Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe doe je watten in de oren?

 
Profiel   

Ik kreeg van de dierenarts de tip om vuurwerkstress te verminderen door morgenavond watten in de oren te doen. Nu zijn dierenartsen vaak nogal vaag als het gaat over de praktische zaken, bijvoorbeeld hoe de eigenaren een medicijn, of nu dan de watten, in hun paard krijgen. Dus ik hoop dat iemand hier me kan helpen met de praktische uitvoering. Ik heb een oornetje aangeschaft. Ik heb watten op rol maar ook gewoon in van die dotjes. Mijn gevoel zegt me dat de rol meer kansrijk is, want ik ben bang de dotjes kwijt te raken. Maar dan? Draai ik er een soort worst van? Moet het een prop worden? Hoe ver moet het erin? Hoeveel? Daarna gaat het oornetje erover en dan het halster. Volgens de meneer in de winkel zou het dan moeten blijven zitten. Pfff...voel me een kluns ;)

*dit in de seizonsvragen forum omdat vuurwerk een seizoensdingetje is...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:37 



 
Profiel   

Ik heb stukje spons in een panty. Knoop in de panty en het uiteinde kun je gebruiken om m weer uit het oor te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:40 



 
Profiel   

wat voor spons en hoe groot Beegee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 17:41 



 
Profiel   

Wij doen niks behalve laat voeren.. en radio aan de harde kant ( maar das pas savonds einde middag.. op stal hier knappen ze al paar dagen carabit effe melkbus testen.. ( doen we normaal zelf ook) vol op en staan dan naast stal.. en ons oudje blijft gewoon buiten lopen op zijn grote wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:09 



 
Profiel   

Ooit eens geprobeerd met watten en oornetje maar het paard schudde een keer en het was weg...

Ook poging 2 -3 en poging 11 zijn hoofdschuddend in een fiasco geëindigd :+

Er zijn wel speciale noice oornetten,hoef je niet te prutsen met watten in de oren te doen wat sommige paarden ook echt als vervelend beschouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:09 



 
Profiel   

Mijn vorige paardentandarts gebruikte repen handdoekstof. Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk en hielp goed. Hij stopte gewoon met zijn vinger een reep stof in de oren van mijn paard. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar het leek vrij gemakkelijk te gaan.

Wij vieren oud en nieuw altijd in stal met het licht en de radio aan. En natuurlijk genoeg wortelen voor afleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:24 



 
Profiel   

Ik heb ook een oornetje met oren van neopreen gekocht in de hoop dat dit het geluid dempt.maar hier wordt er boven onze stal vuurwerk afgeschoten door onze fijne buren, dus ze krijgen een licht roesje op advies van de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 18:59 



 
Profiel   

Plughz
https://www.plughz.com/shop?category=Ear+Plugs
Of Pomms van Lemieux.
Zo last minute word wat lastiger aankomen, maar met wat googlen kom je wel uit op ruitersport zaken die ze hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 19:05 



 
Profiel   

Normaal is dit een heel cool paard, maar momenteel staat zijn maat op de kliniek en is hij tijdelijk wat minder koelbloedig. We mogen rond middernacht bij de buren de binnenbak in (paard staat 24/7 op onze paddock) en laten hem daar dan wat rondlopen. Maar ik wil het zo makkelijk mogelijk voor hem maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 19:50 



 
Profiel   

Ik heb wel eens van die sponsjes gebruikt die melkveehouders gebruiken om hun leidingen schoon te maken. In tweeën geknipt en dat in de oren gedaan. Mocht je dus een koeienboer als buurman hebben ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 19:59 



 
Profiel   

Ik gebruik voor een van onze paarden van die make-up blender/sponzen (beauty blenders). Van die grote druppelvormige dingen. Ik haal ze altijd bij de Action, zijn daar nog net niet gratis.
Hieronder een link met welke in gebruik (deze zijn niet van de Action, maar zien er wel precies zo uit):
https://www.googleadservices.com/pagead ... UAQ&adurl=

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 21:22 



 
Profiel   

Ik heb dit wel gedaan voor op de trailer. Paard stond dan een stuk relaxter.
Gewoon zo’n rol watten zeg maar. Flink stuk afgehaald (er zaten bij ons van die scheurlijntjes in, daar scheurde ik m af voor 1 oor) en in het oor gepropt. Daaroverheen een geluidsdempend oornetje (waarvan ik het touwtje om het halster heen draaide voor ik er een knoopje in legde. Anders is het een keer flink schudden en t vliegt er zo af). En dan stond meneer rustig in de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 21:33 



 
Profiel   

Dieselpaard schreef
Ik heb dit wel gedaan voor op de trailer. Paard stond dan een stuk relaxter.
Gewoon zo’n rol watten zeg maar. Flink stuk afgehaald (er zaten bij ons van die scheurlijntjes in, daar scheurde ik m af voor 1 oor) en in het oor gepropt. Daaroverheen een geluidsdempend oornetje (waarvan ik het touwtje om het halster heen draaide voor ik er een knoopje in legde. Anders is het een keer flink schudden en t vliegt er zo af). En dan stond meneer rustig in de trailer.
oh leuke tip.
Dit ga ik morgen bij mijn jong paar doen. Mijn oudjes zijn best kalm, maar de jongste weet ik niets van hoe die reageert dus even op safe spelen.
Die watten die jij voor hebt heb ik standaard op stal liggen in de EHBO kast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 21:39 



 
Profiel   

Yes inderdaad zoals hierboven. Grote dot in een keer pakken, beetje een bol van maken en in het oor duwen. Je voelt vanzelf weerstand, klein beetje zachtjes doorduwen en het zit ‘vast’. Geen losse plukjes toevoegen, dan moet je het er ook weer in stukjes uit gaan halen en is de kans dat er iets blijft zitten aanwezig. Als je het vanuit 1 dot doet, trek je alles erna in 1x eruit :) Doe het al jaren zo met scheren en werkt fantastisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 21:49 



 
Profiel   

Ik heb weleens van die gele (schuur)sponsjes gebruikt. Groene eraf getrokken. Bleven goed zitten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 22:02 



 
Profiel   

Dank allemaal!
We hadden uiteindelijk van die watten op rol in de oren gedaan. 2 strotouwtjes hebben we aan het oornetje gedaan en het netje er mee vastgemaakt aan het halster. Na 1x schudden was het netje nog aan het halster maar zat niet meer op de oren en de watten lagen verspreid door de paddock. Poging 2 was met 2 extra touwtjes waardoor het geschud niet meer hielp. Na een half uur was het hele halster uit.... Aangezien Vasco super gestresst was (het vuurwerkverbod werkte echt fantastisch .... NOT), gaan we volgend jaar kijken of we ergens onderdak kunnen vinden rond de jaarwisseling. Dan is zijn maat, de opper-stresskip, ook weer thuis. Het was in elk geval geen succes om met een gestresst paard naar de binnenbak van de buren te lopen en daarna weer naar huis. Dat doe ik nooit meer!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 18:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen