Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Kapot gelopen weide

 
Profiel   

Als je voldoende land heb zou ik 1 stuk opofferen.Het weitje bij onze stal is nu ook een knollenveld.Mijn man sleept de wei in het voorjaar zodat het er toch goed uit ziet zonder gaten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:35 



 
Profiel   

Leemgrond trekt niet bij eens kapot gelopen. Zandgrond wil dat wel nog doen maar leemgrond niet. Dus dat wordt gewoon opnieuw inzaaien. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:50 



 
Profiel   

Die van mij lopen het hele jaar op dezelfde wei en die is toch echt niet zo heel erg kapot gelopen. Ligt er natuurlijk ook wel aan hoe groot je wei is.. Bij de hengstjes is t ook minder maar dat stuk is ook veel kleiner. Goed onderhoud aan je wei is ook heel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:12 



 
Profiel   

Mijn paarden/Pony's lopen nu op 2,5 hectare maar staan snachts op een stukje winter weide. Vanaf eind februari gaan ze helemaal dag en nacht op de winter weide om het weiland rust te geven. Als het droog is in het voorjaar slepen en rollen we het land en komt het altijd goed. Af en toe zaaien we door. Moet wel zeggen dat de winter weide nu behoorlijk kapot is al, dat is zo'n 50 bij 50 meter. Deze word straks verkleind en kunnen ze doorlopen naar een zand paddock. Ik zou proberen het land wel wat rust te geven en eventueel een klein stuk waar ze kunnen lopen wat wel kapot mag? Je voorkomt het niet. Om deze reden heb ik ook een stuk paddock aan laten leggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:20 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Jessix schreef
Ik zit op zandgrond en laat ze de wei in de winter kapot lopen. In het voorjaar zaai ik bij en houd ik ze een op de paddocks tot de grasmat weer hersteld is. Dan gaan ze weer elke dag enkele uren het gras op.

Ik heb hele grote paddocks, maar met veel regen staat daar een deel van blank. Om ze dan toch meer bewegingsvrijheid te geven kies ik er voor ze 's nachts op de wei te zetten in de winter. Die blijft mooi droog.

TS, in jouw geval zou ik sowieso voor een paddock zorgen zodat je paardjes altijd naar buiten kunnen. En je zo ook je wei even rust kan geven.


Krijg je dan niet veel onkruid als je in voorjaar zaait?
Ik zit ook op zandgrond. 's nachts staan ze op grote paddock en overdag in wei zolang gras nog niet heel kort is.

Valt wel mee. En daarbij vind ik de voor paarden eetbare planten ook wel interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:22 



 

Wij hadden vorig jaar een ernstig stuk gelopen wei (kleigrond), paarden stonden er diep in en geen gras meer te zien.

In maart hebben we deze wei gesloten, gesleept, en laten rusten.
Mei / juni was er niets meer te zien van de schade! :wow: dus niet opnieuw hoeven inzaaien, ondanks klei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 15:11 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Leemgrond trekt niet bij eens kapot gelopen. Zandgrond wil dat wel nog doen maar leemgrond niet. Dus dat wordt gewoon opnieuw inzaaien. :)

Ja hier vreesde ik dus al voor. We hebben vorig jaar ook eens op een strook een dunne laag zand bij opgestrooid en er is niks meer opgekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:00 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik zit op zandgrond en laat ze de wei in de winter kapot lopen. In het voorjaar zaai ik bij en houd ik ze een op de paddocks tot de grasmat weer hersteld is. Dan gaan ze weer elke dag enkele uren het gras op.

Ik heb hele grote paddocks, maar met veel regen staat daar een deel van blank. Om ze dan toch meer bewegingsvrijheid te geven kies ik er voor ze 's nachts op de wei te zetten in de winter. Die blijft mooi droog.

TS, in jouw geval zou ik sowieso voor een paddock zorgen zodat je paardjes altijd naar buiten kunnen. En je zo ook je wei even rust kan geven.


We hebben een paddock maar moeten dit gaan draineren want ze zakken er veel te diep in nu omdat het een echte blubber is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:02 



 
Profiel   

woemp schreef
Ayasha schreef
Leemgrond trekt niet bij eens kapot gelopen. Zandgrond wil dat wel nog doen maar leemgrond niet. Dus dat wordt gewoon opnieuw inzaaien. :)

Ja hier vreesde ik dus al voor. We hebben vorig jaar ook eens op een strook een dunne laag zand bij opgestrooid en er is niks meer opgekomen

Wij hebben het hier twee jaar de kans gegeven maar helaas,.. uiteindelijk toch laten bewerken (ploegen enz, bemesten.. alles wat nodig was) en volledig in gezaaid. Als het met plekken stuk gelopen is hersteld het zich nog wel. Zij het niet geweldig. Maar als het echt gewoon leem is met hier en daar nog een spriet... dat komt niet meer goed... wat kale plekken kan je nog wel eens helpen met oud/vuil geworden hooi op gooien (of de zaadjes die uit je hooi komen en daar hooi op dat ze bv hebben laten liggen en nat geworden is waardoor ze het niet meer willen) maar dat werkt voor kleine plekken. Niet voor vierkante meters zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 00:55 



 
Profiel   

Fleuribelle schreef
Hier laten wij ook altijd een stuk weide kapot lopen door de paarden. In maart zaaien wij het land weer door en binnen no time staat het gras erger op. Wij bloten dat stuk eerst twee keer en dan staan ze er in juni/juli weer op. Van het oude gras komt ook weer behoorlijk wat op.


Ja zo doen wij t ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:09 



 
Profiel   

Toch investeren in een beter stuk bestrating rond de stal + zandpaddock en een pad rondom de wei dat ze stuk mogen lopen. Dan kunnen ze het hele jaar door de meeste meters (en rondom het perceel, minder saai) lopen zonder dat de wei in het midden kapot gaat :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen