Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Combinatie fulltime werk, de winterperiode en de paarden

 
Profiel   

Elke winter roep ik dat ik klaar ben met de paarden en een flink aantal verkoop om het mezelf makkelijker te maken. Elke zomer begin ik met de zelfde paarden en hebben ze vaak regelmatig hele winter bijna allemaal
Vrij gehad.
De echte winter vind ik zelf niet eens zo erg, maar de herfst met regen continu etc en de modder overal
Ondanks de tegels en elke dag vegen.

Ik heb wat verzorgsters die de ponys rijden, de grote rijpaarden tja die staan stil en mijn wedstrijd ambities dan ook, ze lijken het niet erg te vinden. Ze gaan wel allemaal hele dagen naar buiten minimaal 14 u op een dag in de rijbak met hooi en in de avond weer warm op stal. Soms zijn ze frisser en gaan ze allemaal als tikkende bommetjes af, dan speel ik
Spelenderwijs eens met ze in de bak en als ik zin heb en HEt is droog dan doen we eens een rondje buitenrijden. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:38 



 
Profiel   

Heb er ook al jaren een beetje last van hoor. Nu sta ik sinds 2 jaar wel op een stal met baklampen en had ik mezelf voorgenomen dat het nu écht beter ging worden, daar is welgeteld 0 van terecht gekomen. :+
Ik hou gewoon niet van donker, kan 't niet mooier maken. Gaat ook niet meer veranderen denk ik :=
Ik werk op dit moment 28u + 20u studie, dus mijn week is gewoon gevuld. Ik doe 't nu zo, ik rijd in het weekend + een evt vrije dag, op m'n studiedag soms voor school uit nog en op maandag naar de clubles in de binnenbak. En daar heb ik me bij neergelegd. De rest komt vd zomer wel weer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:59 



 
Profiel   

Ik herken dit zo. Nu werk ik maar 25 uur en blijf ik dat doen, ik heb zo ook nog eens aan huis en denk ik bij mijzelf, je hebt ze aan huis je bent zo klaar.

Maar de motivatie mist, geen doelen wat ik zo kan bedenken, maar ook geen zin om wat te doen als het koud is en het regent.

Maar ik zie mijn paarden dan kijken alsof ze wel graag wat willen doen enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:50 



 
Profiel   

Goh ik vind het juist heerlijk. Kan me er geen druk om maken dat het modderig is.. Wel heb ik momenteel geen school dus ik kán in het daglicht gaan, maar s' avonds vind ik juist fijner. Met de schemering een klein rondje met mijn haflinger die net is ingereden of lange lijnen met de shetlander onder de straat lantaarns. :D . Ik heb geen bak dus gewoon hup, het dorpje in.
Tja, uitmesten en hooi is 15 min werk, dat neem ik voor lief. Op de scooter is het soms koud, maar dat is op te lossen. Regen vind ik niet erg, snap ook niet waarom mensen dat erg vinden. Ik rijd geen wedstrijden dus kan ze ook prima een paar weken stil zetten.
Ts, leg de lat niet te hoog 4 keer per week is meer dan zat, spieren moeten immers bijkomen en mentaal ook dingen verwerken. Het échte werk zit pas in de rustdagen, ;) dus het is geen ramp als je paard 3 daagjes bijkomt.


Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 26-11-21 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:12 



 
Profiel   

Hm hier niet echt problemen.
Ik heb weliswaar geen binnenbak en geen fatsoenlijke buitenbak. Ik rij en grondwerk gewoon in een afgezet stuk van de wei. Met natte periodes zeker niet ideaal. Maar dan heeft paard gewoon rust. Er zijn veel meer klusjes te doen naast het paard extra beweging geven. :)

Ik heb 3 paarden op eigen beheer staan. Ik zorg er dus helemaal zelf voor. Moet enkele rit 10km rijden om er te geraken en dan vanuit mijn werk is het 3km ongeveer.

Voordeel is dat ik in ploegensysteem werk en dus 1 week in de voormiddag de paarden kan doen en 1 week in de middag vanaf 14u30.
Ik werk 37u. Maak de laatste maanden ook serieus overuren, en heb nog energie over :') collega's verklaren me zot :+

Moet eerlijk bekennen dat ik soms geen zin heb de wei uit te mesten. Maar ik ben er wel en geniet dan gewoon van de rust en het zijn bij de paarden.


Wat ik sowieso niet kan is een schema. Dat is echt meer moeten dan willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:12 



 
Profiel   

Wat ik me afvraag, waarom MOET er gereden worden? Met dit weer rijd ik niet ( heb ook fibromyalgie en dan wordt ik, als ik te lang buiten ben niet vrolijk ). Ik ga er wel elke dag heen, doe het zelf stal.

Het komt bij mij gerust voor dat ik weken of misschien een aantal maanden niet rijd. Paard kan binnen en buiten staan wat ie zelf wilt...en hij is er nooit slechter van geworden als ik niet rijd. Ik rijd alleen in het bos ( beiden vinden bak niets aan ) dus s'avonds valt sowieso af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:44 



 
Profiel   

Ik heb ook geen zin in rijden als het donker wordt.
Als het goed is, komt binnenkort de rijbak verlichting en dan wil ik me er toe zetten dat ik 1x per week 's avonds longeer of rij.

Dan 2 dagen in t weekend en ik vind t wel prima.

Paarden hebben staan s winters 19 a 20 uur per dag in de paddock van 200m2 en gaan 4 tot 5 uur per dag in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:26 



 
Profiel   

Even een nacht bij mijn vriend geweest en nu pas tijd om op jullie reacties te reageren, had ze al wel even gelezen. Wat fijn dat er zoveel op gereageerd is. Dus allereerst iedereen bedankt die moeite heeft gedaan om een reactie te plaatsen!! Ik heb gister en vandaag lekker overdag kunnen rijden, dus dat is top. Verder gaat mijn stalgenoot mijn paard 1 keer in de week longeren de komende periode. Dit vind ik echt al een heel erg fijn gevoel. Ze heeft mij in drukke tijden vaker geholpen door dit een keer in de week te doen. Vaak pakt ze ook balkjes er bij en gaat daar lekker mee aan de slag.

Ik heb er ook gewoon nog over nagedacht en merk dat nu ik een wedstrijdstop heb (deze winter) omdat ik eerst met de trailer ga oefenen, dat er een doel mist ofzo. Daarentegen voel ik wel de druk om door te moeten rijden omdat ik graag na de winter verder wil zoals we bezig waren en graag na de winter nog wel beter wil presteren dan ik nu al doe. Ik vind dat ik echt een knop moet omzetten en dit moet loslaten. Ik moet alleen al blij zijn dat de blessure alweer dik een jaar weg is en dat we uberhaupt weer lekker bezig kunnen. Ook met 4 keer in de week in de winter blijft ze wel in vorm.

Verder reageer ik op een aantal van jullie even. Dit is ook meer om mijn verhaal duidelijker te maken, ik heb de rest ook gelezen en vind het echt heel fijn dat er zo op gereageerd wordt. Heeft me echt aan het denken gezet.

@romeo2007, heel begrijpelijk. Ik heb daar wel eens over nagedacht en ben om het paard ook blij dat ik en mijn vriend voorlopig nog geen plannen hebben voor kinderen. Heb zelf een neefje van 2 en weet nog dat toen hij net geboren was mijn zus het ook heel lastig had op onze doe-het-zelf stal

@miereneter heb er na dit topic ook nog even over nagedacht en vind ook zelf dat ik met vier keer in de week heel tevreden moet zijn. Ook inderdaad vanwege de nieuwe baan straks.
Ik merk zoals ik hierboven ook schrijf dat de grootste druk zit in het feit dat mijn paard weer helemaal in vorm is na haar blessure en ik na de winterperiode gewoon weer door wil met wedstrijden. Ik wil graag op niveau blijven of eigenlijk zelfs hard doortrainen voor het nieuwe wedstrijdseizoen. Deze gedachte moet ik van mezelf nu ook gaan loslaten, want ook met vier keer in de week kan ze in vorm blijven.

@poes ik ben na het lezen van jouw reactie direct weer meerdere laagjes gaan dragen en heb mijn voering van de cap opgezocht dit weekend. Dit werkte erg goed en ik had het lekker warm op het paard. Koffie en thee hebben we gelukkig op stal.

@Roodvos begrijpelijk. Ik sta op 5 minuten stapafstand van een binnenbak, maar die is 's avonds bezet met clublessen, al zal die nu ivm de maatregelen 's avonds vrij zijn. Ik merk dat ik het verder niet eens zo heel erg vind, het is echt mijn energie die gewoon sneller op lijkt te zijn met deze koude, donkere en drukke dagen.

@dreamguide ik vind dat wel een hele goede! Moet even kijken of plannen uberhaupt voor me werkt maar dan heb ik in ieder geval nog het "meeste" energie 's avonds in tegenstelling tot hele drukke werkdagen. Ik kan wel goed inschatten namelijk op werk wat drukke dagen zijn. Al zal dit bij mijn nieuwe werk even zoeken worden. Ook weet ik van mezelf dat ik op vrijdagavond altijd gewoon mijn eigen ding/ sociale dingen wil doen, dus die avond zou ik standaard voor mezelf vrij kunnen houden.

@Gini hier ben ik ook wel een beetje bang voor. Vandaar dat ik de reactie van @dreamguide wel waardevol vind. Ik heb inderdaad drukke werkdagen waarbij ik lang op werk zit en dan ben ik pas om 18.30 thuis. Ik heb ook dagen waarbij ik rond 17.00/17.30 al thuis kan zijn. Ik wil inderdaad niet dat het een moetje wordt, al voelt het nu de laatste weken al wel af en toe zo. Voor wat betreft afwisseling doe ik nu al zoveel mogelijk. Nu moet ik zeggen dat ik misschien kan gaan kijken of wat meer grondwerk in de winter bij me past. Ik ben hier een tijdje fanatieker in geweest maar heb hier nooit echt de tijd voor genomen om dit langere tijd vol te houden.

@celebi dank je wel voor je begrip en je uitgebreide reactie. Die tips wil ik zeker aan gaan houden. voor wat betreft de werktijden moet ik even gaan kijken hoe dat straks echt loopt. Eerder beginnen sta ik zeker voor open en ook zal er veel vanuit huis worden gewerkt, dus dan kan ik ook veel indelen.
Samen rijden is dus wel een ding. een stalgenoot is er altijd overdag, Een stalgenoot rijd gewoon niet veel in de winter, een heeft haar paard geblesseerd en de ander is zwanger.

@Ladyson goed om ook eens over na te denken. Al denk ik dat de stal waar ik sta het wel echt voor mij is. Ik heb er echt een heel fijn gevoel bij. Het geeft mij veel rust dat ik weet dat mijn paard het goed heeft (dit is ook wel eens anders geweest). Ik hoop dus dat ik mijn ritme hierin vind met het werken. Goede verlichting hebben we gelukkig en goede kleding ben ik na het lezen van de reacties ook gaan dragen. Hele simpele tip, maar merkte gelijk dat het met een dikke joggingsbroek, muts en handschoenen + meerdere laagjes vandaag al een stuk minder erg was.


Verder wil ik daar aan toevoegen dat ik vd week ga proberen om na werk direct door te gaan. Ik kook vaak toch al voor een aantal dagen vooruit of heb kliekjes in de diepvries. Dus dan na die tijd eten is geen probleem. Ook heb ik zoals hierboven staat dus mijn warme kleding weer elke keer aan en ga ik accepteren dat 4 of zelfs een keer 2/3 keer ook niet erg is. Wel ga ik voor mezelf proberen om te plannen in eerste instantie en dan met de tip die is gegeven om te kijken naar wat drukke dagen voor mij zijn. Lessen (1 keer dressuur en 1 keer springen) blijf ik ook gewoon doen. Ik merk als ik er dan op zit ik al snel vergeet dat ik daarvoor even geen zin had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 12:08 



 
Profiel   

Op de dagen dat je veel tijd hebt zou je lekker uitgebreid naar je paard kunnen gaan en op de drukke dagen wat korter?
Ik ga meestal naar stal en bekijk ter plekke wat we gaan doen. En eigenlijk komt het qua verdeling van rijden/longeren/wandelen heel goed uit. En dan voel ik ook geen druk van vandaag moet ik rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 12:52 



 
Profiel   

Er zijn al heel veel goede reacties en tips gekomen! Wat ik daarbij eraan wil toevoegen, is dat het ook helemaal oke en logisch is om het in de winter rustiger aan te doen. Wat bij mij ook altijd heeft geholpen:

Leg het doel voor jezelf iets lager en realistischer. Begin met 3x per week. Als dat goed lukt, dan kan je naar 4 of 5x per week. Als je namelijk die 3x per week vol energie erheen gaat, dan blijft het ook leuk en blijf je ook enthousiast! Het is dan makkelijker om die 4e en/of 5e keer erheen te gaan.

Een andere tip is om het in te plannen in je agenda. Wanneer ga je erheen? Zet het als afspraak in je agenda. Het is dan een afspraak met jezelf, en vaak ben je dan al meer geneigd om erheen te gaan.

Mijn laatste tip zou zijn: ga gewoon naar stal toe en beloof jezelf dat je een 20 of 30 minuten iets gaat doen. Dat maakt de drempel heel wat lager, maar zorgt er vaak wel voor dat als je er eenmaal op zit dat je toch langer doorgaat! En is dat een keertje niet zo, dan is alles beter dan niks.

Vergeet vooral niet om plezier te maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:01 



 
Profiel   

Wat ik deed is direct uit het werk naar stal, paard verzorgen en beweging geven en daarna thuis douchen en eten.
Zorg er dan voor dat je op de dagen dat je naar stal gaat snel iets te eten klaar hebt en doe echt koken op de dagen dat je niet naar stal gaat.

Als ik het zo lees is 2 doordeweekse avonden en de 2 weekend dagen prima te doen toch? Je stalgenoot longeert nog een keertje en je paard heeft 2 vrije dagen. Helemaal goed +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:56 



 
Profiel   

Klinkt misschien wat voor de hand liggend maar heb je voldoende licht op de stalling? Ik sta sinds een paar maanden op een eigen weide en heb ook enkele weken een dipje gehad. Die koude, modder, vroeg donker 'savonds deden mij geen goed.
Nu ik zorg dat ik zoveel mogelijk licht heb (hoofdlampje, lampje aan de kruiwagen, loopharnas) scheelt dat voor mezelf een groot deel. En ik push mezelf wel om elke dag bv de mest weg te ruimen zodat het allemaal op een halfuurtje klaar is.
Ohja ik doe dit ook meteen na het avondeten, dus ik ga niet eerst even in de zetel zitten want dan is de stap om te gaan nog groter 8)7

Voorheen stond ik op een stalling waar ik ook één van de weinige was die in de winter bleef door trainen. (maar ik kan met mijn ijslander dan weer niet de hele zomer door trainen) En eerlijk ja met een full time baan ver van huis is dat moeilijk. Zoals je zelf al aan gaf, zorg dat je doelen haalbaar zijn, 4x per week trainen is zat genoeg zolang ze voldoende buiten komen.

Voldoende afwisseling in je training kan ook terug voor plezier zorgen in je training. Hou het voor jou ook boeiend ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 10:42 



 
Profiel   

Maar dan rijd je toch gewoon lekker een poosje niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 11:09 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen, maar je zegt dat je minder energie hebt ivm vroeg donker en koud.

Heb je je vitamine d wel eens laten testen?
Bij mij was hij veel te laag, ik slik nu 6 weken een hele hoge dosis en het voelt voor mij al een wereld van verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 11:19 



 
Profiel   

Wij staan met ons paard ook op een doe het zelf/doe het samen stal maar we zijn met onze fulltime baan en wat prive stal drama ook heel erg aan het denken om naar een volpension stalling te gaan, op z’n minst voor de winterperiode.

Hier hebben we ook geen bak dus voor in de avond te trainen hadden we lampen gemaakt om een stuk weiland te verlichten. Helaas is er kortsluiting geweest waardoor de accu eerst weer vervangen moet worden en met de regen van vorige week vind ik draven al riskant omdat het zo glad is. Met een fulltime baan ben je gewoon genoodzaakt om in het donker te werken helaas. Met hoofdlampjes kom je met klusjes gelukkig al een heel eind maar zonder baklampen wordt het lastig om te kunnen rijden/trainen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-21 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen