Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaring rij rok?

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik zit met het idee in mijn hoofd om een rij rok aan te schaffen om lekker warm + droog te blijven in de winter!

Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Hoe bevalt dit als je actief rijdt?
Ik heb namelijk een lange regenjas om mee te rijden maar ik heb hierbij dus dat ik continu achter erop ga zitten met lichtrijden enz.

Is dat met zo'n rok ook of juist niet?

Ik hoor graag jullie ervaringen en eventueel foto's, aanraders etc!

Dankjewel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 17:00 



 
Profiel   

Ik heb deze, van Klesarven.
[ img ]
Deze was trouwens om uit te proberen; ik heb nu zelf deze: https://www.klesarven.com/collections/r ... irt-petrol

Superwarm, als het goed is ook redelijk waterdicht, hoewel ik dat nog moet uitproberen. Actief rijden kan, maar voor bakwerk vind ik hem bijna té warm := Ik gebruik hem dus vooral voor (rustige) buitenritten. Je kan er alles mee: draven, lichtrijden, galopperen, op- en afstappen. Het is een omslagmodel dus alleen even rechttrekken als je gaat zitten en verder ligt ie als een huis. Het kan wel ietsje flapperen dus daar moet je paard wel tegen kunnen. Maar verder supertevreden mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 17:44 



 
Profiel   

Ik heb er ook 1. Erg blij mee :D

Ik heb de Thermo van Covalliero. Die is lekker gevoerd en waterdicht. Dat laatste helaas al uitgebreid mogen uittesten toen ik in een niet voorspelde hoosbui terechtkwam :')
Voordeel van deze rijrok is dat hij aan de voor- en achterkant korter is. Daardoor ligt hij amper op het paard zelf. Met een IJslander in volle wintervacht vind ik dat zelf wel belangrijk, die heeft het al warm genoeg.

Erop gaan zitten kun je niet echt eenmaal je hem goed hebt gelegd na het opstappen. Je drapeert hem achter het zadel. Ik doe vrij intensieve ritten met veel tölt, wat draf en een rengalop tussendoor, rok blijft liggen zoals ik hem gelegd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:21 



 
Profiel   

Dank voor de reacties! Die van klesarven is inderdaad prachtig maar ook wel erg duur als je de invoerkosten en verzending er bij op telt..

Die van covalliero heb ik gezien inderdaad, past veel beter binnen budget!
Is deze ook lekker warm en dik?
Want hij lijkt een stuk minder "groot en zwaar" als de luxe klesarven natuurlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:39 



 
Profiel   

Ik lees even mee, heb ook de rok van Covalliero op het oog. Hier een tinker met voldoende vacht, dus ik wil geen rok die over het paard ligt. Vind het alleen jammer dat ik ze in Nederland alleen in blauw kan vinden, heb liever een grijze of zwarte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 18:57 



 
Profiel   

Heb de rok van covalliero even hier gehad maar had de kleine maat gepakt en dat was duidelijk een grote inschattingsfout :=
Hij voelde wel degelijk, kreeg hem alleen niet over mijn heupen.

Als ik wol pak vrees ik dat mijn hele appartementje naar nat schaap ruikt na een bui dus durf dat niet echt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:01 



 
Profiel   

Ik heb laatst zelf een rijrok gemaakt, wat echt super goed te doen is voor relatief weinig geld (ik was 50 euro kwijt voor de stof)! Een beetje handigheid met de naaimachine (of met hulp van iemand die dat wel heeft) is wel handig, maar niet noodzakelijk :D

Het rijden gaat erg makkelijk, je moet alleen even zorgen dat hij niet te strak naar achteren ligt (dat gaat wat trekken). Lichtrijden is dan geen enkel probleem. Hij is ook heerlijk warm en doordat ik hem zelf heb gemaakt kon ik ook de kleur en lengte helemaal zelf kiezen

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:14 



 
Profiel   

Ik heb ook zelf een rok gemaakt uit softshell met fleece en kan niet meer zonder haha. Heerlijk warm, blijft op zijn plek, volledig waterdicht en stijlvol. Deze is wel meer voor het tussenseizoen, als het gaat vriezen is wol toch net iets warmer.
[ img ]

De stof heeft me 60 euro gekost (4m) dus op deze manier is het toch betaalbaar. Steken wel 4 volledige dagen aan werkuren in, toch voor mij als beginnend naaier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 19:26 



 
Profiel   

Ik kan niet vergelijken maar ik denk dat de Covalliero minder warm zal zijn dan de Klesarven - daar is het prijsverschil ook naar. Voordeel is dan weer wel de waterdichtheid en dat je paard er niet helemaal onder verdwijnt. Voor mij is de rok warm genoeg en ik ben best wel een koukleum.

Ik raad ook aan de grotere maat te pakken, tenzij je een maatje 36 of minder hebt. Ik had al gelezen dat de kleine maat heel klein viel dus meteen de grotere gekocht voor 40+. Als ik de klittenband op zijn strakst trek zit hij echt perfect (ik heb maat 38).

Chantalla, heeft Agradi de andere kleuren niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 13:58 



 
Profiel   

In dit topic staat ook leuke inspiratie: [HAR] Rijrok versus schapenvachtje

Ik heb er vorig jaar eentje geknutseld van een action kleedje, om te kijken of dat beviel. Ik vond het heerlijk met buitenritten. Lichtrijden ging ook prima, alleen bij een stevige galop moest ik hem weer even rechtleggen, maar dat kwam denk ik ook door de net te lichte stof. Let niet op de afwerking, het was een probeersel :+


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 14:09 



 
Profiel   

Ik heb er ook een, echt heel warm! Ik heb er alleen tot nog toe alleen met bbp mee gereden dus niet licht gereden maar hij blijft wel perfect liggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:13 



 
Profiel   

zal het doodeng vinden mocht paard aan de kletter gaan en rok aan zadel vast blijven zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 15:27 



 
Profiel   

Zitten er beenlussen aan zoals bij een lange rijjas?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:16 



 
Profiel   

Maar de rok zit niet aan het zadel vast, dus die laat wel los. Hij kan natuurlijk blijven hangen, maar dat kan een lange rij jas ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:17 



 
Profiel   

tita schreef
zal het doodeng vinden mocht paard aan de kletter gaan en rok aan zadel vast blijven zitten

Hij zit vast met een strikje, die gaat het echt niet houden als ik eraf zou vallen en de rok blijft hangen. Maar goed om te beginnen ben ik wel expres op bbp begonnen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 16:19 



 
Profiel   

Narcissa schreef
Chantalla, heeft Agradi de andere kleuren niet?


Helaas hebben Agradi, Atorka en ruitersport Ruinen allemaal alleen de blauwe. Mocht iemand ze in een nederlandse (web)winkel in het grijs of zwart zien, dan hoor ik het graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 17:15 



 
Profiel   

tita schreef
zal het doodeng vinden mocht paard aan de kletter gaan en rok aan zadel vast blijven zitten


Wat niet kan... Maar dat is echt hoogst onwaarschijnlijk. Hij zit nergens aan vast, de strik zit aan de zijkant, en hoog in je middel. Dus hoe die ergens aan kan blijven haken zie ik niet voor me :n En als dat wel gebeurt, dan is het gewoon een normale strik dus zo los. En ik rij ook nog 's met een westernzadel, dus ook nog een knop! :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 09:40 



 
Profiel   

Dank voor de reacties allemaal!
Ik heb toch die van covalliero besteld en al binnen gekregen, morgen ga ik hem uitproberen. Ben benieuwd!
Als het nu echt goed bevalt dan overweeg ik te sparen voor een klesarven.
Nadeel van die vind ik wel dat ze zo groot zijn en dan echt over het paard vallen, dat hoeft voor mij niet zo, hij heeft het al warm genoeg met rijden :')

Benieuwd hoe de covalliero valt onder het rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:03 



 
Profiel   

Equisync schreef
Dank voor de reacties allemaal!
Ik heb toch die van covalliero besteld en al binnen gekregen, morgen ga ik hem uitproberen. Ben benieuwd!
Als het nu echt goed bevalt dan overweeg ik te sparen voor een klesarven.
Nadeel van die vind ik wel dat ze zo groot zijn en dan echt over het paard vallen, dat hoeft voor mij niet zo, hij heeft het al warm genoeg met rijden :')

Benieuwd hoe de covalliero valt onder het rijden!


En, hoe is de rijrok bevallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 20:38 



 
Profiel   

Ik heb de rok van covalliero in de maat 40-44 net binnen. Snap niet helemaal hoe ze bij de maat komen want met een spijkerbroek aan krijg ik hem net over mijn heupen en ik heb maat 38/40 :=

Maar hij voelt wel fijn, hoop dat ik hem snel op een paard kan proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:37 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik heb de rok van covalliero in de maat 40-44 net binnen. Snap niet helemaal hoe ze bij de maat komen want met een spijkerbroek aan krijg ik hem net over mijn heupen en ik heb maat 38/40 :=

Maar hij voelt wel fijn, hoop dat ik hem snel op een paard kan proberen :j


Ik heb de kleinere maat (34-38 geloof ik?) Besteld en past prima, zonder moeite aan kunnen doen. Ik heb meestal maat s/36, soms 38. Heb het gepast met thermo broek en dikke joggingbroek. 'Helaas' al een ritje gemaakt vandaag, dus ga hem niet uitproberen vandaag. Hopelijk van het weekend dan maar. Ik ben in elk geval benieuwd! Als het lukt neem ik iemand mee. Ik hoop in elk geval dat mijn heupen er blij mee gaan zijn, want die hebben het best zwaar met de kou en vocht. :D *-:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 15:04 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Ik heb de kleinere maat (34-38 geloof ik?) Besteld en past prima, zonder moeite aan kunnen doen. Ik heb meestal maat s/36, soms 38. Heb het gepast met thermo broek en dikke joggingbroek. 'Helaas' al een ritje gemaakt vandaag, dus ga hem niet uitproberen vandaag. Hopelijk van het weekend dan maar. Ik ben in elk geval benieuwd! Als het lukt neem ik iemand mee. Ik hoop in elk geval dat mijn heupen er blij mee gaan zijn, want die hebben het best zwaar met de kou en vocht. :D *-:)


Ik ben in elk geval erg tevreden. Het was niet heel koud vandaag, maar ik had zelfs geen koude voeten. Moet alleen even kijken hoe ik handig op kan stappen met de rok, want ik bleef 2x hangen en kwam met mijn been er om die reden niet overheen. Derde keer touwtje van mijn voet, rok achter mij, opstappen en als stijve hark proberen touwtje weer om mijn voet te krijgen. _O-
Volgende keer met foto's maken even op letten dat de rok nog goed ligt, ik zat op den duur op de achterkant. Had wel warme billen daardoor.. :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 20:35 



 
Profiel   

Mooie outfit hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:09 



 
Profiel   

Ik vind ze echt fantastisch, maar ik ben een fanatieke dressuurmuts en dan vraag ik me af of ze heel handig zijn.
Voor de stapritjes en het lesgeven lijken ze me wel onwijs fijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:15 



 
Profiel   

Is er ook mee licht te rijden en dressuur te rijden/lessen? Ik ben opzoek naar iets om de winter door te komen ivm winterbenen. Mijn softgell broek met fleece is helaas niet genoeg. Gaat voor mij dan om die van covalliero.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen