40 graden en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2216
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:18

gomir schreef:
Die van mij staan in een wei zonder schaduw, maar het was hier op zijn heetst 35-36 graden en het is nooit windstil. Op stal is het veel warmer dan buiten dus ik heb ze daar maar gelaten, alles stond er vrolijk bij.
Wel geregeld dat ik de 2de helft van de middag thuis kon werken, zodat ik ze even kon controleren en water bij kon vullen.


Het is niet alleen de temperatuur maar ook de zeer hoge UV straling!

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:06

En wat krijgen paarden daar dan van dat ze beter op stal kunnen staan waar het ruim 40 graden was ondanks de deuren tegen elkaar open?

Kabayo

Berichten: 13995
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:07

gomir schreef:
En wat krijgen paarden daar dan van dat ze beter op stal kunnen staan waar het ruim 40 graden was ondanks de deuren tegen elkaar open?

In ieder geval geen zonnesteek

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:12

De paarden hier hebben het goed doorstaan. Hebben inderdaad veel in de schaduw gestaan vlakbij het hooi en de drinkbakken.
Trokken af en toe eens naar de volle weide, maar bleven ook vaak op het pad tussen de weide en de paddock hangen om daar van de bomen etc. te snoepen.
Er werd ook heel wat af gedut :D .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:54

Kabayo schreef:
gomir schreef:
En wat krijgen paarden daar dan van dat ze beter op stal kunnen staan waar het ruim 40 graden was ondanks de deuren tegen elkaar open?

In ieder geval geen zonnesteek

Hitte-shock is gelukkig beter. :j :j

Kabayo

Berichten: 13995
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:55

Gelukkig is mijn stal 20 graden koeler dan buiten :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:06

Kabayo schreef:
Gelukkig is mijn stal 20 graden koeler dan buiten :))

De jouwe wel. De persoon waarop je reageerd zegt dat haar stal een stuk warmer was. Ook hier was dat het geval dus hebben ze buiten gestaan want in de stal was amper lucht en buiten was nog wat wind.
Haal je ze met 20 graden ook binnen? want ook met 20 graden of lager kan de UV enorm hoog zijn.

Kabayo

Berichten: 13995
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:11

Het blijft kiezen tussen 2 kwaden met zulke temperaturen

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:15

Mhaw niet 100% eens, de tussenweg, zorgen voor schaduw op de weide had mij de beste oplossing geleken.

En ja dat is soms lastig, en als je er 20 hebt lopen schiet een party tent of schaduwdoek ook voor geen meter op.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:20

De hoge UV verkleuren ze van....
Is dat zo een ramp?
Mijn paarden zijn zomers ook flink verbleekt. So be it.
De witkopjes krijgen een masker met neus om. Niks aan het handje.

Kabayo

Berichten: 13995
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:21

Dat is zeker waar en nogsteeds de beste oplossing. Hier hebben we jonge boompjes die nog niet voor genoeg schaduw zorgen. In de paddock staan wel grote bomen en een uitloop. Dus daar neer gezet. De pony's stonden wel in de schaduw

Maar bedoelde meer voor als je echt niet anders kan. Stal is heet maar buiten is veel zon.. lastig

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:31

Het is bij ons op stal echt koeler dan op de wei (helaas geen schaduw op de wei), dus om 12 uur binnengehaald, gekoeld met koud water en op stal gezet.

Kwam ik savonds terug om nog even te koelen en buiten te zetten, stond mijn merrie toch echt klam op stal. Arm dier.

Heb nu maar een ventilator gekocht, die zet ik dan neer eerstvolgende keer dat het warm wordt.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:36

gomir schreef:
En wat krijgen paarden daar dan van dat ze beter op stal kunnen staan waar het ruim 40 graden was ondanks de deuren tegen elkaar open?


Wanneer bij 35+ temperaturen je enige twee opties een weiland zonder enige schaduw of een stal met 40 graden binnentemperatuur zijn, zou ik toch wel actie ondernemen. Eventueel bepaalde investeringen doen.
Het is voor iedereen natuurlijk een beetje overleven en puffen en zweten, maar zelf doe ik ook mijn best om het voor mezelf zo aangenaam mogelijk te maken, dat wil ik voor mijn dieren ook.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:40

Een ventilator scheelt echt veel heb ik gemerkt.

Ik wilde ze buiten laten staan.
Koele schuilstal. Bomen. Beetje wind.
Hooi dus neergelegd in stal en schaduw.
Maar mijn ruin stond zeiknat in de zon gras te eten. Mijn merrie bleef wel in schaduw.
Ik heb ze binnen gehaald. 10 graden koeler maar wel benauwder.
Waar ik weet dat ze zonder ventilator anders ook gaan zweten was dat nu niet.

Maar mijn ruin in de zon durfde ik niet langer aan te kijken.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:26

DreamGuide schreef:
Het is bij ons op stal echt koeler dan op de wei (helaas geen schaduw op de wei), dus om 12 uur binnengehaald, gekoeld met koud water en op stal gezet.

Kwam ik savonds terug om nog even te koelen en buiten te zetten, stond mijn merrie toch echt klam op stal. Arm dier.

Heb nu maar een ventilator gekocht, die zet ik dan neer eerstvolgende keer dat het warm wordt.


De dierenarts raadde hier sterk af om met zulke temperaturen de paarden met water te koelen.
Hij gaf aan dat er veel oververhitting plaats vind door het nat maken van de paarden (let wel, bij de temperatuur van 33 en hoger gaf hij aan).
hij vertelde dat het te maken had met het (te snel) afkoelen en dat het lichaam zelf weer opwarmt om te drogen en dat in combinatie met de extreem hoge omgevingstemperatuur er voor zorgt dat het water wat op de huid/vacht ligt heel snel erg warm wordt (in ieder geval voor dat ze helemaal droog zijn) en daar door alleen maar heter wordt.

Maar wellicht dat dit met een ventilator wel beter gaat.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:08

Vesceron schreef:
DreamGuide schreef:
Het is bij ons op stal echt koeler dan op de wei (helaas geen schaduw op de wei), dus om 12 uur binnengehaald, gekoeld met koud water en op stal gezet.

Kwam ik savonds terug om nog even te koelen en buiten te zetten, stond mijn merrie toch echt klam op stal. Arm dier.

Heb nu maar een ventilator gekocht, die zet ik dan neer eerstvolgende keer dat het warm wordt.


De dierenarts raadde hier sterk af om met zulke temperaturen de paarden met water te koelen.
Hij gaf aan dat er veel oververhitting plaats vind door het nat maken van de paarden (let wel, bij de temperatuur van 33 en hoger gaf hij aan).
hij vertelde dat het te maken had met het (te snel) afkoelen en dat het lichaam zelf weer opwarmt om te drogen en dat in combinatie met de extreem hoge omgevingstemperatuur er voor zorgt dat het water wat op de huid/vacht ligt heel snel erg warm wordt (in ieder geval voor dat ze helemaal droog zijn) en daar door alleen maar heter wordt.

Maar wellicht dat dit met een ventilator wel beter gaat.


Das kul. Een hardnekkig broodje aap.
Sowieso met deze temperaturen is het niet ff snel zweet er af spoelen. Maar koel je je paard grondig voor minstens 20 minuten.

En water in de vacht heeft altijd een verkoelend effect. De zon is niet in staat om je paard levend te koken als hij water in z'n vacht heeft.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:13

Vesceron schreef:
DreamGuide schreef:
Het is bij ons op stal echt koeler dan op de wei (helaas geen schaduw op de wei), dus om 12 uur binnengehaald, gekoeld met koud water en op stal gezet.

Kwam ik savonds terug om nog even te koelen en buiten te zetten, stond mijn merrie toch echt klam op stal. Arm dier.

Heb nu maar een ventilator gekocht, die zet ik dan neer eerstvolgende keer dat het warm wordt.


De dierenarts raadde hier sterk af om met zulke temperaturen de paarden met water te koelen.
Hij gaf aan dat er veel oververhitting plaats vind door het nat maken van de paarden (let wel, bij de temperatuur van 33 en hoger gaf hij aan).
hij vertelde dat het te maken had met het (te snel) afkoelen en dat het lichaam zelf weer opwarmt om te drogen en dat in combinatie met de extreem hoge omgevingstemperatuur er voor zorgt dat het water wat op de huid/vacht ligt heel snel erg warm wordt (in ieder geval voor dat ze helemaal droog zijn) en daar door alleen maar heter wordt.

Maar wellicht dat dit met een ventilator wel beter gaat.


Deze wil ik ook ten stelligste aankaarten als onzin. Wat jammer dat er nog steeds dierenartsen zijn die deze desinformatie verspreiden.
Water warmt niet op. Punt.
https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... 9426156552

Dit is mijn bron:
https://drdavidmarlin.com/about-david/
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-07-22 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:16

Wat erg dat dierenartsen dit nog steeds verkondigen.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:34

Nee het water warmt niet op, het lichaam krijgt een seintje dat het op moet warmen omdat het in ene koude krijgt. Dat is bij de mens net zo.
Daarom helpt koud douchen niet en drinkt men gewoon smiddags thee in warme landen.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:27

Als met 35 graden in een koel zwembad spring werkt dat prima. Net als koud douchen.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:33

Nee, idd grondig lang koelen zodat de lichaamstemperatuur echt koelt, en daarna uit de zon. En in de toekomst dus een ventilator erop. :)

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:40

Ik heb ergens - dacht op FB, bericht Hoefslag, ook van een dierenarts - gelezen dat je 30 seconden moet koelen, 30 seconden moet wandelen, 30 seconden moet koelen, enz. Dat heb ik gedaan deze week en ik had het idee dat het echt beter hielp en dat ze het prettiger vonden dan dan minutenlang alleen met de kouwe slang erop.

* edit: hier staat het ook: https://www.moxiesport.nl/hoe-kun-je-je ... -afkoelen/

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 14:16

Die dierenarts moet echt terug naar de faculteit....

Die 30 seconden regel van koelen en stappen geldt voor na het werken.
Na je training zsm zadel eraf en 30 seconden koelen en dan 30 seconden stappen en dat afwisselen tot je paard op adem is.
Niet eerst uitstappen, want dan warmen de spieren te ver door in die hitte.

Een paard wat niks staat te doen in de wei/paddock/stal kun je echt heel prima en veilig drijfnat afspoelen en weer terug zetten.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:38

Sowieso is het wel even lekker voor ze om even comfortabeler te voelen, een beetje een pauze-moment in de hitte. Het water heeft dan even tijd om te verdampen en hitte van het lichaam af te voeren. Dat effect merk je zelf ook heel goed als je je haar natmaakt op een hete dag. En/of een natte doek er op legt. Of als je een nat shirt aantrekt. Dan wordt het gewoon even fris soms :=

Als ze dan nog nat even lekker paneren in het zand, hebben ze meteen wat bescherming tegen vliegen :)

Hier vonden de meiden het wel lekker hoor, die ouwe geit van mij bleef er gewoon voor staan en die halve PK ook :=