Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kapot gelopen weide

 
Profiel   

Ik zet mijn paarden elke dag een uurtje buiten. Nu mocht ik ze van mijn man niet binnen halen omdat hij vindt dat ze er meer uren moeten opstaan.
De paarden hebben van ellende alles kapot gelopen waardoor het korte gras ineens allemaal aan de zijde naar de stal toe een blubberige modderpoel is geworden.

Moet ik dit nu bijzaaien? Of Trekt dit vanzelf weer bij?
Als ik bijzaai kunnen de paarden er toch maanden niet meer op omdat het dan krachtiger moet kunnen wortelen en eerst al eens gemaaid worden?

Ik vind het echt verschrikkelijk want ik heb zoveel moeite gedaan om dat gras zo mooi te krijgen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:18 



 
Profiel   

Daarom hebben mensen vaak een winterwei die ze kapot mogen lopen en een zomerwei die dan netjes blijft.
Of een zandpaddock zodat ze toch veel buiten kunnen staan.

Als hij echt helemaal kapot gaat dan zul je hem denk ik in de lente idd recht moeten trekken en opnieuw inzaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:24 



 
Profiel   

Van 1x kapotlopen trekt het vaak wel bij, maar dan moeten ze er wel geheel vanaf tot ergens maart/april. Weides hebben rust nodig, zeker als het niet groeit en het baggernat is zoals nu.
Maar als manlief dit wil, dan mag hij ook de gevolgen betalen en oplossen. Weidebeheer is vrij simpel, maar je moet wel goed kijken per dag(deel) wat wel en niet kan. Wat je wil moet mogelijk zijn, anders zal je er enkel meer werk/kosten van hebben.
Is er trouwens geen paddock oid waar de paarden lekker buiten kunnen lopen zonder de weide kapot te trappen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:25 



 
Profiel   

ja, dat krijg je in de winter, helaas. Wat is de ondergrond? wij hebben klei en dan kunnen paarden in de winter niet op het gras.
Heb je de mogelijkheid om een hoek als paddock aan te leggen, met zand (en evt drainage). Dan kun je ze daar laten lopen. Of je gras echt helemaal kapot is weet ik niet, dat zou je kunnen afwachten. Als je opnieuw inzaait kunnen ze er inderdaad een aantal maanden niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:25 



 
Profiel   

Hoe groot is je weiland? Heb je geen bak/paddock of ander stukje waar ze kunnen lopen op natte dagen zodat ze toch buiten komen?
Voor nu zou ik ze gewoon buiten laten lopen, en dan in het voorjaar alles vlak maken, doorzaaien en mesten, en ze dan een maandje eraf laten, of het deel afzetten waar helemaal geen gras meer staat zodat dat rustig bij kan trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:26 



 
Profiel   

Bijzaaien heeft geen zin als je ze er in de zomer al terug op zet.

Hier laat ik 1 winterwei telkens kapot lopen, ze staan er zo’n 10-16 uur per dag op in de winter. Die gaat gelijk naar de zak. Groeit in de lente wel terug, maar vol putten en onkruid. Absoluut verschrikkelijk in vergelijking met de andere weides die wel gewoon gemaaid, gesleept en met rust gelaten zijn in oktober.

De prijs voor als je je paarden buiten wil, niks aan te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:26 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Hoe groot is je weiland? Heb je geen bak/paddock of ander stukje waar ze kunnen lopen op natte dagen zodat ze toch buiten komen?
Voor nu zou ik ze gewoon buiten laten lopen, en dan in het voorjaar alles vlak maken, doorzaaien en mesten, en ze dan een maandje eraf laten, of het deel afzetten waar helemaal geen gras meer staat zodat dat rustig bij kan trekken.



Graszaad kiemt in het beste geval na 2 weken. Na een maand heb je van die dunne, frêle sprietjes. Als je ze er dan al terug op zet was je moeite voor niets. Met deze aanpak eerder denken in termen van 3-6 maanden, idealiter zelfs een jaar rust en enkel maaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:29 



 
Profiel   

Hier laten wij ook altijd een stuk weide kapot lopen door de paarden. In maart zaaien wij het land weer door en binnen no time staat het gras erger op. Wij bloten dat stuk eerst twee keer en dan staan ze er in juni/juli weer op. Van het oude gras komt ook weer behoorlijk wat op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:33 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Graszaad kiemt in het beste geval na 2 weken. Na een maand heb je van die dunne, frêle sprietjes. Als je ze er dan al terug op zet was je moeite voor niets. Met deze aanpak eerder denken in termen van 3-6 maanden, idealiter zelfs een jaar rust en enkel maaien.

Wij doen het zo al jaren, en dat gaat hier erg goed. Dan heb ik het wel echt over doorzaaien, niet opnieuw inzaaien. Het oude gras staat na een dikke maand alweer vrij hoog, daar zijn ze een hele tijd zoet mee. De kalere plekken met heel kleine sprietjes daar zijn ze dan nog veel minder mee bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 15:47 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Poekkie schreef
Graszaad kiemt in het beste geval na 2 weken. Na een maand heb je van die dunne, frêle sprietjes. Als je ze er dan al terug op zet was je moeite voor niets. Met deze aanpak eerder denken in termen van 3-6 maanden, idealiter zelfs een jaar rust en enkel maaien.

Wij doen het zo al jaren, en dat gaat hier erg goed. Dan heb ik het wel echt over doorzaaien, niet opnieuw inzaaien. Het oude gras staat na een dikke maand alweer vrij hoog, daar zijn ze een hele tijd zoet mee. De kalere plekken met heel kleine sprietjes daar zijn ze dan nog veel minder mee bezig.


Ah ok, dan blijft er nog redelijk was gras over bij jullie? Hier is het een wei van 6000 m2 maar de meeste stukken zijn elke winter echt volledig omgespit, daar staat in maart/april nog helemaal niets deftigs op buiten wat onkruid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 16:12 



 
Profiel   

tamary schreef
Van 1x kapotlopen trekt het vaak wel bij, maar dan moeten ze er wel geheel vanaf tot ergens maart/april. Weides hebben rust nodig, zeker als het niet groeit en het baggernat is zoals nu.
Maar als manlief dit wil, dan mag hij ook de gevolgen betalen en oplossen. Weidebeheer is vrij simpel, maar je moet wel goed kijken per dag(deel) wat wel en niet kan. Wat je wil moet mogelijk zijn, anders zal je er enkel meer werk/kosten van hebben.
Is er trouwens geen paddock oid waar de paarden lekker buiten kunnen lopen zonder de weide kapot te trappen?


Hier op de leemgrond met klei eronder hebben ze wel een paddock maar dit is momenteel een soort van zwembad geworden …

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 23:18 



 
Profiel   

Op korte termijn ga je er weinig aan redden helaas. Maar in de zomer is het wel weer gewoon groen hoor. Zolang ze niet halve meters diep hebben zitten graven is de toplaag nog steeds de laag waar de graszoden hun wortels hebben zitten. Dus dat komt wel weer op.
Maar als je geen andere plek hebt om ze buiten te zetten is het aan te raden om misschien. Je wei op te delen en een deel nu al meer rust te geven. Dan is dat, als we het wat treffen met het weer. Wel weer goed in maart/april/mei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 23:27 



 
Profiel   

Vind dat je man een goed punt heeft dat hij vindt dat een uur per dag buiten de stal te weinig beweging is voor de paarden.

Maar als je ze zonder voorbereiding zo op een weiland zet lopen ze natuurlijk wel veel stuk. Wat je zou kunnen doen is een stuk afzetten en de grond laten keren als er een gele tussenlaag zit. Zodat ze het als paddoc kunnen gebruiken. Dan kunnen de paarden wel fijn buiten zijn en voorkom je veel been problemen zoals bijvoorbeeld mok, omdat ze dan niet meer in de blubber staan.

En tegelijkertijd kun je de rest van de weide mooi houden voor het weideseizoen.

Nu kunnen wij van achter ons schermpje lastig beoordelen hoe groot het perceel is waar de paarden zich op kunnen begeven en welke mogelijkheden tot aanpassen je hebt. Is de wei van jullie? Huren jullie iets? Wat is het bestemmingsplan voor het perceel? Vooral dit laatste is handig te weten om een inschatting te maken of de gemeente akkoord gaat met wijzigingen aan het perceel.

Maar dat de paarden dus meer buiten moeten komen dan maar een uurtje, dat staat buiten kijf wat mij betreft. Hier is 6 uur op de track (paddoc) in de winter toch wel het minimale.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 23:37 



 
Profiel   

Goed van je man.
één uurtje buiten kan natuurlijk niet. Weide door 2e splitsen, mits dan weer groot genoeg, en anders heeft het mooie grasveldje toch echt pech. Liever buiten met droge voeten dan binnen 23 uur lang of in een zwembad\geen schuilplek paddock.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-22 23:51 



 
Profiel   

Je man heeft inderdaad wel gelijk.... denk echter dat jullie wel in goede winterhuisvesting buiten moeten investeren als alles zo nat is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 08:59 



 
Profiel   

Dat denk ik ook ninx.
Paarden in eigen beheer is heel mooi. Maar je loopt ook tegen dit soort dingen aan en dan is investeren soms duurder dan een paard op winterstalling zetten. En dan wel 1 die meer toelaat dan 1 uur per dag buiten, anders heb je er nog niets aan. Want je man heeft daar wel gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 09:27 



 
Profiel   

Bij ons staan de paarden altijd op hetzelfde stuk wei. Het hele jaar door. In de winter lopen ze het kapot en in de zomer staat er gewoon weer gras. Ik weet niet beter dan dat het gewoon weer terug groeit

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 09:31 



 

Dat trekt vanzelf wel weer bij in de lente maar je wei zal wel even moeten rusten dan. Niet zozeer nu hoor als ze het niet verder kapot lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 09:33 



 
Profiel   

karin30 schreef
Bij ons staan de paarden altijd op hetzelfde stuk wei. Het hele jaar door. In de winter lopen ze het kapot en in de zomer staat er gewoon weer gras. Ik weet niet beter dan dat het gewoon weer terug groeit


hangt ook van de ondergrond af natuurlijk. Hier op de klei hoef ik dat niet te proberen, maar als je op zand zit gaat het misschien beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 09:48 



 
Profiel   

juval schreef
karin30 schreef
Bij ons staan de paarden altijd op hetzelfde stuk wei. Het hele jaar door. In de winter lopen ze het kapot en in de zomer staat er gewoon weer gras. Ik weet niet beter dan dat het gewoon weer terug groeit


hangt ook van de ondergrond af natuurlijk. Hier op de klei hoef ik dat niet te proberen, maar als je op zand zit gaat het misschien beter.


We zitten inderdaad op zand grond.
Zo blij dat we niet op klei grond zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-01-22 14:38 



 
Profiel   

Ik zit op zandgrond en laat ze de wei in de winter kapot lopen. In het voorjaar zaai ik bij en houd ik ze een op de paddocks tot de grasmat weer hersteld is. Dan gaan ze weer elke dag enkele uren het gras op.

Ik heb hele grote paddocks, maar met veel regen staat daar een deel van blank. Om ze dan toch meer bewegingsvrijheid te geven kies ik er voor ze 's nachts op de wei te zetten in de winter. Die blijft mooi droog.

TS, in jouw geval zou ik sowieso voor een paddock zorgen zodat je paardjes altijd naar buiten kunnen. En je zo ook je wei even rust kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 11:47 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik zit op zandgrond en laat ze de wei in de winter kapot lopen. In het voorjaar zaai ik bij en houd ik ze een op de paddocks tot de grasmat weer hersteld is. Dan gaan ze weer elke dag enkele uren het gras op.

Ik heb hele grote paddocks, maar met veel regen staat daar een deel van blank. Om ze dan toch meer bewegingsvrijheid te geven kies ik er voor ze 's nachts op de wei te zetten in de winter. Die blijft mooi droog.

TS, in jouw geval zou ik sowieso voor een paddock zorgen zodat je paardjes altijd naar buiten kunnen. En je zo ook je wei even rust kan geven.


Krijg je dan niet veel onkruid als je in voorjaar zaait?
Ik zit ook op zandgrond. 's nachts staan ze op grote paddock en overdag in wei zolang gras nog niet heel kort is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:44 



 
Profiel   

Het groeit heus wel bij als dat stuk een paar maanden rust krijgt. Dus zodra ze weer langer het land op mogen dat stuk wat kapot is af spannen.

Hier hebben we een winterwei en toch staat deze elke zomer mooi vol.
Zelfs rond de hooibak waar modder is groeit terug gras elk jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:13 



 
Profiel   

Zomaar geweten dat het bijtrekt is ook geen garantie, als alles echt veranderd is in bruine blubber, dan krijg je echt geen mooie weide terug in het voorjaar, maar eerder hier en daar wat sprieten en vooral veel onkruid.

Investeren op een deel van de blubber paddock wat te verharden en de weides laten rusten, daar ga je verder mee komen, want als het echt omgeploegd en aangestampte bruine blubber is, moet je het vaak losmaken en herinzaaien op terug een mooie weide te krijgen en dat kost ook vlug veel centjes…

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:23 



 
Profiel   

Wij hebben voor de (inloop)stallen een vlak van grasbetontegels, is dat geen optie TS?
Daar kunnen ze altijd droog staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen