In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 09:31

Ik kan alleen maar onderwerpen vinden met weidegang opbouw. Dus vandaar dat ik een nieuw onderwerp plaats. En dat van mij is ook niet eens afbouw, maar meer ineens coldturkey afkick |(

Over een paar weken moet mijn 12jarige paard (kwpn) van 24/7 buiten in de wei terug naar haar oude vertrouwde stal verhuizen. Zij zou een zomer op het land doorbrengen, vanwege revalidatie en dat is heel goed gelukt. Ik had ook goed en rustig opgebouwd elke dag (vanuit zandpaddock met hooinetten) en ondersteund met Gluco Balance. Dit krijgt ze nog steeds, naast een balancer en 2 handen Agrobs Alpengrün muesli en lijnzaadolie.

Het is een grote onbemeste wei met diverse grassen (ook veel raaigras), en lage klavers, vandaar ook nog de Gluco Balance en vitaminebrokjes. Mest en gewicht blijft goed.

De stal waar ze weer naar terugverhuist is een box snachts en van 7.30 tot 16.30u op een grote zandpaddock met onbeperkt voordroog en vrienden. Uiteraard op stal ook nog voordroog. Hier heeft zij jaren gestaan en ging goed.

Mijn vraag is wat kan ik doen om de overgang zo goed mogelijk te maken. Het is namelijk in 1 dag. Ik kan helaas niet dezelfde volgorde doen als in de opbouw, ivm achterblijven van de kudde. Niemand kan mee. gaat veel teveel stress bij haar opleveren. Ervaring mee.
Het moet in 1x.
Ik ga een week gras plukken en dat gedoseerd aan haar voeren en dat afbouwen. Ik heb veel ervaring met het ondersteunen van maag en darmen met micro en gastri comp van Phytonics. Die er ook bijpakken? En ik dacht een fijne grasbrok erbij geven of Havens grasmix? Welk merk is het meeste 'grassig'?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen of tips!
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 03-07-22 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:35

Ik heb weidegang nog nooit afgebouwd. Het is hier altijd van ene op andere dag niet meer op het land en alleen nog maar paddock. (En vroeger helaas op stal) Soms aan de hand grazen, maar dat is meer voor de lekker.

Wat is de reden dat je bang bent voor de overgang?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:36

.Doordat je naar onbeperkt ruwvoer gaat, zou ik de overgang zelf wat minder spannend vinden. Andersom zou ik spannender vinden.

Ik ben ook wel benieuwd naar waar je bang voor bent.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:37

Zelf kan je lang niet dezelfde hoeveelheden gras plukken als wat een paard op een dag eet. Ik zou me zelf over deze overgang niet zo zorgen maken, maar als je twijfelt denk ik dat laten wennen aan voordroog beter werkt.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:43

Ik zou voor deze overgang ook niet zo bang zijn omdat ze op onbeperkt ruwvoer komt te staan. Ik denk dat goed hooi beter overeenkomt met wat ze nu op de wei eet, dan het gras dat je voor haar zou plukken. Weideseizoen wordt op veel stallen van de ene op de andere dag afgebroken. Dat veroorzaakt zelden problemen, maar dat goede ruwvoer is daarbij wel de crux!

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:52

Hier gaan ze ook gewoon van de een op de andere dag niet meer op de wei, maar op de paddock met hooi. Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, het gaat ook altijd goed.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: In één keer van 24/7 natuurwei naar zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 18:58

Oh wat fijn jullie reacties! Mooi, dan laat ik het los. Ik heb dit nog nooit eerder aan de hand gehad, dus ik dacht dat net als met weide-opbouw, ik ook haar spijsvertering moest ondersteunen met de afbouw. Maar onwijs bedankt. Dan gaat ze gewoon verhuizen straks!