40 graden en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:44

Hier hetzelfde… dan doe je alle moeite on speciaal hooiplekken te maken verspreid op over een schaduwstrook van zo’n 40 meter langs de bomen… verkiezen ze net die ene schuilstal die in de zon ligt zonder eten. Zucht.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:49

Poekkie schreef:
Hier hetzelfde… dan doe je alle moeite on speciaal hooiplekken te maken verspreid op over een schaduwstrook van zo’n 40 meter langs de bomen… verkiezen ze net die ene schuilstal die in de zon ligt zonder eten. Zucht.


:D
Ze hoeven ook niet constant te vreten met deze warmte. Eten geeft net warmte, dus iets minder is wel zo fijn.
Ze weten echt wel wat ze doen :j

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:57

Je kan ook gewoon naast je hooi in de schaduw staan dan :')

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:00

Hier wisselen ze toch wel af.
Half uur geleden. Alles in de volle zon :x
Afbeelding

En nu
Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:01

Poekkie schreef:
Je kan ook gewoon naast je hooi in de schaduw staan dan :')


Nope. Eten en slapen altijd gescheiden houden :')

LaDonna75

Berichten: 2179
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:04

Mijn pony’s en paard kunnen buiten in de schaduw staan en grazen maar ze staan overwegend in de volle zon. Siesta’s houden ze ook in de volle zon, bij de ingang van de wei, op het zand. Mogelijk dat dat extra verkoelend is of minder insecten misschien?

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:04

Max staat in de stal en Nap meestal ervoor.Of zijn lijf binnen en zijn hoofd in de zon.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:06

ik krijg net een filmpje door dat mijn oudste merrie vanuit de weide naar de stal komt gegaloppeerd :') .
Was overigens ook de enige die een douche kon waarderen, misschien was ze daardoor genoeg afgekoeld voor actie haha.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:09

Na jarenlang paarden hebben, weet ik dat ze dit prima doorstaan. Lekker vers water, goede likstenen, vers hooi en stro en een koele schuilstal met nog een overkapping (het is daarbinnen wel te doen gelukkig) en op bepaalde momenten ook veel schaduw van de bomen op de paddock. Mijn paarden staan vooral in en bij de schuilstal nu. Zie dat ook aan de mest..... Verder hoeven ze niets. Wij, het personeel, staan 3 of 4x per dag klaar om de mest te ruimen, het water te verversen, de vliegenmaskers te checken en het voer aan te vullen. Denk dat wij er meer last van hebben, dan zij, hahahaaa....

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:16

Mijn paardje staat ‘s ochtends van 6-11 buiten en gaat dan met de warmste uren naar ziin stal. Daar is het koeler en staat een ventilator. Rond een uur of 8 ga wandel ik een beetje met hem. Niet de ideaalste dagen qua uren buiten, maar ze hebben niet echt schuilmogelijkheden en in de volle zon met 40 graden lijkt me nog minder fijn :)

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:57

Twiggy2008 schreef:
Wij, het personeel, staan 3 of 4x per dag klaar om de mest te ruimen, het water te verversen, de vliegenmaskers te checken en het voer aan te vullen. Denk dat wij er meer last van hebben, dan zij, hahahaaa....


Hier dacht ik ook zonet aan :D
Kan ik straks, als ze weer buiten gaan, in de hitte nog lopen zeulen met water en mest ruimen. :')

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2471
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:05

Normaal zou ik er niet zo veel aan doen. Heb nu toch wel even gevraagd of ze misschien niet overdag naar binnen kunnen omdat er op het moment geen schaduw in het land is overdag. Dan heb ik ze maar liever een paar uurtjes opgehokt dan de hele dag staan bakken.

Ben er vandaag de hele dag geweest om ze om de zoveel tijd even een douche te geven, vond de jaarling iets minder grappig :')

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:18

Pandora2 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wij, het personeel, staan 3 of 4x per dag klaar om de mest te ruimen, het water te verversen, de vliegenmaskers te checken en het voer aan te vullen. Denk dat wij er meer last van hebben, dan zij, hahahaaa....


Hier dacht ik ook zonet aan :D
Kan ik straks, als ze weer buiten gaan, in de hitte nog lopen zeulen met water en mest ruimen. :')


Ach ja, hahaaa, maar wij doen dat ook in keiharde regenbuien of in een storm. Etc.

Wat moet, dat moet, zeker op ons eigen plekje. Maar.... met de grootste liefde <3 .

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:22

Hier rond een uur of 1 naar binnen gegaan. Al stond hier toch wel een lekker windje en konden ze onder de overkapping komen. Ze stonden mij vreemd aan te kijken. Waarom :+
En nu weer naar buiten. Kunnen in de schaduw en op het gras komen. Maar liever zo blijkbaar in het hete zand :')

Afbeelding

Afbeelding

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:27

Hebben jullie vliegendekens op of af gehad vandaag?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:30

Ja, hier ook een vernevelaar opgehangen. Een nieuw paard moet er even aan wennen maar ze staan er graag bij in de buurt. De eerste keer dat ik hem aanzet moeten we altijd even achterdochtig loeren.

Maar ook herkenbaar: gaan staan bakken op de heetste plek op het heetste moment van de dag :+

Heb ze nu overdag op de paddock staan omdat daar meer (ruimte in de ) schaduw is. Misschien dan de komende nachten maar in de wei. Draaien we het ritme gewoon om.

Vliegen dekens heb ik af. Ze gaan maar gewoon lekker binnen staan om van het ongedierte af te komen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:39

Ze hebben hier nooit vliegendekens. Wel altijd maskers met dit weer. Wel veel vliegen maar door zo nu en dan in te spuiten valt het te doen.

Spenk
Berichten: 21812
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:43

Hier welk vliegendekens, zonder worden ze helemaal gek er zitten hier ontzettend veel vliegen.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:46

Die van mij hebben schaduw en vers water. Vaak staat er nog wel een windje maar niet altijd. Verder doe ik niks anders als normaal :) Ja ze worden niet getraint met dit weer maar dat worden ze sowieso niet zoveel gedaan op dit moment haha

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:53

Hier vanmiddag even gekeken hoe ze erbij staan, voor hier veel vliegen maar verder goed te doen.
Warm maar met een beetje wind niet dramatisch, ze stonden lekker te grazen, dus ik heb ze toch maar buiten gelaten.

Vanmorgen vroeg eentje half uurtje gereden, morgen niks, dan nog warmer…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:56

Hier buiten van 6 tot 11. Daarna op stal met hooi. Gelukkig is het koel op stal. Paarden hebben beiden vliegenkap op. Zonder is niet te doen en vragen om ontstoken ogen bij de pony van onze dochter.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:47

Ze maken bij ons toch dankbaar gebruik van de schaduwdoeken. Maar ongeveer een half uurtje en dan lopen ze de wei weer op

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:20

Twiggy2008 schreef:
Ach ja, hahaaa, maar wij doen dat ook in keiharde regenbuien of in een storm. Etc.

Wat moet, dat moet, zeker op ons eigen plekje. Maar.... met de grootste liefde <3 .


Absoluut. 't Is ook dat ik al mijn hele leven niet anders gewend ben.
Het houdt een mens jong, fit en gezond denk ik dan maar :')

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:15

Marilu we hebben het niet zelf gebouwd maar zo gekocht. Het is een oude koeienstal. Er zitten isolatieplaten lichtplaten tegen het dak. De open nok is nahja, zoals de naam zegt, open. Normaal zit er nog een dakje boven de open nok, voor regen. Deze hebben wij niet meer. Dus het sneeuwt of regent soms wel binnen. Maar de stallen blijven gelukkig altijd droog
Afbeelding
Afbeelding

Wil toch even deze delen omdat ik zie dat meer mensen een vernevelaar gebruiken
Afbeelding

Hier wel een vliegenkap, geen deken. Vind ik te verstikkend nu.

Heb niks afgespoeld. Geen een heeft gezweten. Zelfs de shetlanders met een pak haar niet.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:30

Hier wel een (zonlicht reflecterende) vliegendeken en masker. Zonder gaat echt niet jammergenoeg. Maar goed, hij was ondanks de hitte aardig fris en fruitig, niet anders dan normaal eigenlijk.