liever de Rhino willen hebben denk ik, daarvan zit de waterdichte laag dieper en kunnen de paarden niet zomaar bij die coating. :$

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:44

Een paar maanden is wel heel snel. Rhino heeft volgens mij geen balistic nylon toch?

Ik ben dus ook wat twijfelachtig om een nieuwe te doen. Icm het inregenen bij langdurig regenval en het relatief snelle doorlekken baal ik dat de bucas big neck niet past.

Weet ook echt niet welke deken ik nu moet doen :?

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:34

Rhino is wel minder sterke stof ja. Maar ik ben bang dat als je rambo inregent alle dekens dat doen.

Een 0 grams hals is ook te warm? Ik zou de hals ook niet oplaten maar alleen bij langdurige regen en daarna gewoon weer af doen.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 15:53

Ja, ik heb alleen een 0gr hals. Met de wug is het wel minder, maar helaas nog steeds.
Ik heb het idee dat het komt door de v-sluiting en met een rechte sluiting niet zo is. Zag al dat je van Rambo ook een met rechte sluiting hebt, alleen geen beenuitsparing.
Qua maat is de 130/183 voor hem perfect, hij is 1.62 groot zelf. Hij eindigt op de staartaanzet dat je nog een klein beetje bil bloot hebt, kleiner kan niet over de bil.

Van de Bucas is de 135/75 inderdaad te groot. De 130/170 is qua lengte precies goed, maar dan te strak op de schoft en boeg tijdens eten. Ook met een borstverbreder of de big neck versie. Een optie is nog de high neck, maar daar lees ik ook dat dit probleem blijft terugkomen.

Had ook nog even gekeken naar weatherbeeta, daar is jammer genoeg geen lite versie van, maar kan ook niet zoveel water hebben als de rambo.

Denk dat Rambo dan toch de enige optie is.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:04

Rambo met rechte sluiting valt wel anders dan de V sluiting..

Nee de maat is dan wel goed lijkt me mijn paard van 1,65 draagt een 140/191 van Bucas dus als jij een 183 hebt zal dat wel prima zijn ja.

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:21

Van bucas dus zelfs nog een maar kleiner.

Het stomme is, ik ging net nog even foto’s checken. Dan lijkt het of ze over de staartaanzet vallen en een maat kleiner wel zou passen.
Terwijl als ik hem op doe, je nog wel een stukje bil ziet en hij exact bij de staartaanzet zit. En dan trek ik hem juist altijd nog naar achter. Afbeelding
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 16:36

komt misschien ook door de houding van je paard? Op stand valt mijn deken ook wel langer. Maar zodra die kop aan de grond is niet meer :P

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:20

Goeie, de deken gaat idd op met de kop omlaag :D
Denk je dat ik dan toch een maat kleiner moet hebben?

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 17:53

Ik denk het niet!

Celebi
Berichten: 3807
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:16

Geen nood, als je Rambo inregent aan de voorkant betekend dat niet dat alles inregent. Bij bij ook geen natte plekken in de Bucas (maar past helaas ook niet..) en met de EJ deken. Maar alleen de Rambo past hem. Nu heeft hij dus inderdaad een 0 grams halsje op bij heftige regenval. Werkt top!

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:31

Voor mijn paard wel nood. Die regent tm zijn schouders in, gaat trillen van de kou en stop met eten.

Celebi
Berichten: 3807
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 03:59

Ik bedoelde meer dat het echt niet betekent dat alle dekens dan inregenen zoals hierboven gezegd wordt. :o Een ander model of vooral sluiting werkt vaak al. Helaas past mijn pony echt alleen de v sluiting en moet ik bij Horseware dekens blijven en heb daarom een halsje gekocht. Werkt top! Maar als je dat niet wilt als oplossing en je paard heeft geen v sluiting nodig dan kun je prima verder zoeken in andere sluitingen of merken. En natuurlijk moet je het oplossen als je paard het duidelijk koud heeft! :j

beegee
Berichten: 957
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 07:56

Wat doen jullie op ‘t moment met dekens? Mijn paard dat de gehele winter onder 100gr heeft gestaan, heb ik een paar dagen terug een 200 op moeten doen. Wel paar keer gewassen, dus zal inmiddels eerder 150 zijn. Maar hij had ‘t echt koud en voelt zich zoveel beter met een warmer dekentje. Misschien combinatie van ‘t vele ruien en een verhuizing? Hij is bijna door zijn wintervacht heen en staat sinds 1,5 week op een andere stal, tocht ook wat meer hier. Maar had eigenlijk niet verwacht nog naar dikker te moeten.

Bagheera_206

Berichten: 25915
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:23

Hier een 0 grams regendekentje op voor de regen/wind. Hopelijk kan die van de week weer af.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:36

beegee schreef:
Wat doen jullie op ‘t moment met dekens? Mijn paard dat de gehele winter onder 100gr heeft gestaan, heb ik een paar dagen terug een 200 op moeten doen. Wel paar keer gewassen, dus zal inmiddels eerder 150 zijn. Maar hij had ‘t echt koud en voelt zich zoveel beter met een warmer dekentje. Misschien combinatie van ‘t vele ruien en een verhuizing? Hij is bijna door zijn wintervacht heen en staat sinds 1,5 week op een andere stal, tocht ook wat meer hier. Maar had eigenlijk niet verwacht nog naar dikker te moeten.


Hier een licht gevoerde regendeken 50 grams.
Paard is al in zomervacht.

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:38

Celebi schreef:
Ik bedoelde meer dat het echt niet betekent dat alle dekens dan inregenen zoals hierboven gezegd wordt. :o Een ander model of vooral sluiting werkt vaak al. Helaas past mijn pony echt alleen de v sluiting en moet ik bij Horseware dekens blijven en heb daarom een halsje gekocht. Werkt top! Maar als je dat niet wilt als oplossing en je paard heeft geen v sluiting nodig dan kun je prima verder zoeken in andere sluitingen of merken. En natuurlijk moet je het oplossen als je paard het duidelijk koud heeft! :j

Elke deken regent bij zware regenval wat in. Dat is gewoon zo want als je paard graast loopt het daar toch aan langs. Dat voorkom je echt niet. Elk merk zegt dat ook dan moet je een hals er aan doen.