40 graden en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicole_floor

Berichten: 3272
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:07

Onze staan nu in de wei met de meeste schaduw. Maar toch is dat op het warmst van de dag bijna niks. Dus ze gaan hier morgen van 12 tot 6 op stal. Is wel net zo warm als buiten, maar ik wil niet dat ze een zonnesteek oplopen. De cushing pony staat in de paddock voor de stal, met haar staldeur open. Zij kan dus altijd naar binnen, maar ik denk dat zij morgen ook gewoon naar binnen gaat. De shet en veulen laten we wel buiten, die staan apart met de geiten en die hebben meer schaduw.

pandaatje
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-03-14

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:15

Bij ons staan ze in de zomer s'nachts buiten als het overdag te heet is.
Net even wezen kijken en mijn pony stond al rustig in haar stal, samen met haar maatje die ook op stal stond. Het is goed te doen in de boxen, veel beter dan buiten in de wei (weinig schaduw) of op de paddock.

Ze vergeet nog wel eens water te drinken, dus heb haar een beetje muesli gegeven met water om op te slobberen. En een extra plakje hooi gegeven. Voor de rest was ze voorzien.

MarjanB

Berichten: 16528
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:20

Hier aan huis kunnen ze zelf kiezen gelukkig. Op m’n oude stal is het al een aantal keer bijna fout gegaan met hitte bevangen paarden. Heb dr wel eens 1 uit stal geplukt die nog net stond. Na 10 keer afspuiten kwam er weer wat leven in. Die staleigenaar was zo eigenwijs en weigerde een deur aan de andere kant van de gang open te zetten. Vond dat we teveel zeurden. Ben zo blij dat ik daar nu weg ben..

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:44

Hier aan de kust valt het tot nu toe nog mee.
Ze gaan zo van de paddock naar de wei en ze staan daar aardig op de vlakte, helaas geen schaduw, wel een windje.
Als het te warm wordt gaan ze vanmiddag een paar uur naar binnen.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:46

Ik maak me weinig zorgen. Paard staat met een maatje in een grote inloopstal (met paddock aan), waar het relatief fris in blijft. Ze hebben binnen hooi en water, dus ik verwacht dat ze overdag geen stap in de paddock gaan zetten.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:54

Hier gaan ze nu ook naar binnen. Lekker koel op stal.
Vanavond weer naar buiten...

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:59

Ik zet die van mij rond lunchtijd ook binnen na afspoelen, geen schaduw op de wei op het heetst van de dag en staat onder eczeemdeken. Wel UV-werend maar toch. Vanavond en vannacht weer buiten zoals altijd. Morgen precies hetzelfde.

Anoniem

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:30

Vandaag gaan ze rond 2 uur naar binnen en morgen heel vroeg in de ochtend een paar uurtjes naar buiten en in de avond weer naar buiten. Het is even niet anders. Hier geen enkele schaduw op de weides. Op stal is het in ieder geval aangenamer dan buiten. Die van mij spuit ik af en laat ik dan altijd even rollen. Vind ze heerlijk.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:40

De pony's staan in het land. Die staan onder de bomen

De merries met veulens staan in de inloopstal. Onze stal is geïsoleerd en we hebben een open nok zodat de warmte eruit kan. Het is dus heerlijk koel binnen. Aan deze inloopstal zit een paddock onder de bomen. Zo komen we de warmte wel door
Afbeelding
Hun weide is pal in de zon. Er staan wel bomen maar die zijn nog te jong en klein om voldoende schaduw te geven

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:44


rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:45

Shadow0 schreef:
senna21 schreef:
Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.


Ik vraag me af waarom dat bij paarden anders zou werken dan bij mensen? Als het 30 graden of warmer is, zit ik hier aan de plas, en ga ik een paar keer zwemmen en dan heb ik geen last van de warmte. Dat is zeker niet zwaarder dan in de warmte blijven, water is heerlijk. Waarom zou dat voor paarden anders zijn? (En op een van de terreinen hier hebben de paarden een sloot / waterpartij waar ze inkunnen, ook zo gemaakt om te oefenen, en daar staan ook wel regelmatig paarden in pootje te baden als het warm is.)

Ik zou vooral zeggen: geen emmer vol ijswater over ze heen gooien want dat lijkt me niet echt aangenaam, maar verder? Afkoelen met water werkt geweldig.

T werkt bij paarden ook hetzelfde als bij mensen. Water verdampen is koelen.

Kinke

Berichten: 20557
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:54

Popstra, dat wordt in melkveestallen ook veel toegepast :)

xxxmh

Berichten: 3507
Geregistreerd: 21-06-11

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:58

Vandaag blijft het zelfde op stal als normaal. Wonen aan de kust gelukkig en morgen gaan ze naar buiten vanaf half 6 tot half 11. Dan worden ze allemaal afgespoten (60 paarden) en dan op stal met advies op stal laten staan zodat ze wennen aan de temperatuur op stal en om 4 uur tot half 10 in de avond weer naar buiten.

Popstra
Berichten: 13811
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:59

Kinke schreef:
Popstra, dat wordt in melkveestallen ook veel toegepast :)

Had het nog nooit gezien. Ik vind dat wel geinig

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:04

Ik heb er meer voorbij zien komen waarbij het goed werkte voor de paarden :j

SjonnieZ

Berichten: 2372
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:24

Bij ons op stal gaan de paarden vandaag en morgen van 7-12 de wei op. Daarna gaan ze naar stal waar ze onder een vernevelaar staan.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:45

Ik heb ze weer 's nachts buiten, 's ochtends naar stal met elk een ventilator voor de stal. Er is iemand thuis om ze steeds even af te spoelen. Ik wil in de toekomst graag ook een vernevelaar erbij.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 12:51

Ik maak me momenteel ook zorgen om de schapen hier in de buurt. Die hebben nog een aardige vacht. Gelukkig hebben ze schaduw, maar die dieren gaan het echt heel zwaar krijgen... -O-

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:55

Earth schreef:
Ik maak me momenteel ook zorgen om de schapen hier in de buurt. Die hebben nog een aardige vacht. Gelukkig hebben ze schaduw, maar die dieren gaan het echt heel zwaar krijgen... -O-


Het schijnt dat die vacht toch ook isolerend werkt dus de warmte tegenhoudt.
Als de schapen nu geschoren zouden zijn, verbranden ze.

nicole_floor

Berichten: 3272
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:59

Kinke schreef:
Popstra, dat wordt in melkveestallen ook veel toegepast :)

Zoiets hebben wij idd ook in de geitenstal hangen en grote ventilatoren.

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:00

Paarden zijn raar deel 435: hek open gezet naar een stuk onder de bomen, want daar is het een stuk koeler. Laten zien dat het hek open stond. Dus zijn ze 3 keer in volle galop door het bosje gegaan, om daarna weer lekker in de zon in de wei te gaan staan... :roll:
Maar goed, het was nog niet het heetst van de dag dus misschien gaan ze er alsnog heen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:07

Tot nu toe is het vandaag warm, maar nog wel af en toe een lekker windje en in de schuilstal is het koeler. Heb de stallen nu dicht om het binnen koel te houden en kunnen nog open.

Ben benieuwd naar morgen. Hopelijk blijft het windje uit het bos voorbij komen.

Paarden doen verder niks en schuilen wel veel.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:15

Earth schreef:
Ik maak me momenteel ook zorgen om de schapen hier in de buurt. Die hebben nog een aardige vacht. Gelukkig hebben ze schaduw, maar die dieren gaan het echt heel zwaar krijgen... -O-


Steek je hand maar eens echt in de wol, vlakbij de huid. Daar is het niet heet.
Ik heb hier net weer een controlerondje gedaan langs alle paarden en de schapen. De paarden lopen lekker in de schaduw te grazen en staan in groepjes te dutten, en de schapen liggen rustig in de schaduw.

Kunnen wij mensen nog van leren. Gewoon je tempo aanpassen en je niet te druk maken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:35

Hier staan er 3 op het witte zand te bakken }:0
De 4 schaduw plekken lijken niet goed genoeg. Ze hebben alle 3 lange manen, de shets hele dikke. Waren nog niet aan t zweten dus spoel ze nog niet af

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:41

Kabayo, heb jij nog meer foto's van deze stal ?
Het lijkt mij een interessant idee voor een stal die we in de toekomst gaan bouwen.
Vooral die open nok interesseert me, alsook welke materialen jullie gebruikt hebben voor de isolatie.