Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Combinatie fulltime werk, de winterperiode en de paarden

 
Profiel   

Dag allen,

Ik werk op het moment nog niet fulltime maar vanaf aankomende week ga ik wel fulltime werken. Ik merk dat ik nu al een stuk minder motivatie heb om te gaan rijden (werk momenteel 28 uur) met de koude en donkere avonden. Sinds twee weken eigenlijk nu. Daarvoor had ik na werk ook wel eens geen zin meer maar dan kon ik mij er goed toe zetten. Ik weet van mezelf dat ik ook altijd even weer moet wennen aan de verandering van het weer en het snelle donker worden, nu is het alleen zo dat ik vanaf volgende week start bij mijn nieuwe baan en ik weet dat dit me ook weer veel energie gaat kosten de eerste tijd.

Ik sta op een soort van doe-het-zelf-stal of eigenlijk meer een doe-het-samen-stal. Wel mest ik elke dag mijn eigen stal uit en verder heb ik 4 keer in de week een binnen/ buitenzet dienst of late voerdienst.
2 keer in de week rijd ik sowieso al. Ik heb 1 keer springles en 1 keer dressuurles. Nu merk ik aan mijzelf dat ik die andere dagen de afgelopen twee weken heel weinig doe in vergelijking met normaal en ik ben dus bang dat dit met mijn nieuwe baan alleen maar erger wordt.

Ik zou juist graag deze winter lekker doortrainen 5 a 6 keer in de week (dressuur, springen, buitenrit, longeren). Ook omdat ik na de winter weer op wedstrijd wil, nu bewust al even een stop daarin en omdat mijn paard vorig jaar echt te dik de zomerperiode in ging en dit nu juist de goede kant op gaat wil ik ook graag door rijden. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de verhalen v mensen die dit herkennen en wat jullie dan doen of hebben gedaan in die periode? Ook tips van mensen die het misschien niet helemaal herkennen zijn welkom hoor!

Even wat dingen waar ik al over na heb gedacht:
- elke week een schema maken en me daar hoe dan ook aan houden (vaste avonden bijvoorbeeld of juist per week bekijken wanneer ik wat ga doen).
- een verzorger, maar dit wil ik eigenlijk helemaal niet.
- afspreken met stalgenoten om samen te gaan rijden, nu is het alleen zo dat die of overdag kunnen of ook niet zo fanatiek zijn met dit weer....
- buiten paarden en werk om in ieder geval doordeweeks niks plannen en in het weekend ook niet te veel plannen met vrienden/ familie. Ik merk dat ik heel erg tot rust kom als ik even helemaal niks hoef op een dag.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:38 



 
Profiel   

De eerste vraag is: waarom heb je geen zin? Moe? Koud? Tijd? Iets anders?

5-6 keer is erg veel. Ik mikte altijd op 5, en dan kwam ik uit op 4. Dit was met een extreem drukke agenda overigens. 50-70u werken per week plus veel file. Op dat moment was paardrijden gewoon prioriteit. Daar moet je zin in hebben.

Ik werk nog steeds veel maar wel minder of meer zelf bepalen. En geen file meer.
Maar ik wil ook meer een sociaal leven en andere dingen. Dan zakt het wel snel weg ja.

Als je het echt wil kan het vaak ook wel. Goed je agenda inplannen en van je paard prio 1 maken. Dat verzet je niet tenzij er een noodgeval is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 19:48 



 
Profiel   

Ik herken het wel nu de dagen korter worden. Ik ga meteen uit het werk door naar stal. Eet even een liga of wat fruit ofzo. Als ik eerst naar huis ga dan heb ik echt geen zin meer. Nu ben ik vanaf mijn werk ook al bijna op stal dus dat scheelt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:02 



 
Profiel   

poes schreef
De eerste vraag is: waarom heb je geen zin? Moe? Koud? Tijd? Iets anders?

5-6 keer is erg veel. Ik mikte altijd op 5, en dan kwam ik uit op 4. Dit was met een extreem drukke agenda overigens. 50-70u werken per week plus veel file. Op dat moment was paardrijden gewoon prioriteit. Daar moet je zin in hebben.

Ik werk nog steeds veel maar wel minder of meer zelf bepalen. En geen file meer.
Maar ik wil ook meer een sociaal leven en andere dingen. Dan zakt het wel snel weg ja.

Als je het echt wil kan het vaak ook wel. Goed je agenda inplannen en van je paard prio 1 maken. Dat verzet je niet tenzij er een noodgeval is.

Ik ben al geen avondmens en ik ben op werk ook nog heel erg druk (ook op werk gesprekken over gehad dat ik het niet trek), gezien mijn nieuwe werk zal dat nog wel even zo blijven voelen in mijn hoofd en dat kost me veel energie.

Een vriendin gaf me ook het advies om het voor de komende maand in ieder geval ook eens te laten bij 4 keer en daar gewoon tevreden mee te zijn.

Ik ben trouwens nog maar sinds enkele maanden aan het werk en daarvoor altijd studie + bijbaan, maar daarbij kon ik nog heel veel overdag naar stal. Dus dit is ook wel nieuw voor me (sinds augustus). Ik ging dan ook bijna nooit 's avonds nog naar de paarden. Tenzij ik lange schooldagen had uiteraard, maar dan kon ik vaak de ochtend daarna wel weer uitslapen.

Verder red ik het qua tijd wel makkelijk hoor, daar ligt het niet aan in ieder geval. Ik ben tussen 17.00 en 18.30 vaak thuis, dus ik kan dan makkelijk even eten koken , eten en door naar stal. Ik probeer wel elke avond tegen 21.30 in bed te liggen, maar ook dit red ik makkelijk.

@nimbletje misschien is dat ook iets om uit te proberen. Dan kan ik daarna lekker op de bank ploffen ipv eerst op de bank gaan zitten en inkakken.


Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 25-11-21 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:04 



 
Profiel   

De winter is geen ideale periode, zelfs al ben ik overdag op tijd thuis merk ik dat ik weinig zin heb. Ik denk maar zo: wie legt jezelf op dat je MOET? Dat doen we uiteindelijk zelf. Ik ga gewoon weer meer rijden en wassen en prutsen als het mooier weer is. Het is een hobby en geen werk hier.

Wat ik zelf meer als doel had: 1x doordeweeks savonds rijden en verder in het weekend. In het weekend andere dingen laten als het teveel wordt.

Ik verzorg dagelijks mijn pony's zelf na het werk, stal elke dag uitmesten, pony's binnen zetten en als mijn ouders op vakantie zijn zet ik ze voor mijn werk ook nog buiten. Het hoort er ook een beetje bij en rijden dan op een lager pitje kan geen kwaad. Maar nu ik ouder word is die motivatie en het alles op alles zetten gevoel is minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:06 



 
Profiel   

Edit: vroeger toen ik wel heel actief was met rijden en wedstrijden en een kantoorbaan had....ik kwam thuis, at iets kleins of kookte, omkleden en METEEN naar stal gaan. Of at erna. Dat helpt ook, niet op de bank gaan zitten...............dan kom je er niet meer af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:07 



 
Profiel   

Ik ging altijd gelijk na werk door idd :j en gewoon leren je energie doseren. Op rijdagen in de winter werkte ik korter en de andere dagen werkte ik hele lange dagen. Dat werkte toen wel. Maar wat hierboven gezegd wordt: ook ik leg mezelf minder op. Ik ben nog steeds druk en ik heb veel energie maar ik vermijd een te drukke agenda.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 20:32 



 
Profiel   

Probleem is dus wanneer je een klein kindje hebt je praktisch altijd eerst naar huis moet gaan. En daarna pas naar stal kan gaan. Ik wil niet elke avond van huis zijn en mijn kind niet zien.
Daarom stop ik ook voorlopig met de paarden. Een drukke fulltime baan met een klein kind en man, huishouden etc is voor mij gewoonweg niet op een ontspannen manier te combineren.

Ik kan dan wel zeggen ik ga 2x p week, maar voor die 800 euro per maand ga ik dat niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 21:27 



 
Profiel   

Helemaal begrijpelijk. Het moet echt met plezier zijn dat je je tijd ervoor vrijhoudt en inplant anders is het het echt niet waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 08:15 



 
Profiel   

Heel herkenbaar, Felien_Kyra. Ik vind de winter gewoon een beetje buffelen. Vroeg donker, koud, nat. Sta doe-het-zelf en moet voor de klusjes + voeren zo'n 6 dagen per week naar stal. Ik vind het soms wel zwaar; de dagen lijken korter in de winter. Ik leg me er gewoon bij neer dat we minder doen in de winterperiode. Het is de enige tijd van het jaar dat volpension met een binnenbak lonkt. Maar paard staat nu 24/7 buiten en dat is me meer waard.

Dus ik zou zeggen: wees tevreden met vier keer per week in de winterperiode. Ga eerst wennen aan het fulltime werken. Loop jezelf niet voorbij door te hoge verwachtingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 08:43 



 
Profiel   

Ik moet ook wel zeggen dat je je wel kunt wapenen tegen kou en donker.

Op zich vind ik donker niet onprettig. Ik hou van de rust en stilte en vibe ervan. Ik heb in mijn hoofd wel echt de klik moeten maken dat donker niet gelijkstaat aan ‘ik moet binnen in huis in de zetel of in bed zijn’. Wat helpt is goede verlichting als ik wat moet doen.

Kou en nat: zorg voor echt goede kledij. Snowboots, dikke goede jas, goede muts of hoofdband, etc. En vermijd gesukkel in de modder waar mogelijk met matten/verharding.
Indien mogelijk een waterkoker zetten of warme drank in een thermos mee.

Ik merk dat dat al heel veel scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 08:58 



 
Profiel   

Je hebt gelijk hoor Poes, maar mijn hoofd maakt eigenlijk de klik "je moet nu in winterslaap". Al geef ik toe dat ik mijn hoofd heerlijk leeg kan maken op stal. Het is alleen effe doorzetten om na de werkdag te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:02 



 
Profiel   

Ik sta daarom volpension met een binnenbak. Ik ben zo klaar met dat gekrab ik in het donker, de kou en de nattigheid.
De stal ligt op de route woon-werk, dus ik rij direct vanaf werk langs, spring in mijn rijbroek en ga opzadelen en rijden. Ik ben dan wel laat thuis en eet vaak laat, maar dat vind ik niet zo erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:38 



 
Profiel   

Binnenbak of niet ik vind het gewoon niet leuk als het donker/koud is. Ik heb een nieuwe buitenbaan aan laten leggen met verlichting maar doe er nog weinig mee. Als het windstil is en een rustige avond niet te koud is het wel fijn om wat te doen maar dan moet ik thuis wel die knop om kunnen zetten om te denken ik ga ff lekker in het donker wat doen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:44 



 
Profiel   

Hier ook gebonden aan de avonden om mijn paard te doen na mijn werk...
Ik heb ook regelmatig geen zin door slecht weer, donker, kou... Dan is het verleidelijk om thuis te blijven, maar mijn man weet gelukkig dat ik mijn paard wel nodig heb om gezellig te blijven functioneren (ik heb momenteel veel aan mijn hoofd en mijn paard is echt even mijn uitlaadklep) dus hij stuurt me gewoon weg na het eten, hij zorgt voor de kinderen op die avonden dus dat is ook geen excuus...
Het heeft me wel een aantal keer energie gekost om te gaan en ik heb ook wel smoezen verzonnen om dan thuis op de bank te kruipen, maar inmiddels zit mijn paard weer echt in mijn ritme en heb ik ook met slecht weer, weer zin om ermee aan de slag te gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:50 



 
Profiel   

Hier ook best wel last van in de donkere maanden. Al ga ik vanuit mijn werk meteen door, het is al donker en nat als ik op mijn paard zit.

Ik plan mijn week qua rijden gewoon heel strak in. Ik kijk in mijn schema wat de drukste dagen zijn: die dagen rij ik dan sowieso niet, de andere dagen allemaal wel. Is dan ook het eerste wat ik doe als ik op stal aan kom.

Voor mij houd dat in dat paardlief maandag en donderdag standaard vrij heeft, de andere dagen gaan we lekker aan de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 09:55 



 
Profiel   

Wat helpt om de motivatie hoger te houden is afwisseling bieden. Gisteren heb ik sinds lang weer eens twee balkjes in de piste gegooid. Die kleine aanpassing was al voldoende om ruiter en paard ineens heel blij te maken. Maar je kan ook denken aan afwisseling in soorten training: grondwerk, longeren, werken aan de hand, focussen op gehoorzaamheid, iedere keer een ander object in de piste zetten en zo aan schriktraining doen zonder dat je aan schriktraining doet,...
Laatste tip: ga niet met schema's werken zodat het een moetje wordt. Schema's werken als het iets is wat je wilt, waar je naar toewerkt,... Als jij een dag geen zin meer hebt om iets te doen met je paard: doe niets met je paard en ga die niet alsnog met tegenzin uit de wei/stal trekken want het schema zegt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:04 



 
Profiel   

Ik herken dit ook heel erg. Komt ook omdat ik nu stage heb (32 uur) en daarvoor 'gewoon' school, maar daardoor kon ik vaak wel in de ochtend of de middag nog en nu niet meer.

Je schrijft: elke week een schema maken en me daar hoe dan ook aan houden (vaste avonden bijvoorbeeld of juist per week bekijken wanneer ik wat ga doen).
Dit heb ik ook gedaan, maar dat werkte voor mij echt niet. Dan ging ik rijden, omdat ik me daar aan moest houden, maar vervolgens ging ik dus ook op mijn paard zitten terwijl ik geen zin had. Mijn paard voelde dat zo goed aan, dat ik er dus afging met 'ruzie' en zo mijn zin in het rijden nog minder werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:14 



 
Profiel   

Dat heb ik ook afgeleerd, met stress en frustraties gaan rijden....werkt voor geen meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:18 



 
Profiel   

In de winter doe ik amper iets met de paarden.
Vorig jaar toen ik drie paarden had werkte ik de voormiddagen op de firma, ging in lange middagpauze de paarden gaan doen, en werkte snamiddags van thuis verder.
Ik had toen wel dagelijks minstens een uur werk (mijn oud paard wilde zodra het nat was niet meer van de verharding af, dus die mestte ter plaatse, drie paarden die caroussel spelen rond de hooiruif lopen alles natuurlijk lekker open, dus iedere dag alles samenvegen, opscheppen en overscheppen naar de mestbak.
Daarnaast moest ik twee maal per week de ruif vullen met hooi en iedere dag voordroog bijgeven.

Nu heb ik maar twee paarden meer die wel netjes in het zand gaan mestten en de mest niet meer openlopen, dus ik ben nu klaar met mesten in een kwartiertje per dag/2dagen. Steek ik ook een grote baal hooi in de ruif eens per 2 weken. Dus daar ook geen werk meer aan.

Nu werk ik drie dagen op kantoor en ga savonds gewoon even gaan checken en vitaminebrokje geven (en eventueel de mest wat samen vegen), de dagen dat ik thuis werk ga ik over de middag, dan mest ik uit, doe allerhande klusjes, gooi ze even rond aan de longe. Op donderdag ga ik weer mijn uren zo shiften dat ik op locatie kan gaan rijden, en probeer dat op zaterdag en/of zondag ook te doen (nu even niet omdat ik out was door een ongeval).

Veel kan je doen door alles zo praktisch mogelijk in te richten. Werk met onbeperkt hooi in een hooiruif dat je maar eens per week hoeft te vullen (of, zoals op mijn andere stal had ik grote netten waar 3 dikke plakken hooi van een grote baal in pasten, voor drie E-ponys was dit net 24 uur hooi. Twee van die netten in de stal en de overige netten vooraf vullen), hoef je gewoon om de twee dagen 2 nieuwe netten op te hangen en klaar.
Zorg voor een grote waterbak op de paddock van 500 liter en een tuinslang die klaar ligt, dan hoef je enkel het kraantje open te zetten bij aankomst en dichtdraaien als je vertrekt, en verder geen omkijken naar, etc...

Edit: ik ben zelf wel laks met rijden / training hoor. Mijn paarden staan 24/7 buiten, dus kwa beweging moet het niet persé, ik rij dus vooral als ik zin heb, en dat is vaker niet dan wel moet ik toegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:24 



 
Profiel   

2 jaar geleden wilde ik m'n paard weer gaan opbouwen, heb ik mijzelf een flinke schop voor moeten geven. Ik had mn paard en ik bleef een beetje hangen in we doen niks en kunnen niks op stal (geen bak). Daar was ik ook klaar mee. Dus ik legde mij op dat ik minimaal 2-3 keer per week naar de bak moest gaan (En dat was ook redelijk omgezet in een schema, want ik moest rekening houden met lessen, maar ook dat ik wel wat meer tijd kwijt was om naar de bak te gaan) Ook vaak in het donker door werk. Was ik behoorlijk wat tijd aan kwijt. Gevolg is dat ik er binnen no time ook weinig zin meer in had. Ook omdat ik qua verzorgpaarden altijd samen ging rijden of iig mensen trof op stal. Hier moest ik altijd mezelf motiveren.

Toen afgesproken met een stalgenootje dat we vaker zouden afspreken zodat we samen op stal zouden zijn en ze ook mee ging naar de bak. Nouja toen kwam de corona ellende, dus manege dicht. Kort daarna raakte mn paard geblesseerd en heeft er een jaar uitgelegen en mochten we 30 min per dag stappen (dat kan wel in de woonwijk bij ons gelukkig). Afgelopen zomer een nieuwe blessure opgelopen. Vorige week groen licht gekregen en ik merk aan mezelf dolgraag heel graag meteen weer aan de bak wil, maar ik heb besloten deze winter in ieder geval niks alleen op te gaan pakken. Blijf dus lekker wandelen en grondwerk en in het weekend eens een stapritje. Het "echte" werk komt van de zomer wel weer!

Clue van het verhaal, ik werd dood ongelukkig van het mezelf opleggen om te moeten trainen met haar, mn weekplanning te volgen en alles eromheen. Voor mij werkt t afspreken heel goed, maar dat betekent wel ook dat je je soms aan elkaar moet aanpassen. (In ons geval dan, want onze paardjes kunnen allebei ook nog eens niet zo goed alleen op pad (Ik gelukkig wel nog als ik er naast loop)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:26 



 
Profiel   

Dat vind ik ook lastig met afspreken: het is wel gezellig maar vaak is het ook een belemmering ivm aanpassen en plannen. Je kan niet spontaan denken oh ik ga wat eerder/later of oh ik heb toch geen zin en er komt iets tussen. Ik voel mezelf bezwaard om af te zeggen. Als ik buiten wil rijden moeten we met z'n 2en.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 10:51 



 
Profiel   

Er rust helaas echt een taboe op dat wij paardenmensen een soort van 'uit' gaan in de winter. Andere mensen snappen dat gevoel niet merk ik en ik heb daar echt onbegrip bij gemerkt.

TS, je bent pas net aan het werk zeg je en die regelmaat en uren bevallen je niet denk ik zo maar. Dat ken ik maar al te goed. De flexibiliteit van het studeren was prachtig en van 9 tot 17 werken hakt er gewoon in omdat je zo gelimiteerd wordt met wat je doet. Het voelt voor mij meer als leven om te werken ipv werken om te leven. Ik heb daarom bewust gekozen voor 4 dagen werken en dat hielp een lange tijd. Uiteindelijk voelde dat ook al als lang aan en toen ik een paard kreeg was het helemaal vervelend aan het worden. Het gevoel dat ik nooit overdag een les kan plannen, altijd 's avonds naar stal moet, ookal is het overdag prachtig weer en elke keer onwijs laat moet eten hakt er gewoon in. Maar dit is zomers ook kan ik je vertellen. Zo'n baan met vaste uren werkt voor mij persoonlijk gewoon niet zo merk ik.

Ik merk dat ik terug moet naar flexibiliteit. Ik ben wel een extreem geval, want ik heb er een burnout aan over gehouden waar ik nu nog steeds mee kamp, maar ik merk echt dat ik persoonlijk dit niet zo goed vol hou.

Let in ieder geval goed op jezelf. Het gevoel went en de regelmaat maakt het op een gegeven moment makkelijker, maar als dit gevoel echt diep geworteld dit zoals bij mij, dan moet je er wel echt op letten dat het je niet opbreekt.

Wat kleine tips van mij:
- Zorg dat je direct na werk doorgaat naar stal. Eet eventueel van te voren wat leftovers van de dag ervoor.
- Spreek af om met stal genoten te gaan rijden 's avonds. Leg balkjes neer, maak een sprongetje, zorg dat jullie beide uitkijken naar de afspraak.
- Kijk of je 's ochtends misschien een uurtje eerder kunt starten, dit scheelt in de avond erg veel.
- Iemand die ik ken werkt 5 dagen, maar wel 2x een halve dag. Hierdoor werkt ze effectief gewoon 4 dagen, maar kan ze 2x per week vroeger naar stal. Ik merk nu tijdens mijn reïntegratie dat die halve dagen echt ideaal zijn. Ga dus op zoek naar een ritme wat voor jou werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:02 



 
Profiel   

Blijf je wel realistisch en eerlijk naar jezelf? Het klinkt alsof je op dit moment al op je tandvlees loopt.. Je kunt niet én én én hebben. Helemaal niet vreemd dat je moet wennen aan (fulltime) werken als je starter bent. Gun jezelf die tijd en besteed aandacht aan het leren omgaan met het doseren van je energie, je dag indelen en je grenzen bewaken. Een stapje terugnemen (ipv je trainingsfrequentie willen verhogen) is helemaal niet raar in deze periode.

Grote kans dat je tot de conclusie komt dat deze combinatie het niet is voor jou. Zoals je hierboven al leest, is dat bij best wel veel mensen het geval. Ook al heb de in uren de tijd wel om alles te doen, met je energie moet je ook maar zien uit te komen.

Als dat dus niet het geval is, kun je overwegen om 2 kortere werkdagen te maken bijv, een volpension stal te zoeken of een bijrijdster.

Verder ga ik mee met de tips dat de winterperiode een stuk minder erg is wanneer je goede verlichting hebt, een binnenbak hebt, goede kleding hebt etc.

Maar ik wil je vooral op het hart drukken, neem niet teveel hooi op je vork ;-) Luister goed naar je gevoel, diep van binnen weet je wel waar je behoefte aan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:13 



 
Profiel   

miereneter schreef
Je hebt gelijk hoor Poes, maar mijn hoofd maakt eigenlijk de klik "je moet nu in winterslaap". Al geef ik toe dat ik mijn hoofd heerlijk leeg kan maken op stal. Het is alleen effe doorzetten om na de werkdag te gaan.


Heel herkenbaar. Het helpt bij mij heel erg om mezelf gedurende de dag goed te preppen: joepie straks lekker na stal en fijn rijden.

En niet hongerig of moe zijn.

Ik dwing mezelf gewoon om te gaan. Ter plaatsen mag ik dan kiezen wat ik doe. Dat helpt ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen