Ontstoken ogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MilavanNila
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-11-21

Ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 21:15

Vraagje, ik merkte bij de paarden/pony's op de weide al een paar dagen rode ooghoeken en sommige met een verdikking onder het oog. Dacht toen nog aan slecht werkende lever ofzo. Tot ik vandaag bij Milla ook dikte zag onder het oog, rood aan de onder/binnenkant en tranen. Mensen op stal zeggen dat het door de vliegen komt. Sommige doen een vliegenmasker om, andere zijn ertegen omwille van de kudde/orde... Ze raden ook aan om terramycine zalf te gebruiken. Ik hoor graag van jullie wat jullie ervaringen zijn?
Onze pony is 17j en heb geen idee of ze ooit al een vliegenmasker heeft opgehad. Stel dat ze er ongelukkig van wordt of uit de kudde valt ? Voorlopig heeft geen van de vriendjes een masker op.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:01

Standaard in de zomer van de vliegen. Die likken aan het traanvocht en nemen bacteriƫn mee :r . Idd een maskertje op en dan is het vlot weer ok. Nog nooit enig effect op de kudde bemerkt.

Wel even goed opletten. Er zit veel verschil in pasvorm tussen de merken waarbij helaas duurder vaak beter is

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:46

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard niet meer geaccepteerd zou worden met een vliegenmasker om. Ik zou het zeker omdoen. Ik heb oogontstekingen mee gemaakt waar uiteindelijk blindheid bij kwam kijken

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:38

In elk geval niet zo maar een zalf erin gaan smeren als je niet weet wat het is.

Ik zou gewoon een masker op doen en kijken of het beter wordt.

Mijn paard staat ook als enige met een masker, die wordt niet anders behandelt. Ook niet met zn deken. Nog nooit van gehoord dat de rangorde zou veranderen. Komt op mij over als een vermenselijkte gedachte.
Als jij een prettig masker vind zal je je paard er een plezier mee doen.

Cynthia19877
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-22

Re: Ontstoken ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:20

Ik zou ook niet zomaar met zalfen smeren ts.
Hoe is het nu met jouw paard?